Чи вийдуть з глухого кута переговори України з МВФ
Чому місія МВФ не приїжджає в Україну, що вивчатимуть експерти Фонду у Києві, на якому етапі переговори з кредитором про ціну на газ для населення, і які можуть бути наслідки для України - в матеріалі РБК-Україна.
Відносини українського уряду з Міжнародним валютним фондом зайшли у глухий кут. Якщо ще кілька місяців тому у Кабміні очікували приїзду місії Фонду для перегляду програми фінансування України і видачі чергового траншу, то зараз кредитор перевів спілкування з українською владою на технічний рівень. Замість місії, яку очікували у Києві наприкінці вересня, в четвер, 9 листопада, у столицю приїхали експерти МВФ. Їх мета - не перегляд програми, а лише аналіз проекту держбюджету на 2018 рік.
Причина натягнутості відносин Кабміну з МВФ - небажання уряду дотримуватися узгодженої з кредитом формули розрахунку ціни на газ, а також обіцянки не підвищувати його вартість для населення. Втім, каменів спотикання значно більше. Детальніше - в матеріалі РБК-Україна.
Дата приїзду місії Міжнародного валютного фонду в Україну для перегляду програми розширеного фінансування досі не визначена. Але з четверга, 9 листопада, у Києві розпочала роботу група експертів Фонду. У столиці вони пробудуть до кінця наступного тижня, вивчаючи проект держбюджету на 2018 рік. Представництво МВФ в Україні повідомило, що планується його "технічне обговорення". Як пояснили РБК-Україна співрозмовники в уряді, по суті, це технічна місія, хоча в МВФ уникають цього визначення в офіційних повідомленнях. "Це стандартні робочі зустрічі, як було, наприклад, коли готувалися до пенсійної реформи", - пояснило джерело в уряді, підтвердивши, що до перегляду програми фінансування цей візит не має ніякого відношення. Нагадаємо, у разі успішного перегляду програми рада директорів МВФ має виділити Україні черговий транш.
Ще два місяці тому в інтерв'ю "Українським новинам" міністр фінансів Олександр Данилюк прогнозував, що місія для перегляду програми приїде в кінці вересня.
Через кілька тижнів після заяви міністра представник МВФ в Україні Йоста Люнгман в інтерв'ю РБК-Україна казав, що Фонд визначиться з датою, коли буде бачити "позитивні підстави для завершення перегляду програми". "Пріоритетні питання наступного перегляду - це пенсійна реформа, приватизація та антикорупційні умови. Також є важливі умови у фіскальній та енергетичній політиці. Це основа для перегляду", - пояснив виданню Люнгман, уточнивши, що ціна на газ для населення - це також важливий елемент програми. Позитивних підстав, про які говорив представник МВФ, все ще немає. Адже влада досі повністю не виконали умови, узгоджені з кредитором.
Тиснуть на газ
Ключовою умовою, виконання якої від українського уряду очікують в МВФ, є дотримання методики розрахунку ціни на газ для населення. Порядок визначення вартості газу для побутових споживачів з прив'язкою до середньорічної ціни на європейському ринку - одне із зобов'язань України, закріплене в меморандумі з Фондом, під виконання якого в тому числі країна в квітні отримала транш МВФ у розмірі 1 млрд доларів.
Втім, вже у липні кабінет Володимира Гройсмана заявив про неможливість виконати свої зобов'язання перед основним кредитором. Адже, якщо слідувати формулі, узгодженої з Фондом і закріпленої в урядовій постанові №187, ціна на газ для українців з жовтня повинна була вирости на 17-19%. З цим категорично не погодився прем'єр-міністр, заявивши, що не допустить підвищення тарифів на газ, а сама методика розрахунку ціни потребує коригування.
В інтерв'ю РБК-Україна міністр соціальної політики Андрій Рева пояснив "зміну курсу" тим, що уряд прийняв постанову №187 "в умовах форс-мажору", а розібравшись, прийшов до висновку про необхідність переглянути принцип розрахунку ціни на газ. "Уряд прийшов у квітні в умовах гострої політичної і економічної кризи. В умовах дефіциту бюджету і відсутності будь-яких перспектив співпраці з міжнародними організаціями. Ми приймали дуже швидко рішення, які вже були напрацьовані", - пояснив чиновник.
В результаті, ось вже більше трьох місяців українські чиновники переконують Фонд у необхідності змінити постанову №187 таким чином, щоб уникнути зростання вартості газу для побутових споживачів. За інформацією РБК-Україна, за цей час кредитору пропонувалося кілька варіантів правок - від зміни періоду розрахунку до корекції самої формули. Поки досягти консенсусу в цьому питанні сторонам не вдалося.
Джерела видання, знайомі з ходом переговорного процесу з питання ціни на газ, кажуть, що зараз він триває на рівні технічних фахівців. "Двері МВФ завжди відкриті для України. Фонд приймає і обговорює всі сценарії, запропоновані українським урядом, але поки позиція кредитора не змінилася", - уточнив РБК-Україна високопоставлений співрозмовник. Позиція Фонду - Україна повинна виконати зобов'язання, які вона взяла на себе під отримання траншу у квітні, а до питання ціни на газ Фонд готовий повернутися при наступному перегляді програми.
Якщо уряд не зможе переконати МВФ, але при цьому піде на зміну методики розрахунку вартості газу, у Вашингтоні це може бути розцінено "немов ляпас", і поставить під загрозу всю програму фінансування України, говорять джерела РБК-Україна. Не виключений варіант і затягування ситуації - Кабмін офіційно не відмовляється від співпраці з МВФ, але і виконувати свої зобов'язання по ціні на газ не поспішає, як мінімум, до кінця опалювального сезону. "Це посилить недовіру кредитора до українських партнерів", - пояснив співрозмовник видання, знайомий з ситуацією зсередини.
Незакінчена пенсійна реформа
По іншим умовам також не все однозначно. Місяць тому парламент ухвалив урядовий закон про підвищення пенсій, який влада називає реформаторським. Документ передбачає більш жорстку прив'язку до страхового стажу при виході на пенсію. Це дозволило відмовитися від підвищення пенсійного віку, на чому спочатку наполягав МВФ.
Але перед голосуванням депутати і уряд домовилися пом'якшити вимоги щодо стажу для громадян похилого віку, які не мають достатньої кількості років страхового стажу. Влада передбачила, щоб такі пенсіонери мали можливість отримувати виплати на рівні мінімального прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб. За інформацією РБК-Україна, з цього приводу у МВФ і Світового банку є запитання, оскільки в цьому випадку порушується принцип справедливості, коли пенсії будуть отримувати ті, хто мало працював та не сплачував внески до Пенсійного фонду. Однак на даний момент кредитори свої зауваження не узагальнили і не представили уряду, продовжуючи вивчати питання. Іншими словами, риска під пенсійною реформою все ще не проведена.
Приватизація за новими правилами
Але після того як пенсійна реформа вже була прийнята, Олександр Данилюк запевняв, що для отримання наступного траншу Україна повинна виконати дві умови - прийняти закон про Антикорупційне суді і закон про приватизацію.
Над законопроектом про приватизацію уряд працював разом з експертами міжнародних фінансових організацій. Але, підготувавши проект, влада не поспішала з його ухваленням. Згідно з діючим меморандумом з МВФ, парламент повинен був змінити закон про приватизацію або "поліпшити прозорість і запобіжні заходи" у приватизаційних процесах до кінця серпня 2017 року. Причому дедлайн вже переносили - з кінця грудня 2016 року, після того, як українська сторона прострочила виконання цієї умови.
В інтерв'ю РБК-Україна перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов пояснив, що прийняття нового закону дозволить почати продаж великих підприємств уже в наступному році із залученням інвестиційних компаній. В четвер, 9 листопада, парламент прийняв проект у першому читанні. Коли його розглянуть в цілому і чи не буде змінена нинішня редакція - сказати складно. Але, в будь-якому випадку, приватизаційний питання на тлі інших проблем виглядає поки найбільш завершеним.
Боротьба з корупцією
Багато прогалин залишається в питанні створення Антикорупційного суду. У меморандумі зазначено, що законодавчу базу для його роботи потрібно було внести в Раду до кінця квітня і прийняти до кінця червня. Представиники влади, у тому числі, і президент Петро Порошенко, на словах підтримують створення такого суду. "Створення Вищого антикорупційного суду повинно стати вагомим елементом системи протидії корупції, та зволікання з його створенням вважаю неприпустимим", - заявив у середу, 8 листопада, глава держави. Втім, ще кілька місяців тому на форумі YES президент говорив про те, що кожен український суд повинен бути антикорупційним і створення окремого судового органу не буде ефективним. Тоді ж Порошенко заявив, що сподівається вже у жовтні на створення антикорупційної палати. "А вже після цього, якщо Антикорупційний суд з'явиться в 2019 або 2020 році, то будемо тільки раді", - говорив він.
На початку жовтня експерти Венеціанської комісії визнали доцільним створення Антикорупційного суду як окремого органу, не підтримавши створення розгалуженої системи палат. У комісії розкритикували два депутатських законопроекти, які були зареєстровані у парламенті. Обидва проекти були відкликані авторами в жовтні. І тільки на цьому тижні Порошенко звернувся до спікера Верховної Ради Андрія Парубія з пропозицією створити робочу групу з розробки концепції Антикорупційного суду. Враховуючи, як влада тягне з рішенням, розраховувати на прийняття закону найближчим часом не доводиться.
У МВФ неодноразово публічно говорили про необхідність створення саме спеціалізованого суду. За словами джерела видання, знайомого з подробицями переговорів з МВФ, кредитор допускає створення антикорупційної палати у структурі Верховного суду, але лише як тимчасовий захід. "Законодавство з Антикорупційного суду повинно бути виписано дуже чітко в частині його взаємодії з касаційними та апеляційними судами, а також з Верховним судом. Крім того, дуже важливо прописати критерії вибору антикорупційних суддів та їх повноваження. Хороший сценарій для України - до кінця року розглянути цей законопроект, з тим, щоб до осені 2018 року Антикорупційний суд зміг повноцінно запрацювати", - говорить співрозмовник.
Бюджетне питання
До вже перерахованих проблем може додатися ще одна, якщо депутати і уряд не знайдуть компроміс з проектом держбюджету. Саме для його вивчення і приїхала група експертів МВФ. Орієнтовно Рада повинна розглянути документ у першому читанні в наступний вівторок, 14 листопада. І зараз, скоріш за все, суттєвих зауважень до проекту у Фонду не буде.
Але один зі співрозмовників РБК-Україна в економічному блоці уряду допускає, що у кредитора є побоювання з приводу того, яким буде проект держбюджету після доопрацювання до другого читання. "Депутати вже запускали руки в доходи бюджету, коли в липні ухвалювали зміни до держбюджету на 2017 рік. У МВФ цим були незадоволені. В тому числі, і тим, як розпорядилися конфіскованими засобами (мова йде про конфісковані кошти у оточення екс-президента Віктора Януковича в 1,1 млрд доларів, - ред). Замість того, щоб направити кошти на покриття дефіциту, їх "проїли", - говорить чиновник. Нагадаємо, парламент у липні збільшив доходну частину бюджету в розріз із зауваженнями Мінфіну. Тим не менш, Кабмін був змушений піддатися парламенту, щоб вчасно профінансувати виплату житлових субсидій.
Тепер депутати незадоволені тим, як Мінфін розписав дохідну частину держбюджету. Комітет ВР з питань податкової та митної політики блокує розгляд супутнього проекту держбюджету законопроекту зі змінами до Податкового кодексу. На основі цих правок Мінфін розрахував дохідну частину, тобто гроші на 2018 рік закладені з урахуванням правок до кодексу. Як правило, проект бюджету і "ресурсні" законопроекти голосуються разом. В іншому випадку, бюджет не буде виконаний. Але глава профільного комітету Ради Ніна Южаніна (БПП) розкритикувала розрахунки Міністерства фінансів, зокрема, у частині збільшення акцизів на алкоголь на 11,2%.
Поки чиновники і депутати вирішують, як виходити із суперечливих ситуацій, співрозмовники РБК-Україна у міжнародних фінансових організаціях кажуть, що західні партнери України "відчувають втому" від непослідовності в діях української влади. Втім, кредит довіри країна ще не вичерпала. Вже зараз зрозуміло, що поки влада не знайде відповіді на питання, що цікавлять МВФ, претендувати на отримання чергового траншу кредиту Україні не варто.