Підприємці часто не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації

Черговим гостем подкасту "Технократи сьогодні" став дніпропетровський підприємець Олександр Рижков, один із засновників проектів "Вихідний" і Poster.
Ведучим подкасту Андрію Хветкевичу і Марині Зайцевій він розповів про те, як з нуля запустити рішення для автоматизації цілої галузі та як криза допомагає розвитку проектів. Сьогодні "Вихідний" перетворився в одну з найбільш популярних дисконтних систем України і вийшов на ринки декількох європейських країн, а системою Poster кожен день користується все більше і більше закладів із сфери HoReCa.
Слухайте подкаст зараз:
У цьому матеріалі наведено основні тези Олександра Рижкова. Слухайте повну аудіоверсію, щоб дізнатися більше: чому для систем автоматизації iOS краще, ніж Android, як так вийшло, що майже всі клієнти надають перевагу принтерам Epson, і чому підписка на сервіс - найбільш оптимальна модель його оплати. Залишити коментар і поставити запитання Олександру Рижкову можна на сторінці в Facebook.
"Вихідний": проект для душі
- Розкажи про проект "Вихідний"
Олександр Рижков: Ми задумалися над цією ідеєю давно, коли були студентами. У нас тоді ще не було свого офісу, і працювали ми по ночах у цілодобовій кав'ярні. Потім цей заклад почав псуватися, працювати стало незручно, і тоді ми придумали проект "Вихідний", основною ідеєю якого було розповідати людям, де і як можна цікаво провести час. Починалося все з однієї маленької сторінки, на якій було всього три-чотири нових заклади і стільки ж анонсів подій. Раз в тиждень ми оновлювали інформацію. Через кілька місяців ми помітили, що на сторінку почали заходити люди - 300-400 осіб в день. Тоді ми додали архів, рубрикатор, і в цілому стали приділяти цього проекту більше уваги. А коли він перетворився у великий сайт з відвідуваністю 1500-2000 осіб, ми вирішили відійти від розробки зовнішніх проектів і зосередитися тільки на "Вихідному".
- Який це був рік?
Олександр Рижков: Це було в 2007-2008 роках.
- А як ставилися до цього заклади?
Олександр Рижков: Десь приблизно через рік, після того, як ми запустили сайт, у нас зібрався певний пул улюблених закладів, і тоді прийшла в голову ідея створити єдину для всіх знижкову картку з єдиними для всіх закладів правилами. Закладам ця ідея дуже сподобалася, і ми замовили перший тираж - близько 500 примірників. Ці картки розійшлися буквально за кілька тижнів. Звичайно, не обійшлося без помилок, але перші проблеми ми подолали. А далі популярність карток зростала, заклади стали підключатися самі. З деякими, звичайно, доводилося дуже довго домовлятися.
- Зараз дуже популярними стають дисконтні системи в мобільному телефоні, коли додаток - одночасно і дисконтна картка. Чому ви вирішили друкувати картки, а не відразу піти інноваційним шляхом?
Олександр Рижков: Сім років тому це було не дуже популярно, та й зараз картки затребувані.
- Але у вас, тим не менш, є додаток, чому ним не можна скористатися замість картки? Може, варто було б це впровадити?
Олександр Рижков: У нас дійсно була така ідея, і ми тестували кілька різних пілотних проектів. Але потім ми це заморозили, так як у цей момент у нас народилася ідея Poster, і ми вирішили зосередитися на цьому проекті.
- Картки прив'язані до міст?
Олександр Рижков: Ми працюємо в Україні, Польщі, Ізраїлі, Швейцарії, Росії. Один час навіть була Грузія. Картка єдина для всієї країни і працює у всіх закладах у різних містах країни.
Poster: кому і навіщо це потрібно
- Як народилася ідея Poster? Це логічне продовження "Вихідного"?
Олександр Рижков: Так, це логічне продовження. "Вихідний" - це проект швидше для душі, і не можна сказати, що він приносить якийсь прибуток. Але він дає багато знайомств з цікавими людьми, особливо з ринку HoReCa - власниками різних кафе, ресторанів, магазинів. В якийсь момент, коли у нас накопичилося багато учасників, ми вирішили запровадити систему таргетингу. Ми зрозуміли, що єдине правильне рішення - це повна інтеграція з POS-системами, системами обліку, які стоять у закладах. Тільки так можна розуміти, яка картка в який час була використана, і що з нею було замовлено.
Таким чином, людям, які цікавляться, наприклад, музикою і театром, ми не будемо пропонувати інформацію про новий бар чи фільм. Коли ми почали ходити по закладах, то побачили, що в більшості взагалі не стоїть ніяка автоматизація. В кращому разі вони ведуть все в Excel. У великих закладах ситуація була не набагато кращою. Тоді ми і почали думати над простим рішенням, щоб допомогти бізнесу.
- А як можна одним-двома реченнями пояснити, що таке Poster?
Олександр Рижков: Poster - це хмарна система автоматизації, яка дозволяє контролювати всі процеси, які відбуваються в закладі, починаючи від закупівлі сировини і закінчуючи нарахуванням зарплати співробітникам і розрахунку оренди.
- По суті це система, що вирішує бізнес-завдання для невеликих кафе і ресторанів?
Олександр Рижков: Так. Спочатку ми створювали її як альтернативу ручки і зошита і орієнтувалися на дрібний бізнес, але тепер у нас все більше незвичайних клієнтів. Є і великі ресторани, магазини, готелі, басейни, сауни, і навіть школа танців.
- Припустимо, я хочу відкрити кафе на три столики. Що мені потрібно для того, щоб купити цю систему?
Олександр Рижков: Для початку потрібен якийсь планшет. Зазвичай ми радимо iPad - на них система працює, починаючи з другої версії. Такий зараз можна придбати буквально за 200 доларів. Потім знадобиться принтер для друку чеків і пречеков. Такий принтер Epson коштує в районі 300 доларів. Роутер за 10-15 доларів і підставка під iPad, яка коштує близько 20 доларів. По суті це все, що потрібно.
- А як щодо фіскальної частини?
Олександр Рижков: Це окрема величезна тема. Ми витратили багато сил, щоб зробити підтримку фіскальних реєстраторів. Найбільша проблема в тому, що більшість реєстраторів мають COM-порт, який, як би не хотів, ти ніколи не підключиш до iPad. І, хоча зараз стали з'являтися реєстратори з USB, все одно залишається питання, де зберігати драйвер. В результаті ми використовуємо мікрокомп'ютер, який дозволяє підключити до iPad будь-який фіскальний реєстратор і друкувати фіскальні чеки.
- Вам довелося зіткнутися з фіскальним законодавством?
Олександр Рижков: Великого ажіотажу у зв'язку з новим законом, який набрав чинності з 1 липня, поки що ще немає. Звичайно, нові клієнти з'являються і потихеньку починають впроваджувати фіскальну апаратуру. Але це не масове явище. А зараз ми працюємо над тим, щоб просунути законопроект про хмарну фіскалізацію. Таке зараз працює в Казахстані, наприклад, коли фіскальний чек зберігається на серверах податкової, і фіскальний принтер по суті не потрібен.
- Коли починається новий бізнес, завжди бувають якісь розчарування. Чи було у вас таке?
Олександр Рижков: Ні, таких моментів не було, хоча іноді ми стикаємося з тим, що клієнти не зовсім розуміють, що це взагалі таке. Вони не розуміють модель підписки. Часто люди взагалі не усвідомлюють, наскільки їм потрібна система автоматизації і що вони від цього отримають. Були клієнти, які купили систему, щоб побачити, хто краде у закладі. Пройшов місяць - і їм все стало зрозуміло, вони звільнили адміністратора і відключилися від нас.
- Як ви знаходили своїх перших клієнтів?
Олександр Рижков: Пробували і "гарячі дзвінки", і походи по закладах, але це не дало ніякого результату. Тому ми зосередилися на продукті, щоб довести його до максимальної функціональності, і з часом клієнти самі стали нас один одному рекомендувати.
- Зараз сервіс працює за передплатою. Як це організовано?
Олександр Рижков: Сервіс за підпискою - це сервіс, який ви оплачуєте щомісяця, а не одноразово. Деякі клієнти говорили, що ми таким чином підсаджуємо їх на "гачок", але насправді навпаки, гачок - це система, яка купується відразу і коштує у 20-50 разів дорожче. Якщо в ній щось зламається, вам доведеться оплачувати роботу фахівця. Тому спочатку ми орієнтувалися саме на модель підписки.
- Чи були у вас інвестори?
Олександр Рижков: Так, були. Досить незвичайна історія - це компанія "908", з якою ми були знайомі давно. Я поділився з ними ідеями Poster, і вони самі запропонували інвестувати в нас.
- Ви зберігаєте дані в хмарі. Розкажіть трохи детальніше, де воно знаходиться, як гарантується безпека даних.
Олександр Рижков: Основна частина інформації, що обробляється на наших серверах, які знаходяться в Німеччині, є і пряма реплікація на хмару в "Амазоні". Випадків несанкціонованого доступу у нас не було. А вся система влаштована так, що якщо пропадає зв'язок, то самі термінали можуть працювати оффлайн. Коли зв'язок з'являється, то вони синхронізуються.
- Як на вас вплинула нинішня криза?
Олександр Рижков: Ми були до неї готові і змогли заздалегідь прорахувати ризики. Ціни для клієнтів у межах України зафіксовані в доларах, а таких клієнтів у нас більше половини. Для українських клієнтів ми змогли собі дозволити зафіксувати ціну в гривнях. Глобально ж криза нам на руку. Великі ресторани закриваються, але з'являється багато маленьких закладів, яким вигідно використовувати хмарну систему автоматизації.
- Скільки у вас людей в команді?
Олександр Рижков: Зараз більше двадцяти. Приблизно половина з них це розробники, решта - технічна підтримка, а також юрист.
- Які у вас плани на найближчий час?
Олександр Рижков: Ми хочемо зосередитися на ринку HoReCa, зокрема, готуємо додаток для офіціантів, щоб вони могли поставити його на свій особистий телефон, приймати на нього замовлення і прямо звідти відправляти на кухню. Також готуємо програму і для кухні. Працюємо над підключенням до Poster нових пристроїв, наприклад, ваг. Що стосується стратегії, ми активизируемся на ринках СНД, наприклад, в Казахстані, також готуємо нову платформу для Польщі. А надалі будемо займатися Європою і, напевно, Азією.
Підпишіться на подкаст, щоб не пропустити:
Дізнайтеся першими про наступних випусках подкасту на сторінці в Facebook. Там же можна задати питання наступному гостю, залишити коментар до поточного випуску або внести пропозицію про розвиток подкасту.