Збір для Коломойського: як МАУ намагалася привласнити $2 з кожного пасажира
Авіакомпанією "Міжнародні авіалінії України", одним із власників якої є бізнесмен Ігор Коломойський, зацікавилося Національне антикорупційне бюро. Його співробітники втрутилися в давній спір авіакомпанії з державою з приводу необхідності сплати до держбюджету 2 доларів збору за кожного пасажира. МАУ ці кошти стягувало зі своїх клієнтів, але в бюджет так і не перерахувало. За два роки сума несплати складає близько 180 млн гривень. Якщо НАБУ доведе незаконність дій МАУ, співробітникам авіакомпанії та Державіаслужби може загрожувати тюремний термін.
Детективна історія
Національний авіаційне бюро в рамках розслідування діяльності Державіаслужби намагається вплинути на один з активів бізнесмена Ігоря Коломойського – авіакомпанію МАУ. Зокрема, з офісу "Міжнародних авіаліній України" в ході обшуку 14 червня співробітниками бюро і прокурорами Спеціальної антикорупційної прокуратури були вилучені документи та інші носії інформації.
В прес-службі МАУ РБК-Україна розповіли, що співробітників бюро цікавили бухгалтерські документи перевізника за 2014-2016 роки. А у НАБУ впевнені, що вони містять докази зловживань службовим становищем посадовими особами Державної авіаційної служби. Є у бюро претензії безпосередньо і до української авіакомпанії.
зокрема, НАБУ заявило, що його співробітники вилучили документи, що підтверджують факти заборгованості МАУ перед державою в розмірі близько 150 млн гривеньн за період з січня по грудень 2014 2015 року. "Ці кошти авіакомпанія повинна сплатити за перевезення пасажирів і вантажів у Державний спеціалізований фонд фінансування загальнодержавних витрат на авіаційну діяльність та участь України у міжнародних авіаційних організаціях", - зазначено в повідомленні спецоргану.
Також у процесі попереднього розслідування встановлено, що посадовими особами Державіаслужби "створювалися умови для несплати таких зборів і не приймалися заходи для погашення заборгованості".
При цьому в бюро уточнили, що ніяким посадовим особам, у тому числі Денису Антонюку, не повідомлялося про підозру. Денис Антонюк обіймав посаду голови Державіаслужби з березня 2014 року до початку липня 2015 року, коли він був відсторонений від виконання обов'язків керівника відомства, а пізніше і звільнений. Примітно, що до призначення головою Державіаслужби Антонюк багато років працював в компанії МАУ, у тому числі на керівних посадах.
У прес-службі НАБУ РБК-Украина уточнили, що якщо буде доведено співучасть осіб з боку приватного авіаперевізника у вчиненні цього злочину, їх змова, спільну діяльність з метою отримання незаконного прибутку, то вони можуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності в якості співучасників".
Провадження у цій справі було зареєстровано ще в грудні 2015 року в Єдиному реєстрі досудових розслідувань після звернення Асоціації авіаперевізників України. В ньому були вказані факти, які свідчать про можливе зловживання посадовими особами Державіаслужби на користь конкретного авіаперевізника, уточнили в НАБУ.
При цьому, необхідність обшуку бюро пояснив небажанням авіакомпанії добровільно надати документи за запитом бюро: "Відповідно в установленому законом порядку детективами НАБУ і прокурорами САП було отримано постанову суду на проведення обшуку".
Проте в авіакомпанії вважають, що у неї були підстави відмовити НАБУ в наданні інформації. У травні 2016 бюро зажадало від перевізника надати широкий перелік копій документів бухгалтерської та фінансової звітності.
"Оскільки вимога НАБУ було оформлено із численними порушеннями процесуального законодавства України, МАУ обґрунтовано, з посиланням на норми чинного законодавства відмовила в задоволенні цієї вимоги, - наголошується в заяві авіакомпанії. - МАУ у своїй відповіді на запит НАБУ підтвердила, що зможе надати запитувану інформацію та копії документів після усунення обставин, які стали причиною для відмови в їх наданні".
Однак, як стверджують в МАУ, співробітники НАБУ вирішили, замість приведення свого запиту до вимог чинного законодавства України, звернутися до суду для одержання дозволу на проведення обшуку в МАУ.
Хто винен?
Конфлікт навколо боргів МАУ перед бюджетом розгорівся через небажання МАУ оплачувати збір в спеціалізований госавиафонд. Зараз цей збір становить 2 долари, які сплачує пасажир при купівлі квитка, а авіакомпанія зобов'язана перерахувати ці кошти до фонду. Свою позицію авіакомпанія захищає в суді.
"Суперечка точиться навколо авіаційного збору, який Державіаслужба намагається нав'язати всім пасажирам. За 22 роки, як цей збір був введений в Україні, чиновники не спромоглися розробити чіткі правила його стягування, не встановили платника, терміни, порядок оплати. Цей податок суперечить Повітряному і Податкового кодексів, Конституції", - говорив раніше РБК-Україна експерт з авіаційного праву Олег Бондар (партнер юридичного бюро ECOVIS Бондар і Бондар), який захищає МАУ в суді.
За даними Державіаслужби, зараз сума несплаченого збору МАУ сягає близько 180 млн гривень. Денис Антонюк запевнив РБК-Україна, що Державіаслужба, в свою чергу, зробила все, щоб було в її силах для того, щоб цей збір був сплачений. "У Державіаслужби немає фіскальних функцій. Після того, як МАУ перестало сплачувати рахунки відомства про сплату авиасбора, Державіаслужба звернулася в прокуратуру. І вже вона звернулася до суду з тим, щоб безпосередньо стягнути ці гроші", - сказав він.
Крім подачі заяви в прокуратуру, Денис Антонюк каже, що під час його керівництва Державіаслужбою відомство підготувало декілька законодавчих ініціатив, що дозволяють врегулювати процедуру сплати авиасбора.
"зокрема, ми подавали пропозиції до Ради за зміни в Бюджетний кодекс. Крім того, підготували та направлення на розгляд до зацікавлених держоргани проект наказу Госавиалужбы про зміну процедури сплати авиасбора, щоб ні в кого не було підстав не оплачувати його", - уточнив Антонюк РБК-Україна.
В МАУ ж стверджують, що вони не стягують збір. "З березня 2016 року у нас в структурі тарифі була прибрана відповідний рядок. Але ми саме цього збору і раніше не брали, ми беремо вартість квитка з пасажира за наші послуги, а далі, як будь-який господарюючий суб'єкт, з цих грошей ми покриваємо витрати, пов'язані з цією послугою, у тому числі - оплачуємо обов'язкові податки і збори, які передбачені законодавством. Даний збір законодавством не передбачений, і МАУ згідно із законом не є і не зобов'язана бути агентом по його стягненню на користь держави", - повідомила прес-секретар МАУ Євгенія Сацька РБК-Україна.
Разом з тим, у розпорядженні РБК-Україна є, як мінімум, один квиток МАУ за квітень 2015 року, в якому в графі "Аеропортові збори" зазначено "UAH47.00 UD", що позначає те, що пасажир при купівлі квитка сплатив цей авиасбор у гривні, що на дату покупки квитка становила вищевказані 2 долара.
Прес-секретар Госавиаслжубы Ірина Кустовська повідомила РБК-Україна, що зараз в рамках спору між Державіаслужбою та МАУ по сплаті авиасбора йде чотири господарських судових процесу на загальну суму 145 млн гривень і два адміністративних. "Три господарські суперечки призупинено до розгляду справ в адміністративному суді. Адміністративні справи знаходяться ще в першій інстанції – вони стосуються безпосередньо процедури справляння та сплати зборів. У четвертому господарському процесі оголошено перерву", - каже вона.
Якщо НАБУ буде підтверджено той факт, що за останні 2 роки МАУ взымала збір з пасажирів і незаконно привласнювала його, тоді дії співробітників авіакомпанії можна розглядати в рамках ст. 3641 КК "Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми", зазначив партнер юрфірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві.
В залежності від ступеня наслідків винні можуть бути покарані як штрафами в розмірі від 150 до 900 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (2550-15300 гривень) або арештом до шести місяців, або позбавленням волі на строк до шести років.
При цьому Андрій Гук додає, що відповідальність МАУ за ухилення від сплати податків і зборів малоймовірна, так як за рішенням Верховного суду України збір з кожного пасажира не є податковим платежем.
В МАУ стверджують, що обшук НАБУ в офісі перевізника поки ніяк не вплинула на роботу МАУ. "Називаються різні суми близько 150 млн. грн. У випадку, якщо судовим рішенням (якого поки немає, оскільки справа ще розглядається) буде наказано сплатити суму такого порядку, це не вплине на фінансову стабільність МАУ", - повідомила Євгенія Сацька.