Термін за гречку: як Арсен Аваков хоче посилити свої позиції
Співрозмовники РБК-Україна в президентському оточенні вважають, що активне лобіювання Арсеном Аваковим законопроекту про посилення відповідальності на порушення на виборах переслідує відразу дві мети. По-перше, підіграти громадським організаціям, які також борються за просування ініціативи. І по-друге, посилити своє становище на президентських виборах в 2019 році на тлі напружених відносин з командою Порошенка.
У середу, 11 квітня, Кабінет міністрів схвалив та направив до Верховної Ради законопроект про посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства, представлений Міністерством внутрішніх справ. Документ передбачає посилення покарань за цілу низку порушень під час виборів - починаючи від підкупу і закінчуючи продажем голоси. Прем'єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що парламент вже до кінця цієї сесії може прийняти законопроект, щоб він встиг заробити до виборів 2019 року. Що закладено в проекті закону, як його оцінюють народні депутати і чи приведе його ухвалення до посилення ролі глави МВС Арсена Авакова - розбиралася РБК-Україна.
За словами глави МВС Арсена Авакова, законопроект "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства" готувався його відомством спільно з громадською мережею "ОПОРА" та іншими суб'єктами виборчого процесу. "Робота над цим законопроектом йшла майже два роки, він пройшов тривале публічне обговорення та отримав схвальні експертні оцінки", - зазначив Аваков на засіданні уряду.
Як заявив міністр, ключовою зміною, запропонованою у проекті, є невідворотність покарання за злочини проти виборчих прав громадян. Законопроектом, повідомили в МВС, передбачений пріоритет правопорушень, які впливають на результати виборів. Порушення, які не можуть вплинути на результат виборчого процесу, будуть декриміналізовані.
Документом пропонується ввести відповідальність у вигляді позбавлення волі строком до двох років за незаконне використання, вкидання бюлетеня; за порушення таємниці голосування членом виборчої комісії, кандидатом або спостерігачем і т. п. В даний момент позбавлення волі за ці дії не загрожує. Ще одним нововведенням, запропонованим МВС, може стати покарання і для виборця, який отримує незаконну вигоду у зв'язку з реалізацією ним активного або пасивного виборчого права. Такому виборцю буде загрожувати до двох років позбавлення волі.
Позбавлення волі терміном до шести років і заборона на заняття певних посад до п'яти років, згідно з проектом, буде загрожувати порушнику за пропозицію виборцеві неправомірної вигоди у рамках передвиборчої агітації. Зараз чинним законодавством передбачена санкція тільки за неправомірну вигоду для юридичних осіб. Сам законопроект, пояснили у МВС, істотно розширює поняття "неправомірної вигоди" для виборців. Наприклад, в це поняття пропонують включити отримання алкоголю і продуктів харчування. Крім того, на термін до шести років пропонують позбавляти волі за фальсифікацію виборчої документації та непрямий підкуп виборців.
Правоохоронці, згідно з законопроектом, отримують можливість здійснювати негласні слідчі дії (прослуховування, стеження) для збору доказів для притягнення до відповідальності недобросовісних учасників виборчого процесу. "Підкуп виборців залишається найбільшою загрозою проведення виборів у нашій державі і є ключовим викликом для правоохоронців, які тепер не можуть застосувати негласні слідчо-розшукові дії під час розслідування злочинів, віднесених до цієї категорії справ", - зазначила заступник міністра внутрішніх справ Тетяна Ковальчук, представляючи документ на Кабміні
Також вводиться відповідальність за підкуп кандидата. Приміром, за впровадження іншими особами в гонку так званих технічних кандидатів чи кандидатів-двійників. Останні також можуть отримати до двох років позбавлення волі. При цьому від відповідальності звільняються особи, які добровільно звернуться до правоохоронних органів та повідомлять про факти підкупу виборців та фальсифікацію виборчої документації, за винятком безпосередніх організаторів підкупу і фальшування. Адміністративна відповідальність може настати за умисне розголошення виборцем свого волевиявлення на дільниці. Передбачена декриміналізація відповідальності в разі знищення або приховування виборцями своїх власних бюлетенів, кримінальна відповідальність тут замінюється штрафом.
Самі штрафи, згідно з документом, можуть значно зрости: від 30-50 неоподатковуваних мінімумів зараз - до 100-200 після ухвалення проекту закону.
При підготовці законопроекту, підкреслюють в МВС, у червні-липні 2017 року проводилося опитування GfK Uкгаіnе для офісу Ради Європи, який показав: 68% громадян незадоволені ступенем прозорості виборів, 19% - задоволені. Однак лише 16% виборців готові звернутися в правоохоронні органи, якщо їм запропонують гроші за голос.
Як зазначила координатор громадянської мережі "ОПОРА" Ольга Айвазовська, з 2015 року кількість судових рішень у справах про порушення передвиборчого законодавства істотно збільшилася, але цього недостатньо. "Наприклад, після 2014 року, парламентських виборів було аж 13 обвинувальних вироків по всій Україні за фактами зловживань під час передвиборчого процесу. Після 2015 року, місцевих виборів - 69. Після 2015 року ми можемо констатувати збільшення (кількості) рішень судів, що стосуються безпосередньо серйозних санкцій і таких правопорушень, як підкуп виборців. Тим не менше за цей період ніхто в тюрму не сів, так як більшість отримали відстрочки", - сказала Айвазовська на засіданні Кабміну під час обговорення законопроекту.
На необхідності ухвалення документу Верховною Радою наполягав і прем'єр-міністр Володимир Гройсман. "Ми повинні підготуватися до чергових виборів президента навесні наступного року і чергових виборів парламенту, які відбудуться восени наступного року", - заявив він на засіданні Кабміну. За словами Гройсмана, за рік до виборів є час для утвердження закону та набрання ним чинності. "На цій сесії можемо його затвердити", - спрогнозував прем'єр.
Гра Арсена Авакова
Таким чином, документ, ініційований МВС, очевидно посилює вагу органів внутрішніх справ. Не секрет, що поліцейська вертикаль, контрольована міністерством, є серйозним адмінресурсом на виборах. Саме в підслідність поліції і входять порушення під час виборчого процесу. Зважаючи на посилення покарань і посилення повноважень правоохоронців, зростає роль МВС і самого міністра на наступних виборах (якщо до того часу депутати ухвалять законопроект).
Співрозмовники РБК-Україна в президентському оточенні вважають, що активне лобіювання цього законопроекту Арсеном Аваковим переслідує відразу дві мети. По-перше, підіграти громадським організаціям, які також борються за просування ініціативи. І по-друге, посилити своє становище на президентських виборах в 2019 році на тлі напружених відносин з командою Порошенко.
"Аваков хоче посилити себе. Цим документом він фактично говорить – всі, хто хоче щось робити на виборах, спочатку заходять до мене. Та й своє ставлення до Порошенка він не приховує – навіть в інтерв'ю каже, що не підпорядковується президенту і так далі. Президент, м'яко кажучи, не в захваті", - говорить співрозмовник РБК-Україна в оточенні глави держави. Ну а підтримку законопроекту Гройсманом в команді Порошенка вважають черговим проявом близькості прем'єра до "Народного фронту".
У зв'язку з цим дуже показова заява одного з мажоритарників НФ Віктора Романюка, який минулого тижня звернувся в правоохоронні органи з обвинуваченням у спробі підкупу виборців в Обухівському окрузі Київської області з боку Ігоря Кононенка, одного з найближчих соратників Порошенка. Саме по цьому округу Романюк обрався від НФ в парламент, а зараз на ньому активно працює Кононенко.
Варто відзначити, що на роботі в округах планують зробити акцент у Порошенка перед майбутніми президентськими виборами. "Є така ідея – головними агітаторами повинні стати мажоритарники. Вони на місцях повинні забезпечувати результат. А в залежності від забезпечених відсотків на президентських виборах, і наша підтримка на парламентських виборах для них", - розповів РБК-Україна співрозмовник у президентській команді.
Народні депутати розділилися в оцінках законодавчої ініціативи МВС про посилення відповідальності.
На думку депутата від "Народного фронту" Леоніда Ємця, куди більш глобальна проблема закладена в чинній виборчій системі, яка дає маневри для політичної корупції. На його переконання, перш за все необхідно змінити систему на вибори за відкритими списками. Разом з тим, повинен бути додатковий технічний законопроект про посилення відповідальності за порушення під час виборів, вважає нардеп. Сам законопроект від МВС Ємець поки не бачив, однак ознайомився з запропонованими їм нормами. "Будемо дивитися на текст, щоб він не став інструментом для зловживань. Упевнений, що Кабмін представить нам мудрий законопроект", - розповів РБК-Україна депутат. І додав, що збирається голосувати за законопроект, який буде запропонований урядом.
"Але знову ж, це технічний законопроект, який не вирішить питання без зміни виборчої системи. Можна впроваджувати вкрай серйозні покарання для тих, хто бере "гречку", але все одно залишаються абсолютно неконтрольовані процеси. Наприклад, продаж місць у партійному списку", - вважає Ємець. При цьому політичний підтекст у ініціативою МВС Ємець не бачить. "Це обов'язок будь-якого відповідального міністра внутрішніх справ - забезпечити чесні вибори", - зазначив виданню нардеп.
На думку депутата від БПП, представника Кабінету міністрів у ВР Вадима Денисенка, підкуп є найбільшою проблемою виборів. Причому ця проблема є двоїстою. "З одного боку - законодавча проблема, тому що статті про покарання в Кримінальному кодексі є. У той же час у ньому не прописані механізми, як довести такі справи до судових рішень", - говорить парламентарій, і уточнює, що тому поліції не вдається ефективно боротися з порушеннями на виборах. "З моєї точки зору, такий законопроект абсолютно необхідний. Але наступним етапом обов'язково повинно стати навчання поліції з тією метою, щоб вони розуміли, як правильно застосовувати цей закон", - прокоментував РБК-Україна Денисенко. Він допускає, що Рада підтримає дану законодавчу ініціативу, при політичному консенсусі, вже до кінця поточної сесії ВР.
Народний депутат від "Батьківщини" Ігор Луценко не впевнений, що в залі буде підтримка урядового законопроекту. "Але якщо і будуть голоси, то це буде схоже на історію з введенням швидкісного режиму в містах. Теж було багато дискусій. А насправді нічого не змінилося. Тому що насправді причина в абсолютно іншому - в самій системі покарання за виборчі порушення не відбувається. Тобто не важлива сама міра покарання, важливий сам факт відсутності покарань за такі злочин, небажання їх розслідувати. Саме законодавство дасть дуже незначний ефект", - вважає нардеп. "Слабо уявляю, що влада буде карати тих же представників влади у разі підкупу ними виборців", - зазначив він. Дану законодавчу ініціативу Луценко розцінює як піар-крок міністра Авакова.
Крім того, за словами Луценка, в законопроекті закладені процесуальні ризики, так як сама грань між підкупом і непідкупом дуже розмита. "Наприклад, приходить кандидат і облаштовує на окрузі дитячий майданчик. Це підкуп чи ні? Можна трактувати і так, і так. А поліція може зареєструвати провадження і вже робити антипіар проти тих чи інших конкурентів. Або ж навпаки - закривати очі на подібні речі", - пояснює РБК-Україна депутат.
Заступник голови фракції "Самопоміч" Руслан Сидорович і зовсім вважає урядовий документ "катастрофою". "Насправді відповідальність за підкуп виборців існує і сьогодні. Це не є неврегульованим моментом. Так, якщо ми подивимося на практику її правового застосування, ми побачимо, що за весь період не було притягнуто до відповідальності жодного організатора фальсифікацій, лише кілька звичайних виконавців. Тому проблема не стільки в мірі відповідальності, а у реальному притягненні до відповідальності", - вважає нардеп.
На його думку, необхідно не посилювати заходи покарання за порушення під час виборів, а притягувати до відповідальності в рамках чинної законодавчої площини. Негативно Сидорович оцінює і норму про притягнення до відповідальності виборця, який продає свій голос. "З моєї точки зору, це зовсім не витримує жодної критики. Підкуп виборців буде проблемою до тих пір, поки виборці будуть готові отримувати такий підкуп. І тут випливають дві основні проблеми. Перша - рівень забезпеченості громадян. Друга - як кваліфікувати, для прикладу, соціальні виплати, які держава ставить перед виборами. І що тоді, пів-України будемо притягувати до відповідальності?", - прокоментував виданню парламентарій.
Колишній голова правління Комітету виборців України, нардеп від фракції РПЛ Ігор Попов також підтримує думку, що підкуп виборців є найбільшою загрозою для виборів. Однак запропоновані у законопроекті від МВС ідеї будуть мало ефективними, вважає Попов. "По-перше, в силу того, що в більшості випадків буде складно довести факт підкупу. Або потрібно буде брати на гарячому в момент дачі. І те, що вони зможуть розповідати, що просто збирають гроші, умовно, на ремонт. Або потрібно буде згода на дачу свідчень того, хто дає хабар, або того, хто бере", - пояснив РБК-Україна депутат.
Крім того, як зазначив Попов, технології ведення виборчих кампаній стали більш відточеними і вони вже не передбачають банальну роздачу грошей. "За 12-9 місяців кандидат створює благодійний фонд. Фонд укладає офіційні договори з людьми, наймаючи їх як агітаторів, або пише, що виплати - це компенсація за волонтерську роботу. В принципі сітки працюють саме за таким механізмом. Сітки формують лояльність, вони платять невеликі суми щомісяця, іноді навіть укладають соціальний договір або соціальну книжку з купонами. Але вони ніде не зобов'язуються, ніде не значиться, що вони продають/купують голоси. Це йде за замовчуванням: якщо ти волонтер нашого благодійного фонду імені Іванова Івана Івановича, то, зрозуміло, що на виборах ти будеш голосувати за Іванова Івана Івановича", - пояснив Попов. За його прогнозами, урядовий документ пройде в залі, так як боротьбу з цією проблемою підтримують усі. "І не голосувати за подібне рішення було б непопулярним", - резюмував нардеп.