ua en ru

Що таке "хмари": 5 простих відповідей на складні питання

Що таке "хмари": 5 простих відповідей на складні питання Ринок хмарних послуг продовжує зростати

РБК-Україна спільно з телекомунікаційною компанією "Укртелеком" відповідає на питання про одному з найпопулярніших технологічних трендів останніх років - "хмарах".

Більше 10 років тому, в 2006 році, світ вперше заговорив про хмарні технології. Керівництво технологічної корпорацій Amazon озвучив ідею повсюдного доступу до обчислювальних ресурсів через інтернет. Простіше кажучи, мова йшла про розміщення та обробки даних на віддалених серверах, що дозволило б економити ресурси.

Ідею підхопили найбільші IT-корпорації — Google, Microsoft, IBM. Вони зайнялися розробкою хмарних послуг, стали популяризувати їх і пропонувати своїм клієнтам. Ідея виявилася комерційно привабливою. За даними аналітичної компанії IDC, за останні 5 років ринок хмарних послуг зріс у 5 разів - до 83 млрд доларів. За даними дослідження Global Industry Analysts (GIA) в 2017 році обсяг цього ринку в світі складе 127 млрд доларів.

"Хмарний" тренд також глибоко проник в повсякденне життя звичайних інтернет-користувачів. Електронна пошта, соціальні мережі, фото і відеохостинги, акаунти в смартфонах — все це теж хмарні сервіси. За даними дослідження Factum Group, проникнення інтернету в Україні досягла 66%. "Це означає, що 2/3 українців (або 22 млн осіб) так чи інакше працюють з хмарами", - говорить генеральний директор Майкрософт Україна Надія Васильєва.

Незважаючи на це, для багатьох приватних і бізнес-користувачів в Україні концепція "хмар" досі залишається незрозумілою. РБК-Україна вирішило виправити ситуацію і спільно з фахівцями компанії "Укртелеком", що надає послуги хмарної інфраструктури на базі дата-центру компанії Lattelecom в Латвії, відповісти на 5 основних питань про "хмари".

Що таке хмари?

Спочатку "хмара" було метафорою, для позначення інтернету. Схематичне хмара часто використовувалося в презентаціях, щоб графічно показати різні елементи інтернет-інфраструктури. Зараз "хмарним" називають все, що доступно через інтернет. До хмарних можна віднести сервіси зберігання даних, онлайн-програми (наприклад, Google Docs), інтернет-телефонію.

Коли користувач виконує якісь дії в хмарі, фізично дані обробляються на віддаленому сервері в хмарному дата-центрі. Один і той же сервер може обробляти дані різних користувачів, це називається публічним хмарою або Public Cloud. Коли сервера «заточені» під потреби тільки одного користувача, це називається приватним хмарою або Private Cloud.

Потужностей публічного хмари вистачає для забезпечення потреб приватних користувачів, малого та середнього бізнесу. Приватні хмари зазвичай будуються під потреби великого бізнесу.

Які послуги можна отримувати в хмарах?

Будь які хмарні послуги передбачають зберігання і обробку даних на віддалених серверах. В залежності від моделі обслуговування хмар розрізняють 3 основних типи хмарних послуг: SaaS, PaaS і IaaS.

SaaS (Software as a Servise) — це надання програмного забезпечення як послуги. Користувач отримує доступ до програм — електронної пошти, файлового сховища, віртуальної АТС — без необхідності встановлювати їх на свій комп'ютер. За схожим принципом надається і PaaS (Platform as a Service) - платформа як послуга. Тільки в даному випадку клієнт отримує кошти для самостійного розгортання на хмарній інфраструктурі програм і додатків.

Третій тип хмарних послуг — IaaS (Infrastructure as a Service) - послуги хмарної інфраструктури. Клієнт отримує засоби обробки даних, зберігання, мереж та інших базових обчислювальних ресурсів, на яких він може розгортати і виконувати вільне програмне забезпечення, включаючи необхідні йому операційні системи і додатки.

Які переваги хмар?

Такі складні, на перший погляд, хмари насправді покликані зробити життя простіше. Завдяки хмарам користувач має доступ до своєї інформації у будь-який час і в будь-якому місці де є інтернет. Йому не треба купувати дороге програмне забезпечення, потужні, але дорогі комп'ютери, тримати штат IT-фахівців. Все, що потрібно, можна "орендувати" в хмарі. Якщо говорити, наприклад, про дзвінки, то використання віртуальної АТС, яку пропонує "Укртелеком", звільняє клієнтів від прив'язки до одної адреси – вони без проблем можуть переїхати, а номери телефонів залишаться колишніми.

Тому, в першу чергу, хмари використовуються в бізнесі як інструмент скорочення витрат і оптимізації за рахунок більш ефективного використання ІТ-інфраструктури і гнучких моделей оплати. При цьому якщо йдеться про публічні хмари, то клієнту не варто думати про оновлення обладнання та технологій – це вже турбота постачальника рішення.

Додаткові переваги – швидкість розгортання і масштабування. Наприклад, якщо клієнтові терміново необхідний додатковий сервер, то в "хмарній" інфраструктурі це можна зробити за лічені хвилини. Також швидко можна додати "ще і ще" один сервер коли в цьому з'явиться необхідність.

Можна вилучити сервери, які розміщені в хмарах?

Все, що знаходиться на території України – або в Дата-Центрі, або в "хмарі" може бути вилучено за запитом правоохоронних органів. Так, звичайно, вилучити інфо з "хмари" буде складніше – але згідно українського законодавства можливо.

Якщо ж мова про зарубіжні хмарні інфраструктури в ЄС, то тут вже включається міжнародне правове поле. Приміром, якщо говорити про Латвію, то для доступу до серверів необхідно рішення місцевого суду. Таким чином, якщо дані клієнта будуть перебувати в "хмарах" у ЄС, то рішення про вилучення даних приймає суддя країни в якій "хмара" знаходиться.

Як дізнатися, наскільки надійний хмарний дата-центр?

У світі є визнаний стандарт сертифікації дата-центрів TIA-942, він і ділить їх за типами надійності. Найменш надійними вважаються дата-центри рівня Tier I і Tier II. Наприклад, якщо для Tier I допускається не більше 28,9 години годин простою у рік, то для Tier II цей час скорочується до 22 годин . Більш надійними вважаються дата-центри рівнів Tier III і Tier IV, в яких продубльовано активне обладнання та розподілені потоки. Це означає, що при виведенні з ладу одних елементів системи вони відновлюються в іншому місці. Є можливість проводити плановий ремонт або заміну обладнання без зупинки роботи дата-центру. Згідно вимогам TIA-942, дата-центр Tier III може зупиняти свою роботу не більше ніж на 1 годину 36 хвилин на рік. А дата-центр Tier IV — і зовсім на 15 хвилин. В Україні сертифікованих дата-центрів самого високого рівня надійності немає. Дата-центр в Ризі, на базі якого надає послуги "Укртелеком", сертифікований за рівнем TIER III Facility.

Аналітики компанії Forrester Research впевнені, що в 2017 році "хмари" чекає новий виток розвитку. Компанії будуть прагнути підвищити свою ефективність і масштабувати обчислювальні ресурси. Потреба в "хмарних" провайдерах стане вище, до глобальних гравців, таких як Amazon і Microsoft, приєднується все більше локальних постачальників послуг, таких як "Укртелеком". "Великі гравці не зможуть обслуговувати кожен унікальний запит і це спричинить сплеск замовлень у регіональних гравців", - міркує аналітик Forrester Research Дейв Бортолетти. Тому він радить бізнесу відкриватися для нових можливостей і не боятися працювати відразу з декількома "хмарними" провайдерами.