ua en ru

чому військова прокуратура взялася за "Укрзалізницю"

чому військова прокуратура взялася за "Укрзалізницю" Держкомпанія, яку очолює Войцех Балчун, опинилася в полі зору прокуратури (kmu.gov.ua)

Головна військова прокуратора ГПУ порушила кримінальну справу за фактом можливих зловживань співробітників "Укрзалізниця" своїм службовим становищем. Крім того, правоохоронні органи вважають, що їх діяльність пов'язана з фінансуванням тероризму та несе загрозу національним інтересам. Мова йде, зокрема, про махінації з оплатою транзиту російських вагонів по території України. Сумніви у прокурорів також викликають судові процеси з банками-кредиторами УЗ. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Скупі подробиці

Як стало відомо РБК-Україна, 21 березня Головна військова прокуратура Генеральної прокуратури порушила кримінальну справу за фактом можливого прямого або прихованого фінансування тероризму (ч. 3 ст. 258-5 КК), по якому проходить, в тому числі, і менеджмент "Укрзалізниці". Офіційно в Гпу цю інформацію не підтвердили, проігнорувавши запит видання.

Але в червні на сайті відомства було опубліковано повідомлення про те, що ГПУ встановило причетність цілого ряду приватних фірм і посадових осіб УЗ до організації поставок продукції підприємств, розташованих на території так званих ДНР і ЛНР. Товари закуповувалися нібито для потреб державної залізничної монополії, а до бюджетів нелегітимних республік через фіктивні фірми надходила оплата з держбюджету України.

Тоді ж прокуратура офіційно заявила, що менеджмент УЗ сприяв зниженню тарифів на транзитні вантажні перевезення по території нашої країни для російських компаній. В тому числі, і для "Федеральної вантажної компанії", яка перебуває під санкціями в Україні. До таких висновків прокурори прийшли після проведення майже 30 обшуків житла співробітників УЗ і приміщень держкомпанії.

За версією джерела РБК-Україна в правоохоронних органах, в УЗ нібито активно діють так звані "тіньові керівники", які пов'язані з сином побіжного президента Віктора Януковича Олександром, і одним з його найближчих соратників Юрієм Іванющенком.

Правоохоронні органи підозрюють, що ці особи координують закупівлі товарів структурними підрозділами УЗ за завищеними цінами, а також лобіюють інтереси фірм, які виробляють товари в зоні АТО. Ці схеми, вважає співрозмовник видання, забезпечують надходження коштів незаконним злочинним формуванням у Донецькій і Луганській областях.

Джерело РБК-Україна в "Укрзалізниці" вважає, що порушення правоохоронними органами справ по статті "фінансування та підтримка тероризму" - стандартна практика, якщо які-небудь українські компанії вели фінансові розрахунки з РФ.

"Це перше, що зараз ефективно застосовується. Інтерес у слідства якраз спрямований на підозрілі й сумнівні фінансові операції між суб'єктами України і РФ, пов'язаними з питаннями залізничних вантажоперевезень", - уточнив співрозмовник видання в УЗ, який не побажав назвати своє ім'я.

Нагадаємо, з 1 січня 2016 року Росія ввела заборону на транзит товарів з України по своїй території, в тому числі, і на перевезення вагонами "Укрзалізниці". Вже в травні минулого року УЗ ввела аналогічні санкції відносно ряду російських компаній, заборонивши їм перевозити товари по території України.

Фабулу кримінальної справи проти УЗ можна умовно розділити на два напрямки, за якими ведеться слідство. Одне з них стосується проблем, пов'язаних з погашенням держкомпанією кредитів у банках, які правоохоронці називають "ризиковими". Друге – пов'язане з наданням знижок при сплаті ставок за транзит російським компаніям.

Почалося з банків

З першого - "банківському" - направленню мова йде про судових розглядах "Укрзалізниці" з цілим рядом фінустанов, які в 2010-2013 роках надавали держкомпанії позики і тепер намагаються стягнути близько 8 млрд гривень з боржника через суди. За інформацією РБК-Україна, Національна поліція проводила перевірку цих судових справ і передала Головній військовій прокуратурі матеріали, з яких випливає, що співробітники УЗ, що представляють інтереси компанії в судах, нібито навмисне їх програють.

"Ризиковими кредитами" правоохоронні органи називають позики держпідприємства "Донецька залізниця" (входить в структуру УЗ), що отримані в українських представництвах російських банків (Ощадбанк, ВТБ Лізинг Україна), а також у фінустановах олігархів Вадима Новинського і Ріната Ахметова (банк "Форум", ПУМБ). Крім того, в перелік ризикових позик увійшов і кредит, виданий компанії 2012 році "Таскомбанком" на суму 5,2 млн доларів.

Суди різних інстанцій визнають "Укрзалізницю" правонаступником держпідприємства "Донецька залізниця" і стягують з державної монополії борги за кредитними договорами "Донецької залізниці". Причому робиться це всупереч мораторію на стягнення боргів цього підрозділу УЗ, який Верховна Рада встановила в кінці минулого року.

Заборона діє до проведення інвентаризації та оцінки майна "Донецької залізниці". Такий аудит Україна може провести лише після закінчення АТО, оскільки активи компанії розташовані на непідконтрольної території.

В "Укрзалізниці" РБК-Україна " повідомили, що станом на 1 липня 2017 року заборгованість держкомпанії перед цими банками становить 12 млрд гривень (перед "Ощадбанком" 8 млрд гривень і "Промінвестбанком" - 4 млрд гривень). Самі кредити УЗ не погашає, але вчасно сплачує відсотки, щоб уникнути нарахування штрафів і пені. Але в структуру цієї 12-мільярдної заборгованості не входять борги ДП "Донецька залізниця" за мораторію на їх стягнення. Інші суттєві подробиці в УЗ повідомити не змогли.

Російський транзит

За словами джерела РБК-Україна у правоохоронних органах, другий напрям, за яким прокуратура веде слідство стосовно УЗ, щодо безпідставного надання переваги російським "Федеральної вантажної компанії" і "Сибірсько-Уральської нефтегазохимической компанії" (СИБУР) під час здійснення вантажних залізничних перевезень територією України, а також зловживання службовим становищем співробітниками УЗ при наданні знижок компаніям "ТК-Логістик" та "Трансконтейнер Україна" для транзиту територією України

Джерело в правоохоронних органах звертає увагу, що в лютому на посаду директора департаменту з вантажних перевезень і логістики УЗ був призначений Максим Кушнірчук. До цього він, нібито, керував вище зазначеними експедиторськими компаніями "ТК-Логістик" та "Трансконтейнер Україна".

Схема, за версією слідства, полягала в тому, що "ТК-Логістик", будучи оператором і платником за проїзд вагонів, нібито помилково інформувала УЗ про наміри щодо використання вагонів власності РФ, які поверталися в транзитному режимі, і плата за їх повернення повинні була нараховуватися згідно "Опублікованій тарифній політиці". Цей документ є міжнародним договором. В Україні він набирає чинності після відповідного наказу Мінінфраструктури. Але нарахування проводилися згідно з заявами про подачу вагонів нібито під вантаження в Україні "Тарифного керівництва", що занижувало суми тарифу за транзит.

При цьому російська компанія платила логістичній фірмі обґрунтовану законодавством тариф згідно "Опублікованій тарифній політиці". Але фірма, у свою чергу, отримані кошти платила УЗ згідно Тарифного керівництва", а залишок нібито обналичивала і розподіляла між задіяними в корупційній схемі співробітниками УЗ.

Втім, джерело РБК-Україна на транспортному ринку вважає, що з-за дій логістичних компаній і російських перевізників, суми збитків набагато більші. "Різниця (застосованих тарифів, - ред.) становить близько від 100 до 120 євро на одному вагоні, їх проїжджало щомісяця близько 2000 одиниць", - пояснив РБК-Україна співрозмовник. Ця схема застосовується з початку 2014 року. Таким чином, загальні втрати УЗ за останні 3,5 року можуть скласти більше 10 млн євро.

Але офіційно в УЗ повідомили, що при формуванні тарифів російським компаніям ніколи не надавався особливий статус. Не виділялися преференції підприємствам, підконтрольним російським акціонерам, або будь-яким іншим учасників ринку залізничних перевезень.

"Починаючи з 2008 року, відсутня практика встановлення персональних знижок для окремих платників за перевезення транзитних вантажів залізничним транспортом України. Тарифні умови на перевезення транзитних вантажів залізничним транспортом України встановлюються і діють для всіх без винятку експедиторських організацій, які уклали з ПАТ "Укрзалізниця" договори про організацію перевезень транзитних вантажів залізничним транспортом України на відповідний фрахтовий рік і мають код платника для проведення розрахунків, пов'язаних з перевезенням транзитних вантажів по території України", - повідомили в УЗ У компанії підкреслюють, що УЗ не створює ніяких преференцій для експедиторських організацій.

"ТК-Логістик" та "Трансконтейнер Україна", незважаючи на обіцянки відповісти на питання РБК-Україна, від коментарів утрималися, а "Федеральна вантажна компанія" проігнорувала запит видання. А в СИБУР у відповідь на запит повідомили наступне: "На жаль, ми не зможемо прокоментувати. Ми в принципі не коментуємо неофіційну інформацію".