ua en ru

Під прицілом: як Мінфін може сприяти монополізації ринку сигарет

Під прицілом: як Мінфін може сприяти монополізації ринку сигарет Ілюстартивне фото (zak.sfs.gov.ua)

Тютюнова індустрія завжди була прибутковою справою. У часи, коли ще ніхто не знав про шкоду куріння, доходи виробників сигарет досягали величезних розмірів. Та й зараз, коли в усьому світі йде боротьба за здоровий спосіб життя, табачники отримують чималі прибутки.

Не дивно, що влада будь-якої країни намагаються зняти "свій відсоток" з цих грошових потоків. Обґрунтовується це традиційно двома гаслами: підвищенням доходів бюджету країни за рахунок акцизних зборів (так званого "податку на порок"), і боротьбою з курінням серед населення.

У світовій практиці є кілька шляхів, як можна підвищувати акцизні податки на сигарети. Досить цікаво і збалансовано виглядає підхід ЄС, де до 2025 року акциз в ціні пачки повинен зрости до 60%.

Європейці поряд з фіксованим акцизним податком, який сплачується з усіх сигарет, також активно використовують адвалорну ставку – це змінна частина акцизу, яка залежить від ціни на тютюнову продукцію. Чим дорожче сигарети, тим більший податок з них сплачується. Тобто всі курці платять податок, коли купують сигарети, тільки вони можуть самі вибирати, виходячи зі своїх можливостей і потреб, якої якості продукцію вибирати і скільки платити. Класичне прозоре конкурентне середовище.

Якщо яка-небудь тютюнова компанія не хоче платити зайві акцизні збори (а в деяких країнах ЄС адвалорна ставка сягає 52%), вона може почати виробляти і продавати продукцію в більш дешевому ціновому сегменті.

Якщо курець не може купувати дорогі сигарети, він може курити дешеві або відмовитися від шкідливої звички. Так, в ЄС самі по собі сигарети коштують дорого, але і доходи і рівень життя в Європі набагато вище, ніж у багатьох інших країнах.

"Що стосується цін на сигарети в 2018 році, то за попередніми розрахунками вони зростуть на 4-5 грн. Безумовно, таке зростання не порадує курців", - повідомляла раніше директор департаменту корпоративних зв'язків "Філіп Морріс Україна" Наталія Бондаренко, але не уточнила, що даний факт дуже порадує міжнародні тютюнові корпорації додатковим прибутком.

В Україні сигарети коштують відчутно дешевше, ніж в ЄС і наша влада постійно намагаються виправити "настільки прикре", непорозуміння. При тому, що зростання акцизних зборів в останні роки значно випереджає поліпшення соціально-економічного добробуту українців.

Таким чином, за даними, які наводяться в звіті Bloomberg, Україна і так вже отримала останнє місце в рейтингу доступності "гріховних" товарів, в числі яких сигарети. У верхівці рейтингу поставили Люксембург, а Україна опинилася в кінці списку. Оцінка доступності "порочних" товарів здійснювалась на підставі рівня середньої заробітної плати, одержуваної працівником за один тиждень роботи.

Але, що вражає найбільше, це те, що наші керівники, які так багато і голосно говорять про євроінтеграцію, не тільки відмовляються використовувати підходи ЄС, але і приймають рішення, які прямо суперечать нормам законодавства Європейського союзу.

За прикладами далеко ходити не треба. Як пишуть ЗМІ з посиланням на джерела, нещодавно Міністерство фінансів розробило законопроект, який фактично призведе до встановлення в Україні "мінімальної ринкової ціни" на цигарки. Згідно цієї ініціативи українці вже з літа повинні будуть купувати сигарети не дешевше 26,8 грн.

Сьогодні найпростіші марки можна купити за 18-22 грн. При цьому адвалорна ставка не змінюється і складе 12%, а діє тільки для сигарет дорожче 40 грн. Таким чином, підвищення ціни на сигарети хочуть провести за рахунок малозабезпечених верств населення. А ось середній ціновий сегменти, за "дивним збігом обставин", чіпати не хочуть.

Такий підхід насправді суперечить Директиві ЄС 2011/64 / EU про структуру і ставкою акцизного податку на тютюнові вироби, а також основним принципам Світової організації.

Вже були прецеденти, коли ЄС і США ініціювали в рамках СОТ торгові суперечки з країнами, які вводили мінімальні ринкові ціни. Більш того, введення "мінімалки" порушить низку норм Податкового кодексу і закону України "Про ціни і ціноутворення".

Робочу групу з питання підвищення тютюнових акцизів Мінфін створив ще минулого літа. "Кістяк" в ній склали працівники Мінфіну, представники ДФС, а також лобісти з української Асоціації виробників тютюнових виробів "Укртютюн". Це організацію, за даними ЗМІ, утримує міжнародний "тютюновий картель" Брітіш Амерікан Тобакко, Філіп Морріс Україна, Джей Ті Інтернешнл Україна і Імперіал Тобако.

Представники вітчизняних тютюнових виробників були фактично не допущені до обговорення. Запросили тільки одного незалежного виробника "Винниківську тютюнову компанія" і то, скоріше для ширми, ніж для конструктивного діалогу.

В результаті, вже в березні три концерну Брітіш Амерікен Тобакко, Філіп Морріс і Джапан Тобакко запропонували з цього літа ввести "мінімалку" на сигарети. Імперіал Тобакко і невеликі вітчизняні виробники виступили проти, але чиновників це не зупинило, і в Мінфіні швидко підготували відповідний законопроект. І це незважаючи на протести і звернення вітчизняних виробників.

Поки мовчить голова Антимонопольного комітету України Юрій Терентьєв, хоча на обличчя спроба вплинути на конкуренцію в окремо взятій галузі і загроза монополізації ринку. Якщо Мінфін доведе розпочате до кінця, а лобісти міжнародних концернів забезпечать лояльність парламенту, то вже в червні багатьох українців чекає дуже неприємний сюрприз.

Сигарети дешевих марок подорожчають мінімум на 5 гривень. Загальні втрати для населення в грошовому еквіваленті при щорічній продажу 600 тисяч пачок дешевих брендів складуть 3 млрд грн. Саме настільки зростуть прибутки міжнародних корпорацій, які сьогодні продають свої марки в ціновому сегменті від 27 грн. Ніхто не буде купувати дешеві сигарети за ціною більш дорогих. Так що чиновникам доведеться зіткнутися з банкрутством і закриттям незалежних українських виробників і соціальними проблемами їх звільнених колективів.

А простим людям доведеться ще більше економити або переходити на сумнівний контрафакт, яким почнуть торгувати набагато більш активно, ніж зараз. Ось такий "подвійний ефект".

Дана ініціатива вже широко обговорюється серед експертного співтовариства. Так політичний експерт, аналітик міжнародного інформаційно-аналітичного Центру Олександра Решмеділова висловилася різко проти неї:

"Якщо завдяки цій законодавчій ініціативі соціальні тютюнові вироби знову подорожчають, то це сильно вдарить по кишені пенсіонерів, робітників, студентів і ветеранів. Знову буде буять тіньовий ринок і будуть торгувати з-під поли. Економічного обгрунтування я не бачу, окрім як влада намагається загравати з монополістами заради підтримки натомість їх і без того антисоціальних ініціатив".

Складно оцінити, скільки українців будуть купувати сигарети за новими цінами, а скільки перейдуть на контрафакт, але ясно одне. В гарантованому виграші виявляться міжнародні тютюнові компанії. Вони зачистять ринок від місцевих конкурентів і отримають додаткові прибутки.

Втратять прості люди і економіка країни. Але це, судячи з усього, це мало цікавить окремих чиновників, які заради своєї особистої корупційної вигоди, а по-іншому це не назвеш, готові наплювати на інтереси держави і громадян.

На жаль, навіть Революція гідності не відбила у наших чиновників бажання наживатися скрізь, де тільки можна. Не дивно, що західні партнери все частіше і голосніше починають говорити, що антикорупційні реформи в Україні буксують і вся боротьба зводиться до порожніх заяв. Ліміт довіри до чинної влади, чого гріха таїти, практично вичерпаний. Можливо тому, відчуваючи наближення кінця перебування на "хлібних" місцях, вони так активно намагаються наостанок заробити кілька зайвих нулів на своїх офшорних рахунках.

Будемо сподіватися, що зазначений законопроект так і залишиться "в проекті", а по-справжньому гідні і справедливі ініціативи щодо зміни правил нарахування адвалерної ставки прийдуть на зміну спроб зіграти на стороні міжнародних компаній.