Транзитна війна з РФ: Україна має намір захищати свої інтереси

Фото: Путін продовжив дію торгового ембарго на українські товари Фото: Путін продовжив дію торгового ембарго на українські товари
Транзитна війна між Україною і Росією ще більше загострилися. Обмеження на транзит українського експорту з території Російської Федерації в треті країни, зокрема, Центральної Азії, з 1 липня поширюється і на Киргизстан. До цього особливі умови транзиту вже як півроку дійствовали тільки для поставок до Казахстану. Крім того, після рішення ЄС про продовження економічних санкцій проти РФ до 31 грудня 2017 року, Володимир Путін продовжив дію торгового ембарго на продукти харчування і сільгосптовари, вироблені в Україні. На цю продукцію з липня також введена повна заборона на автомобільні і залізничні перевезення. Україна вже підготувала відповідні заходи.

Транзитна війна між Україною і Росією ще більше загострилися. Обмеження на транзит українського експорту по території Російської Федерації в треті країни, зокрема, Центральної Азії, з 1 липня поширюється і на Киргизстан. До цього особливі умови транзиту вже як півроку діяли тільки для поставок до Казахстану. Крім того, після рішення ЄС про продовження економічних санкцій проти РФ до 31 грудня 2017 року, Володимир Путін продовжив дію торгового ембарго на продукти харчування і сільгосптовари, вироблені в Україні. На цю продукцію з липня також введена повна заборона на автомобільні і залізничні перевезення. Україна вже підготувала відповідні заходи.

Після рішення ЄС про продовження дії економічних санкцій щодо Росії до кінця 2017 року, знову почалася транзитна війна з Росією. 3 липня був оприлюднений указ президента Володимира Путіна №319, яким введені особливі умови транзиту товарів через територію Росії в Киргизстан. Нові правила набирають чинності з 1 липня. До цього транзитні обмеження діяли тільки по відношенню торгових поставок до Казахстану. Нагадаємо, що оформлення української продукції, що поставляється в Казахстан, а також треті країни, зокрема, Центральної Азії, через РФ вже як півроку здійснюється тільки через Білорусь. І то за умови наявності пломб на основі системи стеження ГЛОНАСС, а до квітня серед вимог була ще й необхідність супроводження транспортних засобів конвоєм.

Крім того, до 31 грудня 2016 року продовжено торговельне ембарго на продукти харчування, сільгосптовари і сировину, в тому числі вироблені і в Україні. Тут мова йде про м'ясо, ковбасу, рибі, молоці і молочних продуктах, овочах, фруктах. Серед нових правил в указі Путіна - повна заборона на автомобільні і залізничні перевезення на дані види товарів, а також на ті, до яких РФ застосовує ввізні мита вище нульової ставки.

За словами заступника міністра економрозвитку і торгового представника України Наталії Микольської, транзитна війна з Росією може призвести до фактично повного припинення та заборони транзиту українських товарів у зазначених напрямках. В середині лютого вже було загострення конфлікту. Тоді РФ в односторонньому порядку вирішила взагалі заборонити транзит. Україна відреагувала досить швидко, призупинивши дію дозволів на транзит російських фур на території України.

За даними МЕРТ, за весь час дії російських обмежень, заборон, блокування зовнішньоекономічних операцій транзитної війни Україна істотно скоротила свій експорт у треті країни, куди поставки здійснювалися в основному транзитом через територію РФ. 98% експорту в Казахстан і майже 94% - в Киргизстан здійснювалося сухопутними шляхами. За 4 місяці 2016 року в порівнянні з відповідним періодом 2015 року експортні поставки до Казахстану скоротилися майже на 48%, втрати склали понад 112 млн доларів.

Таблиця: за весь час дії російських обмежень Україна істотно скоротила свій експорт у треті країни

В уряді зазначають, що додаткові обмежувальні заходи не що інше, як подальший прояв транзитної війни, а також порушення з боку РФ зобов'язань щодо СОТ і ЗВТ СНД. Наступного тижня відбудеться засідання Ради з торгівлі товарами при СОТ, а до кінця липня - генеральна рада СОТ, де Україна буде вимагати від Росії негайної відміни обмежувальних заходів.

Транзитна війна з РФ викличе відповідні кроки

В той же час і в Кабміні планують адекватно відреагувати на новий виток транзитної війни з боку РФ. За словами Наталії Микольської, вже готовий відповідний пакет документів і зараз він проходить останню стадію узгодження. "Про які саме заходи йдеться, буде повідомлено найближчим часом", - додала вона. За попередніми даними, рішення буде прийнято сьогодні-завтра.

У той же час перший віце-прем'єр Степан Кубів заявив, що Україна введе дзеркальні санкції, в ході транзитної війни, і по відношенню до товарів, і до транзиту. "Ми піднімемо дзеркально мита на російські товари, які ввозяться в Україну. І все це набуде чинності після того, як Указ президента (президента РФ Володимира Путіна про подальше обмеження транзиту товарів з території України через територію Росії - ред.) вступить в силу", - заявив Кубів на погоджувальній раді фракцій і груп у парламенті.

Однак, за словами співрозмовника РБК-Україна, знайомого з ходом узгодження рішень, транзит стосується не тільки торгівлі між РФ і Україною, це і операції країн-членів ЄС, Молдови, Туреччини. "Якщо будемо обмежувати транзит, то вони будуть злитися і абсолютно правомірно. В ситуації, коли нам так і в ЄС нагадують, що ми псуємо їм торгівлю з РФ, ще й обмежити транзит, то про продовження санкцій ЄС проти Росії буде взагалі складно говорити", - говорить джерело видання. В теорії можна говорити про більш широкий список товарів з РФ, які можуть потрапляти під ембарго. Україна з початку року ввела такі торговельні обмеження, але санкційні товари з Росії як були, так і залишаються на полицях українських магазинів. Але, тим не менш, відповідну постанову, дія якого закінчується 1 серпня, буде продовжено. Цілком можна спробувати через регулювання транспорту вдарити по РФ. Сказати, що ввозити товар вони зможуть, але от тільки росіяни TIR (система міжнародних автомобільних перевезень товарів, - ред.) не зможуть поїхати, - зазначає співрозмовник РБК-Україна, коментуючи транзитну війну з РФ. - Тоді все перевезення з РФ будуть здійснювати перевізники інших країн - білоруси, поляки, угорці, німці".

В уряді також не виключають розширення списку товарів з РФ під санкціями. Це питання піднімалося і буде підніматися в ЄС. Компенсатором українській стороні має стати і збільшення квот в рамках ЗВТ з Євросоюзом.

У той же час, одним з ефективних способів є залучення країн, куди експорт внаслідок дій Росії обмежений, в переговорний процес в СОТ. РФ в односторонньому порядку почала транзитну війну з Росією і прийняла зазначені обмежувальні дії, не задіявши в прийнятті рішень інші країни-члени Єдиного економічного простору. "В реальності треба затягувати Азербайджан, Казахстан, Киргизстан і інші країни виступати спільним фронтом до СОТ. ЄС і США - це добре, але по суті рішення РФ псують нашу торгівлю саме з зазначеними країнами", - вважає співрозмовник РБК-Україна.

Варто відзначити, що в новому указі Путіна є пункт, згідно з яким уряд РФ, у разі звернень до нього керівництва Казахстану і Киргизстану, "вправі дозволити автомобільні і залізничні перевезення окремих товарів", за умови дотримання умов транзиту. У Кабміні впевнені, що таким чином, штучно обмежуючи конкуренцію за рахунок заборони українських товарів, Росія може диктувати свої умови і нав'язувати свою продукцію. І, як монополіст, в результаті диктувати свої ціни.

Казахстанська влада поки на продовження обмежень ніяк не відреагували. На сайті Союзу міжнародних автоперевізників Казахстану лише рекомендовано використовувати альтернативний маршрут: Одеса-Батумі-Баку-Актау. "В даний час Нацпалата підприємців з метою прояснення ситуації спільно з урядом республіки Казахстан веде роботу з отримання офіційних роз'яснень про подальше алгоритмі ввезення від РФ. Про результати буде повідомлено додатково", - йдеться в повідомленні. Офіційної інформації від киргизької сторони досі немає.

Як повідомили РБК-Україна в посольстві України в Казахстані, місцева влада сильно стурбовані можливим падінням товарообороту між країнами. Неофіційно звучить цифра більше 70% падіння від сьогоднішніх показників.

А поки тривають розгляди "Атамекен" рекомендує імпортерам утриматися від додаткових контрактів з українськими контрагентами.

Як додає Микольська, за даними на 16:00, 4 липня всі вантажі з України спокійно перетинають російський і білоруський кордон. У МЕРТ припускають, що пропускні пункти ще просто не отримали відповідні підзаконні акти. РФ повинна прийняти ряд документів, щоб указ президента повною мірою набув чинності. Поки що уряд рекомендує бізнесу утриматися від відправлення вантажів.

On Top