ua en ru

Як і чому жителі окупованого Донбасу виявилися без мобільного зв'язку

Як і чому жителі окупованого Донбасу виявилися без мобільного зв'язку Окуповані території Донбасу опинилися без зв'язку (УНІАН)

Після того, як з-за обстрілу було пошкоджено кабель єдиного українського мобільного оператора, що працює в регіоні - Vodafone Україна, які проживають на непідконтрольної території громадяни опинилися без зв'язку. Хто постраждав і кому це вигідно - детальніше у матеріалі РБК-Україна.

Непідконтрольні Україні території Донбасу виявилися без мобільного зв'язку. Все із-за того, що в ОРДЛО був пошкоджений кабель оператора Vodafone Україна – єдиної української компанії, що надає послуги зв'язку на окупованій території. У Луганській області вдалося відновити зв'язок, але абоненти в Донецьку та області як і раніше не можуть здійснювати дзвінки та проводити фінансові операції в Інтернеті. Експерти говорять про те, що відсутність зв'язку посилить розрив між непідконтрольними територіями та Україною. Докладніше про те, чому зник зв'язок з ОРДЛО - в матеріалі РБК-Україна.

Компанія Vodafone Україна 11 січня повідомила, що в Донецькій і Луганській областях був пошкоджений оптоволоконний кабель. В результаті непідконтрольні території повністю залишилися без зв'язку, оскільки Vodafone фактично єдиний український оператор, який працює в цьому регіоні. Нагадаємо, оператор "Київстар" не працює в окупованих районах Донбасу з 2015 року, після того, як його обладнання було захоплене бойовиками. Після чого на підконтрольних територіях з'явилися відразу місцевих оператора "Фенікс" і "Лугафон". Компанія Lifecell офіційно повідомила, що не працює в Донецькій області з лютого 2017 року, а в Луганській припинили надавати послуги ще в 2016-м. Стаціонарний телефонний зв'язок з "материковою" Україною не працюють з моменту початку АТО.

У прес-службі Vodafone Україна виданню пояснили, що після пошкодження кабелю відразу ж звернулися в різні відомства з проханням забезпечити доступ ремонтної бригади до місця пошкодження. "Ми звернулися до всіх відповідальних інстанцій, включаючи українські адміністрації Луганської і Донецької областей, центр контролю і координації припинення вогню, місію ОБСЄ, з наполегливим проханням, щоб нашу ремонтну бригаду пропустили в "сіру зону"". У компанії уточнили, що якщо вдасться забезпечити безпечний доступ хоча б до ліній, пошкодженим в зоні АТО, це дасть можливість відновити зв'язок, якщо не для всіх абонентів, то для більшої їх частини".

Вже 17 січня директор з корпоративного управління і контролю компанії Vodafone Україна Олег Проживальський заявив про початок ремонту пошкодженого кабелю на непідконтрольної території Донбасу. "Сьогодні за сприяння ОБСЄ вогонь був припинений на два дні і почалися ремонтні роботи. Ми сподіваємося, що завтра (18 січня, - ред.) до обіду зв'язок буде відновлено", - повідомив він. За його словами, мобільним зв'язком Vodafone Україна на непідконтрольної території користуються майже два мільйони громадян України.

Але зв'язок вдалося відновити лише через три дні і то лише в Луганській області. Прес-секретар Vodafone Україна Вікторія Рубан пояснила, що доступ до місця несправності надавали всього на кілька годин в день. Вона також повідомила, що зв'язок на підконтрольних територіях Донецької області відновити поки що не вдалося. Навіть незважаючи на те, що компанія проводила ремонтні роботи. "На жаль "не бачимо" Донецьк. У Донецьку мережа не піднімається. Причина невідома - чи обладнання виведено з роботи, або ні енергопостачання", - Рубан зазначила на своїй сторінці у Facebook.

Обіцяла новину. Вісь вона: ремонтні роботи в районі м. Щастя завершені, Луганськ в ефірі. Нажаль «не бачимо» Донецьк. В Д...

Опубліковано Викторією Рубан 19 січня 2018 р.

Хто постраждав

Проживають на окупованих територіях Донецької області громадяни опинилися в певній ізоляції – вони не можуть оплачувати товари через Інтернет, купувати квитки на залізничний транспорт, проводити фінансові операції, адже державні банки вимагають смс-підтвердження при покупках або вході в інтернет-банкінг

За словами волонтера Олесі Цибулько, з-за відсутності зв'язку особливо постраждали люди, які займалися фрілансом і отримували гроші на картку з "материкової України". "Вони не будуть отримувати смс про те, що надійшов платіж. Їм доведеться, фактично, тільки в'їжджати на підконтрольну територію, знімати готівку і ввозити тому. Багато людей тримали гроші на картках, щоб поповнювати телефон, адже на підконтрольних територіях немає банківської системи", - розповіла Цибулько РБК-Україна. Вона додала, що пенсіонери з окупованих територій постраждали менше, адже вони часто приїжджали на "материкову" Україну, знімали пенсію готівкою і їхали назад. "При цьому потрібно додати, що вони були змушені обманювати державу, роблячи вигляд, що вони нібито переселенці", - зауважила вона. Без документом, що підтверджують статус тимчасово переміщеного особи, пенсійні виплати для проживаючих на підконтрольних територіях не здійснюються. Цибулько додала, що і для держави це серйозна втрата, так як в його інтересах максимально підтримувати зв'язки з населенням ОРДЛО.

Юрист "Донбас SOS" Марія Красненко впевнена, що основна проблема полягає навіть не у відсутності можливості здійснювати банківські операції. Набагато гірше саме відсутність зв'язку між людьми, що проживають на підконтрольних територіях, з іншою Україною і між собою. "Головна проблема - відсутність зв'язку між людьми, а в другу чергу - між територіями. Тут обговорювати питання наявності чи відсутності взагалі некоректно, тому що зв'язок повинна бути забезпечена", - підкреслила вона в коментарі РБК-Україна.

Красненко також спростувала інформацію про те, що з номерів "місцевих операторів" так званих ЛДНР – "Фенікса" і "Лугафона" неможливо додзвонитися на українські номери. Але, за її словами, тарифи у них значно вище. "Зв'язок з підконтрольною Україні територією у них вважається міжнародним. За нашою інформацією, всі дзвінки проходять через вишки, які знаходяться в Російській Федерації. Відповідно, оплата розраховується як міжнародний дзвінок. Тому дійсно досить дорого робити дзвінки на підконтрольну територію України. Зараз люди намагаються більше використовувати вайбер, скайп та інші месенджери для дзвінків", - розповіла юрист "Донбас SOS".

Кому вигідно

Експерти сходяться на думці, що пошкодження зв'язку Vodafone було сплановано бойовиками. Проте думка про їх мотиви розходяться. Існує думка, що самопроголошені влада переслідувала в першу чергу не політичний, а фінансовий інтерес. Журналіст Денис Казанський зазначає, що відхід українського оператора з ринку дозволить місцевим операторам зв'язку -"Фенікс" і "Лугафон", які контролюють нелегітимні влади, встановити монополію. "Вони створили ситуацію, коли є монопольне становище. Відповідно, монополіст може встановлювати будь-яку ціну", - підкреслив Казанський. Той факт, що в Луганській області бойовики дозволили відновити зв'язок, а в Донецькій – ні, Казанський пояснює тим, що в цих регіонах різні влади. Він додав, що у луганського оператора "Лугафон" дуже слабкий сигнал, тому без Vodafone область могла залишитися фактично без зв'язку.

У той же час, журналіст Сергій Гармаш вважає, що в даній ситуації можна говорити про сукупність фінансових і політичних інтересів. Наприклад, на прес-конференції 15 січня "міністр зв'язку ДНР" Віктор Яценко повідомив, що з моменту відключення Vodafone-Україна було продано 50 тис. стартових пакетів "Фенікса", а до кінця тижня у поштові відділення надійде ще 100 тис. сім-карт. Сергій Гармаш прогнозує, що поки всі ці стартові пакети не продадуть, бойовики не дозволять відновити українську зв'язок в Донецьку. За його словами, ще одна мета, яку переслідували бойовики - посилити ізоляцію регіону від материкової України, що, в свою чергу, може пошкодити Мінським процесу. "За останній рік ізоляція непідконтрольних територій Донбасу тільки посилилася. Крім того, відмова від української зв'язку зменшує контроль Росії над Донбасом, так як із-за цього їй буде складніше віддати тому ці території Україні", - підкреслив Гармаш.