Прощай, прописка: як в Україні планується змінювати правила реєстрації місця проживання
В Україні пропонують змінити процедуру реєстрації місця проживання. Громадянину достатньо буде просто назвати органам реєстрації свою адресу. Ті, в свою чергу, отримають право перевірити достовірність наданих даних.
В Україні може змінитися процедура реєстрації місця проживання громадян. Новий законопроект, розробником якого є Офіс реформи адмінпослуг, передбачає скасування обов'язкових штампів "про прописку" в паспорті, та спрощення самої процедури реєстрації. Якщо документ буде прийнятий, то надавати органам реєстрації документи, що доводять право проживання за конкретною адресою буде не потрібно.
Громадяни зможуть повідомляти держоргани про місце проживання та отримати реєстрацію за вказаною адресою, навіть якщо вони орендують житло. Але для запобігання махінацій і надання неправдивої інформації про факт проживання держава зможе перевірити і оштрафувати порушника. Експерти говорять про те, що така ініціатива обмежує права людини, а розробники проекту запевняють у законності нововведень. Як зміниться процедура реєстрації місця проживання, і як вона вплине на життя українців - у матеріалі РБК-Україна.
Офіс реформ адміністративних послуг при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі оприлюднив для громадського обговорення проект нової редакції закону "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання". Документом пропонується кардинально змінити процедуру реєстрації місця проживання в Україні до 2020 року.
Друзі, ми дуже раді, що проект Закону по спрощенню реєстрації місця проживання отримав такий значний розголос. Мільйони...
Опубліковано Офіс реформування адмінпослуг 23 квітня 2018 р.
Як відомо, інститут прописки в Україні скасовано рішенням Конституційного суду ще в 2001 році. Але зараз, згідно з чинним законодавством, для отримання прописки в 30-денний термін до органу реєстрації необхідно було подати заяву, паспорт або свідоцтво про народження, квитанцію про сплату адміністративного збору на суму майже 32 гривні. Якщо громадянин не зареєстрував місце проживання протягом місяця, він повинен заплатити потрійну суму збору – до 95 гривень. Для отримання "прописки" необхідно також надати документи, що підтверджують право на проживання - право власності на нерухомість або договір оренди житла, а також військовий квиток для військовозобов'язаних.
Нагадаємо, з квітня минулого року повноваження щодо реєстрації місця проживання та зняття з неї перейшли від Держміграційної служби до органів місцевого самоврядування та Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП). У селах оформленням реєстрації займаються сільські та селищні ради.
Дані про "прописку" або зняття з реєстрації вносяться в паспорт громадянина або записуються на чіп ID-карти. При цьому ст. 197 Кодексу про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за відсутність у громадян реєстрації в зазначений законодавством термін: спочатку попередження, а за повторне порушення штраф до 51 гривні.
За словами юриста ЮК "Тарасов і партнери" Дениса Хомченкова, зараз реалізація громадянином свого закріпленого законом права на свободу пересування і вільний вибір місця проживання пов'язана "зі значними незручностями і зайвою тратою часу". "Більше десяти мільйонів людей, не можуть скористатися послугою реєстрації через недосконалість процедури. До того ж понад 60 відсотків дітей проживають без відповідної реєстрації з тих же причин. Крім того, громадяни змушені звертатися за послугами "посередників", які за неправомірну винагороду реєструють місце проживання в певній місцевості", - пояснив він РБК-Україна недоліки чинного законодавства.
Без зайвих документів і тимчасових витрат
Новий законопроект, розроблений Офісом реформ адмінпослуг, пропонує спростити процедуру реєстрації, а саме поняття "прописки" зробити декларативним. Документом передбачено скорочення переліку документів для подачі на реєстрацію місця проживання з 4-5 до одного. Якщо проект буде прийнятий парламентом, для реєстрації достатньо буде подати декларацію, (в тому числі, і в електронному вигляді), в якій вказані контактні дані та адресу проживання. "Ти просто повідомляєш державі, де ти проживаєш, а держава повинна тобі довіряти. Громадяни не зобов'язані вказувати, на яких підставах вони проживають за певною адресою. Державу це не повинно цікавити, інакше цей механізм не спрацює", - уточнив експерт "Реанімаційного пакету реформ" Віктор Тимощук.
Керівник сектору політики та реінжинірингу Офісу реформи адміністративних послуг Людмила Рабчинська пояснила РБК-Україна, що новий законопроект також скасовує подання довідок про склад сім'ї і місце проживання, а штамп про місце реєстрації можна буде поставити в паспорт тільки за згодою громадянина. При цьому суму сплати адміністративного збору розробники законопроекту пропонують залишити колишньою - 32 гривні.
Вся інформація про місце реєстрації громадян буде зберігатися в Єдиній інформаційній системі. Рабчинська уточнила, що таку систему вже розробляє Державна міграційна служба. Система повинна бути введена в експлуатацію з 1 липня 2019 року, а всі громадяни, які не зареєстровані за місцем проживання, зможуть безкоштовно зареєструватися до 31 березня 2021 року.
"Ми при розробці законопроекту надсилали в Держміграційну службу свої пропозиції, але відповіді від них не отримували", - поділилася Рабчинська. У прес-службі ДМС РБК-Україна повідомили, що не володіють інформацією про розроблений Офісом реформи адмінпослуг законопроект, і на момент публікації статті, на запит інформагентства не відповіли.
Обслуговувати роботу Єдиної інформаційної системи буде ДМС, а користуватися нею зможуть також держоргани, які мають право доступу до інформації про проживання громадян - Центрвиборчком і Міністерство оборони. До загальних, а не персональних, даних у системі доступ отримають і органи статистики. За словами Рабчинської, інші відомства зможуть використовувати дані конкретного громадянина виключно за його згодою.
"Доступ до Єдиної системи я б обмежив, і не давав його іншим відомствам, які прямо не зацікавлені в місці реєстрації людей. Наприклад, фіскальній службі. Ми виступаємо за те, щоб доступ до системи мали органи місцевої влади з правом передачі інформації за запитом іншим службам - міграційній службі, виборчим комісіям, військкоматам, органам соцзахисту", - вважає Віктор Тимощук.
При цьому зміни в процедурі реєстрації місця проживання ніяк не вплинуть на роботу інших відомств, що використовують інформацію про проживання громадян, також як і на самих громадян, уточнили в Офісі реформи адмінпослуг. "Для фізосіб-підприємців (реєстрація ФОП відбувається за місцем проживання, - ред.) нічого не зміниться, як і для одержувачів субсидій та платників житлово-комунальних послуг, - пояснила Людмила Рабчинська. - Не вплине і новий порядок нарахування житлових субсидій та виставлення рахунків за комунальні послуги. Він і зараз не впливає, адже розрахунок відбувається на підставі договору, укладеного з постачальником послуг ЖКГ, і вносити зміни в договір може тільки той, хто його уклав. Також громадяни зможуть голосувати на виборах за місцем реєстрації, вказаним в декларації".
Нічого не зміниться і для тих, хто здає житло в оренду, а орендарям буде простіше зареєструватися за місцем проживання. "Зараз більшість договорів про оренду житла складаються у довільній формі, і органи реєстрації таким людям відмовляють у прописці. Новий законопроект громадянам, які знімають житло, в цьому плані допоможе – підстави проживання за даною адресою доводити не потрібно", - пояснила Рабчинська. Не передбачає законопроект змін і в порядку реєстрації внутрішньо переміщених осіб: "Вони, отримуючи статус внутрішньо переміщеної особи в органах соцзахисту, будуть реєструватися на новому місці проживання без втрати свого статусу", - уточнили в Офісі реформи адмінпослуг.
Довіряй, але перевіряй
Незважаючи на декларативний принцип реєстрації, який пропонується новим законопроектом, факт проживання громадянина за вказаною ним при реєстрації адресою можна буде перевірити.
Підставою для проведення перевірки органами реєстрації може стати звернення власника житла або місцевої влади про те, що зареєстрована людина не проживає за даною адресою. Документ зобов'язує директорів шкіл звертатися за подібними перевірками, щоб з'ясувати, чи проживають діти на території обслуговування їхніх навчальних закладів. Але такі перевірки будуть проводитися, якщо кількість заявок у перші класи буде перевищувати кількість місць у школі. Перевірити проживання за зареєстрованою адресою можна буде і в разі, якщо громадяни в третій раз за рік змінюють місце реєстрації, а також при підозрі, що за однією адресою зареєстровано більше трьох сімей.
"Якщо виникають сумніви в органів реєстрації у правдивості наданих громадянами даних про проживання, вони на власний розсуд можуть призупинити або анулювати реєстраційні дії, а в разі необхідності - навіть відправити свого уповноваженого працівника до громадянина додому, щоб перевірити подану їм інформацію", - уточнив юрист Денис Хомченков. Втім, за його словами, небезпека цієї норми в тому, що таку перевірку зможуть ініціювати майже будь відомства, якщо у них виникне потреба.
Людмила Рабчинська уточнила, що перевіряти планується не більше 0,3 % зареєстрованих громадян. При цьому піддавати перевіркам не будуть власників і співвласників житла, які в ньому зареєстровані. "Ми допускаємо, що в окремих, виняткових випадках громадяни можуть зловживати декларативним правом реєстрації. Тому передбачили 10 випадків, на підставі яких може бути проведена перевірка. У таких випадках орган реєстрації буде надсилати анкету, в якій люди будуть відповідати на питання, щоб підтвердити проживання за конкретною адресою", - пояснила вона. В такій анкеті також можна вказати, яким чином людина може надати докази свого проживання: листом, пред'явити документи особисто або визначити дати, в які представник органу реєстрації зможе прийти для їх отримання. "Якщо письмової відповіді буде недостатньо, то тоді громадянин повинен буде запросити перевіряючого для перевірки добровільно. Тільки у випадку, коли людина запросить представника органу реєстрації, вказавши точний час і дату, перевіряючий зможе прийти до нього. Людина може просто відкрити і закрити двері перед перевіряючим, не впускаючи його в квартиру", - пояснила Рабчинская, додавши, що з моменту подачі звернення про перевірку до прийняття такого рішення має пройти не більше 30 днів.
Санкції і права людини
За порушення процедури реєстрації, законопроектом передбачаються штрафні санкції. Громадянин заплатить штраф у 1700 гривень, якщо він надав неправдиві дані про місце реєстрації, а за повторне аналогічне порушення протягом року – 3400 гривень. За проживання без реєстрації понад 90 днів санкція становитиме 340-680 гривень, або 850-1700 гривень при повторному порушенні.
На думку експерта РПР Віктора Тимощука, в країні давно назріла необхідність зміни існуючого механізму реєстрації. За його словами, запропонований законопроект навряд чи обмежить право громадян на вільне пересування і вибір місця проживання. Навпаки, новий закон сприятиме зростанню правосвідомості громадян - і тих, хто вибирає місце проживання, так і тих, хто має намір належне їм житло здавати в оренду. "Закон також сприятиме профілактиці фіктивної реєстрації в одному приміщенні багатьох осіб, які фактично там не планують проживати, спростить процедуру взаємодії громадян з органами державної влади щодо реєстрації місця проживання та забезпечить усунення корупційної складової при реалізації цієї правової інституції", - підсумував експерт. Що стосується законності запропонованих ініціатив, то повноважень перевіряти місце проживання в органів реєстрації бути не може. "Перевірки передбачають втручання в особисте життя, що можливо тільки за рішенням суду", - впевнений Віктор Тимощук.