ua en ru

Чому Україні потрібна легалізація грального бізнесу

Чому Україні потрібна легалізація грального бізнесу Питання легалізації грального бізнесу в Україні обговорюється давно
Елена Макеева
Елена Макеева
Заместитель министра финансов Украины
Питання щодо легалізації грального бізнесу в Україні вже декілька років обговорюється учасниками ринку, експертним середовищем, представниками органів законодавчої та виконавчої влади. Відсутність ефективної регуляторної політики у сфері азартних ігор створила умови для негативного сприйняття грального бізнесу в суспільстві, а заборона діяльності казино та букмекерства у 2009 році призвели до переходу букмекерства та казино у "сіру зону".

Питання щодо легалізації грального бізнесу в Україні вже декілька років обговорюється учасниками ринку, експертним середовищем, представниками органів законодавчої та виконавчої влади. Відсутність ефективної регуляторної політики у сфері азартних ігор створила умови для негативного сприйняття грального бізнесу в суспільстві, а заборона діяльності казино та букмекерства у 2009 році призвели до переходу букмекерства та казино у "сіру зону".

Саме тому протягом останніх 5 років законодавцями було внесено на розгляд Верховної Ради більше 10 законопроектів щодо легалізації та регулювання ринку азартних ігор, однак жодна з цих спроб не була втілена в життя.

11 грудня 2015 року у Раді зареєстровано законопроект №3632 "Про детінізацію ринку азартних ігор та забезпечення доходами бюджету з метою виконання соціальних зобов'язань", розроблений Кабінетом Міністрів України. Метою законопроекту є запровадження дієвої системи регулювання грального бізнесу та наповнення державного бюджету, та, в одночас, ефективне регулювання рівня доступності ринку азартних ігор для різних категорій населення - що має сприяти підвищенню ефективності боротьби з залежністю громадян від азартних ігор.

У процесі підготовки проекту закону Міністерство фінансів України мало на меті напрацювати ефективну та прозору систему регулювання діяльності азартних ігор. Аби зробити це, Міністерство провело значну системну роботу щодо аналізу можливих методів регулювання, та пошуку найкращої моделі роботи цього ринку для нашої країни.

Про що йде мова, коли ми кажемо "системна робота"?

По-перше, Міністерство фінансів організувало ряд зустрічей, круглих столів обговорень з представниками як національних, так і міжнародних компаній. Сьогодні нас намагаються звинуватити у лобіюванні якихось інтересів просто на підставі факту зустрічі з компанією. Але, аби читачі зрозуміли масштаб проведеної роботи, дозвольте дати перелік всіх проведених зустрічей та гравців ринку, що брали у них участь.

26 травня 2015 року відбулося засідання індустріальної комунікаційної платформи Цільової команди з податкової реформи при Національній раді реформ з учасниками ринку лотерей - тієї частини грального ринку, що сьогодні функціонує легально. На зустрічі були присутні представники Міністерства фінансів, Державної фіскальної служби України, Верховної Ради України, представники операторів державних лотерей ТОВ "М.С.Л.", ПРАТ "Патріот" та ін.

На порядку денному індустріальної платформи була необхідність обговорити важливі питання у сфері державного регулювання та оподаткування лотерей, нагальна потреба аналізу проблемних питань у галузі, пошук шляхів їх вирішення, врахування у розробці стратегії реформування. Представники лотерейного бізнесу висловились за те, що у оподаткуванні лотерей необхідно застосувати фіксовані ставки податку з валового ігрового доходу - різниці між сумою надходжень від проданих лотерей і виплачених гравцям виграшів.

Одночасно, було наголошено та аргументовано, що запропоновані зміни у оподаткуванні досягнуть своєї мети лише разом із якісно новим підходом держави до регулювання та контролю ринку лотерей. Необхідно запровадити прозорі і дієві правила контролю держави за обсягом випуску, продажу лотерей і виплати виграшів, тобто максимально ефективно контролювати валовий ігровий дохід у кожного оператора, наголошували учасники зустрічі. На даний час такі нормативні правила та засоби контролю у держави не досконалі.

Для досягнення цієї мети вони запропонували на законодавчому рівні встановити правила випуску та обліку лотерей, розповсюдження лотерей та виплату виграшів виключно в режимі реального часу, підключення онлайн-систем операторів лотерей до єдиного центру контролю у Державному Казначействі, розробити умови нагляду та контролю за дотриманням таких правил, відповідальність за їх порушення.

Обговорюючи розвиток прозорого ринку державних лотерей, присутні учасники ринку наголосили на необхідності запровадження цільового призначення коштів, що надходять до державного бюджету від продажу лотерей, а саме: насамперед, спрямовувати такі кошти на соціально значимі проекти, такі як підтримка спорту та культури. Одночасно необхідно встановити порядок доступу до відповідної інформації громадськості, визначити порядок інформування державою про витрати таких коштів.

Пропозиції учасників індустріальної платформи були максимально враховані Міністерством фінансів у проекті вищезазначеного закону в частині оподаткування та регулювання діяльності лотерей.

У липні 2015 року Міністерством фінансів було ініційовано зустрічі у форматі круглих столів з іншими представниками ринку азартних ігор з метою розгляду проблемних питань галузі, положень законодавства, що регулюють сферу грального бізнесу, а також з метою отримання пропозицій щодо вдосконалення законодавства.

Так, 17 липня 2015 року відбувся круглий стіл щодо букмекерської діяльності за участю міжнародної холдингової компанії "ФАВБЕТ", ГО "Спілка букмекерів України", ГО "Всеукраїнський союз розвитку букмекерства", Міжнародної холдингової компанії "ПАРИМАТЧ". 22 липня 2015 відбувся круглий стіл щодо діяльності казино за участі підприємств казино "АВАЛОН", "Тайм-аут", "Оазіс", "Термінал", компанії Vertex Hotel Group, ТОВ "Купідон-Спорт", ТОВ "Купідон", ТОВ "Андромеда", ТОВ "Аватекс" (член мережі "Casino split group"), радника Міністерства економічного розвитку та торгівлі, компанії "КЛВ", ТОВ "Готель Менеджмент". 24 липня відбувся Круглий стіл з представниками ринку лотерей: ТОВ "М.С.Л.", ПрАТ "Патріот", ПАТ "Державний ощадний банк України, компанія КЛВ, ПІІ "Українська Національна Лотерея".

Таким чином, протягом травня-липня 2015 року Міністерство фінансів зустрілося з представниками понад 20 українських підприємств та організацій у сфері гральної індустрії.

Також під час розробки зазначеного законопроекту була проведена ґрунтовна робота щодо вивчення світового досвіду врегулювання питання діяльності закладів азартних, для чого Міністерство фінансів використовувало як технічну допомогу міжнародних експертів у цьому питанні, так і численні зустрічі з представниками міжнародного грального бізнесу.

Так, технічну допомогу у розробці проекту закону "Про детінізацію ринку азартних ігор та забезпечення доходами бюджету з метою виконання соціальних зобов'язань", Міністерству фінансів надавала - і продовжує надавати німецька федеральна компанія GIZ на замовлення уряду Німеччини. Всі процедури з надання технічної допомоги виконуються GIZ і контролюються цією компанією та посольством Німеччини в Україні. GIZ надає пряме фінансування підрядників.

Щодо зустрічей, - керівництво Міністерства фінансів провело 3 робочі зустрічі з представниками великих міжнародних компаній, підчас яких ознайомилося з їх порадами щодо регулювання даної сфери.

Зокрема, на прохання комерційного відділу Посольства Великої Британії в Україні, ще 19 травня 2015 року Міністерство фінансів провело зустріч з представниками британської компанії Inspired Gaming Group щодо представлення досвіду регулювання грального бізнесу у Великій Британії, а також в інших країнах, де компанія Inspired Gaming Group досягла значних результатів.

13-14 жовтня на запрошення Українського конгресу грального бізнесу я взяла участь у конференції GAME-ON, де разом зі 130 участниками конференції вивчали досвід європейських країн у регулюванні діяльності азартних ігор.

24 листопада Міністерство фінансів отримало листа від шведської компанії Betsson AB з описом власних напрацювань щодо діяльності на ринку азартних ігор в мережі інтернет та шляхів її модернізації та розвитку.

7 грудня до Міністерства фінансів на прохання компанії "Інтралот" звернулось Посольство України в Грецькій Республіці з проханням розглянути можливість започаткування двостороннього співробітництва у сфері азартних ігор. Наразі Міністерством фінансів розглядається питання щодо узгодження зустрічі з компанією "Інтралот" на початку 2016 року.

На прохання американської компанії Scientific Games Corporation 10 грудня 2015 року відбулася зустріч з представниками Міністерства фінансів, в ході якої були презентовані напрацювання компанії щодо діяльності на ринку лотерей в рамках довготривалої співпраці з одним із операторів національної лотереї.

В результаті всіх проведених зустрічей, обговорень та опрацювання пропозицій, надісланих Міністерству, більшу частину ідей та пропозицій було закладено в урядовий проект закону "Про детінізацію ринку азартних ігор та забезпечення доходами бюджету з метою виконання соціальних зобов'язань".

Вже після подання проекту закону про регулювання грального бізнесу до Верховної Ради, 14 грудня, на прохання Посольства України в США відбулася зустріч представників Мінфіну з представниками компанії IGT Corporation, на якій компанія презентувала різні моделі регулювання ринку лотерей та найуспішніші практики власної діяльності по всьому світу.

А 18 грудня Міністерство фінансів отримало лист народного депутата Віталія Чепиноги щодо залучення до розробки проекту закону про гральні ігри, у якості консультантів, міжнародних експертів Стівена Сінклера, засновника компанії Star Casinos Ltd., та економіста Еліезер Абрамович.

Таким чином, за останні 8 місяців Міністерство фінансів провело колосальну, і, ймовірно, найбільш масштабну в історії нашої країни роботу щодо аналізу поточної ситуації у сфері азартних ігор та аналізу можливих шляхів зменшення шкідливого впливу азартних ігор на населення з одночасним підвищенням прозорості цієї галузі та надходжень від її надприбутків у держбюджет. Одним з важливих елементів цієї роботи був збір позицій різноманітних гравців ринку щодо оптимальної моделі його регулювання. В проекті закону №3632 було враховано пропозиції як національних гравців ринку так і досвід міжнародних країн. І тому будь-які звинувачення на адресу Міністерства фінансів у лобіюванні інтересів міжнародних компаній у сфері грального бізнесу є безпідставними та такими, що не відповідають дійсності.

Команда Міністерства фінансів є абсолютно впевненою, що ми пропонуємо для країни найкращий варіант регулювання галузі, що враховує інтереси громадян, держави та бізнесу. Ми пропонуємо проект закону, що стоїть на сторожі інтересів всього суспільства, а не окремих малих його груп.