ua en ru

Знижуючи швидкість: українці відмовляються купувати нові легкові автомобілі

Знижуючи швидкість: українці відмовляються купувати нові легкові автомобілі Незважаючи на падіння продажів, Toyota зберегла лідерство на ринку
В минулому році все менше українців могли собі дозволити покупку нового автомобіля. В результаті військових дій, девальвації гривні та зубожіння населення, 2015 рік увійде в історію автомобільного ринку як антирекордний - обсяг продажів виявився найменшим з початку 2000-х років. Експерти прогнозують лише незначне пожвавлення ринку продажів в 2016 році, але багато в чому це буде залежати від рішень парламенту і стабілізації економіки.

В минулому році все менше українців могли собі дозволити покупку нового автомобіля. В результаті військових дій, девальвації гривні та зубожіння населення, 2015 рік увійде в історію автомобільного ринку як антирекордний - обсяг продажів виявився найменшим з початку 2000-х років. Експерти прогнозують лише незначне пожвавлення ринку продажів в 2016 році, але багато в чому це буде залежати від рішень парламенту і стабілізації економіки.

Низькі показники

у 2015 році В Україні було продано 46,4 тис. нових легкових автомобілів, що на 49,7% менше, ніж роком раніше. Про це свідчать дані звіту консалтингової компанії AUTO-Consulting, який є в розпорядженні РБК-Україна.

Незважаючи на падіння ринку, лідерство по продажах вдалося зберегти японського бренду Toyota. У минулому році в Україні було реалізовано 4,8 тис. машин цієї марки - в порівнянні з попереднім роком, цей показник знизився на 50,4%.

Разом з тим з 7 на 2 місце перемістився французький бренд Renault, падіння продажів якого було істотно менше, ніж усього ринку. Зокрема, в 2015 році в Україні було продано близько 4,2 тис. машин цієї марки, що на 13,7% менше, ніж роком раніше.

Серед провідних продавців нових легкових автомобілів на третьому місці залишився український ЗАЗ - компанія в минулому році продала 2,9 тис. машин, що на 61,2% менше, ніж за 2014 рік.

Також у ТОР-5 увійшли південнокорейська Hyundai і японський Nissan з показниками продажів близько 2,7 тис. і 2,6 тис. автомобілів, відповідно.

За словами директора AUTO-Consulting Олега Омельницького, перше місце з продажу Toyota втримала за рахунок вдалої цінової політики на тлі конкурентів.

"Toyota дуже часто робить так звані "спеціальні ціни" - завозить велику кількість автомобілів за фіксованою ціною в найбільш популярних сегментах. За рахунок таких привабливих пропозицій, Toyota і робить основні обсяги продажів", - повідомив він.

Крім того, експерт зазначив, що на показники компанії вплинули поставки Toyota Prius для національної поліції, що в умовах слабкого ринку було істотною підмогою для бренду. Разом з тим Омельницький пояснив друге і третє місця у Renault і ЗАЗ ціновою доступністю автомобілів даних брендів.

ТОР-20 брендів за обсягами продажів на українському ринку нових легкових автомобілів, шт.
Бренд 2015 рік частка, % 2014 рік частка, % 2015 р. до 2014 р., %
Toyota 4789 10,3% 9659 10,5% -50,4%
Renault 4193 9,0% 4859 5,3% -13,7%
ЗАЗ 2893 6,2% 7463 8,1% -61,2%
Hyundai 2698 5,8% 5395 5,8% -50,0%
Nissan 2641 5,7% 4513 4,9% -41,5%
Ford 2602 5,6% 4083 4,4% -36,3%
Mazda 2215 4,8% 2261 2,4% -2,0%
Volkswagen 2180 4,7% 4882 5,3% -55,3%
Skoda 2122 4,6% 5212 5,6% -59,3%
Kia 2080 4,5% 3580 3,9% -41,9%
BMW 1773 3,8% 1263 1,4% 40,4%
Geely 1619 3,5% 8813 9,5% -81,6%
Chevrolet 1383 3,0% 1471 1,6% -6,0%
Suzuki 1201 2,6% 1285 1,4% -6,5%
Mercedes-Benz 1173 2,5% 1643 1,8% -28,6%
"ВАЗ" (LADA) 1016 2,2% 2401 2,6% -57,7%
Peugeot 920 2,0% 2068 2,2% -55,5%
Audi 896 1,9% 1556 1,7% -42,4%
Mitsubishi 778 1,7% 2083 2,3% -62,7%
Chery 701 1,5% 1108 1,2% -36,7%
Інші 6570 14,1% 16754 18,1%
46443 100,0% 92352 100,0% -49,7%

Джерело: консалтингова компанія AUTO-Consulting

Немає грошей

"Такий обсяг ринку виявився найнижчим з початку 2000-х років Менше (за роки незалежності України, - ред.) автомобілів продавалося тільки в 1997 і 1998 роках - 30 тис. і 32 тис. штук відповідно", - розповів Олег Омельницький.

Він зазначив, що в минулому році більшість українців, яким був необхідний автомобіль, вибирали машини на ринку вживаних авто.

"У 2015 році внутрішньоукраїнські перепродажу легкових автомобілів зросли, порівняно з попереднім роком, на 66% - до 457 тис. одиниць. Крім того, майже в два рази - до 5 тис. одиниць - збільшилися продажі старих машин, увезених з-за кордону", - уточнив експерт.

PR-менеджер компанії "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов пояснив падіння продажів у 2015 році девальвацією гривні, зниженням купівельної спроможності населення і війною на сході, в результаті якої ринок втратив свою частку в Луганській і Донецькій областях. За даними Олега Омельницького, на окуповані території цих областей доводилося приблизно 20% усього ринку.

"Фактор відсутності Криму, який раніше займав близько 5% ринку, вже практично не впливав на продажу, оскільки вони в цьому регіоні українськими дилерами припинилися ще в першому кварталі 2014 року. Сумарно, окуповані території, з урахуванням Криму, займали 25% ринку", - уточнив експерт.

При цьому ключовим фактором скорочення продажів Омельницький назвав все ж різке падіння платоспроможності українців.

"Це пов'язано зі знеціненням гривні по відношенню до долара в три рази. Відповідно, також зменшилися доходи населення. Як наслідок - продажі нових легкових автомобілів, ціни на які прив'язані до валюті, також скоротилися", - пояснив аналітик.

Ще одним важливим фактором, який негативно вплинув на продажі нових легкових автомобілів, стали незначні обсяги банківського кредитування для купівлі машин.

Крім того, директор з маркетингу групи компаній АІС Сергій Боровик додав до причин падіння ринку "сірі" схеми імпорту б/у автомобілів. До них він зарахував схеми заниження митної вартість "в рази" з метою мінімізації сплати ПДВ і мит, а також імпорт авто з екостандартами, не відповідними чинним українським нормам. Нагадаємо, в 2015 році в Україну було заборонено ввозити автомобілі з екостандартом нижче Євро-4.

Боровик вважає, що політика держави стимулює лише ринок внутрішніх перепродажів, а не купівлю нового автомобіля.

"Операції з б/в машинами ніякими податками не обкладаються. До Пенсійного фонду платити не треба. В Україні не діють екологічні податки на експлуатацію старого транспорту, як в ЄС", - пояснив він.

При цьому, за словами Боровика, податкові платежі до державного бюджету при купівлі нового автомобіля займають до 50% вартості авто.

Невеликий плюс

Учасники ринку розраховують, що негативно вплинути на рівень продажів нових автомобілів в поточному році можуть і парламентські ініціативи.

"Найбільш важливою подією може стати можливе зниження акцизів на б/у автомобілі, що відіб'ється на ринку нових автомобілів самим негативним чином", - зазначив Володимир Іванов.

Відповідний законопроект №3251, запропонований групою депутатів, вже отримав схвалення профільного комітету Верховної ради з питань податкової і митної політики і рекомендований до прийняття в першому читанні. У рішенні комітету зазначається, що проект передбачає зниження ставки акцизного податку на старі автомобілі від 2 до 28 разів залежно від виду транспортного засобу і потужності його двигуна.

Крім того, на думку Іванова, також для ринку дуже важливим чинником є політична та економічна стабільність у країні.

"Політична стабільність і ситуація на сході впливають на споживчі настрої. Особливо показово це проявилося в 2 півріччі 2015 року, коли слідом за відносною стабілізацією щомісячна ємність ринку зросла в 1,5-2 рази порівняно з 1-им півріччям", - навів приклад Сергій Боровик.

У цілому експерти прогнозують в 2016 році невелике пожвавлення продажів нових легкових автомобілів - в межах 10%, до 50-55 тис. машин.

Втім, українцям не варто розраховувати, що ситуація покращиться у зв'язку зі вступом в 2016 році в силу угоди про зону вільної торгівлі України з ЄС. Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко зазначив, що зараз це не вплине на ринок нових легкових автомобілів. Експерт пояснив це наявністю в договорі 15-річного перехідного періоду для торгівлі машинами.

"зокрема, в перший рік дії договору мито в 10% на імпортовані автомобілі не буде знижуватися. Далі, протягом 10 років, вона кожен рік буде скорочуватися на 1%", - уточнив експерт.

Але, у разі якщо річний імпорт автомобілів з ЄС перевищить 45 тис. машин, Україна матиме право повернути 10%-ве мито. Протягом останніх п'яти років перехідного періоду діятиме нульова мито при постачаннях автомобілів з ЄС в Україну.