Парламентарії вирішили розібратися, наскільки економічно виправдане підвищення тарифів на комунальні послуги. Вони створили робочу групу, щоб проаналізувати інформацію від НАК "Нафтогаз України", Мінрегіону, НКРЕКП і розробити свої рекомендації. Але депутати не можуть досягти чітких відповідей від регулятора і монополіста, а велика частина нардепів взагалі ігнорує роботу групи.
Парламентарії вирішили розібратися, наскільки економічно виправдане підвищення тарифів на комунальні послуги. Вони створили робочу групу, щоб проаналізувати інформацію від НАК "Нафтогаз України", Мінрегіону, НКРЕКП і розробити свої рекомендації. Але депутати не можуть досягти чітких відповідей від регулятора і монополіста, а велика частина нардепів взагалі ігнорує роботу групи.
Засідання депутатської робочої групи з питань обґрунтованості цін і тарифів на енергоносії і комунальні послуги при профільному комітеті Ради з самого початку було приречене на провал.
За словами першого заступника голови комітету Дмитра Андрієвського, планувалося, що наступне засідання буде підсумковим, а в четвер, 29 квітня, робоча група мала намір отримати відповіді на всі запитання. Але НАК "Нафтогаз України", НКРЕКП, Рахункова палата та Держфінінспекція надали відповіді незадовго до початку засідання.
У своїх запитах депутати цікавилися структурою тарифів на енергоносії, рівнем дебіторської і кредиторської заборгованості "Нафтогазу", станом судових розглядів з боржниками компанії, рівнем розрахунку за природний газ з Росією та іншими постачальниками, обсягом інвестицій за останні два роки в роботу НАК. Депутати просили надати їм розрахунки тарифів на транспортування газу магістральними трубопроводами, формуванням ціни на газ українського видобутку, прогнозним і фактичним балансом газу на 2014-2015 роки.
Через об'ємність відповіді НКРЕКП, депутати не змогли оперативно проаналізувати його. А НАК уточнив, що направив докладний відповідь в перший відділ апарату парламенту, посилаючись на ст. 21 закону "Про інформацію", оскільки відповідь "Нафтогазу" супроводжувався грифом "Комерційна таємниця". Таким чином, голова правління НАК Андрій Коболєв рекомендував депутатам ознайомитися з документом "в приміщенні першого відділення апарату ВР".
Представник Держфінінспекції розповіла робочій групі, що протягом 2012-2014 років інспектора виявили на 45 нафтогазових підприємствах порушення і втрати на суму 908,99 млн грн, з яких відшкодовано до бюджету близько 80 млн грн. "Тривають численні судові процеси з метою компенсації збитків державі", - прокоментувала представник Держфінпослуг долю решти коштів.
У Рахунковій палаті також провели аудит використання коштів, виділених "Нафтогазу" на компенсацію різниці між вартістю імпортного газу та цінами, за якими теплоенергетики купують газ для потреб населення. З'ясувалося, що виділення НАК "3,9 млрд грн в 2012 році не вирішило проблем підвищення ефективності компанії".
Як і прийняття НКРЕ в 2012-2014 роках рішень, спрямованих на скорочення перехресного субсидування, "не забезпечило належного рівня компенсацій і збільшило обсяг дотаційних сертифікатів до 40,8 млрд грн в 2014 році". У Рахунковій Палаті також уточнили, що інформували про Кабмін і Раду.
З цими цифрами депутати пообіцяли ознайомитися до наступного засідання, яке має відбутися 7 травня. При цьому, з 19 членів робочої групи на засіданні були присутні лише четверо. А на першому засіданні робочої групи їх було п'ятеро.
Присутніх нардепів Сергія Власенка та Сергія Соболєва (обидва - "Батьківщина") цікавило, коли буде зроблений перерахунок вартості газу для абонентів, що споживають безобліковий ресурс, у зв'язку з рішенням уряду вдвічі знизити розрахункові норми споживання.
"Це не є достатньою підставою для перегляду", - несподівано парирував голова НКРЕКП Дмитро Вовк.
Парламентарії поставили під сумнів об'єктивність розрахунків за нормами і засумнівалися в кількості абонентів, що споживають газ без лічильників. "За нашою інформацією людей, які споживають газ за нормами, які самі по собі є пережитком радянського минулого, не 2,5 млн, як ви говорите, а 3,26 млн громадян", - заявив Сергій Соболєв.
"У минулому році USAID проводило дослідження, згідно з яким з'ясувалося, що середньостатистичний українець споживає в місяць 6 куб. м газу. Чому норма знижена до 3 куб. м?", - поцікавився у регулятора директор дослідницького центру "Інститут міста" Олександр Сергієнко.
Це викликало здивування у голови регулятора.
"Ви представляєте споживачів, скажіть, навіщо вам це дослідження?", - відповів Дмитро Вовк.
Досить розлогим було і пояснення голови Нацкомісії з приводу причин відмови від диференційованої системи тарифікації газу для населення. "Ми відмовилися від диференціації категорій абонентів щодо обсягів їх споживання і натомість ввели пільговий тариф на 200 куб. м газу. Ми впевнені, що чинна досі схема була корупційноємна, оскільки при звірці контролера вмовляли зробити так, щоб споживач виявився в нижній категорії", - запевнив Дмитро Вовк, не пояснивши, звідки у нього такі дані.
Друге питання, з яким намагалися розібратися члени робочої групи - баланс газу і обсяги його споживання. Директор департаменту енергоефективності та енергозбереження "Нафтогазу" Юрій Войтович, повідомив, що населення споживає 21,5 млрд куб. м. газу, з яких теплоенергетичні компанії на потреби побутових абонентів використовують 6,8 млрд куб. м.
"Ці дані без урахування Криму, але враховують окуповані території Донецької і Луганської областей, куди газ поставлявся в першому кварталі 2015 року", - сказав Войтович.
Він не зміг відповісти на питання, скільки конкретно природного газу було поставлено на Донбас. "Після припинення постачань газу на окуповані території, обсяг споживання, а отже і як наслідок вартість газу повинні бути переглянуті", - упевнений Сергій Власенко.
Також не змогли народні депутати з'ясувати, який обсяг видобутку українського газу припадає на компанії, що працюють з ПАТ "Укргазвидобування" за договором спільної діяльності. У НАК пояснили, що багато договорів укладалися при попередніх урядах, однак оскаржити їх монополія не може.
"У минулому році ми спробували розірвати у суді один договір про спільну діяльність, оскільки він був укладений з порушеннями, однак суд ми програли. Ми більше не будемо заперечувати, оскільки всі суди ми програємо", - пояснив голова правління ПАТ "Укргазвидобування" Сергій Костюк.
Дмитро Андрієвський пообіцяв, що наступне засідання буде останнім перед формуванням звіту групи з рекомендаціями щодо поліпшення ситуації у тарифному регулюванні.
Втім, експерти, що брали участь у засіданні робочої групи впевнені, що належного ефекту від роботи депутатів не буде. "Ніхто толком не відповів ні на одне питання. Балансу газу в країні немає, немає об'єктивних розрахунків тарифів. Очевидно вже зараз, що тарифне регулювання в країні відбувається потолочно, а в сферах теплової енергетики та водопостачання - взагалі каша", - сказав голова Спілки власників житла України Олексій Кучеренко.
За його словами, спочатку планувалося створити тимчасову депутатську слідчу комісію, яка б мала більше повноважень впливати на ситуацію. "Ми розуміємо, що ні громадськість, ні депутати не можуть перевірити обґрунтованість тарифів по кожному підприємству, однак ми повинні перевірити методологію, прописати законний статус робочий групи, щоб її рекомендації потім взяли до відома. Поки ефективність роботи ніяка", - резюмував Кучеренко.