Правила трансфертного ціноутворення не працюють: чи це так?

Четвер 14 травня 2015 12:28
Правила трансфертного ціноутворення не працюють: чи це так?
Платникам податків потрібно грунтовно підготуватися до активних перевірок по ТЦУ
Після подання першої звітності щодо контрольованих операцій у минулому році, багато хто очікував початку перевірок по трансфертному ціноутворенню, які могли б призвести до істотних донарахувань податків. Оскільки поки що такої активності не спостерігається, виникає питання: чи працюють правила ТЦУ в Україні?

Після подання першої звітності щодо контрольованих операцій у минулому році, багато хто очікував початку перевірок по трансфертному ціноутворенню, які могли б призвести до істотних донарахувань податків. Оскільки поки що такої активності не спостерігається, виникає питання: чи працюють правила ТЦУ в Україні?

Сказати, що податкові органи сидять, склавши руки, буде несправедливо. Після подання звітів по контрольованих операціях, платники податків стали одержувати запити про надання додаткової документації щодо ТЦУ. Податківці проводять власний аналіз, який може стати основою для призначення перевірок по ТЦУ. Така підготовча робота дозволяє накопичити базу знань і визначитися з питаннями, які будуть включені в плани майбутніх перевірок.

Як бізнесу отримати користь з тимчасового затишшя? Аналізуючи додаткові запити податкових органів, можна краще підготуватися до перевірки, а також усунути прогалини в документації.

Нижче ми перерахували найбільш типові питання податкової, а також підходи, які можуть бути використані для відповідей.

Умови договорів та характеристики товарів

Перш за все, в додаткових запитах податкові органи вимагають детального розкриття всіх істотних умов договорів, укладених по контрольованим операціям. Їх цікавить повний перелік продукції, що поставляється (найменування, номенклатура, асортимент), кількість і якість товарів, терміни фактичної поставки товарів в розрізі кожної марки (виду) продукції, умови платежів і т. д. Платнику податків пропонується або відобразити всю запитувану інформацію в письмовому вигляді, або надати копії договорів разом з копіями всіх специфікацій (доповнень).

Ще більше уваги податківці приділяють інформації про товари, що постачаються. Вони вимагають розкриття фізичних, якісних та технічних характеристик, які впливають на їх використання, комерційний досвід і ціну реалізації в розрізі продукції різних марок. Також просять вказати національні/міжнародні стандарти (технічні умови, регламенти), яким відповідає відповідна продукція.

Чому ця інформація так цікавить податкові органи? Зрозуміло, що вони намагаються вишукати можливості для застосування першого, пріоритетного методу (порівняльної неконтрольованої ціни - ПНЦ). У багатьох випадках платники податків обґрунтовують відмову від застосування методу ПНЦ незіставністю умов здійснення операції або різними характеристиками товарів, що поставляються. Податківці, очевидно, будуть намагатися критично проаналізувати таке обґрунтування і знайти в ньому слабкі місця. В кінцевому рахунку, будуть намагатися порівнювати ціни на товари, які реалізуються або придбані платником податків, з ціновою інформацією, що міститься в офіційних джерелах. Це найбільш простий і зручний для них підхід.

Для захисту обраного методу ТЦУ компанія повинна обґрунтувати, що відмінності в договірних умовах та характеристиках товарів дійсно справляють істотний вплив на ціну. Одного лише перерахування в документації таких відмінностей може бути недостатньо. Більш того, деякі відмінності в умовах операції можуть бути усунені коригуваннями (наприклад, на строки розрахунків між контрагентами). Тому платникові податків слід переконатися, що його обґрунтування містить докази неможливості таких коригувань.

Функції, активи та ризики контрагентів

Особлива увага приділяється операціям з іноземними трейдерами. Податкові органи намагаються з'ясувати, наскільки економічно значущими є функції, що виконуються цими трейдерами. Для цього вони хочуть знати, які саме функції по просуванню і реалізації продукції виконували трейдери, а які - власна маркетингова служба підприємства. Більш того, податкову цікавить і процес оформлення товаросупровідних документів по відвантаженню продукції на користь трейдерів. Наприклад, податківці можуть запитати, хто надає співробітникам підприємства інформацію про країну призначення і про кінцевого одержувача відвантаженого товару.

Підтекст цих питань цілком очевидний - у багатьох випадках іноземні торгові компанії існують лише на папері, а всі функції щодо реалізації та доставки продукції на експорт виконують співробітники платника податків. Довівши це, податкові органи зможуть оскаржити обґрунтованість націнки (маржі), яку заробляють іноземні трейдери, і донарахувати оподатковуваний дохід експортеру.

Платнику податків слід переконатися, що процес взаємодії з іноземним трейдером організований правильно, і пояснення, що надається податковим органам, містить опис істотних функцій, активів і ризиків трейдера. Податковий Кодекс дає податківцям право проводити опитування співробітників підприємства ще до проведення перевірки, та будь-яке розходження в їхніх показаннях з письмовими поясненнями платника податків може бути використане проти нього.

Економічні дослідження

Податкові органи запитують детальну інформацію про процес проведення економічного дослідження. Зокрема, вони хочуть отримати первинне повне вивантаження порівнянних компаній з бази даних ("Амадеус", "Руслана" або "Спарк"), опис підходу до відбору зіставних компаній (стратегія пошуку), із зазначенням критеріїв, за якими перевірялася порівнянність діяльності цих компаній з умовами проведення контрольованих операцій. Також податкові хочуть бачити посилання на сайти порівнянних компаній, які використовувалися для аналізу.

Цей блок питань є одним з найбільш небезпечних для платника податків. Не секрет, що ринковий діапазон рентабельності залежить від фінального списку порівнянних компаній, відібраних за результатами виконання дослідження. Оскарживши включення у фінальний список певних компаній (або навпаки, додавши до списку компанії, раніше виключені платником податку), податкові органи можуть досягти істотної зміни ринкового діапазону. Це може відкрити їм дорогу для істотних донарахувань, якщо контрольований показник рентабельності платника податків не потрапить в переглянутий ринковий діапазон. Тому важливо приділити особливу увагу перевірці якості проведеного дослідження та правильності обраної стратегії.

Хочуть податкові органи детально розібратися і з розрахунком показника рентабельності платника податку, зазначеним в документації. Вони просять надати постатейну розшифровку витрат і доходів у розрізі окремих операцій. При цьому також запитують облікову політику підприємства в частині принципів і методів розподілу видатків, врахованих у наданому розрахунку.

Це питання є ключовим для майбутньої перевірки. При використанні четвертого методу ТЦУ (чистого прибутку), контрольований показник рентабельності розраховується на операційному рівні, що часто передбачає необхідність розподілу операційних доходів і витрат між різними контрольованими операціями. Платнику податків слід переконатися, що методи, що використовуються для такого розподілу, є обґрунтованими і відповідають його власній обліковій політиці.

Як платникам податків готуватися до перевірки?

Готуючись до запитів на надання документації і до майбутніх перевірок, потрібно враховувати, що нова редакція правил ТЦУ істотно скоротила терміни для відповіді на запити податкових органів. Так, документацію за запитом податкової всі платники податків зобов'язані надати протягом одного місяця (а не двох, як було раніше). Відповіді на додатковий запит за результатами вивчення документації повинні бути надані протягом лише десяти днів. Враховуючи це, слід приділити особливу увагу повноті документації за звітний період - адже за відведений час заповнити прогалини в документації може бути непросто.

Нова редакція правил ТЦУ зобов'язує всіх платників податків, що здійснюють контрольовані операції, готувати і вести документацію щодо ТЦУ. Ця норма передбачає необхідність підготовки документації по ТЦУ за кожний звітний період ще до отримання запиту податкових органів. Документація повинна містити актуальне економічне дослідження, оновлене з урахуванням останньої доступної інформації за минулий звітний період. Також документація повинна містити актуальний огляд ринку, а також аналіз функцій, активів і ризиків платника податку, з урахуванням змін, що могли відбутися за минулий звітний період. Нарешті, слід врахувати, що документація може надаватися в податкові органи виключно українською мовою, тому у випадках, коли вона спочатку готувалася іноземною мовою, потрібно забезпечити своєчасний переклад.

Платникам податків варто пам'ятати, що початок активних перевірок за ТЦУ - лише питання часу, і цей час необхідно використати для ґрунтовної підготовки.

Читайте РБК-Україна в Google News

On Top
Продовжуючи переглядати RBC.UA Ви підтверджуєте, що ознайомилися з Політикою конфіденційності Правилами користування сайтом і згодні з використанням файлів cookie. Ознайомитися
Погоджуюся