ua en ru

Скринька з сюрпризом: як 3D-друк в Україні іграшки перетворилася на бізнес

Скринька з сюрпризом: як 3D-друк в Україні іграшки перетворилася на бізнес В Україні 3D-друк з розваги перетворилася на бізнес

Ще три роки тому 3D печаткою в Україні займалися в основному лише  “гіки” – фанати високих технологій. Ентузіасти збирали вручну 3D принтери і пропонували всім бажаючим роздрукувати кумедні фігурки з інтернету. Так, наприклад, один з перших принтерів у Києві був встановлений в коворкинге “Часопыс” компанією 3Dgoods, а годину роздруківки коштував 40 гривень. Але охочих спробувати 3D друк в дії було зовсім небагато.

До цього моменту 3D друк зробила крок далеко вперед, а в Україні навколо цього напряму почав з'являтися цілий ринок. Тепер українці друкують на замовлення складні деталі, збирають і продають готові принтери, роблять витратні матеріали. РБК-Україна з'ясувало, як “хобі гиків” всього за декілька років перетворилося в цілу сферу бізнесу.

Початок ери 3D

Перший 3D-принтер в Україні створив п'ять років тому інженер Олександр Мустафаєв. Він приніс власноруч зроблене пристрій засновнику Hackerspace Івану Пасічнику, і після цього в Києві відкрилася спеціальна лабораторія, де всі бажаючі могли зібрати власний 3D-принтер. Це були перші кроки, які сприяли зародженню руху 3D-друку в Україні, згадує директор виставки-конференції 3D-друку і сканування 3D Print Conference Kiev Марес Шамжи. За його спостереженнями, за три роки проведення виставки кількість її учасників зросла в рази. Хоча ринок 3D-друку в країні знаходиться на самій ранній стадії.

За оцінками менеджера компанії "СІНТ", що спеціалізується на 3D-друку, Євгенія Сироти, річний обсяг ринку 3D-друку в Україні може сягати 1 млн доларів, а свої послуги активно рекламує близько 8-10 компаній, у розпорядженні яких є від 1 до 10 принтерів.

Як додає керівник компанії iPrint 3D Богдан Трістан, в цілому на ринку працює понад 20 компаній. Але навіть такий результат можна вважати прогресом. Він згадує, що три роки тому в Україні було всього 5-7 фірм, що займаються 3D. "Ринок 3D-друку та інших послуг набирає обертів. І він ще не насичений", - констатує Богдан Трістан.

Бізнесом номер один у сфері 3D-друку є продаж витратних матеріалів - пластикової нитки, яка заправляється в принтер. Такі українські компанії як Monofilament і Plexiwire не тільки продають готову пластикову нитку, але і самі її виготовляють. Цікаво, що частина пластику робиться з кукурудзи. Це так званий біопластик (PLA), який розкладається протягом десятка років. Євген Сирота передбачає, що виробники пластику для 3D-друку змогли швидко перетворити своє заняття в бізнес, так як не починали "з нуля", а раніше виробляли схожу продукцію і мали певні потужності.

В сфері 3D-друку в Україні також багато компаній, які продають готові персональні принтери і друкують продукцію на замовлення. Серед них - 3D Printer, 3D Factory, Smart Print, 3D Device, Witbox Ukraine. Є також компанії, які завозять в Україну і продають промислові принтери, наприклад Prostir 3D.

Деякі учасники ринку, як наприклад, 3D Printer або одеська Revera Technology, налагодили своє виробництво домашніх принтерів. Обсяг продажів у них невеликий - в середньому до 20 принтерів рік. "Цим займаються не великі компанії або виробники електроніки, які могли б підхопити цей напрямок, а ентузіасти, "гіки" і народні умільці, що збирають під замовлення принтери", - розповів РБК-Україна Євген Сирота.

За словами Марес Шамжи, спочатку в Україні були пристрої, які працювали виключно з пластиком. Проте вже в 2016 року в нашій країні зробили перший харчової 3D-принтер. Дніпровські розробники Андрій Барна, Валерій Фарафонов і Влад Артамонов представили пристрій, яке може створювати кулінарні шедеври з шоколаду. Як стверджує Марес Шамжи, за своїми характеристиками ціна-якість даний 3D-принтер перевершує закордонні аналоги. Фахівці вже почали розробляти вдосконалену модель 3D-пристрої, яка зможе працювати з тестом.

"Проблема цього ринку в тому, що багато компаній так і залишаються на рівні ентузіастів", - додає один з перших конструкторів 3D-принтерів в Україні Микола Ковбаса. Саме його компанія встановила той перший публічний принтер "Часопысе". Сам Микола Ковбаса зараз займається освітнім проектом у сфері 3D-друку та робототехніки Introbots.

Хто купує 3D-принтери

Створення прототипів різної продукції - одна з головних сфер застосування 3D-друку в Україні. Для стартапу або початківця бізнесу набагато простіше роздрукувати прототип на принтері, ніж шукати виробничу лінію, домовлятися про випуск першого пристрою.

Наприклад, до 3D-друку вдався українсько-азербайджанський стартап Braille Teach, який розробив гаджет для навчання незрячих і слабозорих дітей абетці. Як розповів засновник Braille Teach Євген Артамонов, купівля прес-форми для виробництва працюючого прототипу обійшлася б у 27-67 тис. гривень. Роздруківка цього ж прототипу на 3D принтері коштує всього 150-700 гривень і не обов'язково купувати сам принтер. Можна сказати, що 3D-друк знизила поріг виходу на ринок для гаджетовых стартапів.

Також популярною сферою застосування 3D-технологій в Україні є ремонт і безпосередньо виробництво техніки. А саме: друк деталей пристроїв і механізмів, які вимагають оперативної заміни. Рік тому "Приватбанк" придбав 3D-принтер і почав друкувати шестерні для банкоматів. Хоча до цього доводилося купувати їх у сторонніх виробників. Як писав на своїй сторінці в соцмережі Facebook ІТ-директор "Приватбанку" Дмитро Дубілет, завдяки 3D-друку вартість виробництва шестерні впала в 20 разів. Крім того, банку не потрібно підтримувати складський запас - шестерні друкуються по мірі необхідності.

Компанії, яким регулярно потрібно щось роздруковувати, і стають покупцями принтерів найчастіше. Ті, кому лише зрідка потрібна друк, замовляють послуги друку. Як розповідає Богдан Трістан, його компанія виконує замовлення на сувенірну продукцію - статуетки, брелоки, іграшки. Іноді покупка 3D принтера стає приводом для пересічних українців налагодити власний бізнес у цій сфері - надавати послуги моделювання і друку, виготовляти готові вироби на продаж. Крім того, купівлею принтерів продовжують цікавитися «гіки», любителі електроніки та робототехніки.

За словами Євгена Сироти, wow-ефект, який був на зорі появи 3D-друку, зараз вщухає. Але замість цього бізнес все частіше цікавиться 3D-технологіями і застосовує їх у своїх виробничих процесах.

Щелепи 3D

Однією з перших сфер бізнесу в Україні, де 3D-технології вже стали масово застосовуватися, стала стоматологія. За допомогою 3D-сканера створюється комп'ютерна модель щелепи або зуба пацієнта, а потім на 3D-принтері роздруковується протез.

Частина українських зуботехнічних лабораторій використовує свої власні 3D-технології, інші ж користуються послугами спеціальних CAD/CAM центрів. Абревіатура CAD/CAM означає керований комп'ютером дизайн і кероване комп'ютером виробництво. Відповідно, CAD/CAM центри - це компанії, які встановлюють у себе потужне і витривала цифрове обладнання та надають послуги зуботехнічним лабораторіям і стоматологиям. Такі CAD/CAM центри вже є в багатьох великих містах України.

Як розповіла РБК-Україна представник CAD/CAM Центру "Ѕтахановец" Тетяна Моісеєва, зараз вже більшість сучасних зуботехнічних лабораторій і стоматологій перейшли в "цифровий" режим роботи. "Стоматологія в Україні вже кілька років переживає "цифровий" бум.

"цифрових" лабораторій і стоматологій вимірюється сотнями і збільшується з кожним місяцем", - уточнює Моїсеєва. Найбільш затребуваною послугою в 3D стоматології є CAD\CAM фрезерування каркасів зубних коронок і виготовлених з віртуальної 3D-щелепи пацієнта. Віртуальну щелепу пацієнта отримують з допомогою різноманітних стоматологічних 3D-сканерів. А в області 3D-друку великим попитом почала користуватися послуга друку хірургічних шаблонів і моделей щелепи пацієнта.

3D-технології дозволяють виготовляти більш складні і більш точні вироби, порівняно з традиційними технологіями протезування. "Зараз практично у кожній стоматології використовуються 3D-протези. Принтер може друкувати з точністю до 25 мікрон. Людина просто не здатний на таку точність", - підтверджує власник львівської зуботехнічної лабораторії "Циркон Лабор" Андрій Сулій. До того ж, за його словами, 3D-технології дозволяють знизити собівартість протезів і ціну для кінцевого споживача. Тому в кризу вони стали особливо популярні.

Як додає Тетяна Моісеєва, важливим моментом для розвитку ринку стала поява спеціального біосумісного матеріалу для 3D-друку стоматологічних виробів. Крім того, з'являються доступні за ціною 3D-принтери з відповідною точністю для стоматології.

Матеріали для друку або фрезерування стоматологічних виробів виробляються в Німеччині, США та Голландії. Хоча в перспективі українські компанії теж могли б освоїти цю нішу.