Кабінет міністрів призначив поляка - Славоміра Новака - в. о. голови Укравтодору. Колишньому міністрові транспорту, будівництва і водного транспорту сусідньої держави доведеться вирішити безліч проблем, що накопичувалися в Укравтодорі за багато років. Зараз легше сказати, за що не буде відповідати Новак, оскільки перед ним поставили величезну кількість завдань – від розробки маршрутів, вироблення правил для вантажного транспорту і до реформи самого Укравтодору.
19 жовтня Кабінет Міністрів затвердив Славоміра Новака на посаді виконуючого обов'язки голови Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор). Євген Барах, який з початку літа керував держагентством у статусі тимчасово виконуючого обов'язки голови, повертається у свій попередній статус першого заступника. Славомір Новак у 2011-2013 роках обіймав посаду міністра транспорту, будівництва та водного транспорту Польщі. І зараз є власником двох компаній: Aspis Consulting і Partners Europe Ltd.
Колишній заступник міністра інфраструктури - Олександр Кава - каже, що найважливішим досягненням Славоміра Новака за час його керівництва польським міністерством транспорту було забезпечення стабільності фінансування інфраструктурних проектів за кошти Євросоюзу та міжнародних кредитних організацій, а також значне зниження аварійності на дорогах Польщі.
"До цього Польща мала великі проблеми з освоєнням коштів на ці проекти. Гроші виділялися, але у політиків і чиновників не вистачало компетенції та організаційних здібностей їх ефективно освоювати. При Славомірі Новаку ситуація змінилася - гроші пішли і на автомобільні дороги, і на залізницю, - говорить Кава. - Зокрема, була побудована нова швидкісна автострада - Варшава-Берлін - та інші дороги, які стали сучасними автобанами, а також запущена програма будівництва об'їзних доріг навколо міст. Крім того, до дорожньої галузі прийшло багато компаній зі світовим ім'ям і досвідом".
Славомір Новак покинув міністерське крісло після того, як розгорівся скандал з приводу його дорогих швейцарських годинників, які він не вказав у декларації. На руці міністра журналісти побачили Maxi Marine Chronometer швейцарськой фірми Ulysse Nardin, вартістю понад 5 тисяч доларів. За недекларування дорогого аксесуара Новак міг отримати до трьох років ув'язнення, але у підсумку все закінчилося штрафом на ту ж суму.
За даними джерела РБК-Україна, на транспортному ринку кандидатура Славоміра Новака просувалася на посаду керівника Укравтодору протягом останніх трьох місяців, однак призначення не відбувалося через складнощі з одержанням ним громадянства України. За наявною інформацією, в українське громадянство Новак вступив близько двох тижнів тому.
Роман Бондар, партнер консалтингової компанії - Talent Advisors (допомагає Міністерству інфраструктури в пошуку кандидатів на топ-посади) - висунув свою версію того, чому призначення так довго не відбувалося. "Призначення нових керівників - це подвиги, про які рідко хто знає у всій повноті. Найчастіше для того, щоб призначити прогресивного керівника на складну ділянку, потрібно витратити сотні годин на переконання, маніпуляції і дипломатичний вплив. Затягнулося призначення Славоміра Новака, тому що міністр інфраструктури - Володимир Омелян - вів "політичні консультації", як це прийнято називати в Кабміні. Я радий, що міністру вдалося завершити ці консультації успішно", - говорить він.
Роман Бондар пояснює, чому Славоміра Новака зробили лише в. о.: "Для призначення на посаду голови Укравтодору повинен був проведений конкурс. Це займає близько трьох місяців. Разом з тим, формат призначення в. о. дає можливість не відкладати реформи у довгий ящик. Конкурс, наскільки я знаю, буде оголошено найближчим часом". Разом з тим, джерело РБК-Україна у Кабміні зазначає, що раніше початку наступного року конкурс оголошено не буде.
Міністр інфраструктури Володимир Омелян, який днями зустрічався з журналістами, розповів, що ініціатива призначити Новака головою Укравтодору належить йому. "Всього на цей пост розглядалися близько 100 кандидатів. Я вважаю Славоміра Новака незаангажованою людиною. У нього є велике бажання реанімувати себе після скандалу у Польщі, довести, що звинувачення у можливій корупції були неправдивими. Він хоче це показати своєю роботою в Україні. Крім того, він молода людина і у нього все життя попереду", - говорить міністр.
Укравтодору зараз потрібен новий лідер, який проведе реорганізацію і змінить принципи роботи, фактично вибудує її заново, "зробить її ефективною та прозорою компанією, чистою від впливу зацікавлених політиків і бізнесменів", вважає Роман Бондар. "Грубо кажучи, міністру потрібен двигун змін зсередини, який зможе взяти на себе відповідальність за реалізацію пакету ініціатив, які внесло міністерство: підготувати компанію до зміни формату фінансування через дорожній фонд, провести децентралізацію Укравтодору, забезпечити введення плати за проїзд іноземного вантажного транспорту", - зазначає він.
Відомство, яке отримав Новак, похвалитися великими здобутками не може. За даними прес-служби відомства, цього року було заплановано відремонтувати 1328 кілометрів доріг (менше 1% від всіх доріг громадського користування в країні). Однак план, швидше за все, не буде виконано - на даний момент завершені ремонтні роботи лише на 612 кілометрах. "Вони велися по всій Україні на найбільш зруйнованих ділянках", - повідомили у відомстві.
Виступаючи на засіданні уряду, Славомир Новак розповів міністрам, що серед поставлених ним цілей роботи в Укравтодорі - створення Державного дорожнього фонду, покращення співпраці з міжнародними фінансовими структурами, зокрема, ЄБРР і Світовим банком, і приватним капіталом.
Він також має намір зайнятися технічним аудитом доріг, запросити міжнародні компанії, які разом з українським бізнесом будуть брати участь у тендерах Украавтодору, запровадити прозору систему збору плати за проїзд з вантажного транспорту.
За словами Володимира Омеляна, одним з першочергових завдань Славоміра Новака буде децентралізація Укравтодору і наведення в ньому порядку. "Ми передаємо вниз не тільки фінансування, але й повноваження. Із 170 тисяч кілометрів доріг, які є на балансі держави, мінімум 120 тисяч повинні піти "до низу" (фінансування місцевими органами влади, - ред.). Його (Славоміра Новака, - ред.) функція - розпочати і завершити цей процес, - каже міністр. - Новак прийняв польський "автодор" у такому стані, в якому зараз знаходиться наш - там був повністю державний контроль, будівництвом займалися абсолютно неефективні державні компанії, заборгованість становила 40 мільярдів злотих, було повне нерозуміння, як і що робити. Але цей чоловік зміг децентралізувати його, вибудувати повноцінну вертикаль дорожнього господарства знизу верх, залучити зовнішні засоби і запустити нові проекти, а також продати все те, що було не потрібно. За рахунок цього продажу він погасив усі борги і побудував нові дороги".
Роман Бондар зазначає, що для МФО, які виділяють кошти на будівництво доріг, важливо знати, що той, хто очолює Укравтодор, здатний забезпечити контроль за тим, скільки і куди були витрачені кошти. Сильною стороною нового глави Укравтодору Олександр Кава вважає якраз уміння залучити для фінансування розвитку автомобільних доріг і знання того, за якими стандартами вони повинні будуватися. "Грантів від ЄС ми не отримаємо на будівництво доріг, але ми можемо отримати вигідні кредити від ЄБРР, Світового банку, ЄІБ. Можемо знайти додаткові внутрішні джерела", - каже колишній заступник міністра інфраструктури.
Є ще одна масштабна задача, яку доведеться вирішувати новому главі Укравтодору - нові транзитні маршрути. Як розповів Володимир Омелян, Славомиру Новаку необхідно розробити оновлену стратегію розвитку автомобільних шляхів України: "Ми досі оперуємо старим документом, який передбачав основний транзит з Росії в Європу і навпаки. Зараз же повинні будемо будувати наші нові шляхи у відповідності з тим, де у нас є і прогнозується основний вантажопотік. Важливо вгадати цей тренд".