ua en ru

Реформа "Укрзалізниці": мрій більше, ніж реалізму

Реформа "Укрзалізниці": мрій більше, ніж реалізму Міністру інфраструктури Андрію Пивоварскому варто доопрацювати проект реформи "Укрзалізниці"
Починається масштабна реформа "Укрзалізниці", реалізація якої може затягнутися на кілька років.

Починається масштабна реформа "Укрзалізниці", реалізація якої може затягнутися на кілька років.

Кілька нових держструктур

У травні 2015 г. Міністерство інфраструктури оприлюднило на своєму сайті законопроект "Про залізничний транспорт". Цей документ "у корені" змінює систему управління залізницями в Україні.

"За роки незалежності залізниця була позбавлена належного фінансування. У поєднанні з неефективним управлінням, постійним субсидуванням перевезеннями пільговиків і корупцією на різних рівнях це призвело до більш, ніж 80% зношенності основних фондів галузі. Робота "Укрзалізниці" в тому вигляді, який вона має зараз, неефективна. Новий проект закону повністю змінить підхід до організації залізничних перевезень. Ми плануємо забезпечити конкурентний ринок для операторів залізничного транспорту, підвищити інвестиційну привабливість таких підприємств і поліпшити якість транспортних послуг для пасажирів", - сказав на презентації проекту реформи міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

Зараз залізниця знаходиться в управлінні Мінінфраструктури та Держадміністрації залізничного транспорту ("Укрзалізниця"). У разі прийняття нового закону кількість органів управління і контролю істотно збільшиться.

Мінінфраструктури залишить за собою формування державної політики, розроблення законів і нормативних актів, а також координацію замовлень соціальних перевезень пасажирів.

Основним органом по оперативному управлінню стане Державне агентство залізничного транспорту. Воно займеться регулюванням доступу до інфраструктури, координацією діяльності ПАТ "Укрзалізниця", ліцензуванням залізничних підприємств та ін.

Тарифна політика відійде до нового держоргану - Національної комісії регулювання транспорту. Ця комісія також буде погоджувати інвестпрограми.

Законопроект пропонує ще одну реформу в тарифній політиці - з'являється поняття "соціальний сегмент перевезень". Ці перевезення будуть здійснюватися на підставі договору між центральними або місцевими органами влади, які зобов'язані компенсувати частину вартості проїзду в цьому сегменті. У разі невиконання умов договору або накопичення прострочення за три і більше місяців, перевізник має право призупинити перевезення пасажирів у соціальному сегменті.

Також Мінінфраструктури пропонує створити Державний орган з безпеки на транспорті. Він буде займатися видачею сертифікатів безпеки, ліцензуванням машиністів, контролем безпеки, авторизацією операторів інфраструктури та ін

Розслідування аварій на транспорті буде доручено спеціально створеній Комісії з розслідування на транспорті, яка буде напряму підпорядковуватися Кабміну.

Поки реформа більше схожа на мрію

Створення декількох органів у системі управління залізничним транспортом - правильна ініціатива, сказав РБК-Україна колишній міністр транспорту і зв'язку Йосип Вінський.

"Початковим елементом реформи має стати розмежування функцій державного і господарського управління... Після цього необхідно розділити інфраструктуру і функцію перевезення, а також ввести окремо систему забезпечення залізниці. І після цього необхідно створювати ситуацію для конкурентного середовища, а також формувати окремий орган за тарифами в транспорті для сегментів, де є монополія", - сказав Вінський.

При цьому він упевнений, що поки є нинішня структура ж/д дороги в Україні, в цій комісії немає сенсу.

Нічого екстраординарного і революційного в законопроекті немає, вважає експерт транспортного ринку Дмитро Подтуркін. "Це пропозиції та ініціативи, які вже років десять обговорюються на ринку бізнесом і чиновниками", - пояснив він.

З позитивного в законопроекті - виділення соціальних перевезень з чітко прописаним механізмом укладення договорів з органами центральної та місцевої влади. "Але складно уявити, що обласні адміністрації і міністерства зможуть оперативно укласти такі договори з "Укрзалізницею", тим більше, враховуючи рівень бюджетної дисципліни... В 2014 році "Укрзалізниця" отримала від пасажирських перевезень майже 8 млрд грн збитків, а таких коштів немає ні в державному, ні в місцевих бюджетах", - сказав Дмитро Подтуркін.

Тому, впевнений експерт, механізми, закладені в законопроекті, не будуть повноцінно працювати. Наприклад, незрозуміло навіщо проводити сертифікацію оператора загальної інфраструктури держорганом, якщо у нас такий оператор тільки один - "Укрзалізниця".

Але нова система управління, що відповідає європейській практиці, необхідна в умовах розвиненого ринку з конкурентним середовищем у залізничних перевезеннях, до якого прагне Україна, підкреслив Дмитро Подтуркін.

На всю цю реформу досить одного місяця, переконаний Йосип Вінський. І цим повинні займатися зацікавлені та компетентні люди. "Я сьогодні не бачу ні одного, ні другого фактору в цій роботі. Загальні розмови, загальні міркування, повторення прописних істин", - сказав екс-міністр транспорту і зв'язку.

Не все враховано

Є і більш радикальні думки з приводу ініціативи Мінінфраструктури. Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава сказав, що законопроект в його нинішньому вигляді може знищити залізничний транспорт України.

"Приватний бізнес варто направити в ремонтний та вагонний вантажний напрямок. При цьому необхідно встановити мінімальну планку для приватних операторів універсальних вантажних вагонів на рівні не менше 10 тис. шт., - сказав Олександр Кава. - Інакше істотно знизиться ефективність вантажних перевезень через збільшення порожніх пробігів і труднощів з організацією руху".

А допуск приватної тяги в систему залізниці - вкрай негативна ініціатива, оскільки приватний бізнес забере найбільш привабливі напрямки діяльності "Укрзалізниці". "Ті, що залишаться за державою, будуть глибоко збитковими", - підкреслив експерт.

Другим негативом Олександр Кава назвав регулювання тільки інфраструктурної складової тарифів. "Якщо ми одномоментно відмовимося від існуючого принципу субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, як це закладено в законопроекті, то це призведе до зниження обсягів перевезень пасажирів", - сказав експерт, пояснивши, що в державному і місцевих бюджетах немає коштів на компенсацію тарифів на пасажирські перевезення до ринкового рівня.

Олександр Кава впевнений, що законопроект - це спроба нав'язати правила гри, які існують в окремих країнах на європейському ринку залізничних перевезень, але без урахування особливостей "Укрзалізниці". Експерт пояснив, що європейська модель ж/д перевезень заснована на величезних держсубсидіях, а "Укрзалізниця" багато років функціонує без підтримки держави і постійно платить величезні суми в бюджет.

Крім того, в Європі частка залізниці у вантажоперевезеннях становить 10%, а в Україні - 83%. "Тому просте нав'язування європейських правил призведе до розвалу функціональної системи "Укрзалізниці"", - резюмував Олександр Кава.