Подвоїли плату: чому в Києві подорожчає проїзд у громадському транспорті
Слідом за комунальними перевізниками ціну на свої послуги планують підвищити власники маршрутних таксі.
Киян та гостей міста з 14 липня очікує суттєве підвищення вартості проїзду в громадському транспорті. Ціна однієї поїздки в трамваї, тролейбусі та автобусі збільшиться вдвічі – до восьми гривень. Стільки ж буде коштувати поїздка в метрополітені замість нинішніх п'яти гривень. Слідом за муніципальними перевізниками про підвищення вартості проїзду вже говорять власники маршруток. Чиновники в мерії пояснюють подорожчання проїзду зростанням собівартості перевезень. Але експерти впевнені, що одним лише підвищенням ціни проблему з фінансуванням перевізників не вирішити. Детальніше – в матеріалі РБК-Україна.
З 14 липня разова поїздка в комунальному громадському транспорті Києва складе вісім гривень. Це удвічі більше тієї ціни, яку кияни платять за проїзд по місту зараз. За словами заступника голови Київської міської держадміністрації (КМДА) Дмитра Давтяна, для пасажирів, які користуються проїзними квитками і безконтактними картами, вартість проїзду буде "з дисконтом" - від 6,3 гривень. У столичному метро після подорожчання також будуть доступні нові типи проїзних квитків - на 10 поїздок на п'ять календарних днів за 75 гривень, на 14 поїздок на сім днів за 104 гривні і на 30 поїздок на 15 днів за 210 гривень.
У КМДА пояснюють, що чинні тарифи не покривають собівартість послуг муніципального транспорту. "Ми змушені підняти ціну на проїзд. Адже транспорт у Києві повинен належним чином працювати, бути безпечним і комфортним, вчасно ремонтувати і оновлюватися", - заявив мер Києва Віталій Кличко.
Левову частку в структурі вартості проїзду на метро і тролейбусі займає плата за електроенергію (до 70%), а в автобусах - вартість палива. Ще однією серйозною статтею витрат комунальних підприємств є заробітна плата співробітників, а також витрати на утримання, модернізацію і обслуговування транспорту. "З 2015 року в країні зросли тарифи на електроенергію - в 5,4 разів, вартість дизельного палива - в 1,5 рази, вартість шин - в 1,5 рази, індекс споживчих цін за вказаний період (2015-2017 рік) становить 183%", - пояснив Давтян причини підвищення плати за проїзд. Але, за його словами, навіть після дворазового зростання цін тарифи все одно не стануть економічно обґрунтованими. "Нинішнє зростання є компромісним, і він менше від необхідного", - говорить чиновник.
Столична влада пообіцяла, що збереже пільги на проїзд для пенсіонерів, людей з обмеженими можливостями, дітей до 6 років, чорнобильців, ветеранів та військових.
Нагадаємо, в березні цього року уряд прийняв постанову, якою ввів монетизацію пільг. Це означає, що міська влада зможе надавати пільгу на проїзд "живими" грошима. Але через те, що у тролейбусах та автобусах до цих пір не введена система електронного обліку, ця ініціатива поки що залишається на папері.
Ціна питання
Генеральний директор КП "Київпастранс" Дмитро Левченко заявив журналістам, що підвищення тарифів на проїзд неминуче. "Підвищення тарифів на електроенергію призвело до зростання витрат в 1,16 рази. Зростання цін на дизпаливо в 1,24 рази, а також подорожчання запасних частин та комплектуючих, що не могли не позначитися на формуванні тарифу на проїзд", - пояснив Левченко.
Він також зазначив, що станом на травень брак водіїв транспорту в звичайному режимі руху становить понад 700 осіб, а близько третини транспортного парку потребує капітального ремонту.
Голова "Київпастрансу" зазначив, що економічно обґрунтований тариф на 2018 рік становить 8,77 грн на проїзд у трамваї, тролейбусі, автобусі і 15,47 грн на проїзд у міській електричці. Як розповіла РБК-Україна спікер КП "Київський метрополітен" Наталя Макогон, для метро економічно обґрунтований тариф складає 8,27 гривень.
Без малого через два місяці вартість однієї поїздки в метро зросте на три гривні – до восьми. Але для постійних пасажирів вартість поїздки в метро подорожчає на 1 гривню 30 копійок за умови використання проїзних і на 1 гривню 50 копійок при поповненні безконтактної картки на 50 поїздок.
Реакція "конкурентів"
Традиційно слідом за комунальними перевізниками ціну на свої послуги планують підвищити власники маршрутних таксі. Директор однієї з приватних компаній-перевізників Києва на умовах анонімності розповів РБК-Україна, що зараз "маршрутники" поки що проводять розрахунки, щоб з'ясувати на яку суму підвищувати вартість проїзду.
"Нинішні тарифи економічно необґрунтовані, і ми налаштовані на підвищення. Воно буде, але поки не можу сказати, наскільки саме. Приблизно на гривню-дві максимум. Ми повністю згодні з комунальними перевізниками – ресурси дорожчають, і ми також будемо змушені підвищувати ціни. І зростання цін буде глобальним – перевізники не будуть демпінгувати. Підвищення неминуче для того, щоб підтримувати парк. Я висловлю думку та інших перевізників – якщо не підняти ціни, рухомий склад буде страшно виводити на маршрути. І економити на цьому, для безпеки пасажирів, не можна", - розповів він виданню.
Нові проїзні
Наталка Макогон розповіла, що з липня разом з подорожчанням проїзду в "підземці" очікують початок роботи системи оплати за типом єдиного електронного квитка. "У цьому році будемо продовжувати впровадження автоматизованої оплати проїзду. Зараз поки фінансово стимулюємо пасажирів переходити на електронну оплату проїзду. Плюс метро постійно розширює функціонал способів оплати – банківської картою, смартфоном, розумними годинами. У липні ми чекаємо також і впровадження єдиного електронного квитка. Він в перспективі буде працювати на всьому комунальному транспорті", - пояснила речник "Київського метрополітену".
В адміністрації столичного метро чекають, що з впровадженням нового тарифу разові поїздки будуть купувати не більше 10% пасажирів, оскільки різниця між ціною разової поїздки і вартістю проїзду при використанні безконтактною карткою буде досить відчутною. "І люди, які регулярно користуються метрополітеном, будуть переходити на електронну оплату проїзду. Зараз близько 65% користуються електронними засобами, а 35% - жетони. Багато людей ще за традицією їх купують. І коли частка жетонів у загальній структурі складе 10%, то тоді ми зможемо остаточно вилучити їх з обороту. Ближче до кінця року ми завершимо цей процес", - сказала Макогон.
У столичному метро також розраховують, що незабаром для всіх пільговиків країни розроблять єдиний електронний проїзний документ для поїздок у громадському транспорті. "У 2017 році київський метрополітен перевіз 498,4 мільйона пасажирів. Кожен четвертий пасажир столичної підземки – пільговик. Столичні пільговики користуються "Карткою киянина" і вже платять за проїзд безконтактно. Це і зручно для влади – в департаменті соцзабезпечення КМДА бачать, скільки і хто користується пільгою. Жителі інших міст користуються посвідченням, яке показують на контролі. Це не так зручно, і ми сподіваємося, що для всіх українських пільговиків теж розроблять єдиний електронний документ", - повідомила РБК-Україна Наталія Макогон.
В прес-службі Приватбанку уточнили, що багато українських міст поступово впроваджують електронні засоби оплати проїзду. Однак даний процес у великих містах, особливо в Києві, ускладнюється великою кількістю пасажирів, що мають пільги.
"У Києві, як і в будь-якому іншому місті не проблема організувати безконтактну оплату проїзду через QR-код. Чим у цьому плані особливий, наприклад, Львів? Нічим, але хіба що населення менше. Але про повноцінне впровадження електронного квитка можна буде говорити після монетизації пільг. Умовно, пенсіонер отримає гроші на проїзд на банківську картку будь-якого банку, і оплатить проїзд через валідатор в тому ж трамваї. Головна проблема, чому великим містам складно впроваджувати електронну оплату проїзду - велика кількість пільговиків. Коли гроші з бюджету йдуть безпосередньо на підприємство - немає зацікавленості в ідентифікації кожного пасажира. Якщо буде монетизація пільг - необхідність електронного квитка зросте. Адже будь-яку пільгу можна помістити в банківську картку", - розповіли виданню в банку.
За даними Приватбанку, в 18 містах України діють механізми безконтактної оплати проїзду, якими лише у квітні 2018 року скористалися півмільйона пасажирів. Креативний директор Приватбанку Єгор Аветисов повідомив виданню, що ще в квітні минулого року кількість транзакцій в громадському транспорті країни становило близько 20 тисяч.
За прикладом столиці
В інших містах України в цьому році також зросте ціна проїзду в громадському транспорті. Директор КП "Вінницякартсервіс" Катерина Бабіна розповіла РБК-Україна, що підвищення проїзду в 2018 році відбудеться і у них в місті. "Подорожчання ресурсів, закладених у тариф, відбулося на державному рівні. В інших містах перевізники також піднімають плату за проїзд. У той же час ми збираємося впроваджувати автоматизовану оплату проїзду - вже підписали договір з підрядником. До речі, у Вінниці, пільгові категорії пасажирів їздять в громадському транспорті не безкоштовно - школярі купують проїзні за півціни, решта - зі знижкою у 70%", - розповіла виданню Бабіна.
Експерт транспортної галузі Сергій Черноіваненко зазначає, що підвищення проїзду в міському транспорті необхідно і повинно відповідати економічно обґрунтованому рівню. "В Україні серед пострадянських країн найдешевший проїзд дешевше, ніж, наприклад, у Білорусі. При тому, що паливо у нас дорожче, ніж у них. Якщо ми хочемо якості від перевізника, то ми повинні розуміти, що за це потрібно платити. Перевізники у нас завжди опиняються в позиції "наздоганяючого" за зростанням тарифів. І коли влада вважає обґрунтованим тариф у 8,77 гривень, а перевізникам при цьому ставлять 8 гривень, виникає питання - хто буде компенсувати різницю? Тим більше, якщо враховувати, що в Києві немає об'єктивного обліку пасажирів, особливо пільгових категорій", - говорить експерт. За його словами, якщо пасажирів у метро ще можна точно порахувати, то в електротранспорті, ні в автобусах, ні тим більше в маршрутках це неможливо зробити з об'єктивних причин.
Але й самого лише підвищення вартості проїзду недостатньо, впевнений Черноіваненко. Впровадження електронного квитка допоможе перевізникам і міській владі більш ефективно і якісно забезпечувати систему громадського транспорту, переконаний експерт. "Система, коли водій чи кондуктор збирає готівку, і виручка рухається знизу вгору - неправильна. Вінниця зараз на правильному шляху - там створюють єдиного оператора перевезень, вводять електронний квиток. При зворотній ситуації, поки не буде електронного квитка, і обіг готівки в громадському транспорті не буде зведений до мінімуму - ефективного розвитку систем громадського транспорту в містах очікувати не варто", - вважає співрозмовник РБК-Україна.