Вже в найближчому майбутньому в Україні може з'явитися нова національна авіакомпанія-лоукостер. Цілком можливо, що ним стане дочірня компанія турецького лоукостера Pegasus Airlines. Ця авіакомпанія вже літає в Україну, але створення "дочки" дозволить їй розширити свою присутність на українському авіаринку. Втім, у Міністерстві інфраструктури поки що дочірньої авіакомпанії Pegasus Airlines створення офіційно спростовують, а експерти сумніваються в тому, що Pegasus Ukraine вдасться стати серйозним конкурентом для національного перевізника МАУ. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Турецький бюджетний авіаперевізник Pegasus Airlines подала документи в Державну авіаційну службу для реєстрації в якості української авіакомпанії. Про це вчора, 7 червня, Громадському повідомив заступник міністра інфраструктури Віктор Довгань. У повідомленні не указувалися можливі дати та напрямки рейсів.
Щоправда, через кілька годин Міністерство інфраструктури опублікувало спростування цього повідомлення. "Міністерство інфраструктури спростовує інформацію, яка вчора з'явилася у ряді ЗМІ з посиланням на заступника міністра з питань європейської інтеграції Віктора Довганя з розширення присутності авіакомпанії Pegasus Airlines в Україні. Наголошуємо, що відповідає новини на офіційному сайті Міністерства інфраструктури не було", - йдеться в повідомленні. А слідом за ним і сам Довгань на своїй сторінці в Facebook опублікував спростування відомства і назвав ситуацію з Pegasus "чутливою".
Разом з тим, в повідомленні відомства вказало, що "міністерство дійсно веде переговори з низкою лоукост-авіакомпанії, але називати формат співпраці та іншу більш докладну інформацію до завершення переговорів некоректно. Під час зустрічей представників іноземних авіакомпаній з керівництвом міністерства обговорюються різні формати роботи авіакомпаній в Україні, зокрема, і відкриття дочірніх підприємств. Однак формат роботи таких авіакомпаній знаходиться в стадії обговорення".
Проте джерело РБК-Україна на авіаційному ринку, знайоме з ситуацією, підтвердив РБК-Україна, що Pegasus Airlines вивчає можливість відкриття дочірньої авіакомпанії в країні. "У компанії оцінюють український ринок і регулювання галузі", - заявив він виданню, відмовившись розкрити подробиці.
Нагадаємо, в травні в інтерв'ю РБК-Україна міністр інфраструктури Володимир Омелян висловив надію, "що в цьому році у нас буде створена ще одна авіакомпанія, яка буде гідним конкурентом МАУ. І ми будемо мати те, що у нас було, а саме: конкуренцію між двома національними авіаперевізниками - МАУ і "Аеросвітом". При цьому міністр відмовився повідомити, про яку саме авіакомпанії йде мова, пославшись на конфіденційність переговорів.
Нещодавно в ефірі "5 каналу" Володимир Омелян знову повернувся до цієї теми і заявив, що в цьому році повинна бути зареєстрована українська бюджетна авіакомпанія. "Це буде іноземний капітал, але 51% акцій буде належати українцям, оскільки це є передумовою для того, щоб компанія мала право виконувати рейси в межах України. Переговори йдуть успішно. Я сподіваюся, що у нас є всі шанси для того, щоб юридично компанія була зареєстрована вже в цьому році, можливо, почалися перельоти по Україні та за межі", - сказав він. За його словами, орієнтовна вартість квитка на внутрішні рейси може становити 500-1000 гривень.
Турецька авіакомпанія Pegasus Airlines, яка позиціонує себе як лоукостер, створена в 1990 році як спільне підприємство компаній Aer Lingus, Silkar Investments і Net Holding. У 2005 році її придбала компанія ESAS Holding. У 2013 році авіакомпанія вийшла на Стамбульську фондову біржу з 34,5% своїх акцій. Авіакомпанія виконує польоти по 33 внутритурецким маршрутами і 70 - міжнародним. Всього авіаперевізник літає в 41 країни світу.
Флот Pegasus Airlines налічує загалом 77 повітряних суден, з яких 66 належить безпосередньо Pegasus. Крім того, 8 літаків іншої турецької авіакомпанії - Izair - виконують польоти для Pegasus Airlines. І ще 3 борту літають в авіакомпанії Air Manas (Киргизстан), де Pegasus Airlines належить 49% акцій.
Сьогодні в Pegasus Airlines на запит РБК-Україна не відповіли.
Pegasus Airlines - не новачок на українському ринку. Авіакомпанія вже кілька років виконує польоти з Туреччини в Україну. Зокрема, вона літає зі Львова, Харкова і Запоріжжя в Стамбул, а також з Києва в Анкару.
Експерт авіаринку Сергій Хижняк припускає, що Pegasus Airlines, створюючи дочірню авіакомпанію в Україні, переслідує три мети. "По-перше, "дочка" зможе користуватися всіма правами як будь-яка інша українська авіакомпанія. Це дозволить перевізнику літати по українським квотами в Туреччину по регулярних маршрутах, - розповідає він. - По-друге, "дочка" Pegasus Airlines зможе виконувати чартерні рейси на турецькі курорти. Зараз перевозити українських туристів чартерами в Туреччину мають право тільки українські авіакомпанії. Зараз цей сегмент українського ринку приблизно в 1 млн пасажирів закритий для турецьких авіаперевізників".
На думку Сергія Хижняка, третьою метою є те, що під брендом Pegasus Ukraine зможе виконувати регулярні рейси в інші країни. "Зараз турецька авіакомпанія де-юре не має права виконувати рейси з нашої країни в будь-які інші, крім Туреччини", - розповів Сергій Хижняк.
Втім, експерти галузі вважають, що якщо Pegasus Ukraine і вдасться закріпитися у статусі національної авіакомпанії, то вона в найближчі роки не зможе конкурувати з нинішнім лідером ринку - "Міжнародними авіалініями України" (МАУ).
Так, виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко вважає, що для створення нової національної авіакомпанії немає ніяких серйозних перешкод. "Необхідно тільки бажання і гроші власників. Але, щоб нова авіакомпанія встала урівень з МАУ, у якої вже 42 літаки, потрібні багатомільйонні інвестиції, - говорить він. - Особисто я не бачу комерційного інтересу для створення подібної компанії. Дуже сумніваюся, що подібна авіакомпанія буде створена в найближчі роки. Тільки, якщо у кого-то буде велике бажання викинути на вітер кілька сотень мільйонів власних фінансових коштів. Не думаю, що такі знайдуться".
Подібну думку поділяє і експерт авіаринку Андрій Ярмак. Він припускає, що дочірньої авіакомпанії Pegasus Airlines, у разі виходу на український ринок, буде складно стати повноцінним конкурентом МАУ. "Можна розпочати виконувати польоти в межах України, завоювати частку ринку, створюючи конкуренцію МАУ та іншим українським перевізникам на цих маршрутах. Але чи є в цьому сенс, коли авіакомпанії заявляють про нерентабельність таких рейсів?! - задається питанням експерт. - З іншого боку, призначення на більшість міжнародних маршрутів вже розподілені, особливо на яких діють обмеження за міжурядовими угодами. Тому новому перевізнику залишиться концентруватися на маршрутах, де немає обмежень, або інвестувати в розвиток нових і незвіданих напрямків і створення пасажиропотоку. Це не можна назвати повноцінною конкуренцією, а, швидше, нішевим бізнесом".