У поточному році Київ має намір продовжити подальшу модернізацію громадського транспорту. У планах столичних властей купити автобуси, тролейбуси і трамваї на суму близько 3,3 млрд гривень. Масштабна закупка - це наслідок переорієнтації столиці з використання "маршрутів" на великогабаритні автобуси, тролейбуси та трамваї для перевезення жителів та гостей столиці.
В 2017 році Київ продовжує активну модернізацію громадського транспорту. Як повідомили РБК-Україна у відділенні транспортної інфраструктури Київської міської державної адміністрації, у поточному році комунальне підприємство "Київпастранс" планує придбати 47 трамвайних вагонів, 80 тролейбусів та 100 автобусів.
На кінець травня - початок липня припав пік проведення тендерів на їх закупівлю. За даними системи ProZorro, в сукупності із закупівлею вищевказаної кількості транспорту Київ має намір виділити близько 3,3 млрд гривень.
Одним з перших - 2 червня - "Київпастранс" розіграв два лоти закупівлі нових тролейбусів на загальну суму 510 млн гривень. В рамках першого лота столична компанія має намір купити за 318 млн гривень 60 тролейбусів довжиною не менше 11,9 метрів з низьким рівнем підлоги, а в рамках другого - за 192 млн гривень 20 тролейбусів довжиною не менше 18,5 метрів і з низьким рівнем підлоги.
В рамках першого лота виявили зацікавленість брати участь у конкурсі 4 компанії, з яких КПТ допустив до аукціону лише три - "Янікс", "МАЗтранссервіс" і "Богдан Моторс". Тендерна пропозиція "СТГ Інженерінг" виявилася такою, що не відповідає умовам тендерної документації, тому ця фірма не допускається до торгів. Разом з тим, після невеликої торгової процедури під час аукціону "Богдан Моторс" був визнаний переможцем. Компанія погодилася поставити свою продукцію за 308,8 млн гривень.
В боротьбі за другий лот хотіли взяти участь ті самі компанії, крім "Янікса". Однак і цього разу "СТГ Інженерінг" не допустили до тендеру. Лот розіграли між собою "МАЗтранссервіс" і "Богдан Моторс". Переможцем знову виявився "Богдан Моторс", який попросив за свої тролейбуси трохи більше 191 мільйонів гривень. В цей раз учасники тендера не торгувалися між собою в рамках аукціону.
Однак "МАЗтранссервіс" не залишився без заявок від київської влади. Трохи пізніше, 9 червня, відбулися торги на іншому тендері на закупівлю громадського транспорту - Київ запланував закупити 100 автобусів за 535 млн гривень.
Цей тендер також був розбитий на два лоти. В рамках першого Києвом було заплановано купити 70 автобусів довжиною не менше 11,9 метрів з низьким рівнем підлоги за 329 мільйонів гривень, а другий - 30 автобусів довжиною не менше 18,5 метрів з низьким рівнем підлоги за 206 мільйонів гривень.
За перший лот намагалися поборотися вже знайомі компанії - "Богдан Моторс", "СТГ Інженерінг" і "МАЗтранссервіс". Однак "СТГ Инженерінг" не допустили до тендеру, в результаті чого лот між собою розіграли два інших учасника. Після невеликих торгів в рамках аукціону переможцем стала компанія "МАЗтранссервіс", яка попросила за 70 автобусів трохи більше 323,8 млн гривень.
За другий лот також спробували поборотися три компанії - "СТГ Інженерінг", "МАЗтрансссервіс" і "Авто-регіон". Традиційно, "СТГ Инженерінг" не допустили до торгів. В результаті боролися за перемогу в лоті дві інші компанії. Після невеликого торгу, переможцем була визначена компанія "МАЗтранссервіс" - вона поставить 30 автобусів за трохи менше 205 млн гривень.
Примітно, але схожа історія із закупівлею громадського транспорту відбулася і в минулому році. Як писало РБК-Україна, тоді київські тендери на закупівлю тролейбусів та автобусів розіграли між собою ті самі "Богдан Моторс" і "МАЗтранссервіс".
Прес-секретар корпорації «Богдан» Сергій Красуля позитивно оцінює проведені в цьому році тендери на закупівлю громадського транспорту. «По-перше, вони проводяться все більш відкрито і справедливо. По-друге, радує те, що тендери були проведені в першій половині року, що дозволить виробникам встигнути виконати контракти на поставку транспорту до кінця року, - розповідає він. - Раніше закупівля оголошувалася в кінці року, що не давало можливості виробникам встигнути вчасно здійснити поставку техніки. Для завершення тендеру потрібно декілька місяців - укласти сам договір з мерією, отримати попередню плату, замовити комплектуючі, отримати їх і виготовити саму техніку».
Разом з тим Красуля звертає увагу і на негативний аспект. "На мою думку, у разі придбання громадського транспорту за гроші платників податків необхідно віддати перевагу вітчизняному виробнику, а не віддавати контракт іноземним компаніям", - вважає він.
Але найбільший куш цього року поки що і не був зірваний. В кінці травня "Київпастранс" має намір закупити за приблизно 1,95 млрд гривень 40 трамвайних вагонів з довжиною понад 26 метрів.
Однак тендер так і не відбувся, тому що компанія допустила до участі лише одного учасника – польську компанію Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna.
Вона погодилася поставити свою продукцію за 1,84 млрд гривень. Українська компанія "Татра-Юг" зробила спробу оскаржити тендерну пропозицію в Антимонопольному комітеті. Але через пізнє звернення, відомство відхилило скаргу відповідального підприємства. В результаті, через те, що до торгу була допущена лише одна фірма, тендер був скасований. В результаті "Київпастранс" знову оголосив тендер на закупівлю трамвайних вагонів. Аукціон має відбутися 7 серпня.
Заступник генерального директора українського виробника трамваїв "Татра-Юг" Інесса Кердівара розповідає, що її компанія звернулася в "Київпастранс", щоб продавець змінив деякі умови тендеру, які, на її думку, є дискримінаційними.
"В тому числі, такою ми вважаємо вимогу поставити трамваї до кінця 2017 року. Жоден виробник у світі, за винятком того, що має у своєму складі готові трамваї, не зможе випускати 40 вагонів за три-чотири місяці. В рамках цього тендеру в Києв хочуть поставити трамваї, які повинні були бути закуплені для Москви", - зазначила Кердівара.
"Судячи з усього, за умовами тендеру на закупівлю 40 трамваїв майже "ідеально" підходить продукція Pesa. Кілька років тому Москва уклала з цією компанією договір на поставку 120 трамваїв, проте закупив всього 90, - розповідає експерт транспортного ринку Александр Кава. Але на заводі у Pesa були готові близько 20 трамваїв для Москви. Оскільки Києву потрібно терміново поповнювати парк вагонів, а виробництво великої партії може зайняти кілька років, то зараз Київ зобов'язаний брати те, що є на ринку".
Крім змін термінів поставки, "Татра-Юг" попросила знизити рівень низької підлоги з 100% до 70%. "Для прикладу, вся Північна Америка зараз купує 70%. Нам відмовили. В той же час абсолютно всі вимоги конкурентів по Київському тендеру - компанії Pesa - були задоволені. В результаті ми не змогли взяти участь у першому тендері, який був у підсумку скасований з причин наявності лише одного учасника. Правда, і при повторному оголошенні тендеру наші вимоги не враховувалися", - говорить Кердівара.
Александр Кава зазначає, що продукція Pesa досить хорошої якості і модель 71-414 "Фокстрот", що запропонована Києву, не виключення. "Але разом з тим, якщо Київ планує використовувати вагони "Фокстрот" на Правобережній швидкісній лінії, то є великі зауваження до цих вагонів, - говорить він. - По-перше, трамвай "Фокстрот" замалий для цієї лінії. По-друге, у нього дуже мало дверей, що ускладнює посадку-висадку пасажирів і змушує трамваї довше стояти на зупинках. Тому Київ мав би замовити трамваї довжиною не 26 метрів, а 34-40 метрів з великою кількістю дверей. Крім того, Києву потрібно перейти На закупку для цієї лінії трамваїв з дверями на обох боках вагона і двома кабінами управління. На цій лінії немає запасних кругів, тому в разі аварії на об'єднаній з автомобілями ділянці лінії, по суті, зупиняється вся лінія. Використання двосторонніх вагонів могло б дозволити уникнути цих проблем і в екстрених ситуаціях здійснити оборот трамваїв на станції "Площа Перемоги".
На думку Кави, закупка ще 40 вагонів Pesa на додачу до наявних вагонів "Фокстрот" і трамваїв "Елетрон" дозволить відмовитися від експлуатації на швидкісній трасі чехословацьких трамваїв "Татра" та українських "Татра-Юг".
Ці трамваї можна було б використовувати на маршрутах Дегтярівської та Лепсе, де в разі модернізації шляхів можна було б істотно підвищити швидкість трамваїв, які, по суті, йдуть по виділеній лінії. Теж саме можна було б здійснити на маршруті на лінії, яка йде по Фрунзе на Куренівку", - вважає він.
Правда, зовсім без нових трамваїв Київ цього року не залишиться. Крім тендера на закупку вищезгаданих 26-метрових трамваїв, минулого тижня столиця також провела тендер на закупівлю 30-метровиї трамваїв.
"Київпастранс" планував закупити 7 трамвайних вагонів за 301 млн гривень. В аукціоні брали участь дві компанії - "Електронтранс" та "Торговий дім УКВЗ-Україна". Переможцем став "Електронтранс", який скинув із заявленої суми трохи менше десяти тисяч гривень.
Закупівля нових великих тролейбусів, автобусів та трамваїв є продовженням тенденцій переходу Києва на рухомий склад великої та особливо великої місткості.
Як повідомили РБК-Україна в департаменті транспортної інфраструктури Київської міської державної адміністрації, якщо в 2011 році в Києві кількість маршрутів, на яких працювали маршрутки, становила 264, то в минулому році їх було вже всього 167.
При цьому в 2017 році вищевказана кількість продовжувалася скорочуватися. Після того, як в 2016 році "Київпастранс" закупив 50 автобусів МАЗ, 26 тролейбусів "Богдан" і 11 трамваїв Pesa Bydgoszcz та "Електротрансу", в поточному році Київ закрив ще 16 маршрутів, на яких працювали маршрутки та які повністю або частково дублювали маршрути пасажирського транспорту загального користування.
Олександр Кава вважає, що закупівля нової техніки дасть помітне покращення якості обслуговування пасажирів тільки в тому випадку, якщо вона піде на поповнення парку, а не, як це часто бувало раніше, заміну старого транспорту новим. "Києву потрібно нарощувати кількість одиниць муніципального парку, а не як раніше було, - одночасно з придбанням нових одиниць було списано багато застарілих автобусів та тролейбусів, які ще можна було експлуатувати. Якщо б не було виведення старого транспорту, у Києві можна було б додатково відкрити 4- 5 нових маршрутів громадського транспорту в минулому році", - говорить він.
При цьому в поточному році мешканці Києва чекають не тільки нових тролейбусів, автобусів та трамваїв, але і методів оплати за проїзд у них. Уже в найближчому майбутньому в київському громадському транспорті планується введення електронного квитка. Нагадаємо, закон, який дозволяє ввести нову форму оплати за проїзд, прийняла Верховна Рада минулого року.
За словами заступника голови Київської міської державної адміністрації Миколи Поворозника, електронний квиток планується ввести на всіх видах громадського транспорту Києва до кінця року. Це дозволить оптимізувати облік пасажирів та змінити підходи до оплати проїзду, впевнені в мерії.
На цьому тижні в Київській ГРС можуть пройти переговори з однією з корейських компаній, яка може допомогти Києві з впровадженням електронного квитка.