ua en ru

П`ять аргументів проти прийняття "бурштинового закону"

П`ять аргументів проти прийняття "бурштинового закону" Щорічно в Україні видобувається нелегального бурштину на 50-60 млн дол.
Татьяна Тевкун
Татьяна Тевкун
эксперт по вопросам экологической политики Института общественных исследований
Вчора, 23 квітня, Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект "Про видобування та реалізацію бурштину". За підрахунками експертів, обсяг незаконного видобутку бурштину в Україні оцінюється в 50-60 тонн на рік. При середній ціні бурштину 1000 дол./кг, річний обіг "тіньового ринку" становить близько 50-60 млн дол., а це близько 95% всього ринку.

Вчора, 23 квітня, Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект "Про видобування та реалізацію бурштину". За підрахунками експертів, обсяг незаконного видобутку бурштину в Україні оцінюється в 50-60 тонн на рік. При середній ціні бурштину 1000 дол./кг, річний обіг "тіньового ринку" становить близько 50-60 млн дол., а це близько 95% всього ринку.

Питання має комплексний характер та не може бути вирішено шляхом прийняття окремого закону. Воно потребує спільних зусиль правоохоронних, центральних та місцевих органів влади, широкої участі громадськості на місцях. З одного боку, має бути відрегульована система притягнення до відповідальності, з другого - вжиті превентивні міри та напрацьовані заходи щодо розвитку сфери видобутку бурштину.

Також необхідно роз'яснити місцевому населенню процедуру отримання спецдозволу на користування надрами. Сьогодні вона потребує перегляду та вдосконалення на предмет прозорості та системності.

Загалом можна виділити п`ять основних недоліків законопроекту:

1. Пропонується, щоб протягом 10 років з моменту набуття чинності закону, спецдозволи на користування надрами надавалися б тільки комунальним підприємствам. Це усуває конкуренцію та веде до втрати бюджетних надходжень.

2. Не витримує жодної критики норма щодо можливості отримання спецдозволу на користування надрами без гірничого відводу, оскільки саме в ньому визначаються засади охорони праці на гірничих об'єктах.

3. У проекті взагалі не врегульовано питання щодо прав та обов'язків старателів, їх взаємодії з так званим роботодавцем. Така взаємодія має визначатись договором, можливе неврахування інтересів старателів. До того ж процедура отримання старателями права на проведення робіт з видобування бурштину є складною та зарегульованою.

4. Законопроект вводить обмеження на вільний продаж видобутого бурштину шляхом примусової його реалізації через біржу. Пропонується непрозорий порядок реалізації, що не враховує специфіку бурштину, як дорогоцінного каменю органогенного утворення. До того ж, діючим законодавством уже передбачено процедуру реалізації та умови зберігання бурштину.

5. 90% площі родовищ бурштиноносних надр займають ліси, видобуток таких корисних копалин потребує вирубки останніх, що може призвести до значного впливу на довкілля. Тому видобуток має відбуватися з дотриманням загальних процедур вилучення площ таких земельних ділянок, компенсації втрат лісогосподарського виробництва та збитків. Але законопроектом пропонується надати повноваження прийняття рішення щодо вилучення лісових та земельних ділянок не центральним органам влади, а обласним. Ідея децентралізації загалом похвальна, проте такі рішення потребують цілісного підходу, зміни відповідних нормативно-правових актів, а не надання точкових повноважень щодо конкретних випадків.

Джерело фото: Дзеркало тижня