Сьогодні Тристороння контактна група має підписати у Мінську угоду про відведення артилерійських систем калібром 100 мм і більше. Якщо підписання відбудеться, то це стане передумовою для початку переговорів щодо можливості проведення виборів на тимчасово окупованих територіях Донбасу за українським законодавством. Водночас так званий "голова" самопроголошеної "Донецької народної республіки" Олександр Захарченко раніше оголосив, що "вибори" в ДНР відбудуться 18 жовтня, а "голова" самопроголошеної "Луганської народної республіки" Ігор Плотницький призначив проведення "виборів" на 1 листопада. Це, а також брак часу на виконання всіх необхідних умов, робить проведення легітимних виборів на територіях, підконтрольних ДНР і ЛНР, практично неможливим.
Сьогодні Тристороння контактна група має підписати у Мінську угоду про відведення артилерійських систем калібром 100 мм і більше. Якщо підписання відбудеться, то це стане передумовою для початку переговорів щодо можливості проведення виборів на тимчасово окупованих територіях Донбасу за українським законодавством.
Водночас так званий "голова" самопроголошеної "Донецької народної республіки" Олександр Захарченко раніше оголосив, що "вибори" в ДНР відбудуться 18 жовтня, а "голова" самопроголошеної "Луганської народної республіки" Ігор Плотницький призначив проведення "виборів" на 1 листопада. Це, а також брак часу на виконання всіх необхідних умов, робить проведення легітимних виборів на територіях, підконтрольних ДНР і ЛНР, практично неможливим.
Слід підкреслити, що навіть якщо угода про відведення озброєнь в Мінську і буде підписана, це жодним чином не легітимізує вибори, призначені Захарченком та Плотницьким, адже це не відповідає Мінським угодам.
"На основі Закону України "Про тимчасовий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей" питання, які стосуються виборів будуть обговорюватись і узгоджуватись з представниками окремих районів Донецької і Луганської областей в рамках Трьохсторонньої Контактної групи. Вибори будуть проведені з дотриманням стандартів ОБСЄ при моніторингу з боку БДІПЛ ОБСЄ", - йдеться в п. 12 Мінських угод.
В той же час у п. 4 Мінських угод говориться про те, що в перший день після відведення озброєнь необхідно розпочати діалог щодо модальностей проведення виборів за українським законодавством і вже згаданим законом про особливий порядок місцевого самоврядування.
Таким чином, переговори можуть розпочатися відразу після того, як угода про відведення буде підписана, а важка техніка відведена, але саме проведення виборів можливе тільки тоді, коли відбудеться виконання всіх пунктів, які передують п. 12. Саме на цьому наполягає українська сторона.
В пунктах, які необхідно виконати перед проведенням виборів, зокрема йдеться про забезпечення помилування і амністії, завершення обміну полоненими, забезпечення доставки гуманітарної допомоги і доступу до неї, обговорення повного відновлення соціально-економічних зв'язків, в тому числі виплати зарплат і пенсій, відновлення банківської системи на цих територіях, повний контроль над державним кордоном між Україною та Росією, виведення з нашої території іноземних збройних формувань.
Заступник голови парламентського комітету з питань правової політики і правосуддя Леонід Ємець зазначив, що для виконання всіх передумов легітимних виборів на непідконтрольних територіях просто немає часу.
"Я не бачу передумов, я не бачу можливості це зробити по часу, бо мають відновити свою роботу всі служби української держави, і ці інститути мають почати працювати, а це не відбудеться за два дні", - пояснив депутат в коментарі РБК-Україна.
Водночас без виконання усіх цих пунктів проведення на територіях так званих ДНР та ЛНР виборів за українським законодавством просто не можна реалізувати.
"Це неможливо, оскільки українське законодавство передбачає ряд процедур, які "зав'язуютья" на українських міліціонерів. Скажімо, лише українські міліціонери можуть супроводжувати бюлетені. Окрім того члени Тервиборчкомів обираються за представництвом від партій представлених у Верховній Раді, а це означає, що "Народний фронт", "Блок Петра Порошенка", "Батьківщина" і інші мають надавати членів ТВК, які будуть проводити там вибори. Зрозуміло, що це нереальні речі, поки ситуацію контролюють терористи", - зазначив Ємець.
Натомість нардеп від "Опозиційного блоку" Михайло Папієв наполягає на тому, що вибори на окупованих територіях Донбасу мають бути проведені одночасно із виборами по всій території України.
"Зараз прекрасний шанс провести вибори на всій території Донецької і Луганської областей і щоб ті, хто будуть обрані, склали присягу на вірність Україні і українському народу. Це шанс об'єднати Україну", - запевнив Папієв.
Більш того, Папієв переконаний, що вибори на цих територіях за українським законодавством, навіть в сьогоднішніх умовах, забезпечити можна.
"А як доставляли бюлетені на виборах Президента, на виборах парламенту? Якщо люди хочуть вирішити проблему, то вони її вирішують. Якщо вони не хочуть вирішити проблему, то вони знаходять причини", - переконує Папієв.
Зазначимо, що на виборах президенту та парламенту у 2015 р. на окупованих територіях голосування не проводилося і бюлетені звідти не доставлялися
Із Папієвим не згоден позафракційний нардеп Сергій Міщенко.
"Ця територія повинна перейти під контроль України, туди повинні відповідним чином зайти наші військові, встановити там український прапор, після цього можна говорити про якісь вибори. А якщо вони за межею зі своїми мінометами і снайперами, кажуть нам: по цю сторону ми проведемо свої вибори, а ви по ту сторону проводьте свої, то це не територія України, цього не буде", - заявив Міщенко РБК-Україна.
Також важливою умовою для проведення виборів за українським законодавством є те, що на всій території країни призначити їх має Верховна Рада, а не Захарченко чи Плотницький.
Нардеп Дмитро Тимчук, який також є експертом із конфлікту на Донбасі, зазначив, що проведення виборів бойовиками 18 жовтня і 1 листопада фактично означатиме зрив Мінських домовленостей.
"Захід підтримав крок, який зробила Верховна Рада до децентралізації і внесення змін в Конституцію України - в тому числі і в плані процесу організації самоврядування на окупованих територіях. Це було оцінено, як виконання з боку України її частини Мінських домовленостей. Зараз де-факто м'яч на боці Москви. Якщо будуть проводити "вибори" у ДНР та ЛНР, то Україна, зрозуміло, ніколи їх не визнає, а це означає, що Росією і терористами буде порушена вимога провести вибори за українським законодавством, закріплена у Мінських угодах. Вони політично програють, тому що об'єктивна картина буде така: Україна виконує свою частину домовленостей, а Росія їх зриває", - пояснив Тимчук.
Більш того, нардеп переконаний, що це означатиме замороження конфлікту, що на даний момент є оптимальним варіантом для Москви.
"Я боюсь, що зараз після тривалого періоду наших дискусій стосовно того, що робити з Донбасом, може виявитися, що цей сценарій задовольнить і Київ, і Москву, і тоді ми отримаємо навіть не нове Придністров'я, а ще один Нагорний Карабах. Бо в Придністров'ї все таки давно не стріляють один в одного, а в Карабасі продовжуються постійні збройні сутички", - підкреслив Тимчук.
На його думку, для Росії цей варіант не найгірший, а може навіть на цьому етапі і оптимальний, тому що вона залишає засоби впливу на Україну.
"Побачити ЄС і НАТО в середньостроковій перспективі, поки на Донбасі буде заморожений конфлікт, однозначно не зможемо, тобто це та ниточка, за яку Москва зможе тягнути нас від вступу до них", - зазначив нардеп.
Він додав, що цей сценарій може бути також варіантом, який розглядають деякі українські політики, так як на відновлення Донбасу сьогодні в бюджеті України грошей немає.
"Про це зараз ніхто не каже, бо це цинізм, але якщо говорити з точки зору прагматизму, то зараз невідомо чим би закінчилось для економіки України повернення Донбасу до її складу", - заявив Тимчук.