ua en ru

Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації

Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації Олександр Рижков вважає, що системи автоматизації значно полегшать роботу сфери HoReCa
Автор:
Черговим гостем подкасту "Технократи сьогодні" став дніпропетровський підприємець Олександр Рижков, один із засновників проектів "Вихідний" і Poster. Ведучим подкасту Андрію Хветкевичу і Марині Зайцевій він розповів про те, як з нуля запустити рішення для автоматизації цілої галузі та як криза допомагає розвитку проектів. Сьогодні "Вихідний" перетворився в одну з найбільш популярних дисконтних систем України і вийшов на ринки декількох європейських країн, а системою Poster кожен день користується все більше і більше закладів із сфери HoReCa.

Черговим гостем подкасту "Технократи сьогодні" став дніпропетровський підприємець Олександр Рижков, один із засновників проектів "Вихідний" і Poster.

Ведучим подкасту Андрію Хветкевичу і Марині Зайцевій він розповів про те, як з нуля запустити рішення для автоматизації цілої галузі та як криза допомагає розвитку проектів. Сьогодні "Вихідний" перетворився в одну з найбільш популярних дисконтних систем України і вийшов на ринки декількох європейських країн, а системою Poster кожен день користується все більше і більше закладів із сфери HoReCa.

Слухайте подкаст зараз:

У цьому матеріалі наведено основні тези Олександра Рижкова. Слухайте повну аудіоверсію, щоб дізнатися більше: чому для систем автоматизації iOS краще, ніж Android, як так вийшло, що майже всі клієнти надають перевагу принтерам Epson, і чому підписка на сервіс - найбільш оптимальна модель його оплати. Залишити коментар і поставити запитання Олександру Рижкову можна на сторінці в Facebook.

"Вихідний": проект для душі

- Розкажи про проект "Вихідний"

Олександр Рижков: Ми задумалися над цією ідеєю давно, коли були студентами. У нас тоді ще не було свого офісу, і працювали ми по ночах у цілодобовій кав'ярні. Потім цей заклад почав псуватися, працювати стало незручно, і тоді ми придумали проект "Вихідний", основною ідеєю якого було розповідати людям, де і як можна цікаво провести час. Починалося все з однієї маленької сторінки, на якій було всього три-чотири нових заклади і стільки ж анонсів подій. Раз в тиждень ми оновлювали інформацію. Через кілька місяців ми помітили, що на сторінку почали заходити люди - 300-400 осіб в день. Тоді ми додали архів, рубрикатор, і в цілому стали приділяти цього проекту більше уваги. А коли він перетворився у великий сайт з відвідуваністю 1500-2000 осіб, ми вирішили відійти від розробки зовнішніх проектів і зосередитися тільки на "Вихідному".

- Який це був рік?

Олександр Рижков: Це було в 2007-2008 роках.

- А як ставилися до цього заклади?

Олександр Рижков: Десь приблизно через рік, після того, як ми запустили сайт, у нас зібрався певний пул улюблених закладів, і тоді прийшла в голову ідея створити єдину для всіх знижкову картку з єдиними для всіх закладів правилами. Закладам ця ідея дуже сподобалася, і ми замовили перший тираж - близько 500 примірників. Ці картки розійшлися буквально за кілька тижнів. Звичайно, не обійшлося без помилок, але перші проблеми ми подолали. А далі популярність карток зростала, заклади стали підключатися самі. З деякими, звичайно, доводилося дуже довго домовлятися.

- Зараз дуже популярними стають дисконтні системи в мобільному телефоні, коли додаток - одночасно і дисконтна картка. Чому ви вирішили друкувати картки, а не відразу піти інноваційним шляхом?

Олександр Рижков: Сім років тому це було не дуже популярно, та й зараз картки затребувані.

- Але у вас, тим не менш, є додаток, чому ним не можна скористатися замість картки? Може, варто було б це впровадити?

Олександр Рижков: У нас дійсно була така ідея, і ми тестували кілька різних пілотних проектів. Але потім ми це заморозили, так як у цей момент у нас народилася ідея Poster, і ми вирішили зосередитися на цьому проекті.

- Картки прив'язані до міст?

Олександр Рижков: Ми працюємо в Україні, Польщі, Ізраїлі, Швейцарії, Росії. Один час навіть була Грузія. Картка єдина для всієї країни і працює у всіх закладах у різних містах країни.

Poster: кому і навіщо це потрібно

- Як народилася ідея Poster? Це логічне продовження "Вихідного"?

Олександр Рижков: Так, це логічне продовження. "Вихідний" - це проект швидше для душі, і не можна сказати, що він приносить якийсь прибуток. Але він дає багато знайомств з цікавими людьми, особливо з ринку HoReCa - власниками різних кафе, ресторанів, магазинів. В якийсь момент, коли у нас накопичилося багато учасників, ми вирішили запровадити систему таргетингу. Ми зрозуміли, що єдине правильне рішення - це повна інтеграція з POS-системами, системами обліку, які стоять у закладах. Тільки так можна розуміти, яка картка в який час була використана, і що з нею було замовлено.

Таким чином, людям, які цікавляться, наприклад, музикою і театром, ми не будемо пропонувати інформацію про новий бар чи фільм. Коли ми почали ходити по закладах, то побачили, що в більшості взагалі не стоїть ніяка автоматизація. В кращому разі вони ведуть все в Excel. У великих закладах ситуація була не набагато кращою. Тоді ми і почали думати над простим рішенням, щоб допомогти бізнесу.

- А як можна одним-двома реченнями пояснити, що таке Poster?

Олександр Рижков: Poster - це хмарна система автоматизації, яка дозволяє контролювати всі процеси, які відбуваються в закладі, починаючи від закупівлі сировини і закінчуючи нарахуванням зарплати співробітникам і розрахунку оренди.

- По суті це система, що вирішує бізнес-завдання для невеликих кафе і ресторанів?

Олександр Рижков: Так. Спочатку ми створювали її як альтернативу ручки і зошита і орієнтувалися на дрібний бізнес, але тепер у нас все більше незвичайних клієнтів. Є і великі ресторани, магазини, готелі, басейни, сауни, і навіть школа танців.

- Припустимо, я хочу відкрити кафе на три столики. Що мені потрібно для того, щоб купити цю систему?

Олександр Рижков: Для початку потрібен якийсь планшет. Зазвичай ми радимо iPad - на них система працює, починаючи з другої версії. Такий зараз можна придбати буквально за 200 доларів. Потім знадобиться принтер для друку чеків і пречеков. Такий принтер Epson коштує в районі 300 доларів. Роутер за 10-15 доларів і підставка під iPad, яка коштує близько 20 доларів. По суті це все, що потрібно.

- А як щодо фіскальної частини?

Олександр Рижков: Це окрема величезна тема. Ми витратили багато сил, щоб зробити підтримку фіскальних реєстраторів. Найбільша проблема в тому, що більшість реєстраторів мають COM-порт, який, як би не хотів, ти ніколи не підключиш до iPad. І, хоча зараз стали з'являтися реєстратори з USB, все одно залишається питання, де зберігати драйвер. В результаті ми використовуємо мікрокомп'ютер, який дозволяє підключити до iPad будь-який фіскальний реєстратор і друкувати фіскальні чеки.

- Вам довелося зіткнутися з фіскальним законодавством?

Олександр Рижков: Великого ажіотажу у зв'язку з новим законом, який набрав чинності з 1 липня, поки що ще немає. Звичайно, нові клієнти з'являються і потихеньку починають впроваджувати фіскальну апаратуру. Але це не масове явище. А зараз ми працюємо над тим, щоб просунути законопроект про хмарну фіскалізацію. Таке зараз працює в Казахстані, наприклад, коли фіскальний чек зберігається на серверах податкової, і фіскальний принтер по суті не потрібен.

- Коли починається новий бізнес, завжди бувають якісь розчарування. Чи було у вас таке?

Олександр Рижков: Ні, таких моментів не було, хоча іноді ми стикаємося з тим, що клієнти не зовсім розуміють, що це взагалі таке. Вони не розуміють модель підписки. Часто люди взагалі не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації і що вони від цього отримають. Були клієнти, які купили систему, щоб побачити, хто краде у закладі. Пройшов місяць - і їм все стало зрозуміло, вони звільнили адміністратора і відключилися від нас.

- Як ви знаходили своїх перших клієнтів?

Олександр Рижков: Пробували і "гарячі дзвінки", і походи по закладах, але це не дало ніякого результату. Тому ми зосередилися на продукті, щоб довести його до максимальної функціональності, і з часом клієнти самі стали нас один одному рекомендувати.

- Зараз сервіс працює за передплатою. Як це організовано?

Олександр Рижков: Сервіс за підпискою - це сервіс, який ви оплачуєте щомісяця, а не одноразово. Деякі клієнти говорили, що ми таким чином підсаджуємо їх на "гачок", але насправді навпаки, гачок - це система, яка купується відразу і коштує у 20-50 разів дорожче. Якщо в ній щось зламається, вам доведеться оплачувати роботу фахівця. Тому спочатку ми орієнтувалися саме на модель підписки.

- Чи були у вас інвестори?

Олександр Рижков: Так, були. Досить незвичайна історія - це компанія "908", з якою ми були знайомі давно. Я поділився з ними ідеями Poster, і вони самі запропонували інвестувати в нас.

- Ви зберігаєте дані в хмарі. Розкажіть трохи детальніше, де воно знаходиться, як гарантується безпека даних.

Олександр Рижков: Основна частина інформації, що обробляється на наших серверах, які знаходяться в Німеччині, є і пряма реплікація на хмару в "Амазоні". Випадків несанкціонованого доступу у нас не було. А вся система влаштована так, що якщо пропадає зв'язок, то самі термінали можуть працювати оффлайн. Коли зв'язок з'являється, то вони синхронізуються.

- Як на вас вплинула нинішня криза?

Олександр Рижков: Ми були до неї готові і змогли заздалегідь прорахувати ризики. Ціни для клієнтів у межах України зафіксовані в доларах, а таких клієнтів у нас більше половини. Для українських клієнтів ми змогли собі дозволити зафіксувати ціну в гривнях. Глобально ж криза нам на руку. Великі ресторани закриваються, але з'являється багато маленьких закладів, яким вигідно використовувати хмарну систему автоматизації.

- Скільки у вас людей в команді?

Олександр Рижков: Зараз більше двадцяти. Приблизно половина з них це розробники, решта - технічна підтримка, а також юрист.

- Які у вас плани на найближчий час?

Олександр Рижков: Ми хочемо зосередитися на ринку HoReCa, зокрема, готуємо додаток для офіціантів, щоб вони могли поставити його на свій особистий телефон, приймати на нього замовлення і прямо звідти відправляти на кухню. Також готуємо програму і для кухні. Працюємо над підключенням до Poster нових пристроїв, наприклад, ваг. Що стосується стратегії, ми активизируемся на ринках СНД, наприклад, в Казахстані, також готуємо нову платформу для Польщі. А надалі будемо займатися Європою і, напевно, Азією.

Підпишіться на подкаст, щоб не пропустити:

Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації

Дізнайтеся першими про наступних випусках подкасту на сторінці в Facebook. Там же можна задати питання наступному гостю, залишити коментар до поточного випуску або внести пропозицію про розвиток подкасту.