Знижуючи швидкість: українці відмовляються купувати нові легкові автомобілі
![Знижуючи швидкість: українці відмовляються купувати нові легкові автомобілі](https://www.rbc.ua/static/img/t/o/toyota_650x410.jpg)
В минулому році все менше українців могли собі дозволити покупку нового автомобіля. В результаті військових дій, девальвації гривні та зубожіння населення, 2015 рік увійде в історію автомобільного ринку як антирекордний - обсяг продажів виявився найменшим з початку 2000-х років. Експерти прогнозують лише незначне пожвавлення ринку продажів в 2016 році, але багато в чому це буде залежати від рішень парламенту і стабілізації економіки.
Низькі показники
у 2015 році В Україні було продано 46,4 тис. нових легкових автомобілів, що на 49,7% менше, ніж роком раніше. Про це свідчать дані звіту консалтингової компанії AUTO-Consulting, який є в розпорядженні РБК-Україна.
Незважаючи на падіння ринку, лідерство по продажах вдалося зберегти японського бренду Toyota. У минулому році в Україні було реалізовано 4,8 тис. машин цієї марки - в порівнянні з попереднім роком, цей показник знизився на 50,4%.
Разом з тим з 7 на 2 місце перемістився французький бренд Renault, падіння продажів якого було істотно менше, ніж усього ринку. Зокрема, в 2015 році в Україні було продано близько 4,2 тис. машин цієї марки, що на 13,7% менше, ніж роком раніше.
Серед провідних продавців нових легкових автомобілів на третьому місці залишився український ЗАЗ - компанія в минулому році продала 2,9 тис. машин, що на 61,2% менше, ніж за 2014 рік.
Також у ТОР-5 увійшли південнокорейська Hyundai і японський Nissan з показниками продажів близько 2,7 тис. і 2,6 тис. автомобілів, відповідно.
За словами директора AUTO-Consulting Олега Омельницького, перше місце з продажу Toyota втримала за рахунок вдалої цінової політики на тлі конкурентів.
"Toyota дуже часто робить так звані "спеціальні ціни" - завозить велику кількість автомобілів за фіксованою ціною в найбільш популярних сегментах. За рахунок таких привабливих пропозицій, Toyota і робить основні обсяги продажів", - повідомив він.
Крім того, експерт зазначив, що на показники компанії вплинули поставки Toyota Prius для національної поліції, що в умовах слабкого ринку було істотною підмогою для бренду. Разом з тим Омельницький пояснив друге і третє місця у Renault і ЗАЗ ціновою доступністю автомобілів даних брендів.
ТОР-20 брендів за обсягами продажів на українському ринку нових легкових автомобілів, шт. |
Бренд | 2015 рік | частка, % | 2014 рік | частка, % | 2015 р. до 2014 р., % |
Toyota | 4789 | 10,3% | 9659 | 10,5% | -50,4% |
Renault | 4193 | 9,0% | 4859 | 5,3% | -13,7% |
ЗАЗ | 2893 | 6,2% | 7463 | 8,1% | -61,2% |
Hyundai | 2698 | 5,8% | 5395 | 5,8% | -50,0% |
Nissan | 2641 | 5,7% | 4513 | 4,9% | -41,5% |
Ford | 2602 | 5,6% | 4083 | 4,4% | -36,3% |
Mazda | 2215 | 4,8% | 2261 | 2,4% | -2,0% |
Volkswagen | 2180 | 4,7% | 4882 | 5,3% | -55,3% |
Skoda | 2122 | 4,6% | 5212 | 5,6% | -59,3% |
Kia | 2080 | 4,5% | 3580 | 3,9% | -41,9% |
BMW | 1773 | 3,8% | 1263 | 1,4% | 40,4% |
Geely | 1619 | 3,5% | 8813 | 9,5% | -81,6% |
Chevrolet | 1383 | 3,0% | 1471 | 1,6% | -6,0% |
Suzuki | 1201 | 2,6% | 1285 | 1,4% | -6,5% |
Mercedes-Benz | 1173 | 2,5% | 1643 | 1,8% | -28,6% |
"ВАЗ" (LADA) | 1016 | 2,2% | 2401 | 2,6% | -57,7% |
Peugeot | 920 | 2,0% | 2068 | 2,2% | -55,5% |
Audi | 896 | 1,9% | 1556 | 1,7% | -42,4% |
Mitsubishi | 778 | 1,7% | 2083 | 2,3% | -62,7% |
Chery | 701 | 1,5% | 1108 | 1,2% | -36,7% |
Інші | 6570 | 14,1% | 16754 | 18,1% | |
46443 | 100,0% | 92352 | 100,0% | -49,7% |
Джерело: консалтингова компанія AUTO-Consulting
Немає грошей
"Такий обсяг ринку виявився найнижчим з початку 2000-х років Менше (за роки незалежності України, - ред.) автомобілів продавалося тільки в 1997 і 1998 роках - 30 тис. і 32 тис. штук відповідно", - розповів Олег Омельницький.
Він зазначив, що в минулому році більшість українців, яким був необхідний автомобіль, вибирали машини на ринку вживаних авто.
"У 2015 році внутрішньоукраїнські перепродажу легкових автомобілів зросли, порівняно з попереднім роком, на 66% - до 457 тис. одиниць. Крім того, майже в два рази - до 5 тис. одиниць - збільшилися продажі старих машин, увезених з-за кордону", - уточнив експерт.
PR-менеджер компанії "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов пояснив падіння продажів у 2015 році девальвацією гривні, зниженням купівельної спроможності населення і війною на сході, в результаті якої ринок втратив свою частку в Луганській і Донецькій областях. За даними Олега Омельницького, на окуповані території цих областей доводилося приблизно 20% усього ринку.
"Фактор відсутності Криму, який раніше займав близько 5% ринку, вже практично не впливав на продажу, оскільки вони в цьому регіоні українськими дилерами припинилися ще в першому кварталі 2014 року. Сумарно, окуповані території, з урахуванням Криму, займали 25% ринку", - уточнив експерт.
При цьому ключовим фактором скорочення продажів Омельницький назвав все ж різке падіння платоспроможності українців.
"Це пов'язано зі знеціненням гривні по відношенню до долара в три рази. Відповідно, також зменшилися доходи населення. Як наслідок - продажі нових легкових автомобілів, ціни на які прив'язані до валюті, також скоротилися", - пояснив аналітик.
Ще одним важливим фактором, який негативно вплинув на продажі нових легкових автомобілів, стали незначні обсяги банківського кредитування для купівлі машин.
Крім того, директор з маркетингу групи компаній АІС Сергій Боровик додав до причин падіння ринку "сірі" схеми імпорту б/у автомобілів. До них він зарахував схеми заниження митної вартість "в рази" з метою мінімізації сплати ПДВ і мит, а також імпорт авто з екостандартами, не відповідними чинним українським нормам. Нагадаємо, в 2015 році в Україну було заборонено ввозити автомобілі з екостандартом нижче Євро-4.
Боровик вважає, що політика держави стимулює лише ринок внутрішніх перепродажів, а не купівлю нового автомобіля.
"Операції з б/в машинами ніякими податками не обкладаються. До Пенсійного фонду платити не треба. В Україні не діють екологічні податки на експлуатацію старого транспорту, як в ЄС", - пояснив він.
При цьому, за словами Боровика, податкові платежі до державного бюджету при купівлі нового автомобіля займають до 50% вартості авто.
Невеликий плюс
Учасники ринку розраховують, що негативно вплинути на рівень продажів нових автомобілів в поточному році можуть і парламентські ініціативи.
"Найбільш важливою подією може стати можливе зниження акцизів на б/у автомобілі, що відіб'ється на ринку нових автомобілів самим негативним чином", - зазначив Володимир Іванов.
Відповідний законопроект №3251, запропонований групою депутатів, вже отримав схвалення профільного комітету Верховної ради з питань податкової і митної політики і рекомендований до прийняття в першому читанні. У рішенні комітету зазначається, що проект передбачає зниження ставки акцизного податку на старі автомобілі від 2 до 28 разів залежно від виду транспортного засобу і потужності його двигуна.
Крім того, на думку Іванова, також для ринку дуже важливим чинником є політична та економічна стабільність у країні.
"Політична стабільність і ситуація на сході впливають на споживчі настрої. Особливо показово це проявилося в 2 півріччі 2015 року, коли слідом за відносною стабілізацією щомісячна ємність ринку зросла в 1,5-2 рази порівняно з 1-им півріччям", - навів приклад Сергій Боровик.
У цілому експерти прогнозують в 2016 році невелике пожвавлення продажів нових легкових автомобілів - в межах 10%, до 50-55 тис. машин.
Втім, українцям не варто розраховувати, що ситуація покращиться у зв'язку зі вступом в 2016 році в силу угоди про зону вільної торгівлі України з ЄС. Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко зазначив, що зараз це не вплине на ринок нових легкових автомобілів. Експерт пояснив це наявністю в договорі 15-річного перехідного періоду для торгівлі машинами.
"зокрема, в перший рік дії договору мито в 10% на імпортовані автомобілі не буде знижуватися. Далі, протягом 10 років, вона кожен рік буде скорочуватися на 1%", - уточнив експерт.
Але, у разі якщо річний імпорт автомобілів з ЄС перевищить 45 тис. машин, Україна матиме право повернути 10%-ве мито. Протягом останніх п'яти років перехідного періоду діятиме нульова мито при постачаннях автомобілів з ЄС в Україну.