Депутати пропонують повернути Митній службі статус самостійного контролюючого органу, який у неї був до 2012 року. Таким чином, Державна фіскальна служба може позбутися впливу на митників. Однак, як і з податковою реформою, в цьому питанні каменем спотикання може стати МВФ. Та й Мінфін бачить Держмитницю виключно в нинішньому вигляді. Бізнес зазначає: позитивних змін об'єднання двох контролюючих органів не принесло. Але в той же час визнає, що повернення до старої структури політику не змінить - головною функцією відомства була і залишається фіскальна, що не сприяє спрощенню процедур і митного оформлення.
Депутати пропонують повернути Митній службі статус самостійного контролюючого органу, який у неї був до 2012 року. Таким чином, Державна фіскальна служба може позбутися впливу на митників. Однак, як і з податковою реформою, в цьому питанні каменем спотикання може стати МВФ. Та й Мінфін бачить Держмитницю виключно в нинішньому вигляді. Бізнес зазначає: позитивних змін об'єднання двох контролюючих органів не принесло. Але в той же час визнає, що повернення до старої структури політику не змінить - головною функцією відомства була і залишається фіскальна, що не сприяє спрощенню процедур і митного оформлення.
Парламент у новому році налаштований на реформування митної структури. 13 депутатів з різних фракцій, в основному коаліції зареєстрували у Верховній Раді законопроект №3763 "Про Національну митній службі України". У разі його прийняття Держмитслужба може знову повернути собі статус центрального органу виконавчої влади, підконтрольного Кабміну і, як кажуть самі митники, нарешті припинити процес поглинання податковою службою.
"Діє принцип Попелюшки: менше 10% людей в структурі ДФС складають митники, - розповідає РБК-Україна один із співробітників відомства. - Дві людини в центральному апараті займаються інтелектуальною власністю, стільки ж - експортних контролем, організацією митного контролю - 70 осіб. З 28 департаментів тільки 4 займаються митним справою. Це нонсенс. Такого ніколи не було. На рівні ЄС нас запитують, де поділася митниця. Ми, як суб'єкт процедури, зникли".
Механізм об'єднання був запущений в кінці 2012 року при створенні урядом Миколи Азарова Міністерства доходів і зборів. При зміні влади Міндоходів було ліквідовано. На його місці створена Державна фіскальна служба. Однак податкове та митне підрозділу так і не були розведені.
Сам законопроект на сайті парламенту ще не оприлюднено, але в розпорядженні РБК-Україна опинився текст документа. Ніяких нових повноважень для митниці депутатська ініціатива не передбачає. В текст внесено основні завдання, які зараз митні органи виконують відповідно до Митного кодексу, а також повноваження, прописані в Положенні про ДФС.
Фото: основні повноваження, які передбачається виділити Митній службі
З нових норм у законопроекті варто відзначити появу Дисциплінарного статуту, який планується затвердити законом. За словами екс-керівника митного спрямування в ДФС Костянтина Лікарчука, звільненого у вересні минулого року, по суті, статут - кодекс етики митника, недотримання якого може стати приводом для звільнення посадової особи.
Крім того, депутати пропонують повернути діяльність Громадської ради та видозмінити принцип виплат соціальної допомоги при нещасних випадках або смерті під час виконання службових обов'язків. Всі інші норми - процедура звільнення/призначення (на конкурсній основі) працівників, забезпечення житлом, надання медичних послуг, права застосування зброї, фізичної сили і загальні принципи проходження служби в митних органах - залишаються незмінними.
Фото: запропоновані депутатами нововведення
У Мінфіні законопроект не коментують. За словами заступника міністра фінансів Олени Макеєвої, на сайті Ради тексту документа немає, тому без аналізу пропозицій депутатів щодо реформування митниці складно сказати чи є вони ефективними і доцільними.
"Особисто я бачу митницю у складі ДФС, але без функції збору податків, виключно з сервісною функцією. Сподіваюся, ми до цього дійдемо", - зазначила Макєєва.
Голова ДФС Роман Насиров також не зміг оцінити законопроект і порекомендував РБК-Україна поговорити про це з МВФ.
Саме МВФ, як вважають митники, може стати "рояль в кущах", який спробує заблокувати ухвалення законопроекту в парламенті. З літа минулого року фонд разом з ДФС реалізує інституційну реформу. Переформатування структури служби, як і блокування податкової реформи в парламенті, може стати приводом для призупинення фінансування. В кінці січня очікується, що почне роботу технічна місія МВФ саме з митних питань.
Один з екс-керівника митниці упевнений, що реформування за сценарієм МВФ - це недосконалий шлях.
"Тільки непрофесіонали в умовах війни і без п'яти хвилин великої війни перетворюють митницю в сервісний офіс, а не в сильну захисну структуру. Американці після 11 вересня це зрозуміли. А ми граємось. Всі європейські митниці мають серйозні правоохоронні функції, як на кордоні, так і усередині країни. Ми ж опустили роль і статус митниці до збирача податків, зруйнували єдину систему управління і т. д.", - вважає екс-чиновник.
Оцінки результатів злиття податкової та митної служб в ДФС немає. Але ще в лютому 2014 року парламент ухвалив постанову "Про удосконалення діяльності органів доходів і зборів", де, зокрема, були надані рекомендації уряду при ліквідації Міндоходів створити відповідні центральні органи виконавчої влади у сферах податкової та митної політики.
1 березня 2014 року Кабмін прийняв постанову про ліквідацію міністерства і відновлення двох служб, проте в кінці травня процес був призупинений і створена ДФС. Варто зазначити, що при прийнятті парламентської постанови була підготовлена відповідна аналітика, що свідчить про негативну динаміку об'єднання, починаючи від оплати праці, співпраці з митними органами інших країн, обміну інформацією, до використання технічних систем контролю.
Співавтор законопроекту, член парламентського комітету з питань податкової та митної політики Тетяна Острикова ("Сомопомич") додала, що технологічно процедура адміністрування податків істотно відрізняється. Якщо митниця стягує платежі щодня, то внутрішні податки адмініструються періодично.
Крім того, інтеграція інформаційних баз не мала позитивного ефекту, так як вимагала фінансового забезпечення на актуалізацію та оновлення техніки.
"Очевидно, що модель Міндоходів себе не виправдала. Зруйнована вся система контролю за процесами постачання товарів, боротьба з контрабандою не тільки не вийшла на рівень, а й стала додатковим навантаженням для суб'єктів ЗЕД, спровокувавши збільшення часових нормативів та корупційні ризики. Втрачені важливі напрями, як експортний контроль, митний пост-аудит", - пояснила Острикова.
Директор компанії "Ламарин" (займається митним оформленням вантажів, Одеса, - ред.) Олександр Лазарєв додає, що якість послуг, оформлення товарів істотно погіршився. Митниця практично припинила розвиток, у той час як раніше була локомотивом впровадження електронних технологій.
"Незрозуміло хто зараз завідує митної базою даних. Спочатку інформацію з податкової об'єднували, а потім кинули, і дані не збігаються, і оформлення блокується", - уточнив Він.
За даними Костянтина Лікарчука, фактично втрачений моніторинговий центр, а це, по суті, було управління митними пропускними пунктами в онлайн-режимі.
"Якщо пригадати, то після Майдану всі три керівника митного спрямування просили поділу структур. Можна було подумати, що кожен хоче своє окреме царство, але кожен хотів ефективності", - резюмував він.
Нічого позитивно про об'єднання податкової та митниці не може сказати і керівник митного комітету Європейської бізнес-асоціації Денис Шендрик.
"Розмиті" повноваження, відсутність координації не дають можливості бізнесу в оперативному режимі вирішувати проблемні питання. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності скаржаться на те, що експортно-імпортні операції тепер крім митників залучені ще й податківці з податковою міліцією, що не сприяє швидкому і безпроблемно оформлення товарів. Крім того, так і залишився невирішеним питання з уповноваженими економічними операторами, отримання статусу яких дає право на спрощену процедуру оформлення.
У той же час, Олександр Лазарєв сумнівається, що повернення до колишньої структурі поліпшить становище бізнесу. На його думку, необхідна системна реформа в зміні підходів до платників, а поки митники будуть виконувати фіскальну функцію, переформатування структури результату не дасть.
"У митників повинна змінитися парадигма. Вони зараз під соусом, що потрібно зробити бюджету добре, віджимають у бізнесу ресурси. Причому я не кажу про корупційну складову, а тільки про порядок підтвердження митної вартості. Митниця, коли розглядає документи, вважає, що це вона визначає митну вартість, а насправді це право декларанта, - заявив Лазарєв. - За великим рахунком з митницею можна лаятися тільки в суді, і вона це розуміє, але це довго і дорого. Тому реформа повинні бути з перекладом акценту на пост-аудит".
Депутати обіцяють, що перша сесійний тиждень нового року - 26-29 січня - почнеться саме з митних питань.