Авіакомпанією "Міжнародні авіалінії України", одним із власників якої є бізнесмен Ігор Коломойський, зацікавилося Національне антикорупційне бюро. Його співробітники втрутилися в давній спір авіакомпанії з державою з приводу необхідності сплати до держбюджету 2 доларів збору за кожного пасажира. МАУ ці кошти стягувало зі своїх клієнтів, але в бюджет так і не перерахувало. За два роки сума несплати складає близько 180 млн гривень. Якщо НАБУ доведе незаконність дій МАУ, співробітникам авіакомпанії та Державіаслужби може загрожувати тюремний термін.
Авіакомпанією "Міжнародні авіалінії України", одним із власників якої є бізнесмен Ігор Коломойський, зацікавилося Національне антикорупційне бюро. Його співробітники втрутилися в давній спір авіакомпанії з державою з приводу необхідності сплати до держбюджету 2 доларів збору за кожного пасажира. МАУ ці кошти стягувало зі своїх клієнтів, але в бюджет так і не перерахувало. За два роки сума несплати складає близько 180 млн гривень. Якщо НАБУ доведе незаконність дій МАУ, співробітникам авіакомпанії та Державіаслужби може загрожувати тюремний термін.
Національний авіаційне бюро в рамках розслідування діяльності Державіаслужби намагається вплинути на один з активів бізнесмена Ігоря Коломойського – авіакомпанію МАУ. Зокрема, з офісу "Міжнародних авіаліній України" в ході обшуку 14 червня співробітниками бюро і прокурорами Спеціальної антикорупційної прокуратури були вилучені документи та інші носії інформації.
В прес-службі МАУ РБК-Україна розповіли, що співробітників бюро цікавили бухгалтерські документи перевізника за 2014-2016 роки. А у НАБУ впевнені, що вони містять докази зловживань службовим становищем посадовими особами Державної авіаційної служби. Є у бюро претензії безпосередньо і до української авіакомпанії.
зокрема, НАБУ заявило, що його співробітники вилучили документи, що підтверджують факти заборгованості МАУ перед державою в розмірі близько 150 млн гривеньн за період з січня по грудень 2014 2015 року. "Ці кошти авіакомпанія повинна сплатити за перевезення пасажирів і вантажів у Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях", - зазначено в повідомленні спецоргану.
Також у процесі попереднього розслідування встановлено, що посадовими особами Державіаслужби "створювалися умови для несплати таких зборів і не приймалися заходи для погашення заборгованості".
При цьому в бюро уточнили, що ніяким посадовим особам, у тому числі Денису Антонюку, не повідомлялося про підозру. Денис Антонюк обіймав посаду голови Державіаслужби з березня 2014 року до початку липня 2015 року, коли він був відсторонений від виконання обов'язків керівника відомства, а пізніше і звільнений. Примітно, що до призначення головою Державіаслужби Антонюк багато років працював в компанії МАУ, у тому числі на керівних посадах.
У прес-службі НАБУ РБК-Украина уточнили, що якщо буде доведено співучасть осіб з боку приватного авіаперевізника у вчиненні цього злочину, їх змова, спільну діяльність з метою отримання незаконного прибутку, то вони можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності в якості співучасників".
Провадження у цій справі було зареєстровано ще в грудні 2015 року в Єдиному реєстрі досудових розслідувань після звернення Асоціації авіаперевізників України. В ньому були вказані факти, які свідчать про можливе зловживання посадовими особами Державіаслужби на користь конкретного авіаперевізника, уточнили в НАБУ.
При цьому, необхідність обшуку бюро пояснив небажанням авіакомпанії добровільно надати документи за запитом бюро: "Відповідно в установленому законом порядку детективами НАБУ і прокурорами САП було отримано постанову суду на проведення обшуку".
Проте в авіакомпанії вважають, що у неї були підстави відмовити НАБУ в наданні інформації. У травні 2016 бюро зажадало від перевізника надати широкий перелік копій документів бухгалтерської та фінансової звітності.
"Оскільки вимога НАБУ було оформлено із численними порушеннями процесуального законодавства України, МАУ обґрунтовано, з посиланням на норми чинного законодавства відмовила в задоволенні цієї вимоги, - наголошується в заяві авіакомпанії. - МАУ у своїй відповіді на запит НАБУ підтвердила, що зможе надати запитувану інформацію та копії документів після усунення обставин, які стали причиною для відмови в їх наданні".
Однак, як стверджують в МАУ, співробітники НАБУ вирішили, замість приведення свого запиту до вимог чинного законодавства України, звернутися до суду для одержання дозволу на проведення обшуку в МАУ.
Конфлікт навколо боргів МАУ перед бюджетом розгорівся через небажання МАУ оплачувати збір в спеціалізований госавиафонд. Зараз цей збір становить 2 долари, які сплачує пасажир при купівлі квитка, а авіакомпанія зобов'язана перерахувати ці кошти до фонду. Свою позицію авіакомпанія захищає в суді.
"Суперечка точиться навколо авіаційного збору, який Державіаслужба намагається нав'язати всім пасажирам. За 22 роки, як цей збір був введений в Україні, чиновники не спромоглися розробити чіткі правила його стягування, не встановили платника, терміни, порядок оплати. Цей податок суперечить Повітряному і Податкового кодексів, Конституції", - говорив раніше РБК-Україна експерт з авіаційного праву Олег Бондар (партнер юридичного бюро ECOVIS Бондар і Бондар), який захищає МАУ в суді.
За даними Державіаслужби, зараз сума несплаченого збору МАУ сягає близько 180 млн гривень. Денис Антонюк запевнив РБК-Україна, що Державіаслужба, в свою чергу, зробила все, щоб було в її силах для того, щоб цей збір був сплачений. "У Державіаслужби немає фіскальних функцій. Після того, як МАУ перестало сплачувати рахунки відомства про сплату авиасбора, Державіаслужба звернулася в прокуратуру. І вже вона звернулася до суду з тим, щоб безпосередньо стягнути ці гроші", - сказав він.
Крім подачі заяви в прокуратуру, Денис Антонюк каже, що під час його керівництва Державіаслужбою відомство підготувало декілька законодавчих ініціатив, що дозволяють врегулювати процедуру сплати авиасбора.
"зокрема, ми подавали пропозиції до Ради за зміни в Бюджетний кодекс. Крім того, підготували та направлення на розгляд до зацікавлених держоргани проект наказу Госавиалужбы про зміну процедури сплати авиасбора, щоб ні в кого не було підстав не оплачувати його", - уточнив Антонюк РБК-Україна.
В МАУ ж стверджують, що вони не стягують збір. "З березня 2016 року у нас в структурі тарифі була прибрана відповідний рядок. Але ми саме цього збору і раніше не брали, ми беремо вартість квитка з пасажира за наші послуги, а далі, як будь-який господарюючий суб'єкт, з цих грошей ми покриваємо витрати, пов'язані з цією послугою, у тому числі - оплачуємо обов'язкові податки і збори, які передбачені законодавством. Даний збір законодавством не передбачений, і МАУ згідно із законом не є і не зобов'язана бути агентом по його стягненню на користь держави", - повідомила прес-секретар МАУ Євгенія Сацька РБК-Україна.
Разом з тим, у розпорядженні РБК-Україна є, як мінімум, один квиток МАУ за квітень 2015 року, в якому в графі "Аеропортові збори" зазначено "UAH47.00 UD", що позначає те, що пасажир при купівлі квитка сплатив цей авиасбор у гривні, що на дату покупки квитка становила вищевказані 2 долара.
Прес-секретар Госавиаслжубы Ірина Кустовська повідомила РБК-Україна, що зараз в рамках спору між Державіаслужбою та МАУ по сплаті авиасбора йде чотири господарських судових процесу на загальну суму 145 млн гривень і два адміністративних. "Три господарські суперечки призупинено до розгляду справ в адміністративному суді. Адміністративні справи знаходяться ще в першій інстанції – вони стосуються безпосередньо процедури справляння та сплати зборів. У четвертому господарському процесі оголошено перерву", - каже вона.
Якщо НАБУ буде підтверджено той факт, що за останні 2 роки МАУ взымала збір з пасажирів і незаконно привласнювала його, тоді дії співробітників авіакомпанії можна розглядати в рамках ст. 3641 КК "Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми", зазначив партнер юрфірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві.
В залежності від ступеня наслідків винні можуть бути покарані як штрафами в розмірі від 150 до 900 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (2550-15300 гривень) або арештом до шести місяців, або позбавленням волі на строк до шести років.
При цьому Андрій Гук додає, що відповідальність МАУ за ухилення від сплати податків і зборів малоймовірна, так як за рішенням Верховного суду України збір з кожного пасажира не є податковим платежем.
В МАУ стверджують, що обшук НАБУ в офісі перевізника поки ніяк не вплинула на роботу МАУ. "Називаються різні суми близько 150 млн. грн. У випадку, якщо судовим рішенням (якого поки немає, оскільки справа ще розглядається) буде наказано сплатити суму такого порядку, це не вплине на фінансову стабільність МАУ", - повідомила Євгенія Сацька.