Правові наслідки націоналізації Приватбанку
Процедура націоналізації банку (виведення неплатоспроможного банку з ринку за участю держави) передбачена ст. 41-1 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 р. В рамках даної процедури виведення неплатоспроможного банку з ринку здійснюється за рахунок державного бюджету та/або коштів державного банку.
Держава набуває право власності на акції банку по закінченні двох календарних днів з дня, наступного за днем початку такої процедури. Оплата акцій відбувається на умовах відстрочки платежу. При цьому держава може або внести грошові кошти в статутний капітал банку, або обміняти облігації внутрішньої державної позики на акції такого банку (що, мабуть, і станеться у випадку з ПриватБанком). Після придбання державою акцій банк, із залученням незалежних експертів або аудиторів, повинен розробити план реструктуризації з урахуванням кращого світового досвіду для забезпечення його подальшої прибуткової діяльності.
Націоналізація ПАТ «Приватбанк», на частку якого припадає третина всіх депозитів фізичних осіб України, пов'язана з невиконанням його акціонерами плану докапіталізації банку (за даними НБУ, загальна потреба банку в капіталі на сьогодні становить 148 млрд. грн.) і листом, направленим акціонерами ПАТ «Приватбанк» в Кабінет міністрів України з проханням про входження держави в капітал банку.
Як випливає з прес-релізу, розміщеного на сайті регулятора, НБУ звернувся до уряду з пропозицією передати ПАТ «Приватбанк» як системно важливий банк у державну власність. Кабінет міністрів на своєму засіданні 18.12.2016 р. прийняв рішення про входження держави в капітал ПАТ «Приватбанк». Згідно з даним рішенням, 100% акцій якого будуть належати державі в особі Міністерства фінансів . Таким чином, були виконані всі передбачені законом умови для початку цієї процедури.
Заявлені зміни у функціонуванні ПАТ «Приватбанк» поки торкнуться тільки зміни Правління та Спостережної ради банку. Новий акціонер (держава) гарантує безперебійну роботу банку і збереження коштів на поточних, депозитних, карткових рахунках фізичних і юридичних осіб, обслуговування випущених банком карт, недоторканність вкладів, розміщених у даному банку – виходячи з правових приписів, їх доступності націоналізація не повинна відбитися. Клієнтам банку гарантується захист розміщених у ньому засобів і заощаджень, на них як і раніше поширюються законодавчі гарантії відшкодування коштів за вкладами, передбачені Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».
Більш того, буквально сьогодні був поданий законопроект про внесення змін до Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб (№5553 від 19.12.2016 р.), по суті, з метою посилення захисту інтересів вкладників ПАТ «Приватбанк», який переходить у державну власність. Згідно з цим законопроектом, вклади фізичних осіб у державних банках гарантуються:
а) у сумі, що не перевищує граничного розміру відшкодування коштів за вкладами (тобто до 200 000 грн.) – згідно з Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (тобто їх відшкодування буде здійснюватися Фондом гарантування вкладів фізичних осіб у передбаченому зазначеним Законом режимі);
б) у межах суми, яка перевищує вищевказаних ліміт, - державою.
Таким чином, у разі прийняття зазначеного законопроекту держава буде гарантувати повернення вкладів фізичних осіб в будь-яких обсягах, тобто гарантії будуть такими ж, як і для вкладників «Ощадбанку».