ua en ru

чому не вдається викоренити хабарі за отримання водійських посвідчень

чому не вдається викоренити хабарі за отримання водійських посвідчень Експерти виступають за те, щоб практичні іспити проходили втричі довше, як в країнах ЄС (Фото: УНІАН)

Вже місяць в Україні теоретичні іспити на отримання водійських прав здають за новою системою. У Головному сервісному центрі МВС готують ще одне нововведення. До кінця наступного року на всіх практичних і теоретичних іспитах буде працювати фото- і відеофіксація. Завдяки ній хочуть побороти корупцію. Однак, експерти впевнені, що відеокамери не завадять брати хабарі. Вони пропонують низку інших, більш ефективних, на їхню думку, заходів. У той же час, колишні учні автошкіл розповідають, що після передачі функцій МРЕВ сервісним центрам, корупція, як і раніше процвітає. Детальніше про це – в матеріалі РБК-Україна.

За даними Головного сервісного центру МВС, у 2016 році близько 700 тис. осіб отримали водійські посвідчення. У першому півріччі 2017 року таких людей було 360 тис.

Два роки тому в Україні почали ліквідацію міжрайонних реєстраційно-екзаменаційних відділів ДАІ (МРЕВ). Їм на заміну прийшли сервісні центри МВС. Саме вони зараз видають водійські посвідчення. Одним із завдань нових центрів була боротьба з корупцією під час здачі іспитів на права. Як відзначають експерти, нові центри дійсно рідше беруть хабарі, але корупція, як і раніше, існує.

Більш детально про випадки корупції розповідають люди, які з нею зіткнулися. Оксана із Запоріжжя вчилася в автошколі минулого літа. Незадовго до іспитів співробітники школи зібрали всіх учнів і сказали, що без хабара ніхто не зможе здати. Переконували, що чисто математично дешевше заплатити, ніж заново йти в автошколу після проваленого тесту. У результаті, майже вся група вирішила заплатити, такса була близько тисячі гривень.

"Ми всі прийшли на іспит з водіння і здавали. Інструктор кричав, що ми не здали, що нам не дадуть права. Але їх дали всім, хто платив", - розповідає Оксана. Лише одна дівчина з групи вирішила здавати без хабара, але інструктор тричі її навмисно завалив. На теоретичній частині всіх, хто платив, посадили за певні комп'ютери. Можна було відповідати навмання, не замислюючись. Навіть якщо людина неправильно відповідала, комп'ютер видавав, що це "вірна відповідь".

Нові тести

У Головному сервісному центрі обіцяють продовжувати боротися з корупцією і вдосконалити процес отримання водійських прав. З 1 липня в Україні оновили теоретичні тести на отримання водійських посвідчень. Для цього в Головному сервісному центрі МВС, спільно з Міністерством освіти розробили близько 2,5 тис. нових питань. Їх виносили на громадське обговорення і враховували зауваження профільних громадських організацій.

Нові запитання побудовані в залежності від категорії водійських прав. Тобто, в електронних квитках для категорії B немає питань щодо вантажних автомобілей. Також теоретичний іспит тепер сконцентрований на безпеці дорожнього руху, а інші питання вирішили виключити.

За словами першого заступника директора Головного сервісного центру Сергія Гончарова, тести вирішили оновити, щоб вони відповідали діючим правилам дорожнього руху, а також європейським стандартам. Крім того, у старих правилах було кілька помилок і формулювань, які можна було трактувати по-різному. "Навіть якщо людина згідно з правилами дорожнього руху давала правильну відповідь, згідно з тестовим квитком вона відповідала неправильно", - розповів РБК-Україна Гончаров.

Крім того, тепер комп'ютер вибирає питання автоматично. Кожен, хто складає іспит, відповідає на довільні 20 питань, і вони не будуть повторюватися в такому ж порядку для інших людей. Нові питання більше орієнтовані на те, щоб майбутні водії намагалися зрозуміти правила руху логічно, а не "зазубрювали" квитки. "Ми плануємо збільшити кількість питань, щоб люди не робили чисто механічної роботи із щоденного проходження екзаменаційних білетів, не замислюючись над тим, чому цей варіант відповіді правильний, а цей – ні. Можливо, в майбутньому буде чотири або п'ять тисяч питань", - підкреслив Гончаров. За його словами, в автошколах відзначають, що з новими іспитами не виникло якихось додаткових труднощів. Для тих, хто вчить правила дорожнього руху, здати тести іншого зразка не становить проблеми.

Як зазначив у коментарі РБК-Україна голова Всеукраїнського об'єднання автошкіл Ілля Щербина, в нових тестах дійсно вдалося врахувати низку недоліків, які були в попередніх. У тому числі – прибрати фактологічні помилки. В цілому була пророблена серйозна робота і нові тести побудовані більш логічно. Однак зрозуміти, чи всі помилки були усунені, можна буде тільки після того, як на сайті Головного сервісного центру буде опублікований повний перелік питань.

Думки експертів з приводу нових тестів розділилися. Заступник голови координаційної ради Загальнонаціонального Форуму безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв вважає, що Головний сервісний центр виконав важливу задачу. На його думку, нові запитання спрямовані саме на перевірку знань. Попередні білети, що існували в різних варіаціях близько 10 років, створювали скоріше для того, щоб заплутати тих, хто здає іспит.

В коментарі РБК-Україна Караваєв розповів, що в майбутньому приберуть питання з технічного влаштування автомобілів та надання медичної допомоги. Вони не відповідають європейській практиці. У країнах ЄС водіям рекомендують звертатися до техстанції, а не намагатися ремонтувати машину самостійно. Точно так само, за словами Караваєва, вважається, що якщо медичну допомогу буде надавати людина без профільної освіти, вона може нашкодити. "А поки у нас водій повинен бути і автослюсарем, автомедиком", - коментує Караваєв.

На думку голови громадської організації "Громадський комітет транспортної безпеки" Юрія Папірового, нові тести не так вже сильно відрізняються від попередніх. У коментарі РБК-Україна Папіровий висловив думку, що питання в нових квитках, як і раніше, не визначає якість підготовки водія. Крім того, майбутнім водіям навіть ускладнили завдання. Замість трьох варіантів відповідей, стало п'ять. І якщо раніше з питаннями можна було ознайомитися в спеціальному збірнику, то зараз їх немає навіть на сайті Сервісного центру. За словами експерта, через те, що всі питання розробляли саме в Сервісному центрі, його співробітники зможуть, як і раніше, брати хабарі. "Головний сервісний центр розробив тести сам для себе, і сам їх прийняв. Ніхто не відміняв людський фактор, тому директори автошкіл зможуть так само домовлятися з екзаменаторами", - зазначив Папіровий.

Проте в Головному сервісному центрі обіцяють, що повний перелік питань скоро з'явиться на сайті. "Це дві з половиною тисячі питань не у вордовському форматі, а у форматі картинок, тому їх з технічної точки зору складно розмістити на сайті. Але незабаром вони будуть розміщені", - підкреслив заступник директора центру Сергій Гончаров. У сервісному центрі також зазначили, що на сайті є приклади питань, їх можна пройти онлайн. При кожному подальшому проходженні, людині будуть потрапляти нові питання. Гончаров також зазначив, що кількість варіантів відповідей не встановлювали навмисне. В деяких питаннях їх може бути п'ять, а в деяких – три, як і раніше. "Частина варіантів була ініційована автошколами, щоб можна було переконатися, що людина дійсно розуміє, яка відповідь правильна, а не намагається вгадати", - пояснив Гончаров.

Відеофіксація

Ще одним нововведенням, яке готує Головний сервісний центр, стане фото- та відеофіксація на теоретичних і практичних іспитах. За словами Гончарова, зараз готується відповідна нормативна документація, яку можуть прийняти вже восени. Фіксацію вже починають впроваджувати в тестовому режимі. Це необхідно, щоб вибрати оптимальні механізми: як встановлювати пристрої, яким чином зчитувати і зберігати інформацію. Після цього вже можна буде порахувати, скільки коштів знадобиться в масштабах країни.

Як зазначив Гончаров, в західних країнах для цих цілей використовують автоматизовану фіксацію, яка повністю контролює рух машини, а іноді навіть цілі автоматизовані автодроми, які коштують мільйони доларів. В Україні будуть використовувати менш дороге обладнання. До кінця 2018-го планується обладнати всі автомобілі, задіяні для практичних іспитів. І ті, які належать сервісним центрам та знаходяться у власності держави, і автомобілі автошкіл.

На думку експертів, відеофіксація допоможе знизити корупцію, але не побороти її повністю. Як зазначив Юрій Папіровий, після її впровадження, тим, хто хоче отримати права, доведеться обов'язково приходити на іспит. Маючи на увазі, що зараз люди, які дають хабарі, можуть взагалі не бути на практичній частині.

Адвокат, що спеціалізується на автомобільних питаннях, Вадим Володарський, розповів РБК-Україна, що завдяки нововведенню, кандидати зможуть довести, що їх завалили на іспиті. "Адже бувають випадки, коли кажуть: якщо ти не заплатиш гроші, ти не здаш, як би добре ти не вмів водити", - підкреслив експерт.

Чіткі критерії і незалежні екзаменатори

Щоб українські водії були більш професійними, експерти пропонують проводити навчання за європейськими стандартами. Як розповів Караваєв, в країнах ЄС майбутніх водіїв пускають за кермо тільки після повного освоєння теорії. Вони здають іспит на знання правил дорожнього руху і лише після цього приступають до практики. "У той же час, в Україні учень автошколи, який ще не знає правил, вже через два тижні сідає за кермо", - зазначив експерт.

Щоб знизити корупцію в сервісних центрах, необхідно провести цілу низку змін, вважають експерти. По-перше, іспити не повинні приймати співробітники сервісних центрів. Караваєв пропонує взяти на озброєння досвід європейських країн, де незалежні екзаменатори, не пов'язані ні з поліцією, ні з міністерством інфраструктури. Вони є неупередженими у прийнятті рішень і несуть персональну відповідальність за водіїв. "Вони приймаючи іспити, ставлять свій особистий підпис, несуть відповідальність, аж до кримінальної", - розповів Караваєв. І якщо людина, що склала іспит, в подальшому регулярно порушує правила дорожнього руху або стає учасником ДТП, тоді правоохоронці з'ясовують, хто випустив таку людину на дорогу.

Крім того, експерти виступають за те, щоб практичні іспити проходили втричі довше, як в країнах ЄС. За українськими нормативними документами, іспит повинен тривати не більше чверті години, а за європейськими - не менше сорока п'яти хвилин. Як зазначив Караваєв, за більш тривалий час можна краще оцінити навички водіння.

За словами голови Всеукраїнського об'єднання автошкіл Іллі Щербини, в Україні також необхідно розробити прозору систему вимог для практичних іспитів. Щоб для всіх був єдиний перелік вправ, за виконання чи невиконання яких будуть, наприклад, нараховуватись або зніматися бали. Така норма має бути закріплена в загальному нормативно-правовому документі. "На сьогодні рішення приймаються дуже суб'єктивно. Екзаменатор просто каже – "ви не здали". І немає механізмів, щоб оскаржити це рішення", - підкреслив голова Всеукраїнського об'єднання автошкіл.