Українські чиновники не полишають спроб покарати російські авіакомпанії за польоти у Крим. Адже, незважаючи на введення заборони в березні минулого року на польоти росіянам Крим, їх авіакомпанії справно продовжують літати на півострів.
Українські чиновники не полишають спроб покарати російські авіакомпанії за польоти у Крим. Адже, незважаючи на введення заборони в березні минулого року на польоти росіянам Крим, їх авіакомпанії справно продовжують літати на півострів.
Дорогі польоти
623 млн грн - така загальна сума штрафів, накладених Державною авіаційною службою України (Державіаслужбою) на російські авіакомпанії станом на 13 липня ц. р. Про це РБК-Україна повідомили в Державіаслужбі.
І уточнили, що кількість штрафів за порушення правил та порядку використання повітряного простору України в районі Сімферопольського району польотної інформації (над півостровом Крим)- 4581.
* За даними Державіаслужби
Але зі стягненням штрафів у наших чиновників від авіації виникли складності. Зокрема, через позицію Міністерства юстиції.
За даними Державіаслужби, в Державну виконавчу службу було направлено понад 960 подань про накладення штрафів для примусового стягнення. Але відомостей про відкриття виконавчою службою виробництв за цими штрафами в Державіаслужбі немає.
В Мін'юсті, у введенні якого знаходиться Державна виконавча служба, коментар отримати не вдалося.
Нагадаємо, Державіаслужба заборонила польоти до Криму російським авіакомпаніям в березні 2014 року. Адже, у зв'язку з анексією Росією Криму, Державіаслужба України не може забезпечити безпеку польотів над півостровом.
Світове співтовариство не визнає за Росією права на контроль над повітряним простором Криму.
В суди
Лідер за отриманими штрафами - 1579 штрафів на 214,7 млн грн - провідний російський авіаперевізник Аерофлот. Всі ці штрафи авіакомпанія оскаржувала в Окружному адміністративному суді Києва. Сьогодні більш, ніж по половині цих справ, винесені судові рішення на користь Державіаслужби.
Суддя Окружного адмінсуду Києва Богдан Санін на своїй сторінці в Facebook написав, що в 2014 році в цей суд було подано понад 700 адміністративних позовів від "Аерофлоту" на постанови Державіаслужби.
Окружний адмінсуд Києва відмовив у задоволенні цих позовів, наголосив суддя.
Він зазначив, що до Вищого адміністративного суду України (ВАСУ) дійшло 12 касацій. Рішення щодо них наступні:
- у трьох випадках розглянуто по суті і залишено без змін рішення Окружного адмінсуду Києва та Київського апеляційного адмінсуду;
- у восьми випадках було відмовлено у відкритті касаційного провадження;
- в одному прийнято рішення про скасування постанови Окружного адмінсуду Києва та ухвали Київського апеляційного адмінсуду з направленням справи на новий розгляд.
"Одне рішення Вищого адмінсуду України про повернення справи на новий розгляд не говорить про системність позиції Вищого адмінсуду України і, тим більше, не говорить про необхідність всіх суддів адміністративних судів приймати рішення на користь "Аерофлоту"! Дане рішення є обов'язковим для того судді, який отримає дану справу на новий розгляд!", - підкреслив Богдан Санін.
ВАСУ вирішив в останній скарзі, що суди нижчих інстанцій встановили факт порушення "Аерофлотом" правил та порядку використання повітряного простору України і наявність повноважень у осіб, що склали протокол та постанову, але не перевірили деякі обставини. Так РБК-Україна прокоментувала рішення ВАСУ керівник юридичного відділу Державіаслужби Катерина Капляр.
"Тому мова не йде про будь-які помилки Державіаслужби. Ми зі свого боку готові надати суду додаткові документи та всі необхідні пояснення", - сказала вона.
Отримати коментар від "Аерофлоту" не вдалося.
Перспективи стягнень
Старший партнер юрфірми "Ільяшев і партнери" Роман Марченко нагадав, що ВАСУ відправив судовий процес між Державіаслужбою і "Аерофлотом" в суд першої інстанції. "Відповідно, щоб говорити про можливість стягнення коштів з "Аерофлоту", тепер необхідно дочекатися судового акту про те, чи правомірне це стягнення", - пояснив юрист.
Але, навіть якщо суд визнає штрафи правомірними, то в України можуть виникнути труднощі з отриманням коштів по штрафах. "Літаки "Аерофлоту", які виконують рейси в Україні, не можна конфіскувати, тому що вони не належать "Аерофлоту", а знаходяться у нього в лізингу", - сказав Роман Марченко.
Але наша держава може спробувати стягнути штрафи, наприклад, на території РФ, зазначив юрист. "Зробити це буде складно, але, напевно, необхідно намагатися. І не тільки на території Росії, але і скрізь, де можуть знаходитися активи авіакомпанії", - підкреслив Роман Марченко.
Колишній начальник відділу авіатранспорту Міністерства інфраструктури Валентин Згурський налаштований більш песимістично.
"Я переконаний, що це політичні ігри, суди можуть тривати роками. Досі ми не бачили реальних санкцій з боку ICAO та інших країн в авіаційній сфері, - сказав він. - Я не знаю жодного прикладу, коли російські авіакомпанії, які літають в Крим, не приймали б у інших міжнародних аеропортах".