Банківська система України повинна, за прогнозом НБУ, до кінця 2016 року пройти етап перезапуску. Кредитування почне відновлюватися вже з середини 2016 року. Відкритим залишається питання, за яких умов повернеться довіра населення до банків. Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансової політики та банківської діяльності Сергій Рибалка в інтерв'ю РБК-Україна розповів, що передумов до відновлення довіри в найближчий рік він не бачить.
Банківська система України повинна, за прогнозом НБУ, до кінця 2016 року пройти етап перезапуску. Кредитування почне відновлюватися вже з середини 2016 року. Відкритим залишається питання, за яких умов повернеться довіра населення до банків. Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансової політики та банківської діяльності Сергій Рибалка в інтерв'ю РБК-Україна розповів, що передумов до відновлення довіри в найближчий рік він не бачить.
РБК-Україна: Що, з вашої точки зору, необхідний для відновлення довіри населення України до банківської системи?
Сергій Рибалка: Насамперед, потрібна точка відліку від НБУ. Щоб регулятор сказав: "Все, "банкопад" закінчено, ми очистили систему". А що ми бачимо зараз? Валерія Гонтарєва влітку говорила, що в I і II групах (за розмірами активів, - ред.) вже банкрутств не буде, а можливі тільки зрушення в III і IV групах. Потім вони взяли і "склали" "Фінанси і Кредит", а це після "Приватбанку" другий за величиною приватний банк в Україні. Тому потрібно, щоб НБУ не тільки дав точку відліку, коли система точно буде очищена, але ще й відповідав за свої слова.
РБК-Україна: Ви вважаєте, що через півроку-рік нічого не зміниться?
Це відповідальність НБУ, який володіє всіма інструментами для прогнозування. Регулятор повинен повідомляти суспільству про плани реформ у галузі, а ми, як профільний комітет, будемо контролювати виконання цих програм. Фінансовий сектор дуже чутливий сьогодні. Одне невірне заяву - і починається шум. Пам'ятаєте, як з "ПриватБанком" було? Один натяк на можливість націоналізації, і почалася паніка. Яку, до речі, хтось цілеспрямовано стимулював.
РБК-Україна: Так ви ж самі після закритої наради комітету з головою НБУ заявляли, що націоналізація не виключається.
Сергій Рибалка: Я сказав, що "ПриватБанк" буде працювати в будь-якому випадку і що держава не залишить його без підтримки. Навіть якщо власник не виконає план капіталізації та інші вимоги НБУ, тоді держава зробить це за нього. Я базувався на інформації голови Нацбанку. За її словами, березень наступного року стане реперною точкою для "Приватбанку".
РБК-Україна: Березень 2016 року - контрольна точка виконання вимоги НБУ щодо скорочення кредитування пов'язаних осіб не тільки для "Приватбанку", а для всієї першої двадцятки...
Сергій Рибалка: Так, для всіх. Подивимося, що буде. Я не вірю Нацбанку, який вже неодноразово підводив людей.
РБК-Україна: Крім дати закінчення очищення банківської системи, що ще потрібно для відновлення довіри?
Сергій Рибалка: Чим швидше ми розберемося з "поганими" кредитами в живих банках, тим швидше економіка вийде з кризи. Для цього можна створити окремий орган, який буде працювати з такого роду заборгованостями.
РБК-Україна: Як він буде це робити, якщо обсяги таких кредитів величезні? За даними Нацбанку на жовтень, частка прострочених заборгованостей за кредитами переступила за 20%.
Сергій Рибалка: Таке агентство, підконтрольний НБУ, має в кожному конкретному випадку розбиратися, що робити з "токсичними" активом. Наприклад, банк видав позику торговельній мережі, а та наказала довго жити. Це агентство працює з боржником, стягуючи з нього заборгованість. Або продає цей кредит з великим дисконтом посередникам.
Простіше кажучи, потрібно в один момент сказати: всі банки повністю здорові і можуть повноцінно кредитувати. Це досвід, в тому числі і Південної Кореї, яка після кризи 1997 року досить швидко оздоровила свою банківську систему. Там одночасно використовувалися рефінансування від регулятора і скупка державою поганих кредитів.
РБК-Україна: Де держава візьме гроші на забезпечення роботи такого агентства?
Сергій Рибалка: А на рефінансування воно де бере гроші? Там же колосальні суми. Краще все зробити швидше і навести порядок у банківській системі. Але НБУ не хоче цього робити. Ми цю ідею вже з ними обговорювали.
РБК-Україна: Якою саме була реакція Нацбанку?
Сергій Рибалка: Ми зараз отримуємо частіше всього два варіанти відповіді. Або "так, добре, але потім", або "МВФ категорично проти". Я навіть не пам'ятаю вже, що було в цьому конкретному варіанті. У мене взагалі складається відчуття, що у нас уряд і НБУ живуть тільки за вказівками МВФ. Треба зуміти пояснити фонду, що він наш цінний партнер, але, підкреслюю, - саме партнер, а не старший товариш.
РБК-Україна: Які ще можете назвати елементи відновлення довіри?
Сергій Рибалка: Що сьогодні робить Нацбанк? Стимулює банки не відновлювати кредитування, пропонуючи щодо вигідні депозитні сертифікати. В результаті, навіщо банкам кредитувати, коли вони можуть заробляти без усіляких зусиль і ризику. Для стимулювання зростання слід через спеціальні механізми прямо від НБУ фінансувати комерційні банки, щоб вони могли видавати кредити під спеціалізовані програми для реальних секторів економіки. Ці механізми використовують різні країни.
РБК-Україна: Можете якийсь конкретний приклад привести такого роду проектів?
Сергій Рибалка: Це можуть бути різні проекти. Наприклад, утеплення будинків. У цьому році на виділені урядом гроші здешевили кредити для 48 тисяч сімей, але щоб кардинально знизити витрати енергоносіїв, ми повинні максимально швидко утеплити більшість будинків в країні. Потрібно вдесятеро більше ресурсів, потрібно залучити більше комерційних банків і щоб у програмі брали участь вітчизняні виробники.
Так роблять у багатьох країнах. Чому не можна цього зробити в Україні? Адже У нас є такі підприємства, нехай це малий і середній бізнес, але на них адже вся Європа тримається. НБУ міг би банкірам виділити конкретно під цю програму гроші, а вони вже направили б фінансування в даний сектор економіки.
РБК-Україна: Ви можете спрогнозувати, скільки на створення подібної системи допомоги може знадобитися грошей і часу?
Сергій Рибалка: Для розрахунків по кожному реальному сектору економіки потрібна злагоджена робота НБУ, Кабінету міністрів і Верховної Ради. А ми зараз ні в однієї з цих сторін не бачимо такого бажання. У нас зараз вся робота в країні зводиться до того, щоб проголосувати за закони, необхідні для отримання грошей від Міжнародного валютного фонду. Отримати і урочисто проїсти. Така політика заведе нас в нікуди.
РБК-Україна: Давайте уявимо ідеальну ситуацію: таке бажання з'явилося. Скільки все-таки може піти часу на створення такого механізму? Трьох років досить?
Сергій Рибалка: Так, десь так. Все питання в наявності ресурсів. Ми ж не можемо друкувати занадто багато грошей, навіть якщо емісію грамотно направляти в реальний сектор економіки. Для людини такий термін, це, звичайно, багато, але для історії - немає. Адже У нас буває, що закони і за три дні голосуються, так що все можливо.
РБК-Україна: Ви будете ініціювати відставку голови НБУ?
Від нашої фракції (Радикальної партії, - ред.) ця постанова в Раді вже рік лежить і нікуди не рухається. Але це не головне - головне бажання всіх задіяних сторін проводити реформи. Як тільки буде в уряду бажання, то можна за декілька років навести в системі порядок. В НБУ, Мінфін, Кабінет міністрів повинні прийти люди, у яких буде таке бажання.
РБК-Україна: Звідки вони візьмуться?
Я вважаю, що таких людей достатньо.
Розмовляла Анна Алексєєва