Днями президент Європейської ради Дональд Туск на зустрічі з президентом України Петром Порошенком у Брюсселі запевнив українську сторону, що лібералізація візового режиму відбудеться "так швидко, як тільки це буде можливо". Звіт Єврокомісії щодо виконання Україною плану дій з візової лібералізації українці чекали 15 грудня. Однак він був перенесений, а сьогодні стало відомо, що висновки ЄК є позитивними для України - документ оприлюднений на сайті Єврокомісії. Посол ЄС в Україні Ян Томбінські в інтерв'ю РБК-Україна, яке відбулося 16 грудня, розповів про причини перенесення дати звіту, про терміни завершення всіх необхідних процедур для введення безвізового режиму з Україною та про виконання умов лібералізації українською стороною.
Днями президент Європейської ради Дональд Туск на зустрічі з президентом України Петром Порошенком у Брюсселі запевнив українську сторону, що лібералізація візового режиму відбудеться "так швидко, як тільки це буде можливо". Звіт Єврокомісії щодо виконання Україною плану дій з візової лібералізації українці чекали 15 грудня. Однак він був перенесений, а сьогодні стало відомо, що висновки ЄК є позитивними для України - документ оприлюднений на сайті Єврокомісії.
Посол ЄС в Україні Ян Томбінські в інтерв'ю РБК-Україна, яке відбулося 16 грудня, розповів про причини перенесення дати звіту, про терміни завершення всіх необхідних процедур для введення безвізового режиму з Україною та про виконання умов лібералізації українською стороною.
РБК-Україна: Які причини перенесення звіту Єврокомісії щодо виконання Україною плану дій з візової лібералізації?
Ян Томбінський: Передбачалося, що звіт буде в грудні. Як завжди, потрібен час, щоб поставити всі крапки над i. І я впевнений, що вони з'являться. Безвізовий режим - це двосторонні зобов'язання. Ми почали процес візової лібералізації ще в 2010 році, і він передбачає посилення взаємовідносин між Україною та ЄС.
Ми, в ЄС, зацікавлені в установі безвізового режиму з Україною. Але як це часто буває, існує політичний контекст, зокрема, з приводу обговорення міграційних проблем. Але вони не пов'язані з Україною. Це більш масштабна європейська проблема, в якій ніхто не говорить про нелегальної міграції з України.
РБК-Україна: Чи можна говорити, що оприлюднення звіту відклали для того, щоб Порошенко у Брюсселі обговорив деякі деталі?
Ян Томбінський: , Щоб прийняти рішення, нам потрібна впевненість у тому, що речі, прийняті під час другої фази процесу обговорення безвізового режиму, послідовно втілені в життя і зароблять на практиці.
РБК-Україна: Чи правда, що ЄС очікує від президента Порошенко письмових гарантій у проведенні боротьби з корупцією?
Ян Томбінський: Я не можу сказати, яким чином це буде зроблено. Але нам необхідно зрозуміти, наскільки ті інституції, які були створені для боротьби з корупцією (Національне агентство з питань запобігання корупції та Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів, - ред.), забезпечені фінансовими ресурсами в бюджеті на 2016 рік.
Не все зрозуміло в бюджеті. Ми розраховували, що всі його положення нам будуть відомі до 15 грудня. Мова не йде про те, щоб ці органи були створені лише на папері - вони повинні мати можливість функціонувати, а на це потрібні кошти. Бюджет - найкращий приклад політичної волі.
РБК-Україна: тобто причина затримки оприлюднення звіту - це до сих пір не прийнятий бюджет на 2016 рік?
Ян Томбінський: Одне з питань ЄС стосувалася того, щоб всі ці інституції володіли необхідними засобами, що дозволило б їм ефективно працювати.
РБК-Україна: На рішення ЄК міг вплинути скандал у парламенті, що стався через дії депутата Олега Барни щодо прем'єра минулої п'ятниці? І чи була реакція ЄС на такі дії?
Ян Томбінський: Не було якоїсь реакції, тому що на такі речі важко реагувати. Це говорить про необхідність створення політичної культури. Один депутат, який робить такі речі, руйнує довіру населення до всього парламенту. А парламент тим відрізняється від вулиці тим, що там проблеми вирішуються шляхом голосування і обговорення, а не нападом на людину.
РБК-Україна: Наскільки Україна виконала план дій щодо лібералізації візового режиму, і які нові вимоги ЄК висуне Україні?
Ян Томбінський: Я не буду про це говорити. Відповідь на це питання - звіті Європейської Комісії. Це можна порівняти з забігом: коли біжиш стометрівку, то дуже важливий останній метр або навіть сантиметр. Я не буду спекулювати на цій темі.
РБК-Україна: Говорять, що найбільш проблемними питаннями для ЄС є відсутність антидискримінаційної норми з приводу сексуальної орієнтації у проекті нового Трудового кодексу, а також обрання лише трьох із п'яти членів Нацагентства з питань запобігання корупції. Чи це так?
Ян Томбінський: Всі ці проблемні питання. Потрібно побудувати довіру, щоб виконання цих положень не відкладалося на останню хвилину, щоб нам не доводилося за це воювати або писати звернення, і постійно заохочувати це робити. Це в інтересах українців.
Що стосується Нацагентства з попередження корупції, минуло півроку з тих пір, як був ухвалений відповідний закон. Такий стан справ демонструє, що ще немає політичної волі для виконання закону. І коли міністри країн ЄС будуть приймати рішення, вони також будуть враховувати такі речі.
РБК-Україна: А що стосується поправки до проекту Трудового кодексу?
Ян Томбінський: Поправку до Трудового кодексу була прийнята. Мене запевнили всі лідери українських політичних партій, що ця норма буде присутній і в новому Трудовому кодексі.
РБК-Україна: Кажуть, що двоє з трьох обраних членів Нацагентства з питань запобігання корупції є особами, наближеними до прем'єра Арсенію Яценюку. Як цю інформацію сприймають у ЄС?
Ян Томбінський: Ми не маємо персональних претензій. Але я чув всі ці коментарі. На мою думку, немає в світі повністю незалежних людей. Ми всі залежні від когось. Крім того, треба думати про створення органів з довгостроковою метою. Щоб коли два близьких до когось особи отримували керівні посади, це не означало, що система буде працювати під них протягом наступних п'яти років.
РБК-Україна: Президент підписав законопроект про Нацагентстві з питань виявлення, розшуку та управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів без експертного висновку Європейської Комісії і нібито парламент схвалив його не у відповідності з усіма рекомендаціями Європейського Союзу?
Ян Томбінський: Це дуже складний закон. Всі коментарі та експертизи (у ЄС - ред.) українського парламенту були надані. Можливо, не всі вони були враховані. Варто зауважити, що цей закон - новий для українських реалій. І тому нам потрібна впевненість, що відповідні органи будуть не тільки затверджені законодавчо, але і зможуть працювати.
Можливо, президент Порошенко обговорить з європейськими колегами, як зробити так, щоб Нацагентство було ефективним. Зараз важко оцінити дії органу, який ще не заробив.
РБК-Україна: Чи немає у ЄС побоювань з приводу бойових дій та відсутності контролю над українською східної кордоном у зв'язку з наданням безвізового режиму для України?
Ян Томбінський: Конфлікт викликає стурбованість у ЄС, але ми не зупинимо безвізовий діалог. Це тема, над якою ми почали працювати не сьогодні і не вчора, а майже 20 місяців тому. І темп останнім часом прискорився.
РБК-Україна: Чи готові країни-члени ЄС до лібералізації візового режиму з Україною після позитивного звіту Єврокомісії, і скільки часу буде потрібно для завершення всіх необхідних процедур?
Ян Томбінський: З моменту, коли країни-члени ЄС надала мандат на початок переговорів, вони сигналізували, що кінцевою метою є досягнення безвізового режиму для України До того ж, Європейська Комісія налаштована швидко - початку 2016 року - підготувати проект законодавчих змін до Регламенту ЄС щодо перетину кордонів ЄС, що б відкрити цю можливість Україні.
Коли ця дискусія перейде на рівень Ради ЄС, не можу передбачити. Я чую від послів, що представляють європейські держави в Україні, коментарі про дуже позитивне ставлення до лібералізації візового режиму. Тобто, в цьому я не бачу проблем. В ЄС існує такий принцип: "менше скажеш - більше зробиш".
РБК-Україна: За процедурою, які кроки повинна зробити європейська сторона після оприлюднення звіту?
Ян Томбінський: У звіті ЄК прописуються рекомендації для переходу до безвізового режиму. Потім цей звіт будуть обговорювати країни-члени ЄС. За моїми даними, цей процес планується почати з січня. Після обговорення ЄК запропонує зміни до Регламенту ЄС, який повинні схвалити Європейська Рада та Європейський Парламент. Це все можна завершити вже в перші місяці 2016 року.
РБК-Україна: На кого буде поширюватися дія безвізового режиму?
Ян Томбінський: Це буде відкриття безвізового режиму для всіх громадян України, які мають біометричні паспорти. Власники звичайних закордонних паспортів будуть змушені отримувати візи для поїздок в Європу, поки не оформлять біометричний паспорт. Законодавство ЄС передбачає, що в рамках безвізового режиму на території ЄС можна перебувати до 90 днів протягом 180 днів. Тобто, ці обмеження не дають можливості працювати і залишитися жити в країнах ЄС. Безвізовий режим призначений для туристичних цілей, а не для того, щоб сприяти трудової міграції.
РБК-Україна: Все-таки можуть бути передбачені які-небудь обмеження для українців після візової лібералізації?
Ян Томбінський: Вони були потрібні для візового режиму. Зараз, коли є біометричний паспорт, ви зможете купити квиток і полетіти в будь-яку країну ЄС.
Розмовляла Надія Андрікевич