ua en ru

удалось ли Войцеху Балчуну реформировать "Укрзализныцю"

удалось ли Войцеху Балчуну реформировать "Укрзализныцю" Войцех Балчун не вважає, що його рік роботи в УЗ був провальним (фото: kmu.gov.ua)

За інформацією РБК-Україна, сьогодні Кабінет міністрів планує заслухати звіт глави "Укрзалізниці" Войцеха Балчуна про виконану за рік роботу. Термін його контракту закінчився на початку червня. І від того, наскільки цей рік був успішним для держкомпанії, буде залежати рішення уряду про продовження контракту з поляком. Ситуація почасти посилюється давнім конфліктом Балчуна і міністра інфраструктури Володимира Омеляна, а також обшуками правоохоронних структур в УЗ. Поки в Міністерстві інфраструктури роботу Балчуна критикують, ринок оцінює його діяльність неоднозначно. Чи задоволений своєю роботою сам Балчун, що про нього говорять в бізнес-колах і в парламенті, і хто може змінити його на посаді глави УЗ - в матеріалі РБК-Україна.

Головний опонент

В розпорядження РБК-Україна опинилася аналітична записка, підготовлена Мінінфраструктури в кінці травня, в якій вказані недоліки і досягнення Войцеха Балчуна на посаді керівника "Укрзалізниці". Ці дані міністр інфраструктури Володимир Омелян, у якого, як відомо, з Балчуном давній конфлікт, частково презентував депутатам профільного комітету Ради незадовго до того, як у керівника УЗ закінчився контракт з українським урядом. Кабінет міністрів чекає від нього звіту про виконану роботу. За даними РБК-Україна, уряд, швидше за все, заслухає сьогодні.

Позиція міністра щодо роботи голови УЗ не змінилася і як і раніше залишається негативний. Так ще місяць тому в інтерв'ю РБК-Україна Омелян заявив, що "повідомлення УЗ про результати міжнародного аудиту за 2016 рік підтверджує, що Войцех Балчун не на своєму місці. (В 2016 році, - ред.) УЗ отримала збиток більше, ніж я очікував: замість 6 мільярдів гривень це 7,3 мільярда гривень".

Вчора ж у коментарі виданню чиновник був налаштований ще жорсткіше. "Реально, досягнень - нуль. Можна було сміливо призначати прибиральницю з вокзалу. Тоді ефект був би кращим, людина б хоч боявся і соромився", - заявив Володимир Омелян.

Невдоволення міністра, згідно з аналітичною запискою, пов'язано з тим, що в "Укрзалізниці" не впроваджена автоматизована система розподілу порожніх вагонів. Відповідне програмне забезпечення прийнято в експлуатацію ще в кінці минулого року, але до цих пір проходить тестування на розподілі цементовозів і критих вагонів.

Крім того, за версією відомства, незадовільна робота держкомпанії по поліпшенню стану залізничної інфраструктури та оновлення рухомого складу. Так план капітальних інвестицій в 2016 році УЗ виконала майже на 62%, на оновлення рухомого складу витрачено не більше 47% від потреби, а інфраструктура реконструйовано не більше, ніж на 23%.

Є у відомства претензії не тільки до вагонному парку УЗ, але і до локомотивів, проблему з дефіцитом яких держкомпанія так і не вирішила: у минулому році із запланованих 122 локомотивів були відремонтовані тільки 86.

При цьому, за версією Мінінфраструктури УЗ практично зірвало процес перевезення вантажів. "Відсутність прозорої системи операційним управлінням парком порожніх вантажних вагонів призвело до численних скарг металургів, аграріїв, будівельників та інших відправників", - зазначається в записці.

Втім, у міністерстві бачать у роботі "Укрзалізниці" не тільки недоліки. До успіхів УЗ в Мінінфраструктури, перелік яких на порядок менше, ніж негативних моментів, зараховують реконструкцію напрямки Волноваха - Камиш-Зоря - Маріуполь, ремонт порома "Герої Шипки", продовження руху поїзда Київ-Львів до Перемишля (Польща), запуск нового маршруту Ковель-Хелм (Польща), купівлю 12 пасажирських вагонів, нарощування запасу дизпалива на 30-40 днів роботи в УЗ, а також ремонт ескалатора на станції "Київ-Пасажирський".

Але до червня перелік перемог УЗ значно скоротився. "Однією з основних перемог Балчуна було формування 40-денного запасу палива. Станом на вівторок, 13 червня, за деякими залізницям запас палива впав до 10-12 доби і падає далі, - заявив РБК-Україна Володимир Омелян. - А ескалатор на станції "Київ-Пасажирський" але ночами не працює". У прес-службі "Укрзалізниці" спростували слова міністра: "Сьогодні фонд дизпалива на залізниці забезпечено контрактом на поставку 50 тисяч тонн дизпалива - це понад 50 діб безперебійної роботи. Крім цього, УЗ веде регулярні переговори з постачальниками про зменшення вартості пального". А роботу ескалатора на станції "Київ-Пасажирський" лише в денний час РБК-Україна в УЗ пояснювали відсутністю пасажиропотоку вночі.

Цифри цифрам не дорівнюють

Не погоджуються в УЗ і з тим, що рік роботи Войцеха Балчуна можна вважати провальним. РБК-Україна глава держкомпанії заявив, що вважає своїм основним досягненням підвищення ефективності роботи УЗ. "Я обіцяв додатково сім мільярдів гривень, а якщо подивитися на цифри, то нам вдалося перевиконати цей план - фінансовий результат: плюс 9,5 мільярдів гривень в 2016 році порівняно з 2015 роком", - запевнив Балчун видання.

До успіхів він відносить і підбір високопрофесійної команди. "Не можу сказати, що на всіх ключових посадах у нас зараз знаходяться ті люди, які найбільш для них підходять. Але мені вдалося зібрати 10-15 ключових менеджерів європейського рівня. Продовжуємо працювати в цьому напрямку", - зазначив він.

Позитивним результатом глава УЗ вважає і розробку довгострокових планів роботи компанії, і виконання ремонтів вантажних вагонів в повному обсязі. "До мого приходу УЗ працювала на планах, які складалися всього на рік вперед. В кінці 2016 року правління прийняло програму оновлення рухомого складу до 2021 року, а в кінці квітня 2017 року стратегію розвитку УЗ на 2017-2021 роки, - розповів він РБК-Україна. - На 2016 роки було заплановано 16 тисяч ремонтів необхідних 31-32 тисяч. Ми за підсумками року зробили більше 30 тисяч". Крім зазначених Мінінфраструктури позитивних результатів по запуску пасажирських маршрутів у Польщу, задоволений Балчун і формуванням системи корпоративного управління всередині УЗ.

Свої досягнення Балчун пояснює насамперед конструктивною роботою з Кабміном і особисто з прем'єром-міністром Володимиром Гройсманом, який фактично регулярно заступається за голову УЗ публічно, а в січні навіть відчитав Володимира Омеляна за конфлікт з Балчуном прямо в ході засідання уряду. І в той же день Гройсман прийняв рішення про перепідпорядкування "Укрзалізниці" Мінекономрозвитку. Тоді у відповідь на слова прем'єра Омелян звинуватив Балчуна в корупційних зв'язках, зокрема, з главою транспортного комітету Верховної ради Ярославом Дубневичем (БПП), заявивши, що "мільярд гривень УЗ в 2016 році втратила від корупційних дій". Через кілька днів після скандального засідання Кабміну в інтерв'ю РБК-Україна Омелян скаже: "Я, як політик і міністр заявляю, що мені відомо про вплив політичних сил на УЗ, в тому числі в особі Ярослава Дубневича. Правда це чи неправда повинні з'ясувати правоохоронні органи ". "Без їх підтримки (Кабміну і прем'єра, - ред.) було б надзвичайно складно проводити рішення, необхідні для розвитку підприємства. Наприклад, таких як перепідпорядкування УЗ Мінекономрозвитку. У чому продуктивній роботі також сприяє конструктивний підхід до питань членів наглядової ради ПАТ і позиція його голови Євгена Кравцова", - похвалив чиновників Балчун.

Негатив у своїй роботі, а також все, чого не вдалося досягти, голова УЗ, навпаки, пов'язує з Мінінфраструктури. "На жаль, з Міністерством інфраструктури відносини складаються значно складніше, і знайти спільну мову по деяких ключових питань вдається не завжди. Наприклад, по передачі акцій "Транссигнала"(одне з підприємств залізниці, яке має увійти до складу УЗ), що гальмує процес корпоратизації або щодо індексації тарифів на вантажні, так і пасажирські перевезення".

Неоднозначна підтримка

Разом з тим, і транспортна галузь, і парламентарії оцінюють рік роботи Войцеха Балчуна на посаді голови правління УЗ неоднозначно. "Тут треба розуміти: проблеми УЗ не тільки накопичувалися багато років, вони ще й тісно пов'язані з загальним станом економіки. Тому очікувати дива за рік управління компанією від Балчуна не було сенсу - так ніхто і не чекав, - говорить голова комітету Верховної ради з питань транспорту Ярослав Дубневич. - Балчуну щось вдалося, щось ні. Наприклад, УЗ при Балчуне вклала значні кошти в оновлення парку вагонів, але не подбала про локомотивах. І це, думаю, серйозний прорахунок: тому що до купівлі вагонів можна залучити інвесторів з бізнесу. Їм вагони потрібні - вони можуть їх придбати. З локомотивами складніше. До того ж, недостатньо засобів УЗ і виділила на оновлення інфраструктури".

Крім того, Ярослав Дубневич звертає увагу на те, що в УЗ все ще немає стратегії. "Точніше, такий документ є - ми вивчали його в транспортному комітеті Верховної ради. Але моя думка, це - красива картинка, не більше того", - продовжує він.

Каже бізнес і про проблеми з безпекою на залізниці. "За минулий рік погіршилася ситуація на дорозі як у питаннях безпеки, так і в питаннях розкрадань. Спостерігається негативна тенденція до зростання випадків розкрадання з вагонів дорогих деталей, яка почалася в грудні 2015-го і продовжила наростати протягом всього 2016 року, - розповідає генеральний директор компанії "Лемтранс" Володимир Мезенцев. - Цифри говорять самі за себе: в 2016 було разоборудовано більш 5160 вагонів, що перебувають в оперуванні компанії "Лемтранс", що на 158% більше попереднього періоду".

Крім того, за словами Мезенцева, важливою проблемою галузі, яку не вдалося вирішити, є низька швидкість вантажних перевезень на деяких ділянках. "Низька швидкість ряду ділянок негативно позначається на всіх учасниках ринку. Для прикладу, з Інгулецького Гзк до порту Південний (відстань 491 км) склад йде 20-25 годин, тобто його середня швидкість становить близько 20 км/год. Про яку ефективність використання вагонів може йти мова при таких показниках?", - відзначає він.

Але головною проблемою в керівництві залізницею Балчуна бізнес вважає відсутність діалогу з ним. "Головною проблемою правління УЗ бачу небажання вести конструктивний діалог з бізнесом, т. е. найбільшими вантажовласниками, особливо в частині обґрунтованості вантажних тарифів та інвестиційних пріоритетів, - говорить голова ради Федерації металургів України Сергій Біленький. - Ті спроби діалогу, які були, не привели ні до чого, оскільки бізнес жорстко ставили перед фактом, що тарифи повинні зрости, фінплан УЗ - єдино правильний і можливий. Вони були готові обговорювати з нами все, що завгодно, тільки не те, що найбільш важливо для нас. Відповідно діалог був і в будь-якому вигляді продовжується, але назвати його конструктивним при всьому бажанні не можу".

Незадоволені рівнем прозорості роботи і експерти. Консультант "Центру транспортних стратегій" Андрій Ісаєв каже, що більшість рішень все ще залишаються кулуарними. "Зокрема, немає відкритого обговорення фінплану, бізнес не розуміє, які цифри і на підставі чого УЗ закладає в плани роботи і чого очікувати", - зазначає він.

Експерт транспортного ринку Олександр Кава вважає, що Войцеху Балчуну вдалося домогтися "серйозно зайнятися пасажирським сегментом перевезень". "Зокрема, були запущені поїзда за новими напрямами, на які був високий попит з перших днів. Приміром, було відкрито маршрут Київ-Ізмаїл, Київ-Хуст-Солотвино в Східне Закарпатті, Крім того, запущений поїзд з зручним розкладом Київ-Кропивницький, з'явилися потяги Інтерсіті на маршрутах Київ-Кривий Ріг, Київ-Миколаїв, Київ-Херсон. Крім того, вперше за багато років почалися закупівлі пасажирських вагонів", - розповів експерт.

Заважає Балчуну, на думку Олександра Кави, "корумпована система формування вантажних тарифів". "По суті, УЗ продовжує дотувати олігархів і окремі сектори економіки. У минулому році недоотримана сума становила 40-45 мільярдів гривень, - розповідає він. – Крім того, УЗ не вдалося домогтися дотацій від влади за перевезення пасажирів і на закупівлю вагонів для пасажирських поїздів. За рішення обох цих проблем відповідає в першу чергу кабмін, і тільки потім УЗ".

Про проблему з тарифами говорить і Андрій Ісаєв. "Зараз механізм встановлення тарифів вкрай непрозорий, для вантажовідправників немає можливості прогнозувати їх зміни. Існуюча система тарифоутворення не влаштовує ні вантажовідправників, ні УЗ, проте до теперішнього часу УЗ не йшла на діалог з вантажовідправниками з приводу розробки нової системи розрахунку тарифів", - говорить він

Лава запасних

За словами Ярослава Дубневича, вирішувати питання про продовження чи непродовження контракту слід після того, як в Кабміні буде заслухано звіт правління та наглядової ради ПАТ "Укрзалізниця" за минулий рік: як відпрацювали, що не змогли зробити, чому "Цей звіт повинен бути підготовлений і представлений Балчуном та наглядовою радою вже найближчим часом", - говорить депутат.

За словами джерела РБК-Україна на транспортному ринку, цей звіт може бути заслухано вже сьогодні, 14 червня. При цьому інше високопоставлене джерело РБК Україна оцінює шанси Войцеха Балчуна залишитися на посаді голови правління як 50/50. "Гройсман робить все можливе, щоб Балчун залишився", - говорить він.

Негативно на шанси Войцеха Балчуна залишитися в УЗ може зіграти обшук, який вчора, 13 червня, в УЗ провела Генеральна прокуратура спільно зі Службою безпеки та Національною поліцією. "У кримінальному провадженні досліджуються факти розтрати грошових коштів філіями ВАТ "Укрзалізниця" на рахунки фіктивних підприємств під приводом проведення ремонтних робіт рухомого складу, без виконання таких робіт. В зв'язку з вчиненням таких дій збиток склав сотні мільйонів гривень", - зазначено в повідомленні Генпрокуратури.

Разом з тим, за словами співрозмовника РБК-Украина, зараз розглядаються три можливі кандидатури замість Войцеха Балчуна на посаді в. о. голови правління УЗ - Олександр Завгородній Віталій Жураківський, які раніше вже керували УЗ, а також Ремігіуш Пашкевич - діючий член правління держкомпанії.

"Він (Войцех Балчун, - ред.) де тільки може, хаєт-ніякий 2015 рік , не розуміючи того, що саме наша команда підготувала йому робочу модель, гроші і систему управління, яку він з успіхом провалив. Але при цьому винними завжди виступаємо ми", - сказав РБК-Україна Олександр Завгородній. Однак пізніше він відмовився коментувати свої перспективи на повернення в УЗ. Зв'язатися з двома іншими кандидатами вчора РБК-Україна не вдалося.