ua en ru

як присутність Ryanair змінить український ринок авіаперевезень

як присутність Ryanair змінить український ринок авіаперевезень Девід О ' Брайан і Володимир Омелян сподіваються на довгострокове співробітництво

Найбільший європейський лоукостер Ryanair з жовтня починає польоти з українських аеропортів "Бориспіль" і "Львів". Літати авіакомпанія з України планує в дев'ять європейських міст. Пасажирам перевізник обіцяє, що вони зможуть подорожувати до Європи, заплативши за квиток в одну сторону від 20 євро. Але  експерти сумніваються, що Ryanair вдасться зберегти заявлену карту польотів і низькі ціни квитків. Подробиці в матеріалі РБК-Україна.

Чекати до осені

"Я дуже радий тому, що Україна буде 34-ою країною в мережі Ryanair", - заявив сьогодні, 15 березня, комерційний директор європейського лоукостера Ryanair Девід О'Брайан. За його словами, почати польоти з України компанія вирішила, враховуючи потенційне зростання авіаційного пасажиропотоку в нашій країні. "З Києва виконується 66 рейсів в європейські міста, в той час як з Дубліна - 155. Це ознака того, що є потенціал для зростання", - упевнений Про'Брайан.

Ryanair заявили, що мають намір літати з міжнародного аеропорту "Бориспіль" у велику Британію: у лондонський аеропорт "Станстед" п'ять разів на тиждень і три рейси в Манчестер. Лоукостер буде здійснювати чотири рейси на тиждень в Стокгольм (Швеція) і три рейси в Ейндховен (Нідерланди).

Більш привабливі для українців напрямки, Ryanair буде покривати з міжнародного аеропорту "Львів". Звідти тричі на тиждень авіаперевізник має намір виконувати рейси до Кракова і Вроцлава (Польща), а у Будапешт (Угорщина), Берлін, Меммінген (Німеччина) –по два польоту. Всього Ryanair щотижня буде виконувати 31 рейс з України в Європу. Авіакомпанія планує перевозити на цих напрямках 510 тис. пасажирів в рік.

Девід О'Брайан пояснив РБК-Україна заявлений вибір напрямків тим, що у зимовий сезон (з жовтня по березень), коли Ryanair починає польоти з України, великим попитом користуються рейси, що зв'язують великі міста. А "більш сонячні напрямку", наприклад, рейси в Іспанію та Італію, компанія планує здійснювати з літнього періоду 2018 року.

При цьому Девід О'Брайан обіцяє, що після виходу Ryanair на український ринок авіаперевезень ціни на квитки знизяться. Але наскільки він уточнити не зміг. "Ми намагаємося заповнити рейси, щоб літаки літали повними. Тобто, попит пасажирів визначає ціни на наші квитки, - сказав він. - В цьому відмінність нашої компанії від традиційних авіакомпаній, які намагаються знайти певний баланс між високою вартістю квитка і використанням напівпорожнього літака", - пояснив комерційний директор Ryanair.

За його словами, вартість квитків на рейси Ryanair з України стартує від 19,99 євро в одну сторону. Але, на сайті авіакомпанії за таку суму можна купити квитки, починаючи з жовтня, на рейс з Борисполя у Ейндховен, а також на більшість рейсів лоукостера з аеропорту "Львів". За політ у Лондон, Манчестер і Стокгольм українцям доведеться заплатити від 24,99 євро. Тобто, ціни на перельоти рейсами Ryanair нижче, ніж у літають з України за цими напрямками інших перевізників, приблизно в три рази. За даними skyscanner.net купити квиток на 30 жовтня на прямий рейс Київ-Лондон можна за цінами від 69 євро, Стокгольм – від 87 євро. В Манчестер квиток коштує з пересадкою коштує від 110 євро, а в Ейндховен – 327 євро.

Конкурентна боротьба

І експерти, і учасники ринку вважають Ryanair серйозним конкурентом на заявлених компанією маршрутах. "З Києва це - Лондон, Стокгольм, де вже виконують польоти АВІАКОМПАНІЇ Wizz Air, а зі Львова - Берлін та Вроцлав. Крім того, тут варто додати і Ейндховен, який розташований приблизно в 50 км від німецького Дюссельдорфа, куди з Києва літає МАУ, - говорить експерт авіаційного ринку Андрій Ярмак. - Тому пасажирам варто чекати цікавих цінових пропозицій за цими маршрутами в рамках конкурентної боротьби. В результаті вартість квитків може знизитися на 10 і більше відсотків на перших етапах виконання рейсів". Заступник генерального директора по комерції Tickets.ua Віктор Войцеховський вважає, що під час виходу на ринок Ryanair будуть пропонувати пасажирам акційні квитки за низькою ціною. "У відповідь гравці ринку будуть змушені знижувати ціни на свої рейси, щоб не втратити пасажирів. Але, як довго триватиме така ситуація на ринку, буде залежати від того, яку стратегію роботи на українському ринку сформулює для себе європейський лоукостер. Думаю, що в майбутньому Ryanair, швидше за все, підніме ціни до економічно обґрунтованого рівня", - упевнений Войцеховський.

В авіакомпанії Wizz Air не змогли оцінити наслідки виходу на український ринок свого основного конкурента в лоу-кост сегменті, але заявили, що будуть як і раніше пропонувати українцям "рейси за найнижчими цінами". "Відкрита конкуренція дала можливість Wizz Air стати найбільшою лоу-кост авіакомпанія Центральної і Східної Європи, яка сьогодні пропонує понад 500 маршрутів в 40 країнах. Авіаперевізник виконує рейси по 21 напрямку в 8 країн із двох українських аеропортів у Києві та Львові. Нашим українським пасажирам ми будемо пропонувати рейси за найнижчими цінами і сподіваємося, що скоро зможемо надати ще більше можливостей для подальшого розширення мережі лоу-кост маршрутів в Україні", - повідомили в прес-службі авіакомпанії.

Цілком можливо, що Ryanair вдасться домовитися з основним гравцем авіаринку України - авіакомпанією МАУ. Девід О'Брайан повідомив, що вже обговорював з міністром інфраструктури Володимиром Омеляном можливе співробітництво Ryanair і МАУ, необхідне для забезпечення зв'язку між заходом і сходом".

Джерело РБК-Україна на авіаційному ринку уточнив, що співпраця між авіакомпаніями може полягати в тому, що європейським пасажирам можуть бути цікаві польоти в Україну заради пересадки на азіатські рейси МАУ. "Оскільки у Ryanair немає далекосхідних напрямків, для них може бути цікава співпраця з МАУ. Рейси МАУ в Пекін дадуть Ryanair додатковий трафік на київські рейси. З МАУ поки це не обговорювалося, але для них будь-підвезення пасажирів цікавий", - розповів співрозмовник видання, знайоме з ситуацією.

У свою чергу, голова наглядової ради авіакомпанії МАУ Арон Майберг заявив РБК-Україна, що він нічого не знає про переговори Ryanair з Мінінфраструктури. "Особисто я негативно ставлюся до втручання Мінінфраструктури в комерційні відносини. Це погано пахне", - заявив він. Про те, що МАУ не веде жодних переговорів з європейською авіакомпанією, РБК-Україна запевнила корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька.

"І ми були б здивовані пропозицією про співпрацю між Rayanair і МАУ, оскільки базовим принципом моделі лоу-кост перевізників є відсутність договорів интерлайна (про взаємне визнання перевізної документації), договорів SPA (про застосування спеціальних тарифів на трансферних маршрутах) і код-шерінг (про обмін кодами і спільну експлуатацію повітряних ліній) з іншими перевізниками, якими й визначаються умови співпраці", - заявила вона

Сумнівається у співпраці МАУ і Ryanair і екс-голова Державіаслужби Денис Антонюк. "Системи продажу квитків у лоукостерів працюють автономно і не передбачають можливості продажу єдиного наскрізного квитка, приміром, Манчестер-Київ Ryanair і Київ-Алмати на МАУ. Ryanair не буде перебудовувати свою систему для того, щоб завантажити свої чотири рейси в Київ транзитними пасажирами з Європи для подальшої їх розвезення МАУ. Для Ryanair це будуть невиправдано високі витрати", - говорить він. При цьому він вважає вдалими рейси Ryanair зі Львова. "Зі Львова вони будуть возити українців, які працюють в Європі. Назад – європейських туристів, яким є що запропонувати у Львові", - уточнив Антонюк. Але пасажиропотік в Європу значно збільшиться лише після того, як Євросоюз скасує візи для українців. ."Поки не скасують візи додатковий регулярний потік між Україною та ЄС не з'явиться. Авіакомпаній просто будуть перетягувати один у одного ринок різними способами", - зазначив екс-начальник відділу авіаційного транспорту Мінінфраструктури Валентин Згурський.

Денис Антонюк вважає, що, швидше за все, київські рейси Ryanair не вдасться завантажити в достатній мірі, тому авіакомпанія буде скорочувати їх частоту, або взагалі скасує. "У свій час Wizz Air вже п'ять разів літав до Лондона, проте через низьку завантаження зменшив частотність до двох на тиждень. Тим більше, менше пасажирів вдасться знайти для рейсів в Манчестер. Приблизно така ж ситуація була на напрямку Київ-Стокгольм, де кілька років тому вже літав той же Wizz Air і, не знайшовши достатньої кількості пасажирів, скасував польоти за цим напрямом, - нагадав Денис Антонюк. –Заявлені київські рейси - це більше піар-хід з боку Міністерства інфраструктури".