ua en ru

Про наслідки заборони грошових переказів між РФ і Україною

Про наслідки заборони грошових переказів між РФ і Україною
Александр Выговский
Александр Выговский
адвокат ЮФ «Ильяшев и Партнеры»

Здійснення грошових переказів між Росією і Україною найближчим часом буде ще більш ускладнене. Як відомо, минулого року Нацбанком України були введені санкції щодо платіжних організацій російських платіжних систем: "Колібрі", "Золота корона", "Юністрім", Anelik, Blizko та інших. Санкції введені на один рік, згідно з рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 16.09.2016 р. Знали б ініціатори, як їх непродумана ініціатива дуже скоро відгукнеться держбюджету України та бюджетам українців, які заробляють в РФ...

Поки все не так погано. Адже заходи українського регулятора зовсім не означають неможливість здійснення грошових переказів між Україною та Росією у якому-небудь напрямку. На сьогоднішній день для цих цілей можна скористатися послугами будь-якої міжнародної платіжної системи, яка не підпала під зазначені санкції.

У такій ситуації інтереси російських платіжних систем, безумовно, виявилися неповноцінними на ринку грошових переказів між Україною та Росією. Ринок тепер, по суті, переходить під контроль іноземних платіжних систем, таких як Western Union та MoneyGram. Однак дуже скоро можливість здійснення грошових переказів з їх допомогою теж може виявитися недоступною.

Цього тижня державна дума РФ ухвалила закон "Про внесення змін до федерального закону "Про національну платіжну систему", який можна розглядати як відповідну міру на вищевказану заборону Нацбанку України.

Цим законом передбачається, що у разі введення іноземною державою обмежень на використання на території цієї держави платіжних послуг, що надаються оператором платіжних систем, підконтрольних російським юридичним особам, з території РФ не підлягають здійсненню транскордонні перекази грошових коштів без відкриття банківського рахунку (включаючи перекази електронних грошових коштів) фізичним особам, якщо отримання грошових коштів на території такої іноземної держави може проводитися з використанням іноземних платіжних систем, оператори яких прямо або побічно не перебувають під контролем російських юридичних осіб.

Хоча теоретично даний захисний захід може застосовуватися до будь-якої країни, яка вирішила обмежити діяльність російських платіжних систем: вона спрямована саме проти України, бо поширюється на обмеження, введені до дня набрання чинності зазначеного закону. Як наголошується у пояснювальній записці до цього документу, встановлення заборони НБУ призвело до обмеження конкуренції на російському ринку платіжних послуг, здійснюваних у вигляді транскордонних переказів без відкриття рахунку, на користь іноземних платіжних систем. А за порушення зазначених у законі обмежень особами, які здійснили транскордонні перекази, пропонується стягувати штраф у розмірі здійснених платежів.

По суті, зазначений закон передбачає заборону відправлення грошей з Росії в Україну без відкриття банківського рахунку через іноземні системи грошових переказів. Нескладно припустити, що дане обмеження найбільш болісно буде сприйнято, перш за все громадянами України, які працюють в Росії і регулярно пересилають гроші своїм сім'ям до України. Санкції Нацбанку України і без того ускладнили і підвищили вартість їх грошових переказів, адже комісія російських платіжних систем трохи нижча. Будь-якої компенсації відходу з ринку грошових переказів російських платіжних систем українським регулятором передбачено не було. Тепер від російських контрзаходів вони можуть постраждати ще більше.

Набуття чинності зазначеного закону, яке має відбутися після закінчення 30 днів з дати його офіційного опублікування, може призвести до істотного скорочення легального переказу грошей українськими громадянами з Росії до України, які для цих цілей користувалися послугами систем Western Union і MoneyGram. За найскромнішими підрахунками, тільки минулого року обсяги таких переказів до України склали 1 млрд доларів, що в умовах валютного дефіциту в країні є непоганою підтримкою курсу національної валюти. Але хіба думали про це у НБУ, коли вводили санкції фактично проти себе.

Для багатьох українських гастарбайтерів відкриття поточного рахунку для переказу грошей до України є проблематичним. Адже необхідність відкриття банківського рахунку, серед іншого, означає розкриття інформації про те, хто і у якому обсязі переводить кошти за межі Російської Федерації, що для осіб, які працюють нелегально, може бути неприйнятним.

У даній ситуації постраждають і українські підприємці, які працюють з російськими контрагентами і користуються системами грошових переказів. Можна також спрогнозувати, що подібні заходи можуть спровокувати розвиток тіньового ринку послуг по здійсненню грошових переказів до України.

Збільшення потоку готівкової валюти через кордон на радість тільки митникам, провідникам потягів та водіям міжнародних автобусів. Навіть якщо у подальшому буде відкрито новий канал, який дозволяє забезпечувати грошовий трафік по коридору Росія-Україна-Росія в обхід вищевказаних обмежень, все одно станеться істотне подорожчання таких транзитних послуг.

У будь-якому випадку найбільшою мірою від таких обмежень постраждають саме споживачі відповідних послуг, а не їх постачальники, а також платіжний баланс країни в цілому, для якого важливий будь-який приплив валюти з-за кордону. Невже ми повернемося у часи, коли "заробітчан", які їдуть додому з кешем, знову будуть грабувати по обидві сторони кордону?

Цілком можливо, що ситуація найближчим часом буде "пом'якшена" на законодавчому рівні. Крім того, можна припустити, що представники міжнародних платіжних систем, інтереси яких також ущемлені з прийняттям вищевказаного російського закону, оскільки вони позбавляються можливості здійснювати відповідні грошові перекази, зможуть "домовитися" з російськими платіжними системами про прийняття переказів на користь одержувачів на території України.