ua en ru

Україна йде на повний розрив авіасполучення з Росією

Україна йде на повний розрив авіасполучення з Росією Низці російських авіакомпаній, серед яких "Аерофлот", будуть заборонені польоти в Україну
Українські чиновники після тижня обговорення все-таки зважилися на кардинальні санкції проти російських авіакомпаній. За польоти у Крим позбавлені права на виконання рейсів в Україну близько 20 перевізників. Основними постраждалими стали "Аерофлот" і "Трансаеро".

Українські чиновники після тижня обговорення все-таки зважилися на кардинальні санкції проти російських авіакомпаній. За польоти у Крим позбавлені права на виконання рейсів в Україну близько 20 перевізників. Основними постраждалими стали "Аерофлот" і "Трансаеро".

Попередили за місяць

З початку зимової навігації, з 25 жовтня 2015 р., Україна вводить заборону на польоти в країну російським авіакомпаніям. Відповідне повідомлення поширила прес-служби Міністерства інфраструктури з посиланням на Державну авіаційну службу. Фактично заборона введена проти "Аерофлоту" і "Трансаеро", на частку яких припадає велика частка рейсів російських перевізників в Україну.

При цьому поки що невідомо, чи потрапить під заборону російська авіакомпанія "ЮТейр", яка не виконує рейси з Росії в Крим, але літає в Київ і Львів. Відзначимо, що даного перевізника в указі Президента про введення санкцій не згадано.

Санкції будуть введені шляхом невидачі Державіаслужбою України дозволів на виконання рейсів в українські міста з початку зимової навігації. Подібні дозволи шляхом узгодження розкладу польотів необхідно кожного разу отримувати перед початком зимової або літньої навігації. Повідомлення про невидачу дозволів сьогодні отримають всі російські авіакомпанії, що потрапили під санкції (всього близько 20).

Згідно з даними авіаційного ресурсу flightmapsanalytics.com, з Росії в Україну (крім Сімферополя) літають чотири російські авіакомпанії. Зокрема, "Аерофлот" (у вересні планує виконати 270 рейсів до Києва і Одеси), "Трансаеро" (123 рейси в Київ і Одесу), "ЮТейр" (94 рейсу до Києва та Львова) і S7 (64 рейси на Київ і Одесу).

У свою чергу з України в Росію літають авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (156 рейсів в Москву, Санкт-Петербург і Калінінград), "Дніпроавіа" (60 рейсів в Москву) і "Мотор-Січ" (30 рейсів в Москву).

Партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві, зазначив, що авіакомпанії, які потрапили під санкції, повинні будуть повернути вартість придбаних квитків пасажирам без сплати будь-яких додаткових компенсацій.

"Компенсації пасажири могли б вимагати, якби заборона вводилася менш ніж за 21 день. Оскільки заборона вводиться за місяць, то авіакомпанії встигнуть повідомити пасажирів про скасування рейсів, тим самим уникнувши виплати компенсацій", - пояснив Андрій Гук.

За його словами, авіакомпанії можуть піти й іншим шляхом, запропонувавши своїм пасажирам не повертати вартості квитків, а полетіти альтернативними рейсами інших перевізників.

"Однак, беручи до уваги велику масовість рейсів в Україну і пов'язану з цим складність з наданням великої кількості альтернативних рейсів, швидше за все, російські авіакомпанії не підуть цим шляхом", - припустив Андрій Гук.

Загроза симетрії

Член наглядової ради Української логістичної асоціації Артур Вінюков-Прощенко вважає, що, швидше за все, наслідком введення санкцій проти російських авіакомпаній стане симетрична заборона на польоти в Росію для українських перевізників.

У той же час у Федеральному агентстві повітряного транспорту Росії (Росавіації) поки не змогли прокоментувати український заборону на польоти російських авіакомпаній, мотивуючи це тим, що ще не отримали офіційного повідомлення від України.

Втім, ще минулого тижня представник Росавіації Сергій Ізвольський повідомив, що у разі обмеження польотів Україною в односторонньому порядку, швидше за все, Росією будуть прийняті симетричні відповідні заходи реагування.

Крім того, сьогодні міністр транспорту РФ Максим Соколов заявив, що Росія буде змушена вжити дзеркальні заходи, якщо Київ закриє повітряний простір для російських компаній.

"Ми розуміємо, що це фактично призведе до зупинки повітряного сполучення між країнами", - підкреслив він.

Це свою чергу призведе до багатомільйонних втрат вітчизняних авіакомпаній, зазначив Артур Вінюков-Прощенко.

Раніше в прес-службі лідера українського авіаринку - авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" - РБК-Україна повідомили, що після введення санкцій до російських авіаперевізників, і в разі застосування зустрічних санкцій до українським авіакомпаній з боку РФ (зокрема, у разі заборони виконувати прямі рейси з Києва в Москву, Санкт-Петербург, Калінінград), втрати авіакомпанії МАУ складуть 42 млн дол. на рік.

Артур Вінюков-Прощенко вважає, що від взаємної заборони виграють "Укрзалізниця", яка перетягне на себе частину авіапасажирів, і авіакомпанії, які будуть пропонувати транзитні польоти з України в Росію, наприклад, "Белавіа". Правда, при цьому українським пасажирам доведеться летіти спочатку в Мінськ, де після пересадки продовжувати політ до Москви і з Москви в Київ - у зворотному порядку).

Схожий прогноз дав експерт авіаринку Євген Хайнацький, за словами якого, у сформованій ситуації слід очікувати розвитку подій за "грузинським сценарієм" польотів, що діяв на протязі декількох років після війни 2008 р.

"Тоді Росія і Грузія повністю припинили взаємне авіасполучення. У результаті російські і грузинські пасажири стали літати транзитом через інші держави", - зазначив експерт.

За його словами, українські та російські пасажири тепер також будуть літати транзитом через Білорусь, Латвію, Польщу, Туреччину та інші країни.

"Іншого сценарію не буде, поки не домовимося про розблокування польотів, транзитних прольотів над територіями наших країн і т. д.", - сказав Євген Хайнацький.