Український регулятор галузі зв'язку – НКРЗІ – прийняв революційне рішення з приводу зниження однієї зі складових собівартості для дзвінків мобільних операторів. Мова йде про ставку інтерконекту, яку учасники ринку платять один одному за доступ до мереж. У НКРСІ впевнені, що зменшення ставки призведе до скорочення тарифів на мобільний зв'язок для абонентів. Хоча самі оператори стверджують зворотне, і вже готуються піднімати тарифи на послуги зв'язку.
Український регулятор галузі зв'язку – НКРЗІ – прийняв революційне рішення з приводу зниження однієї зі складових собівартості для дзвінків мобільних операторів. Мова йде про ставку інтерконекту, яку учасники ринку платять один одному за доступ до мереж. У НКРСІ впевнені, що зменшення ставки призведе до скорочення тарифів на мобільний зв'язок для абонентів. Хоча самі оператори стверджують зворотне, і вже готуються піднімати тарифи на послуги зв'язку.
Національна комісія з питань регулювання зв'язку та інформатизації (НКРЗІ), на засіданні 30 серпня ухвалила рішення про зниження на 67% ставки інтерконекту всередині країни. Ставка інтерконекту - це плата, яку оператор зв'язку стягує з конкурентів, коли їх абоненти дзвонять на його мережа.
До четвертого кварталу 2015 року ця плата становила 36 копійок, але потім регулятор знизив її до 23 копійок за хвилину. Відповідно, зараз для абонента вартість дзвінків на інші мережі не може бути менше 23 копійок за хвилину.
Згідно з рішенням НКРЗІ, з 1 січня 2017 року ставка інтерконекту повинна знизитися ще раз, тепер вже до 15 копійок за хвилину. В теорії зниження собівартості дзвінків на інші мережі повинно знизити тарифи для кінцевого споживача.
На це розраховують в НКРЗІ. "Чого ми намагаємося досягти? Щоб абоненти різних операторів більше дзвонили один одному", - написав на своїй сторінці в соцмережі Facebook голова НКРЗІ Олександр Животовський.
Поки що, за його словами, 90% трафіку припадає на розмови всередині мережі. Дуже часто - за нульовим тарифом. "Тому люди ходять з двома телефонами, а оператори скаржаться на низький ARPU (середній дохід від одного абонента в місяць, - ред.). Дійсно, який може бути середній ARPU, якщо 90% розмов відбувається безкоштовно усередині мереж?", - вважає Животовський.
Причому регулятор бачить перспективи подальшого зниження внутрішньої ставки. За його оцінками, собівартість взаємоз'єднання становить не більше 5 копійок за хвилину.
так само регулятор вважає завищеними діючі ставки інтерконекту, встановлені українськими операторами для дзвінків з-за кордону.
Учасники ринку завжди самі вирішували, скільки грошей вимагати від іноземних операторів. Але тепер НКРЗІ вирішила регулювати ці ставки. За підрахунками регулятора, середня ставка на терминацию іноземного трафіку (пропуск трафіку з однієї мережі на іншу, - ред.) в Україну доходить до 20 центів.
При цьому ставки для дзвінків в Європу приблизно дорівнюють їх внутрішнім - 2,3,5 центів. "Таким чином, оптовий тариф для громадянина ЄС при дзвінках нам - 20 центів, а для громадянина України при дзвінках в Європу - 2 цента. Ось яка країна дорога у нас, правда?", - міркує Животовський.
За його словами, в результаті високих ставок обсяг дзвінків в Україну постійно знижується. Так, якщо в першому кварталі 2015 року на мережі українських мобільних операторів з-за кордону надійшло 467 млн хвилин дзвінків, то до другого кварталу 2016 року цей показник поступово знизився до 384 млн хвилин.
Животовський вважає, що з-за високих ставок українські оператори також не можуть домовитися про більш вигідних умовах міжнародного роумінгу. "Зниження ставок на терминацию в Україні має допомогти нашим операторам домагатися більш вигідних тарифів для нас у роумінгу. Почасти, з цього все і почалося. Ми приходимо на зустріч в ЄС, говоримо, можна нам такі ж правила в роумінгу, як у вас - в сенсі, зовсім без націнки. На що нам кажуть, у вас ставка на терминацию зростає у валюті останні три роки - чого ж від наших операторів хочете?", - розповідає Животовський.
Виходячи з цих аргументів, на засіданні 30 серпня НКРЗІ також вирішила з 1 січня 2017 року знизити міжнародну ставку інтерконекту майже в 2 рази до 10 євроцентів за хвилину. Обидва рішення направлені на реєстрацію в Мін'юст.
Далеко не всі оператори мобільного зв'язку поділяють оптимізм регулятора щодо нових ставок. Справа в тому, що навіть при рівних ставках витрати операторів на інтерконнект дуже відрізняються. Наприклад, для оператора lifecell послуга інтерконекту не вигідна, так як у нього всього 9,7 млн абонентів, в той час як абонбаза Vodafone Україна перевищує 20 млн абонентів, а "Київстар" - 25,4 млн абонентів.
Відповідно, мережа lifecell приймає менший обсяг дзвінків з інших мереж, ніж конкуренти, а сам оператор витрачає на інтерконнект більше, ніж заробляє на ньому. Свої заробітки від інтерконекту оператори не розкривають, але примітно, що серед трьох учасників ринку зниження ставок однозначно підтримує тільки lifecell. "Більше того, у найближчій перспективі ми сподіваємося на перехід до встановлення розрахункових такс на основі собівартості з однаковою прибутковістю для всіх операторів, що буде сприяти підвищенню прозорості та справедливості регулювання ринку", - повідомили в прес-службі lifecell.
Більш великі мобільні оператори "Київстар" і Vodafone Україна, бояться, що обидва рішення НКРЗІ призведуть до скорочення їх доходів і ніяк не зменшать тарифи для абонентів. "Навряд чи оператори, недоотримавши доходів від приземлення зарубіжного трафіку, будуть готові скорочувати їх ще більше, знижуючи споживчі тарифи. Можна припустити, що в кращому випадку все буде без змін, в гіршому станеться протилежне", - вважає начальник відділу зв'язків з громадськістю Vodafone Україна Вікторія Рубан.З нею погоджується і президент "Київстару" Петро Чернишов. За його словами, операторам доведеться або підвищувати тарифи, або економити, уповільнивши будівництво мереж 3G. "В Європі вони (3G-мережі, - ред.) ось давно є (і 4G теж), а наші клієнти ще далеко не всі мають до них доступ. Хто страждає? Знову українці!", - написав Він на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook.
"Ми теж через це пройшли. Європейський регулятор встановлює ставки інтерконекту як всередині ЄС, так і для міжнародних дзвінків", - розповів РБК-Україна менеджер міжнародного бізнесу литовського оператора Omnitel/Teo Робертас Жудис.
На його думку, таке регулювання є нормальною практикою і у випадку України призведе до формування більш прозорих правил гри на ринку. "Це не дуже здорова ситуація, коли ставки доступу у різних операторів відрізняються в рази", - вважає Жудис. За його словами, запропонована НКРЗІ ставка в 10 євроцентів за хвилину є прийнятною і в перспективі допоможе європейським операторам знизити ціни на дзвінки в Україну.
При цьому він не бачить взаємозв'язку між ставками інтерконекту та роумінговими тарифами. "Роумінг - це предмет індивідуальних домовленостей операторів і, на мою думку, регулюватися державою він не повинен. Хоча державні ініціативи і співробітництво урядів можуть підштовхнути операторів домовлятися про роумінгу на більш вигідних умовах", - вважає Жудис.
Представники "Київстар" і Vodafone Україна впевнені, що зниження міжнародних ставок не змусить європейців більше дзвонити в Україну і не знизить вартість роумінгу для українських абонентів. Навіть навпаки. Зараз за рахунок високих ставок для операторів у Європі українські оператори частково компенсують низькі тарифи для українських абонентів. Так, середній дохід від одного абонента в Україні зараз менше 2 доларів на місяць. Для порівняння, у Португалії це 10,93 долара, а Італії - 14,25 долара, у Франції - 22 долари.
Статистика Vodafone Україна показує, що обсяги міжнародного трафіку в останні кілька років сильно не змінювалися. Тому не можна говорити про те, що високі ставки на вхідний трафік обмежують його.
На думку Рубан, на обсяги трафіку більше впливає природна зміна моделі споживання, зменшення обсягів "голоси", збільшення інтернет-трафіку за рахунок активного використання месенджерів, наприклад.
Аналогічна позиція і у Петра Чернишова. Він додає, що вхідний трафік зменшився, по-перше, з-за конфлікту з Росією. По-друге, із-за зниження бізнес-активності. По-третє, оскільки абоненти все частіше використовують для дзвінків інтернет-месенджери, такі як Viber. А не тому, що телефонувати в Україну дорого.
"Ось, наприклад, у Wind Italy є супер-пропозицію для дзвінків на Kyivstar – 6 євроцентів за хвилину. А у польських операторів вартість дзвінка зі спеціальною пропозицією теж недорого – 0,08 євро. Це, до речі, найбільші країни Європи по дзвінках в Україну – і це не ті 20 центів за хвилину, про які говорить наш Регулятор", - написав Він на своїй сторінці у соцмережі Facebook.
За даними Vodafone Україна, зараз в п'ятірку країн за обсягами вхідного трафіку входять Росія, Італія, Німеччина, Чехія і Польща. На їх частку доводиться близько 80% трафіку. "Зміни були, але набагато раніше, і викликали їх не ставки, а економічна криза, в результаті якого впав трафік з найбільш постраждалих від кризи країн - Португалії, Іспанії, Греції", - додає Рубан.
За її словами, ставки на терминацию українського трафіку в країнах Європи сьогодні досить високі, а не такі, як озвучує НКРЗІ. За даними Vodafone Україна, це 14-19 центів за хвилину, а в деяких країнах, наприклад, Естонії, Хорватії, вона доходить до 25 центів. Останнім часом з боку європейських операторів є тенденція до їх перегляду в бік збільшення. "Закордонні оператори, звичайно, будуть раді і оцінять ініціативу нашого регулятора, що зменшує їх витрати, але від своїх доходів вони навряд чи відмовляться", - вважає Рубан. В результаті відбудеться серйозний перекіс у взаєморозрахунках не на користь України.