В Україні набралася "критична маса" людей, які роблять щось своїми руками і хотіли б продавати через інтернет. РБК-Україна розібралося, як за допомогою нових технологій і сервісів перетворити хендмейд в гроші.
В Україні набралася "критична маса" людей, які роблять щось своїми руками і хотіли б продавати через інтернет. РБК-Україна розібралося, як за допомогою нових технологій і сервісів перетворити хендмейд в гроші.
Художники, дизайнери, майстри різних напрямків з усього світу вже навчилися продавати свої творіння через інтернет. Найбільший у світі маркетплейс товарів ручної роботи - Etsy.com - нараховує понад 35 млн товарів - від одягу і аксесуарів до декору і меблів. Кількість активних продавців Etsy - 1,6 млн, а активних покупців - 24 млн. Річний обсяг продажів через маркетплейс в 2015 році склав близько 2,39 млрд доларів.
Сам Etsy заробляє на реєстраційних внески, які платять продавці при реєстрації - це 0,2 долара за кожну розміщену одиницю товару. Крім того, користувач віддає маркетплейсу 3,5% від заробітку кожній операції і за бажанням може замовити додаткові послуги - рекламу і просування своїх товарів, обробку платежів, купити етикетки для маркування вантажу. "Вам досить 0,2 долара і уяви, щоб розпочати глобальний бізнес", - йдеться на сайті Etsy.
Вести свій бізнес з допомогою Etsy намагаються і українці. Наприклад, киянка Олена Мисник з допомогою Etsy продала більше 10 тис. закладок для книжок власного виготовлення. Завдяки цьому сервісу її бренд MyBookmark отримав популярність за межами України. Але цей приклад, швидше, виняток.
Міжнародні інтернет-сервіси не адаптовані для України, тому працюють з ними тільки самі "просунуті" українці. Як мінімум, ті, хто знає англійську мову. "Англійська - це перша проблема. Ключові слова правильні, з точки зору пошуку, опису відіграють важливу роль", - розповіла РБК-Україна Олександра Тильдас з Харкова, яка на Etsy продає аксесуари та прикраси власного виготовлення.
Etsy відомий у всьому світі, значить, шанси знайти клієнтів там високі. Але і конкуренція величезна. "Непросто зробити так, щоб тебе побачили на Etsy. Успішні магазини витрачають масу часу і сил, щоб їхні товари були вгорі пошуку", - додає Тильдас.
Вона також розповіла, що раніше українські майстри розміщували свої товари на російському сайті "Ярмарок майстрів". Але з початком війни на сході України багато відмовилися від такої співпраці з принципових міркувань. За даними самої "Ярмарки майстрів", в її базі знаходиться 2 млн оригінальних товарів, а щомісячна аудиторія складає близько 7 млн людей з Росії, України, Білорусі, Казахстану.
В Україні найбільшої інтернет-майданчиком для продажу хендмейд є "Скриня". На сайті представлено більше 100 тис робіт від 22 тис майстрів. Кожен місяць цей сайт відвідує 300 тис. людина і вони дивляться близько 3 млн сторінок з товарами. Є і сайти поменше. Наприклад, "Золоті руки", де зібрано 36 тис авторських робіт на суму 14 млн гривень і зареєстровано 4,6 тис майстрів.
Співзасновниця інтернет-магазину аксесуарів ручної роботи LeDetail Подобєд Юлія розповідає, що "Скриня" і "Золоті руки" допомагають налагодити контакт з оффлан-продавцями і оптовими покупцями.
Але більшість інтернет-продажів безпосередньо чи опосередковано забезпечується завдяки соціальним мережам. "Покупці бачать товар у соцмережах, наші оголошення з продажу на olx, інших онлайн-майданчиках, і після цього переходять на сайт. При цьому їм необхідний зручний сайт з актуальними цінами і асортиментом, де можна оформити замовлення", - уточнила Подобєд.
Якщо говорити про канали продажів в цілому, то лише 25% продажів LeDetail відбувається через інтернет. У більшості випадків клієнти прагнуть поспілкуватися з майстром або виконавцем особисто, побачити продукт перед покупкою і часто приходять за рекомендаціями своїх друзів. "Для таких невеликих виробників, як ми, оффлайн вигідніше з точки зору витрат часу, витраченого на продаж кожного аксесуара", - зазначила Подобєд. І додає: в інтернеті покупець часто хоче "таке, але з перламутровими гудзиками". "Тому для онлайну не бачимо сенсу відшивати, наприклад, маски для сну і шарфи завчасно. Ми стежимо тільки, щоб всі необхідні матеріали були в наявності для оперативного виконання замовлення", - повідомила Юлія Подобєд.
А от для українського бренду сумок ручної роботи Zierpuppe основним каналом продажів є соціальна мережа Facebook. "Зараз це найкраща платформа", - впевнена засновниця бренду Ганна Дупак. Але зізнається, необхідного для продавців функціоналу соцмережі все ж не вистачає. Наприклад, хотілося б, щоб у покупців, як і у продавців, теж був рейтинг з історією покупок. Так продавці змогли б убезпечити себе від шахраїв і покупців, які не забирають посилки. Крім того, в соціальних мережах неможливо створити базу клієнтів і робити для них розсилку.
Для покупців соціальна мережа — це теж не завжди зручно. Початківці продавці хендмейду часто розміщують товари без ціни та тільки за запитом потенційного покупця висилають вартість в особисті повідомлення. Як пояснює Дупак, це робиться, щоб "промацати грунт" і ціни для різних покупців можуть бути різними. Хоча сама вона не схвалює такий підхід.
Порахувати кількість майстрів в Україні, як і обсяг продажів хендмейду, поки неможливо. Але сильних гравців, які змогли б "наїсти" істотну частку у традиційних інтернет-магазинів, немає.
В компанії Prom.ua сподіваються такого гравця створити. 19 квітня вона представила маркетплейс для товарів ручної роботи Crafta. "Хенд-мейд в Україні давно вийшов за рамки дрібниць, тому йому потрібна повноцінна платформа, де майстри зможуть просувати свій бренд, а покупці - знаходити унікальні авторські речі", - розповів РБК-Україна керівник проекту Олександр Юр'єв.
Зараз на майданчику вже представлено 6 тис робіт від 3 тис. майстрів - це люди, які зареєструвалися ще до офіційного старту. До кінця року Crafta планує набрати 20 тис майстрів.
Поки користувачів відносно мало, плата з продавців стягуватися не буде. "Проект не розрахований на монетизацію тут і зараз. Наразі у нас немає продукту, за який не соромно брати гроші", - зазначив Юр'єв. Але, якщо навколо майданчика вдасться об'єднати і продавців, і покупців, з продажів, швидше за все, буде стягуватися відсоток. Принаймні, Юр'єв говорить, що найбільш справедливою вважає транзакционную модель оплати, коли плата на користь майданчики знімається за кожну завершену операцію. Остаточна модель монетизації ще обговорюється керівництвом.
Українські майстри кажуть, що, незважаючи на наявність багатьох майданчиків, всерйоз продажем хендмейду не займався ніхто. Тому поява нового гравця тільки вітають. Але при цьому підкреслюють: важливо, щоб він вирішив ті завдання, з якими не впоралися інші. Наприклад, зробив зручний рубрикатор або запропонував доставку товарів від різних виробників однією посилкою. Тоді знайдуться і покупці, і продавці. Адже, як говорить Дупак, у нас людей, які роблять щось і хочуть це продавати - мільйон.