30 червня Uber з'явився в Україні, тепер мешканці та гості Києва можуть користуватися міжнародним сервісом виклику таксі. Послугою можуть скористатися жителі 450 міст в 75 країнах. У Східній Європі Über покриває 20 міст в 11 країнах. Причому запуск послуги там відбувся протягом останніх двох років, а на більшості ринків компанія присутня менш ніж півроку. Офіційної презентації Über в Україні передувало тривале обговорення в соціальних мережах і професійному середовищі. У лютому поточного року таксисти Києва навіть влаштували протест під будівлею Київської міської державної адміністрації (КМДА) — спалювали шини і вимагали від Uber дотримання вимог законодавства України. Як зараз водії налаштовані по відношенню до міжнародного сервісу і що взагалі Über може запропонувати Україні, з'ясувало РБК-Україна.
30 червня Uber з'явився в Україні, тепер мешканці та гості Києва можуть користуватися міжнародним сервісом виклику таксі. Послугою можуть скористатися жителі 450 міст в 75 країнах. У Східній Європі Uber покриває 20 міст в 11 країнах. Причому запуск послуги там відбувся протягом останніх двох років, а на більшості ринків компанія присутня менш ніж півроку. Офіційній презентації Uber в Україні передувало тривале обговорення в соціальних мережах і професійному середовищі. У лютому поточного року таксисти Києва навіть влаштували протест під будівлею Київської міської державної адміністрації (КМДА) — спалювали шини і вимагали від Uber дотримання вимог законодавства України. Як зараз водії налаштовані по відношенню до міжнародного сервісу і що взагалі Uber може запропонувати Україні, з'ясувало РБК-Україна.
Однією з головних інтриг виходу Uber в Україну була вартість послуг. Адже пасажирські перевезення в Україні одні з найдешевших у світі і користувачі зазвичай не готові платити за комфорт. Так, мінімальні тарифи на таксі в Києві стартують від 29 гривень (трохи більше 1 долара) або від 2,2 гривні за кілометр. Однак знайти машину часто не виходить - водії не хочуть їхати по заявленій диспетчером ціні і чекають, коли пасажир сам її підніме. Рівень сервісу при цьому досить низький: за "мінімалку" до пасажиру часто приїжджає старий автомобіль з прокуреним салоном і не дуже доброзичливим водієм. Вартість послуг перевізників, які ретельніше контролюють якість, в рази вище. Наприклад, "Експрес-таксі" за кожен кілометр бере по 5 гривень. Схожі розцінки у "Еліт-таксі".
Крім того, в Україні працюють численні інтернет-сервіси за викликом таксі, такі як CarOnFly, IQ-Taxi, Web-Cab (сервіс "Еліт-таксі"), до недавнього часу працювала додаток WinTaxi. За день до презентації Uber в Україні на наш ринок вийшло словацьке додаток Hopin Taxi. З його допомогою пасажир може знайти найближчим авто або замовити певного водія, побачити місце знаходження авто, оцінити водія, а водій - пасажира. За словами представника Hopin Taxi Вадима Юрика, на ринку перевезень у Києві є незаповнена ніша. Звідси інтерес до нашої країни.
Найпопулярнішим інтернет-сервісом замовлення таксі в Україні залишається місцевий Uklon. У нього кілька сотень тисяч користувачів і близько 20 тис. зареєстрованих водіїв з автомобілями. Мінімальний тариф в Uklon - 30 гривень за 2 км, кожен наступний кілометр коштує 4,5 гривні.
За словами генерального менеджера Uber в Україні Аркадія Вершебенюка, вартість подачі машини через Uber в Києві становитиме 25 гривень, далі по маршруту вартість складе 4,5 гривні за кілометр і 0,4 гривні за кожну хвилину поїздки. Таким чином, поїздка, наприклад, з Контрактової площі до Софійській площі в Києві обійдеться приблизно в 40 гривень. Для порівняння, вартість аналогічної поїздки, розрахована через Uklon, складе 41-43 гривні. Комісія Uber в Україні становить 25%, в той час як традиційні служби таксі та інші сервіси беруть 8-12%.
Фото: першим пасажиром Uber став Віталій Кличко
В якості партнерів Uber обіцяє відбирати тільки тих водіїв, які відповідають заздалегідь встановленим критеріям. А саме, зареєстровані як юридичні особи або приватні підприємці, мають права та страховий поліс, а також ліцензію на здійснення перевезень. "Ми хочемо забезпечити максимально прозору роботу Uber в Україні та врахувати всі вимоги українського законодавства", - заявив регіональний менеджер Uber у Східній Європі Ентоні Ле Ру. При цьому відбираються автомобілі комфорт-класу без фізичних ушкоджень - це можуть бути Toyota Camry, Hyundai Accent, Kia Rio не раніше 2008 року випуску. Для самих водіїв проводяться тренінги: як зробити поїздку максимально комфортною для пасажира.
Скільки водіїв і автомобілів вже відібрали, керівництво сервісу не говорить. За словами Вершебенюка, ще до офіційного запуску Uber в Україні заявки подало 1-2 тис. водіїв і зараз компанія їх обробляє. За даними джерела РБК-Україна, на останньому тренінгу Uber були присутні всього близько 10 водіїв. Відгуки користувачів у соціальних мережах також говорять про те, що у день офіційної презентації знайти машину через Uber в Києві вдалося небагатьом.
Втім, дефіцит машин може також говорити про велику кількість замовлень. З дня запуску Uber в Україні і до неділі, 3 липня, користуватися послугою можна безкоштовно. Кожному пасажиру надається 5 поїздок на загальну суму 750 гривень, не більше 150 гривень кожна. Вартість таких безкоштовних поїздок Uber самостійно компенсує водіям. Компенсація може досягати 100-180 гривень на годину. Щоб отримати її, водій повинен брати всі замовлення, які йому приходять, а його рейтинг у системі не повинен бути нижче 4,7. Як розповідає голова правління "Української таксомоторної асоціації" Андрій Антонюк, незважаючи на таку високу компенсацію, Uber поки не викликає ажіотажу серед водіїв таксі. Крім того, є ймовірність, що після закінчення тестового періоду водії "розбіжаться". За словами Антонюка, так було в Білорусі. Хоча за даними самого Uber, темпи зростання сервісу в Мінську виявилися найвищими в Східній Європі.
Зараз водії традиційних служб таксі, в основному, спостерігають за Uber в Україні з боку. "Ми тільки за конкуренцію та появу нових сервісів. Але ці сервіси повинні працювати в правовому полі", - пояснює Антонюк. Лютневі протести, за його словами, не стільки стосувалися роботи самого Uber, скільки КМДА закликали звернути увагу на кількість нелегальних перевізників. Під час презентації Uber в Україні, мер Києва Віталій Кличко заявив, що офіційно у місті зареєстровано 164 водія таксі. За останній рік вони сплатили до міського бюджету лише 26 тис. гривень податків. У цьому контексті Кличка позитивно оцінив вихід Über в Україну. "Як відомо, корупція - вона в готівці. А Uber дозволить перевести хоча б частину розрахунків в електронну форму", - пояснив він. Цікаво, що в Баку (Азербайджан) як виняток Über ввів розрахунок готівкою, а з липня аналогічна можливість з'явиться і в Росії.
"Чому-то в КМДА думають, що зараз хтось прийде і наведе порядок на нашому ринку", - коментує Антонюк. На його думку, зараз Über декларує одне, а робить інше. "Вони обіцяють працювати тільки з водіями, у яких є ліцензія на перевезення і зареєстрована юридична особа. А за фактом будь-який бажаючий може підключитися через посередника, сервіс Uberlin", - пояснює Антонюк.
Як повідомив РБК-Україна представник Uberlin в Україні, водій у Uber не може працювати без ліцензії, але на даний момент діє відстрочка на ліцензію. Після визначеного терміну, якщо водій не завантажить ліцензію у свій профіль, він буде відключений. "Ми, як партнери Uber зі свого боку будемо надавати допомогу водіям в отриманні ліцензії", - повідомив він. Uberlin допомагає водіям отримати ліцензію через своїх партнерів - автопарки, таксопарки, тобто тих, хто має право підключати автомобілі до своєї ліцензії. Також водій може потроїтися до них на роботу - це вже питання взаємини компанії-ліцензіата та водія. Комісія Uberlin становить 13% при щотижневому тариф і 17% при щоденному тариф. "У нас величезна кількість бажаючих, ми прагнемо стати самим великим і глобальним партнером Uber", - повідомив представник Uberlin.
Фото: презентація Über відбулася 30 червня в Києві
Самозайнятий перевізник на таксі Геннадій Попов каже, що вартість ліцензії для таксі в Києві не висока, 1 200 гривень. Ліцензія не має терміну дії, хоча при наявності порушень з боку перевізника її можуть відібрати. Інша справа, що оформлення такої ліцензії може зайняти місяці. В інтернеті можна знайти посередників, які пропонують зробити ліцензію в стислі терміни, але втридорога.
Хоча у Попова вже є ліцензія, співпрацювати з Uber він поки не має наміру. "З одного боку, вони вимагають ліцензію, з іншого боку - на транспортному засобі не повинно бути шашки таксі, таксометра всередині і інших атрибутів легального таксі, які є на моїй машині", - пояснює він.
Втім, він припускає, що інші водії можуть використовувати Uber в якості другого або третього додатки. За оцінками менеджера з комунікацій Uber Євгенії Шиповой, заробітки водіїв-партнерів Uber в країнах Східної Європи складають близько 70-100 доларів в день. Скільки будуть отримувати таксисти Uber в Україні-покаже найближчий час.