ua en ru

Посадка до зльоту: у російських авіакомпаній падає інтерес до польотів в Крим

Посадка до зльоту: у російських авіакомпаній падає інтерес до польотів в Крим Російські авіакомпанії знижують кількість рейсів в окупований Крим
Російські авіакомпанії поступово відмовляються від польотів Крим. Незважаючи на діючий до недавнього часу заборону на рейси до Туреччини, а також на мораторій на польоти до Єгипту, росіяни не проявили великого інтересу до відпочинку на окупованому їх країною півострові. Разом з тим, російські авіаперевізники можуть зіткнутися з новими труднощами при реалізації квитків у Крим - Україна добивається виключення аеропорту Сімферополя з глобальних системи продажів авіаквитків.

Російські авіакомпанії поступово відмовляються від польотів Крим. Незважаючи на діючий до недавнього часу заборону на рейси до Туреччини, а також на мораторій на польоти до Єгипту, росіяни не проявили великого інтересу до відпочинку на окупованому їх країною півострові. Разом з тим, російські авіаперевізники можуть зіткнутися з новими труднощами при реалізації квитків у Крим - Україна добивається виключення аеропорту Сімферополя з глобальних системи продажів авіаквитків.

Російські авіакомпанії стали менше літати в Крим. За даними авіаційного ресурсу flightmapsanalytics.com, в серпні з аеропорту "Сімферополь" буде виконано 2497 регулярних пасажирських рейсів з Росії в Крим. Це майже на 16% менше, ніж у серпні минулого року.

Слід зауважити, що російських авіаперевізників взагалі не повинно бути на окупованій території, оскільки Україна ще в березні 2014 року ввела мораторій на польоти до Криму, проте російські авіакомпанії його ігнорують.


Лідером за порушеннями польотів в Крим залишається "Аерофлот". У цьому місяці російський перевізник має намір виконати на півострів 837 рейсів. У трійку російських авіакомпаній, що здійснюють польоти з забороненого маршруту, також входять Ural Airlines і VIM Airlines. Вони планують здійснити, відповідно, 357 (-20,8% до серпня 2015 року) і 343 рейсу (-5,8%).

Посадка до зльоту: у російських авіакомпаній падає інтерес до польотів в Крим

Інфографіка: статистика польотів російських авіакомпаній в окупований Крим

Скорочення кількості польотів у Крим ніяк не пов'язано з бюджетним фінансуванням російських авіакомпаній, говорить виконавчий директор галузевого агентства "Авіапорт" (Росія) Олег Пантелєєв. За його словами, уряд Росії у цьому році продовжила програму субсидування авіакомпаній, які виконують польоти в Крим з регіонів. "Її бюджет не був скорочений в цьому році, тому цей фактор не вплинув на кількість польотів в Крим", - каже він.

За даними російського Федерального агентства повітряного транспорту, програма субсидування перевезень буде здійснюватися з 1 червня по 30 листопада 2016 року. На її реалізацію у федеральному бюджеті Росії передбачено 611,8 млн. рублів.

Згідно авиаресурсу aviakassa.ru саме зараз доступне пропозицію для польоту з Москви до Сімферополя коштує 14,38 тис. рублів (5,59 тис. гривень; в обидві сторони 17-24 серпня). Політ із Санкт-Петербурга обійдеться в 31,86 тис. рублів (12,39 тис. гривень). Примітно, але на рейси до Сімферополя з Москви і Санкт-Петербурга дотації не виплачуються. Вони покладені на рейси з інших 58 міст Росії. Розмір субсидії на одну людину коливається від 1,48 тис. рублів (0,58 тис. гривень) з Анапи до 10 тис. рублів (3,89 тис. гривень) з Магадана.

При цьому тариф на ці квитки не повинен перевищувати 1,85-12,5 тис. рублів (0,72 - 4,9 тис. гривень) відповідно (такси і збори оплачуються окремо). Зараз самий доступний квиток з Анапи до Сімферополя і назад коштує 12,07 тис. рублів (близько 5 тис. гривень; 16-23 серпня), з Магадана - 71,01 тис. рублів (27,7 тис. гривень, з пересадкою в Москві). Російські чиновники запевняють, що авіакомпанії зможуть реалізувати за спеціальним тарифом до 187 тисяч квитків. Таким чином, виходячи з вже наявного пасажиропотоку в Сімферополь, дотаційними квитками може скористатися близько 10% пасажирів.

Втім, не всі російські авіакомпанія "горять бажанням" літати в Крим. Експерт авіаринку Андрія Ярмак називає серед таких російський лоукостер "Перемога". "Щоб не повторити долю свого попередника "Доброльота", яка потрапила під санкції за полетівши в Крим і в якого виникли проблеми з лізингодавцями літаків, "Перемога" не прагне літати на півострів", - говорить він.

Нагадаємо, в липні 2014 року ЄС ввів санкції стосовно російської авіакомпанії "Добролет" з-за того, що перевізник порушував заборону на польоти на окуповану територію. Але більше ні одна російська авіакомпанія, літаюча у Крим, під європейські санкції не потрапила.

Альтернатива Криму

за Причиною скорочення рейсів російських авіакомпаній в Сімферополь стало відновлення авіасполучення між Росією і Туреччиною, вважають експерти.

"На початку літа через закриття для росіян Туреччини і Єгипту в Крим стало набагато більше літати пасажирів. З відкриттям Туреччини потік туристів до Криму різко знизився, тому авіакомпанії і скорочують в кінці сезону 15% рейсів", - каже виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко.

Те, що в цьому році у росіян знизився інтерес до відпочинку в Криму, підтверджує і Олег Пантелєєв. "Серед російських туристів перестала рости популярність відпочинку в Криму. Росіяни, які звикли до рівня сервісу в тій же Туреччині, не задоволені якістю відпочинку в приватному секторі Криму, а пристойних готелів явно недостатньо", - говорить він.

Разом з тим, експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк пояснює різницю між скороченням зростання числа рейсів і зростанням пасажиропотоку тим, що російські авіаперевізники почали використовувати більш місткі літаки. "Зазвичай більшу кількість пасажирів меншою кількістю рейсів можна перевезти, якщо використовувати більш місткі літаки. Наприклад, одна дальнемагистральная машина перевозить стільки ж пасажирів,, як і два-три середньомагістральних або регіональних літака", - говорить він.

У цілому ж, на думку Олега Пантелєєва, зниження темпів зростання пасажиропотоку обумовлено декількома причинами. "По-перше, раніше одним з провідних гравців на ринку польотів в Сімферополь була авіакомпанія "Трансаеро", яка в минулому році пішла з ринку", - відзначає експерт. По-друге, аеропорт працює за межами пропускної здатності.

"Перевізники не можуть ні збільшити число рейсів, ні поставити більш місткі повітряні суду, оскільки "Сімферополь" працює на межі своєї пропускної здатності. Якщо навіть поставити більш місткий літак на рейс, то швидко обслужити пасажирів все одно не вдасться: не вистачає стійок реєстрації, обладнання для проведення передпольотного огляду. І розмістити додаткове обладнання ніде – немає вільних площ", - пояснює він.

Довгострокові наслідки

Україна не полишає спроб покарати російські авіакомпанії за польоти у аннексированный Крим. Державіаслужба методично виписує їм штрафи за заборонені рейси в Крим. Крім штрафів використовується ще один механізм - в минулому році Україна заборонила російським авіакомпаніям, літаючим в Крим, літати в інші аеропорти нашої країни. Однак і це не відлякало Росію від виконання рейсів на півострів.

"Проблема в тому, що в України немає досвіду залучення авіакомпаній на подібні порушення на міжнародному рівні. Але українські чиновники може непублічно, але продовжують чинити тиск на російські авіакомпанії", - пояснив РБК-Україна партнер юрфірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві.

Експерт відзначає, що, наприклад, стягнення штрафів з "Аерофлоту" і, як наслідок, можливість втратити кошти в українських банках, призвело до того, що цього літа авіакомпанія припинила продавати квитки на свої рейси через українські квиткові агентства. "Незважаючи на припинення польотів між Україною і Росією багато українці літали через Москву рейсами цього перевізника", - пояснює він.

Крім того, за словами Андрія Гука, Мінінфраструктури, Державіаслужба та Міністерство закордонних справ ініціюють перед міжнародними організаціями цивільної авіації та повітряного транспорту ІАТА та ІКАО питання виключення коду аеропорту "Сімферополь" з системи продажу.

"Відміна кодів ІАТА та ІКАО для аеропорту "Сімферополь" призведе до того, що в більшості міжнародних систем бронювання квитків можна буде купити квиток в цей аеропорт. Це саме по собі достатнє покарання для російських авіакомпаній, оскільки їм буде складніше продавати ці квитки", - говорить він.

За словами Андрія Гука, в Росії діє своя система кодування аеропортів, яка складається з трьох кириличних літер. "Таку кодування використовує порівняно мало популярна російська система бронювання "Сирена". Тому квитки в "Сімферополь" можна буде продавати тільки або в звичайних авіакасах в Росії або в агентствах, які мають доступ до "Сирені". Але останніх досить таки мало в світі", - зазначає він.

У цілому, з-за введення санкцій проти Росії українська авіація постраждала більше за всіх транспортних галузей. "Україна і Росія заборонила один одному в авіації все, аж до транзиту над власними територіями. Але при цьому інші транспортні галузі, зокрема, автомобільна та залізнична, виконують транзитні зобов'язання з Росією в тих чи інших масштабах", - підсумовує експерт авіаринку Андрій Ярмак.