На ринок авіаперевезень між Україною та США чекає лібералізація
Україна готується підписати з США угоду про лібералізацію ринку повітряних перевезень. Це - плани з великим доробком на майбутнє, які почнуть реалізовуватися нескоро.
Нові горизонти
Вчора, 8 липня, міністр інфраструктури Андрій Пивоварський був уповноважений від імені Кабміну підписати угоду між урядами України і США про повітряні перевезення. Про це РБК-Україна повідомив заступник міністра - керівник апарату міністерства Володимир Омелян.
Документ має бути підписаний під час візиту української делегації до Вашингтона 13 липня. Він набуде чинності після ратифікації Верховною Радою, уточнив заступник міністра інфраструктури.
"Новий документ удосконалює існуючу двосторонню договірно-правову базу, необхідну для здійснення міжнародного повітряного сполучення між Україною і США, і замінить чинну угоду між урядами України і США про повітряний транспорт від 5 червня 2000 року", - пояснив Володимир Омелян.
За його словами, укладення нової угоди дозволить лібералізувати ринок повітряних перевезень між Україною та США шляхом:
- зняття обмежень по кількості авіаперевізників з кожної сторони;
- розширення рейсів і географії польотів;
- удосконалення порядку регулювання здійснення повітряних перевезень між нашими країнами.
"Також нова угода дозволити регулювати комерційні аспекти діяльності авіапідприємств, базуючись на принципах справедливої конкуренції та вільного встановлення тарифів залежно від комерційної ситуації на ринку з мінімальним втручанням з боку уряду", - додав Володимир Омелян.
Поки вистачає
Втім, авіакомпанії як України, так і США поки не поспішають вибирати навіть наявні дозволи.
"Давайте подивимося на лінію Київ-Нью-Йорк: не всі існуючі можливості використані навіть зараз. Зокрема, американські перевізники мають можливість виконувати прямий рейс, але не мають бажання або не бачать економічної доцільності", - сказав РБК-Україна керівник департаменту США та Північної Європи авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) Андрій Павленко.
Згідно з угодою, сторони можуть призначити кілька авіакомпаній:
- до чотирьох - для комбінованих (пасажирсько-вантажних) перевезень;
- дві - для вантажних.
Є обмеження і щодо кількості рейсів: 18 рейсів на тиждень для кожної сторони (комбіновані перевезення) і 4 рейси - вантажні.
За словами Володимира Омеляна, реальне призначення на рейси є тільки у МАУ (п'ять рейсів на тиждень за маршрутом Київ - Нью-Йорк).
"Крім МАУ ніхто не подавав заявки на отримання прав, що пов'язано з необхідністю мати далекомагістральні повітряні судна в своєму флоті", - уточнив Володимир Омелян, додавши, що здійснює вантажоперевезення "Антонов".
Виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко впевнений, що МАУ повністю задовольняє попит по напрямку Київ - Нью-Йорк. "Звичайно, є невеликий попит, наприклад, в Каліфорнії. Але я впевнений, що рейс Київ - Лос-Анджелес не буде завантажений. Крім того, він розмиє рейс на Нью-Йорк", - сказав РБК-Україна Анатолій Мазуренко.
Він вважає, що в інші регіони США можна літати через Нью-Йорк на МАУ або рейсами європейських авіакомпаній через європейські хаби. "З Європи є рейси на Чикаго, Орландо, Майямі, Сан-Франциско, Лас-Вегас, Лос-Анджелес. З однією пересадкою можна долетіти з Києва в будь-який регіон США", - підкреслив Анатолій Мазуренко.
Перспективи на майбутнє
Експерти теж скептично ставляться до планів Мінінфраструктури.
Підписання цієї угоди має формальний характер, оскільки не додасть ні перевізників, ні нових рейсів, вважає експерт авіаринку Євген Хайнацький.
"У кращому випадку, при всіх сприятливих умовах, МАУ наступного літа збільшить частоту польотів до щоденного рейсу, - сказав РБК-Україна експерт. - Ніхто з інших перевізників рейси не поставить. З боку українських авіакомпаній немає технічної можливості. З боку американських - немає доцільності та інтересу до таких польотів. Тобто, нічого в найближчий рік не зміниться".
Мазуренко прогнозує, що через обмежений попит в середньостроковій перспективі з українського боку ніхто не з'явиться на маршрутах між Україною і США. "На маршрутах між Україною та США може з'явитися хіба що якась американська авіакомпанія, якщо вона виявить бажання почати польоти в Київ. Наприклад, Delta, яка раніше літала. Але не чув, щоб вони збиралися", - сказав Мазуренко.
Нині серед українських авіакомпаній далекомагістральні літаки є тільки у МАУ і Windrose, розповів Євген Хайнацький. "У останньої є Airbus A330, який зараз літає за контрактами за кордоном. Але цей літак по поверненню в Україну буде робити тільки чартерні операції, оскільки авіакомпанія сфокусована в своєму розвитку як раз на чартерних перевезеннях. Повернеться літак тільки після повернення попиту на туристичні напрямки в екзотичні країни", - зазначив Хайнацький.
Він вважає, що інші українські авіаперевізники не можуть собі дозволити експлуатувати далекомагістральний літак. "Це занадто дороге задоволення, яке може собі дозволити тільки велика авіакомпанія зі сформованою маршрутною мережею і розумінням ким рейси будуть завантажуватися. На утримання одного такого ВС, навіть взятого в лізинг, треба більше 500 тис. дол. в місяць", - уточнив експерт.
У Мінінфраструктури розуміють, що угода носить довгостроковий характер. "Ми працюємо на перспективу. Той спад, який є зараз, зміниться підвищенням попиту. Позиція міністерства - створення таких умов на авіаринку, які б стимулювали конкуренцію і подальший розвиток, і підписання угоди з США - ще один крок у цьому напрямку", - сказав Володимир Омелян.
Далекомагістральні рейси вимагають значних інвестицій, погодився Андрій Павленко. "Відкриття нових маршрутів - це завжди дуже точно розрахований і ретельно підготовлений хід. Навряд чи після лібералізації ми моментально побачимо нових перевізників, готових відкрити рейси. Подивимося", - зазначив він.
А гендиректор авіакомпанії Windrose Володимир Каменчук на питання, чи планує його компанія почати польоти в США, відповів: "Ні, найближчим часом ні!".
Втім, МАУ планує поступово розвивати авіасполучення з США. "Плани на найближчий рік - збільшення частотності цих рейсів до щоденних, - розповів Андрій Павленко. - Зміцнившись на цій лінії, звичайно, ми почнемо оцінювати можливості включення в географію наших прямих рейсів інших міст США. Не зовсім вірно говорити, що наш рейс служить тільки для задоволення попиту на перельоти між Києвом і Нью-Йорком. Цей рейс - частина нашої мережі. І близько половини наших пасажирів - транзитні пасажири. Крім того, ми вивчаємо можливості для розвитку транзитних перевезень в інші пункти США через Нью-Йорк за участю американських авіакомпаній. А це величезний ринок".