Як Україна намагається притягнути до відповідальності британську авіакомпанію за польоти у Крим
Як стало відомо, Державіаслужба з'ясувала, що в 2014-2015 роках британська авіакомпанія здійснювала рейси в окупований Крим. Як українська влада має намір притягнути до відповідальності авіаперевізника - в матеріалі РБК-України.
Українська влада має намір посилити тиск на авіакомпанії, які порушують заборону на польоти в окупований Крим. Після того, як правоохоронні органи порушили кримінальні справи проти керівників російських авіаперевізників, настала черга авіакомпаній з інших країн. Нещодавно Державіаслужба з'ясувала, що в 2014-2015 роках в аннексированный Росією півострів виконувала рейси британська авіакомпанія Gama Aviation, яка спеціалізується на бізнес-авіації. Чим це загрожує авіаперевізнику, з'ясовувало РБК-Україна.
Посилили увагу
Україна робить чергову спробу покарати іноземні авіакомпанії за польоти в окупований Крим, заборона на які Державна авіаційна служба України ввела в березні 2014 року. Після того, як півострів був анексований Росією, контроль над повітряним простором Криму, згідно з нормами міжнародного права, все одно залишився за Україною. Але, оскільки Державіаслужба не могла гарантувати безпеку польотів з-за анексії півострова, і було введено вищевказане обмеження.
Але заборону ігнорують російські авіакомпанії. раніше говорив РБК-Україна перший заступник постійного представника президента України в АР Крим Ізет Гданов, в літній період російські авіакомпанії здійснюють приблизно дві тисячі рейсів. За кожен такий рейс Державіаслужба України виписує порушникам штрафи. На 12 березня їх загальна сума склала понад 5,4 млрд гривень. Але жодна російська авіакомпанія не оплатила дані штрафи. При цьому Державна виконавча служба за відсутності активів цих фірм в Україні не може стягнути з них штрафи. Нещодавно, щоб домогтися виплати цих штрафів, Україна вирішила піти шляхом кримінального переслідування керівників російських авіакомпаній за незаконне переміщення російськими авіакомпаніями осіб через український кордон, зокрема, перевезення пасажирів з Росії в Крим.
Всі ці роки було прийнято вважати, що заборона на польоти до Криму порушують тільки російські авіакомпанії і літають вони тільки з Росії. У 2014 році активно мусувалася інформація про те, що повинні були початися польоти одного з російських авіаперевізників з Криму до Вірменії. Але цього так і не сталося.
Але як розповів РБК-Україна начальник юридичного управління Державіаслужби Віктор Авдєєв, в минулому році Державіаслужба України вирішила перевірити всю накопичену інформацію про польоти російських авіакомпаній в Крим. "Ми виявили, що досить часто, згідно з нашим аэронавигационным даними, в Крим літали авіакомпанії з країн ЄС і навіть Африки. Але після перевірки інформації, спілкування з ними вдалося з'ясувати, що польоти насправді здійснювали російські авіаперевізники. По всій видимості при виконанні рейсів пілоти російських літаків вносили в бортові комп'ютери дані про те, що летить не, наприклад, "Аерофлот", а якийсь інший авіаперевізник з Росії в Крим. Навіщо вони це робили, залишається загадкою. Можливо, таким чином російські авіаперевізники намагалися нас заплутати", - говорить Віктор Авдєєв.
"Це порушення не тільки з точки зору України, але й російських та міжнародних норм і правил", - коментує старший партнер міжнародної юридичної фірми "Ільяшев і Партнери" (спеціалізується на авіаційному право) дії російських пілотів, які вказують при початку польотів, що виконується рейс не російською авіакомпанією з РФ в Крим, а який-небудь інший, наприклад, європейської
Партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного праву Андрій Гук підтвердив РБК-Україна, що йому відомо про те, що в минулому році Державіаслужба України оформляла протоколи про польоти російських авіакомпаній в окупований Крим. "Державіаслужба вже кілька разів мала намір оштрафувати деяких європейських авіаперевізників за прольоти через закритий простір над Кримом. Але потім, після додаткового вивчення наданої інформації від європейських авіакомпаній, виявлялося, що це літали, найімовірніше, літаки російських авіаперевізників, в тому числі військові повітряні судна РФ, які під час свого польоту подавали сигнал аэронавигационным службам про те, що летить літак якоїсь іноземної авіакомпанії, тобто не російської На підставі цих даних Украероруху наша Україна почала звинувачувати європейські авіакомпанії за проліт через Крим. У моїй практиці мова йшла про більш ніж 100 випадках, які виявилися помилковими звинуваченнями. Європейські авіаперевізники дуже серйозно сприйняли такі звинувачення і надали повне сприяння Державіаслужбі", - говорить Андрій Гук.
Знайшлася компанія
"Але разом з тим у ході повторної перевірки даних нам вдалося виявити, що в 2014-2015 роках 19 рейсів в Крим здійснила авіакомпанія Gama Aviation, зареєстрована у Великобританії", - говорить Віктор Авдєєв.
За словами Віктора Авдєєва, на підставі цих даних Державіаслужба наклала в 2017 році на Gama Aviation 19 штрафів на загальну суму близько 80 тис. євро. "Gama Aviation не стала категорично заперечувати, що вона не літала в Крим, а запропонувала в рамках досудового врегулювання даного спору виплатити всю суму штрафу. Але в обмін на це авіакомпанія зажадала від України гарантії про те, що на авіаперевізника не будуть накладені ще які-небудь санкції. Але жодна авіакомпанія не погодиться платити штрафи, якщо вона не літала в Крим", - стверджує він. У розпорядженні РБК-Україна є копія відповідного листа-проекту Gama Aviation на адресу Державіаслужби України.
Як розповів Віктор Авдєєв, Державіаслужба не прийняла цю пропозицію, оскільки вважає, що підхід РНБОУ і президента України в питанні накладення санкцій на авіакомпанії за польоти в окупований Крим повинен бути однаковим для всіх порушників використання повітряного простору України, як російських, так і іноземних, у тому числі і до Gama Aviation. "Ми стоїмо на принципі, що Батьківщиною не торгують. Коли в авіакомпанії зрозуміли, що ми зайняли таку позицію, вони нам заявили, що Gama Aviation не літала в Крим і буде оскаржувати наші штрафи у суді. Незважаючи на те, яким буде результат судового розгляду, ми не підемо на не включення Gama Aviation в санкційний список. Ми твердо мають намір піти на те, щоб судовим рішенням зафіксувати сам факт польотів, нехай навіть якщо ми програємо позов за процесуальним причин. Ми готові надати суду всі необхідні дані, які підтвердять, що ця компанія виконувала рейси в аннексированный Крим. Ми вже запропонували РНБОУ та президенту України внести Gama Aviation в український санкційний список", - сказав Віктор Авдєєв.
За позовом Gama Aviation вже пройшло підготовче судове засідання Окружним адмінсудом Києва. Перше засідання суду по суті призначено на 16 травня. "У рамках судового розгляду Gama Aviation з Державіаслужбою України суд може встановити, що термін накладення штрафів пройшов і їх сплата не обов'язкова, але в той же час може підтвердитися, що авіакомпанія все ж здійснювала ті рейси", - зазначає Роман Марченко.
"Після того як Gama Aviation буде включена в санкційний список, їй буде заборонено використовувати повітряний простір України для польотів як в Україну, так і транзитом. Крім того, це веде за собою реакцію авіавлади Великобританії в особі UK Civil Aviation Authority. В її влади за порушення повітряного простору над Кримом позбавити авіакомпанію навіть сертифіката експлуатанта, що призведе до зупинки польотів даного авіаперевізника, - сказав Віктор Авдєєв. - Великобританія, як і більшість країн світу, визнає заборона Державіаслужби України на польоти до Криму".
У Gama Aviation РБК-Україна повідомили, що "їм потрібен час для відповіді на запит видання. На момент публікації статті авікомпанію на питання РБК-Україна так і не відповіла. Залишили без відповіді прохання про коментарі і в UK Civil Aviation Authority.
Складний вибір
Gama Aviation – це велика британська авіакомпанія, яка надає послуги бізнес-авіації і літає в тому числі в Україну, розповів виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко. "У бізнес-авіації є практика, коли великі підприємці купують бізнес-джети, після чого передають їх в оренду авіакомпаніям, які експлуатують подібні літаки. Тому, теоретично, в 2014-2015 році могла скластися така ситуація – один з великих російських підприємців, який здає в оренду свої літаки Gama Aviation, міг змусити пілотів, яким він сам платить зарплату, полетіти в Крим. Але все одно відповідальність в такому випадку лежить на авіакомпанії", - припускає Анатолій Мазуренко.
Але Державіаслужбі доведеться пройти ще довгий шлях, щоб довести порушення з боку Gama Aviation. "У випадку з Gama Aviation Державіаслужба повинна спочатку з Украерорухом довести, що літала саме ця авіакомпанія, а не якась російська під виглядом Gama Aviation. Для таких серйозних звинувачень тільки даних Украероруху, які він отримує від літаків, що летять, недостатньо", - вважає Андрій Гук.
"Довести те, що Gama Aviation дійсно літала в Крим буде дуже складно. Ті дані, якими звичайно керується Украерорух і потім передає в Державіаслужбу, можуть бути сумнівними. Крім того, оскільки строки накладення штрафів пропущені, то можна виграти суд у Державіаслужби. Але якщо авіакомпанія прийняла раніше рішення заплатити штраф, то вона вирішила з якихось причин не оскаржувати їх, - каже Андрій Гук. - Тут може бути дві причини - або авіакомпанія дійсно літала в аннексированный Крим, або розслідування і доведення своєї правоти для авіаперевізника виявилося дорожчим порівняно з виплатою штрафу, навіть якщо мова йде про 80 тисяч євро. Іноді дорожче або репутації, або фінансово - захищатися, ніж заплатити виставлені штрафи. Тому не можна однозначно стверджувати, що авіакомпанія порушила повітряний простір над Кримом тільки за фактом сплати штрафу або згоди на її оплату. Мало того, авіакомпанія може вибрати таку правову позицію - сплатити штрафи, але все ж оскаржувати їх так, як відповідні рішення Державіаслужби будуть в силі поки їх не скасує суд".
Роман Марченко вважає, що можуть бути дві причини, чому авіакомпанія Gama Aviation погодилася виплатити штрафи. "Швидше за все, причина полягає в тому, що авіаперевізник все-таки літав в окупований Крим. Тому, щоб не зіткнутися з більш серйозними наслідками, у тому числі у вигляді включення в український санкційний список, фірма погодилася сплатити штрафи. Якщо польотів не було, причина може полягати в тому, що витрати на доведення сумлінності і на судовий процес можуть виявитися більшою, ніж сума штрафів, тому авіакомпанії могло бути вигідніше оплатити", - вважає Роман Марченко.
"Якщо б Gama Aviation не літала в окупований Крим, то авіаперевізник б знайшов мільйон варіантів як довести нашим властям, що він цього не робили. Це зробити дуже легко. Тому, я впевнений, що якщо вони погодилися сплатити штраф, то все-таки літали туди", - зазначає Анатолій Мазуренко. На його думку, Gama Aviation краще заплатити штраф, ніж втратити перспективний український ринок.
При цьому Мазуренко Анатолій вважає, що Державіаслужба правильно робить, що пропонує керівництву країни ввести проти Gama Aviation санкції за польоти в окупований Крим. "Це дуже розумне рішення. Українські санкції можуть призвести до наслідків для цього авіаперевізника - інші країни також можуть вчинити з Gama Aviation. Як ми бачимо, зараз як тільки якась країна вводить санкції проти Росії, то їх підтримують і інші держави. Не виключено, що введе санкції проти неї і США в науку іншим авіакомпаніям, щоб не літали в Крим. Можливо, і влада Великобританії надійдуть також", - вважає він.
Очікують можливі санкції і юристи, щоправда, з різним ступенем ймовірності. "Після того як Україна доведе можливі порушення з боку Gama Aviation і включить її в свій санкційний список, the UK Civil Aviation Authority може не видавати цього авіаперевізника з Великобританії дозволу на міжнародні польоти, оскільки вона порушила норми міжнародного правил польотів. Але малоймовірно, що британський авіаційний регулятор піде на такий крок", - вважає Андрій Гук.
"Включення в санкційний список України – це найболючіше, що може загрожувати Gama Aviation за польоти в окупований Крим. Крім того, що авіаперевізника буде заборонено використовувати повітряний простір над Україною, на нього можуть бути накладені санкції іншими країнами світу. Адже Україна веде активну дипломатичну роботу, в тому числі рекомендує іншим державам застосовувати санкції щодо компаній, які включені в наш санкційний список. Тому для Gama Aviation існує ризик того, що авіаперевізник може потрапити під європейські або американські санкції", - зазначає Роман Марченко.
Разом з тим в історії з Gama Aviation можуть постраждати не тільки сама авіакомпанія. Роман Марченко вважає, що за пізнє накладення штрафів хвилі можуть понести відповідальність співробітники Державіаслужби. "Прокуратура може порушити кримінальну справу проти працівників Державіаслужби, щоб притягнути їх до відповідальності, наприклад, за те, що недбало поставилися до виконання своїх обов'язків. Адже державі фактично нанесений збиток – з-за того, що пропущені строки давності накладення штрафів, є ризик того, що авіакомпанія виграє судовий процес і, як наслідок, отримає право не платити накладені на неї штрафи", - каже Роман Марченко.