ua en ru

що приховують перехідні положення законопроекту про реінтеграцію Донбасу

що приховують перехідні положення законопроекту про реінтеграцію Донбасу Президент зможе вводити воєнний стан на всій території України, а не тільки в зоні АТО, і припиняти на цих територіях роботу органів місцевого самоврядування (фото - ministryofdefence.ua)

На початку липня РБК-Україна публікувало проект закону про окуповані території та реінтеграцію Донбасу. Згідно з розробленим Радою національної безпеки і оборони текстом, законопроект визнає окремі райони Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими Російською Федерацією. Інтрига полягала в тому, що в отриманому редакцією тексті законопроекту відсутні "перехідні положення", які, як відомо, можуть обмежувати будь-який закон у часі і вносити додаткові корективи. Як повідомляли тоді джерела в органах виконавчої влади, ці пункти узгоджуються з західними партнерами.

Сьогодні ця частина "пазлу" опинилася в розпорядженні РБК-Україна - повний текст законопроекту (англійською мовою), який включає прикінцеві та перехідні положення, передала виданню віце-спікер парламенту Оксана Сироїд. За її словами, проект був підготовлений в Адміністрації президента, що видно з вихідної документації (насправді ж у розробці проекту більше була задіяна РНБО), переведений на англійську мову та спрямований в посольства західних країн для "візування". Потрапив документ до віце-спікера близько двох тижнів тому. Що потрібно знати про перехідні положення законопроекту про реінтеграцію Донбасу - в матеріалі РБК-Україна.

Суть прикінцевих положень - що пропонується змінити

Згідно з текстом прикінцевих положень законопроекту, Кабінету міністрів з моменту вступу закону в силу дається один місяць на приведення у відповідність з нормами нового закону всіх необхідних нормативно-правових актів. Закон вступає в силу на наступний день після його публікації. Далі - які зміни торкнуться конкретних законів у випадку прийняття запропонованого законопроекту.

Закон "Про військово-цивільні адміністрації"

Змінюються строки дії цього закону і строки повноважень селищних, районних та обласних військово-цивільних адміністрацій (ВЦА). Зокрема, повноваження ВЦА повинні закінчуватися одночасно із закінченням дії закону "Про правовий режим воєнного стану".

Якщо, згідно з чинним законом про ВЦА, його дія зараз поширюється "на період проведення АТО і на шість місяців після дня її закінчення, але не більш, ніж на три роки з моменту вступу закону в силу", то новим документом пропонується прив'язати дію закону про ВЦА до дня закінчення "особливого періоду", який почався з оголошення президентом часткової мобілізації. Причому мова йде про перший указ президента від 17 березня 2014 року. Втім, ні в самому указі, ні в законі, яким він затверджений, ніяких особливих періодів не значиться.

Закон "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей"

Особливий порядок місцевого самоврядування на певних територіях Донецької та Луганської областей буде введений тимчасово на рік з дня вступу в дію закону про реінтеграцію Донбасу.

Це означає, що пропонується ще на рік продовжити дію цього закону, оскільки згідно зі статтею 1 документ діє протягом трьох років. Відповідно, його термін закінчується 18 жовтня цього року.

Текст законопроекту про реінтеграцію Донбасу, запропонований до розгляду посольствам західних країн. Перехідні положення наприкінці документу

Закон "Про правовий режим воєнного стану"

Військові адміністрації населених пунктів, а також районні, обласні адміністрації, створені у зв'язку з тим, що через війну не була скликана сесія відповідної місцевої ради їхньої території, здійснюють свої повноваження до першого засідання першої сесії ради, обраної після скасування воєнного стану. Цей пункт діє і зараз. Просто пропонується виключити із закону уточнення про те, що військово-цивільні адміністрації здійснюють свої повноваження до закінчення строку дії воєнного стану.

Крім того, документом пропонується доповнити статтю 4 закону ще одним абзацом, норми якого дозволяють президенту своїм указом про запровадження на території військової адміністрації припиняти повноваження обласної ради, її виконкому, посадових осіб або держслужбовців в органах місцевого самоврядування. Указ президента про введення військових адміністрацій також припиняє повноваження районних рад, селищних, міських, сільських рад.

Статтю, що регламентує порядок введення воєнного стану, пропонується доповнити параграфом, норми якого дають президенту право вводити воєнний стан і на інших територіях України, а не тільки в зоні АТО, припиняти на цих територіях роботу органів місцевого самоврядування і вводити військові адміністрації.

Прикінцеві положення закону про військовий стан, які визначають термін дії цього закону, також пропонується доповнити одним параграфом. У ньому йдеться про те, що в разі введення воєнного стану "для відновлення суверенітету України" над окупованою територією Донецької і Луганської областей, повноваження всіх органів влади припиняються. В тому числі, припиняється і дія військових адміністрацій. Керівництво території, на якій введено військовий стан, буде здійснювати спільний оперативний штаб ЗСУ під загальним командуванням Генштабу ЗСУ. Цей спільний штаб здійснює координацію та контроль за діяльністю всіх регіональних військових адміністрацій. Основне завдання штабу - забезпечити захист населення, підтримання громадського порядку та безпеки. Всі інші питання під час воєнного стану, їх координацію і порядок контролю визначає Кабмін. Спільний штаб також здійснює пряме військове командування ЗСУ.

Закон "Про ветеранів війни і гарантії їх соцзахисту".

Кабінет міністрів повинен розробити порядок надання статусу ветеранів війни особам, які беруть участь в АТО, а також які беруть участь у підтриманні нацбезбецки в Донецькій і Луганській області.

Пропонується також розширити перелік осіб, яким надається статус інваліда війни. Цей статус може бути наданий: резервістам, військовим у відставці та чинному військомому ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецслужби з транспорту, Держспецзв'язку, військовим прокурорам, рядовим й офіцерам підрозділів оперативної підтримки порядку на території АТО, службовцям органів влади, відповідальних за оподаткування, митний контроль, а також поліцейським та іншим співробітникам МВС, ДСНС, інших воєнізованих законних формувань, які захищали суверенітет і незалежність України і стали інвалідами внаслідок травми, струсу мозку та каліцтва, "завданих при безпосередній участі в боротьбі з тероризмом"

Змінюється формулювання норми, що передбачає надання статусу інваліда війни для добровольців. Зокрема, до них відносяться громадяни, які добровільно брали участь у проведенні та підтримці АТО, включаючи волонтерську діяльність, які стали інвалідами внаслідок травм, каліцтв, струсу мозку.

Кабміну також належить уточнити порядок надання статусу учасників війни працівникам підприємств, установ і організацій, а також сім'ям військовослужбовців, які безпосередньо брали участь в АТО.

Ризики законопроекту

Віце-спікер Верховної Ради Оксана Сироїд, коментуючи для РБК-Україна законопроект, звернула увагу, що в ньому жодним словом не згадується про окупацію Криму, але не зважаючи на це, пропонується затвердити, що початком окупації української території є 20 лютого, коли почалася окупація Криму. "Законопроект розділяє окупацію Криму і Донецької та Луганської областей тому, що стосується тільки Донецької і Луганської областей і жодним чином не згадує про Крим. Це неправильно. Тим більше в проекті є непослідовності. Згадується, що російська збройна агресія почалася 20 лютого, а почалася вона 20 лютого саме в Криму, а жодної згадки про Крим тут немає", - пояснює Сироїд.

Також в проекті немає чіткого визначення, що Росія окупувала частину Донбасу, а лише йдеться про те, що вона здійснює збройну агресію і тимчасову окупацію. "Згадується, що Росія здійснює збройну агресію і тимчасову окупацію, але не згадується, де саме. Ніякого зв'язку з тим, що у нас є окупація, збройна агресія і це стосується Донецької і Луганської областей, тут немає. Про це треба здогадуватися", - говорить депутат.

Ще віце-спікер звертає увагу на дві основні загрози проекту, закладені в прикінцевих та перехідних положеннях документу. По-перше, мова йде про введення особливого порядку місцевого самоврядування в окремих районах Донбасу на рік (передбаченого законом "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей") з моменту набрання чинності законом про реінтеграцію Донбасу. Нагадаємо, так званий закон про особливий статус Донбасу набрав чинності 18 жовтня 2014 року. Термін його дії - три роки. Тобто, 18 жовтня цього року його дія повинна припинитися.

Друга загроза криється в наданні президенту повноваження зупиняти діяльність органів місцевого самоврядування на час введення воєнного стану, причому не обов'язково навіть на територіях, де введено воєнний стан. Парламентарій каже, що така норма суперечить Конституції. Нагадаємо, стаття 7 Конституції України говорить про те, що "В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування".

В цілому ж віце-спікер зазначила, що основна мета законопроекту - введення воєнного стану, миротворців, проведення на окупованому Донбасі виборів і якнайшвидке надання цим територіям особливого статусу.

Нагадаємо, напередодні старту парламентської сезону ідеолог законопроекту про реінтеграцію Донбасу, секретар РНБО Олександр Турчинов заявив, що проект може бути прийнятий парламентом вже найближчим часом.

"Є доручення МЗС провести консультації з нашими партнерами. Я сподіваюся, що до початку сесійних засідань ці консультації будуть завершені і закон буде внесений президентом у Верховну Раду", - сказав Турчинов. Але поки ж, за даними джерел РБК-Україна, парламенські фракції та групи, включаючи депутатів коаліції, не готові говорити про підтримку проекту. Всі апелюють до того, що текст законопроекту вони досі не бачили.