ua en ru

Як вугілля із зони АТО поїде в Україну через Росію

Як вугілля із зони АТО поїде в Україну через Росію Вугілля з наших шахт в зоні АТО, можливо, почне надходити в Україну через ворожу країну

Кабінет міністрів Арсенія Яценюка придумав, як з допомогою Росії врятувати від кризи українську енергетику. Для забезпечення ТЕС вугіллям антрацитної групи, влада має намір налагодити його транзит по території РФ із зони АТО. Транспортувати паливо вагонами РЖД будуть в пункти пропуску в Харківській області. Це, за оцінками учасників ринку, збільшить вартість українського вугілля в шість разів, що може вплинути на зростання вартості електроенергії.

Стабільне проведення опалювального сезону в Україні багато в чому може бути поставлено в залежність від настроїв Росії. Про успішне рішення щодо диверсифікації постачання вугілля-антрациту із зони АТО на теплові електростанції, що працюють в Об'єднаній енергосистемі, у середу відрапортував міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин.

Із зони АТО - через Росію

"Йшла мова про вивезення вугілля з АТО через Росію. Це питання було сьогодні позитивно проголосоване", - повідомив міністр після закінчення засідання уряду.

Зокрема, Кабмін затвердив проект розпорядження "Про деякі питання забезпечення вітчизняних теплоелектростанцій вугіллям", копія якого є в розпорядженні РБК-Україна. Затверджений Кабміном проект розпорядження проходить під грифом "для службового користування" і ще не підписаний прем'єром Арсенієм Яценюком.

Як вугілля із зони АТО поїде в Україну через Росію

Як вугілля із зони АТО поїде в Україну через Росію

Як вугілля із зони АТО поїде в Україну через Росію

Як вугілля із зони АТО поїде в Україну через Росію

Документом пропонується здійснювати тимчасовий транзит вугілля залізничним транспортом по території Росії, який повинен припинитися після відновлення залізничного сполучення в Україні.

Вивозити паливо планується через державний кордон з пунктів пропуску Квашино (Донецька область) і Червона Могила (Луганська область).

В Держмитниці уточнили, що ці пункти будуть тимчасово відкриті на виїзд спеціально для транспортування вугілля. Але, коли почнеться процедура вивезення палива і в яких обсягах, поки невідомо.

У Міненерго офіційно коментувати ситуацію відмовилися.

Але джерело в уряді уточнило, що досі тривають переговори з російською стороною, які почалися ще восени минулого року.

Тоді ініціатором цієї схеми виступив ДТЕК, якому необхідно було забезпечити вугіллям Луганську ТЕС.

"З метою підтримати роботу Луганської ТЕС, яка через руйнування ліній електропередач працювала в режимі острова і забезпечувала електроенергією понад 1 млн жителів, ДТЕК постачав вугілля транзитом через Росію при відсутності інших можливостей, - повідомила прес-служба компанії. - Цей маршрут був узгоджений наказом Міненерговугілля, а також протокольним рішенням Кабміну".

За словами колишнього заступника міністра енергетики Юрія Зюкова, минулого року російська сторона офіційно ігнорувала запити українського уряду про здійснення транзиту вугілля по території РФ.

"Натомість неофіційно вони вимагали, щоб ми купували наше вугілля у сепаратистів", - розповів РБК-Україна екс-заступник міністра.

В результаті, Росія дозволила перевезення палива тільки для забезпечення Луганської ТЕС (м. Щастя).

Шляхи транзиту без мита і ПДВ

У Кабміні зазначили, що на 20 липня запаси вугілля на складах енергогенеруючих підприємств складають 1,5 млн тонн (вугілля антрацитної і газової групи). Щодня українські ТЕС споживають 87,3 тис. тонн, а надходження палива мінімальні - лише 7,4 тис. тонн.

"До початку опалювального сезону на складах ТЕС необхідно накопичити 2,5-3 млн тонн вугільної продукції", - наголошується в пояснювальній записці до проекту розпорядження.

При цьому, за даними Міненерго, на складах підприємств в зоні АТО сконцентровано до 600-800 тис. тонн антрациту.

Також, за словами гендиректора ДТЕК "Енерго" Максима Тимченка, на складах ДТЕК "Свердловантрацит" і "ДТЕК " Ровенькиантрацит" лежать, як мінімум, 2 млн тонн, а "через Росію можна вивозити близько 300-400 тис. тонн в місяць".

За словами першого заступника голови Державної фіскальної служби (ДФС) Сергія Білана, українське вугілля передбачається ввезти через пропускні пункти в Харківській області "Тополі-Валуйки" або "Куп'янськ".

"Розроблений варіант механізму здійснення контролю за цим вантажем. Буде і митний контроль, і пограничний. При необхідності, на пунктах пропуску будуть і податкова міліція, і СБУ", - пояснив Білан.

Згідно з проектом розпорядження, Мінінфраструктури зобов'язане за три дні до прибуття вантажного поїзда в пункт пропуску через держкордон" повідомити Держприкордонслужбу та ДФС. За інформацією РБК-Україна, на цьому наполягала Держмитниця.

У попередніх версіях проекту розпорядження, які розглядалися в жовтні 2014 року, а потім на початку березня, ця норма не передбачалася.

Вивезення вугілля буде здійснюватися тільки з тих видобувних підприємств, які зареєстровані або перебувають на обліку, як платники податків в територіальних органах ДФС, розташованих у підконтрольних владі населених пунктах.

При цьому, розрахунки за вугілля повинні проходити виключно через розрахункові рахунки банків, що перебувають на не окупованій території.

Прикордонний і митний контроль буде здійснюватися на підставі залізничних накладних і "без використання методів нетарифного регулювання під час ввезення вугілля на територію України", тобто, без сплати мит і ПДВ.

За інформацією РБК-Україна, наша держава буде здійснювати плату за користування полотном та обслуговування складів. Заступник голови ДФС, який курирує митний напрямок, Костянтин Лікарчук зазначив, що наявність тільки залізничної накладної достатньо.

У ній вказується кількість, вага, марка вугілля, відправник і одержувач, місце завантаження, вартість і номер вагону. "Підміна вугілля неможлива. Це витратно", - впевнений Лікарчук.

Але митник не виключив, що на пунктах пропуску в Харківській області буде здійснюватися деталізований контроль рухомих складів.

У прес-службі "Укрзалізниці" РБК-Україна повідомили, що вони будуть забезпечувати перевезення вугілля по всій території прямування. А по території РФ українські склади будуть супроводжувати локомотивні бригади РЖД.

"При перевезенні вантажів будуть використовуватися вагони "Укрзалізниці", а також приватного парку, які до перевезень буде залучати ДТЕК", - уточнили в "Укрзалізниці".

За їх даними, вже є попередня домовленість з РФ.

Костянтин Лікарчук додав, що всю логістику перевезень буде здійснювати РЖД. Тому зазначені вище пункти пропуску в Харківській області можуть бути не остаточним варіантом. Можлива транспортування ще далі - до Сумської області.

У середу Володимир Демчишин говорив, що паралельно розглядаються ще три варіанти транзитних маршрутів протяжністю до 300 км.

У Південному митному управлінні Федеральної митної служби РФ на запит РБК-Україна не відповіли, пообіцявши надати інформацію в понеділок.

Нагадаємо, існують три залізничних переходу, через які можливий вивіз в Україну дефіцитного антрацитового вугілля, що видобувається в зоні АТО: Ясинувата-Скотоватая, Сіверськ-Родакове і Кондрашевська-Городній. Вони працюють в обмеженому режимі - тільки в світлий час доби.

Також, за словами Максима Тимченка, транспортування по території України серйозно ускладнена через бойових дій, в результаті яких пошкоджено ділянку 3,3 км Микитівка-Майорська (перегін Ясинувата - Скотовая).

"Потрібно було витратити 4 місяці обговорення на всіх рівнях, щоб зараз почали роботи. Там тривають відновлювальні роботи з гарантіями військових з одного і з іншого боку. І за нашими припущеннями, два тижні потрібно, щоб цей маршрут відкрити. Як тільки відкривається цей маршрут, ми можемо піднімати обсяг вивозу вугілля звідси, я думаю, до 600-800 тис. т в місяць", - повідомив гендиректор ДТЕК.

Днями віце-прем'єр міністр Валерій Вощевський пообіцяв, що ремонтні роботи будуть завершені в найближчі час.

У ДТЕК також уточнили, що розглядають можливість транзиту вугілля по території Росії як альтернативний, а не основний варіант.

"При цьому, вартість доставки у порівнянні з традиційним маршрутом збільшиться від 3 до 6 разів - залежно від маршруту. Тому для використання цього шляху необхідно вирішити питання компенсації підвищених транспортних витрат", - сказали в компанії.

Зараз, національний регулятор (НКРЭКУ) встановив вартість вугілля для енергогенерації на рівні 1300 грн/тонна без ПДВ. Крім того, проблеми з транспортуванням вугілля по українській території також полягають у відсутності необхідної кількості вагонів і тепловозів, а також - в доставці дизельного палива.

Заплатимо сповна

Експерти впевнені, що для виведення галузі з кризи дії українського уряду виправдані. Але попередили, що за ці рішення рано чи пізно заплатить населення.

"Щоб забезпечити теплоенергетичні станції вугіллям, потрібно піти на максимум рішень, включаючи дорогі. Якщо ми не завеземо вугілля, то в разі зимових холодів 7 ТЕС, що працюють на антрациті, необхідно буде перевести на роботу на газі. Мало того, що газу у нас теж накопичено недостатньо, це більш дорогий ресурс - його імпорт нам обходиться у близько 250 дол. за 1 тис. куб. мв", - сказав перший заступник голови Всеукраїнської енергетичної асамблеї Юрій Саква.

За його словами, запропонований варіант ставить Україну в залежність від рішень Росії, але меншою мірою, ніж при прямому імпорті електроенергії. За даними "Укренерго", за сім місяців 2015 року Україна імпортувала з РФ 1,5 млрд кВт/год.

"Зрозуміло, в кінцевому підсумку за все заплатить споживач. Я маю на увазі не тільки підвищену через транзит вартість електроенергії, але і 5 млрд грн збитків електроенергетичної галузі", - зазначив Юрій Саква.

У той же час, Юрій Зюков засумнівався, що Росія дозволить транзит українського вугілля по своїй території.

"У сепаратистів з росіянами бізнес - задешево, наприклад, за 500 грн/тонна, скуповують українське вугілля високої якості, переправляють до Росії. Ті, в свою чергу, не без відома російських властей везуть наш вугілля в свої порти, там роблять митне оформлення і продають за кордон вже за 100 дол. за тонну. Цей бізнес Росії також вигідний", - резюмував колишній заступник міністра енергетики України.