Як стало відомо РБК-Україна, міністр інфраструктури Володимир Омелян домовився з європейським лоукостером Ryanair, який восени почне польоти з України, про ставку аеропортового збору в "Борисполі" в 7,5 доларів за кожного пасажира. Зараз авіакомпанії платять міжнародного аеропорту 17 доларів з пасажира. Для того, щоб пільговою ставкою змогли скористатися і інші авіаперевізники, літаючі з "Борисполя", керівництво аеропорту розробило систему знижок на сплату аеропортового збору. Максимальну користь з всіх працюючих в країні авіаперевізників отримає найбільша українська авіакомпанія "Міжнародні авіалінії України". Вона вже оголосила про початок продажів квитків з новим low cost тарифом, порівнянного з цінами на квитки провідних європейських бюджетних авіакомпаній. Вартість квитків по Україні стартує з 9 доларів, а при польотах за кордон - з 21 доларів. Але купити квиток за такою ціною пасажири зможуть за 10 і більше місяців до вильоту, і повернення посадочні документи підлягати не будуть. Яким чином вихід на український ринок Ryanair позначиться на вартості авіаперельотів для українців - в матеріалі РБК-Україна.
У розпорядженні РБК-Україна опинилася копія листа про наміри, який за підсумками переговорів підписали міністр інфраструктури Володимир Омелян та комерційний директор авіакомпанії Ryanair Девід О'Брайен. У документі прописані ключові умови роботи провідного європейського лоукостера в міжнародному аеропорту "Бориспіль". Нагадаємо, що Ryanair планує восени почати літати в європейські міста з Києва та Львова. У листі, яке опинилося у розпорядженні видання, мова йде про співпрацю авіакомпанії зі столичним аеропортом.
У документі вказується, що остаточна сума збору, який міністерство та аеропорт "Бориспіль" встановлять для авіакомпанії Ryanair, складе 7,5 доларів з кожного пасажира. Цей тариф буде діяти протягом чотирьох років з моменту початку польотів в аеропорти, раніше не охоплені рейсами з "Борисполя". Зараз авіакомпанії літають з "Борисполя", платять аеропортовий збір з кожного пасажира в розмірі 17 доларів. Таким чином, Ryanair, виходячи на український ринок, домігся від міністерства істотного зниження ставки.
В документі наголошується, що ставка збору в 7,5 доларів розрахована з урахуванням річного пасажиропотоку Ryanair не менше 150 тис. пасажирів (у грошовому еквіваленті - близько 1,13 млн доларів, - ред.). Ця сума також включає знижений збір на безпеку, який складе 3 долари замість нинішніх 4-х доларів. У листі, зокрема, зазначено, що знизити ставку цього збору міністерство має до початку польотів європейської авіакомпанії. Крім того, в документі вказується, що від Ryanair очікують в 2018 році пасажиропотік у 250 тис. пасажирів, враховуючи, що авіакомпанія має намір здійснювати 15 польотів на тиждень.
Генеральний директор аеропорту "Бориспіль" Павло Рябікін уточнив РБК-Україна, що 7,5 доларів - це всі витрати Ryanair в аеропорту "Бориспіль". Крім збору на безпеку, за його словами, збір аеропорту - 3,5 долара - включає плату за обслуговування пасажирів в терміналі і за зліт-посадку літака. "Це кінцевий розмір аеропортового збору після 80% знижки", - розповів виданню Рябікін. Крім 7,5 доларів, Ryanair буде платити за послуги хендлінгових компаній (наземне обслуговування літаків) 1,3-2 долара з пасажира.
У листі, який складається всього з чотирьох пунктів, один присвячений умовам польотів лоукостера в лондонський аеропорт "Станстед". Це невипадково - якщо інші рейси Ryanair з Києва в європейські міста не здійснювались, то в Лондон вже літають інші авіакомпанії. Ставка аеропортового збору в 7,5 доларів буде поширюватися і на цей рейс, а її зниження буде компенсовано за рахунок зростання неавіаційних доходів "Борисполя" (наприклад, доходи від продажу в duty-free). Але пільгова ставка для рейсу Київ-Лондон буде скасована, якщо з-за виходу європейського лоукостера на цьому маршруті пасажиропотік знизиться на 10%. У цьому разі збір становитиме 15 доларів з пасажира.
Володимир Омелян до підписання угоди між європейською авіакомпанією та українськими аеропортами коментувати умовах їх співпраці відмовився. Проте раніше в інтерв'ю РБК-Україна міністр підтвердив, що лист про наміри дійсно існує. "Ми провели переговори з аеропортом "Бориспіль" і з Ryanair. Мною було підписано лист про наміри в присутності представника "Борисполя". Там була не тільки фіксація ціни, але і ряд інших параметрів, які є прийнятними для "Борисполя". Зараз аеропорт працює над втіленням всіх цих параметрів", - заявив чиновник.
Джерело РБК-Україна на авіаційному ринку, що побажав залишитися неназваним, розповів виданню, що листом про наміри умови співпраці між Ryanair і аеропортами не обмежуються. За його словами, існує ще один окремий документ, в якому прописані обов'язки авіакомпанії перед Україною. Втім, уточнити деталі співрозмовник не зміг.
Виконання домовленостей щодо зниження ставки збору для європейського лоукостера дозволять Мінінфраструктури домогтися зменшення зборів для всіх авіакомпаній, які літають з "Борисполя". Перший крок у цьому напрямку відомство вже зробило, оприлюднивши проект наказу про зниження аеропортового збору у "Борисполі" з 17 до 13 доларів.
Але і ця цифра не остаточна. Щоб встановити ставку до 7,5 доларів для всіх гравців ринку, "Бориспіль" повинен надати їм знижку до 80%. Відповідно до законодавства, і зараз директори аеропортів можуть надавати таку знижку авіакомпаніям, але підстави для цього чітко не прописані. У разі затвердження наказу Мінінфраструктури, яке орієнтовно очікується до 5 липня, знижка на сплату аеропортового збору буде надаватися "для розширення географії польотів з аеропорту та збільшення пасажиропотоку".
Паралельно аеропорт "Бориспіль" оприлюднив оновлену версію свого положення про застосування понижуючих коефіцієнтів до аеропортових зборів.
"Ми вирішили змінити дисконтну програму таким чином, щоб вона приблизно відповідала тим умовам, які висуває Борисполю Raynair. Але ця програма буде відповідати очікуванням Raynair тільки тоді, коли проект наказу Мінінфраструктури про зниження аеропортового збору з пасажира з 17 до 13 доларів пройде всі формальності і буде підписаний, - пояснив РБК-Україна Павло Рябікін. - Крім того, програмою знижок зможуть скористатися й інші авіакомпанії, оскільки знижки не можу бути ексклюзивними. Рекордний прибуток минулого року (чистий прибуток "Борисполя" у 2016 році перевищила 50 млн доларів, - ред.) і високі фінансові показники першого кварталу поточного показують, що ми можемо собі це дозволити".
Аеропорт готовий надати авіакомпанія три види знижок. Перший дисконт буде діяти при відкритті нового рейси з "Борисполя" в будь-який аеропорт, відстань від якого до будь-якого аеропорту, куди вже виконується рейс з України, складає не менше 100 км. Знижки на нові напрямки будуть застосовуватися протягом чотирьох років - у перший рік виконання вона залишить 80%, другий - 60 відсотків, третій - 40%, четвертий - 20%.
Ще одна категорія знижок буде застосовуватися до трансферним пасажирам, які використовують аеропорт "Бориспіль" тільки для пересадки на інший рейс. У цьому випадку дисконт для авіакомпанії складе 80% всіх таких пасажирів.
Третій тип знижок буде залежати від пасажиропотоку незалежно від того, чи виконує авіакомпанія новий або вже існуючий рейс. Їх розмір буде варіюватися від 10% (якщо річний пасажиропотік становитиме від 100 до 300 тис. пасажирів) до 50% (при пасажиропотоці 2,4-4,8 млн чоловік) і 60% (понад 4,8 млн пасажирів).
Партнер юрфірми "Анте", спеціаліст з авіаційного праву Андрій Гук вважає, що від впровадження нової системи знижок в "Борисполі" максимальну вигоду отримає найбільша українська авіакомпанія МАУ. "Від двох з трьох типів знижок виграє як раз МАУ, зокрема, від знижок, що залежать від обсягів перевезень і для трансферних пасажирів", - упевнений експерт.
Він вважає, що умови надання цих знижок можна було б вважати справедливим, якби їх застосування було б обмежене у часі. "Приміром, можна було б встановити, що якщо авіакомпанія перевезе за рік 300 тис. пасажирів, то вона отримає 50% знижки до аеропортових зборів. Але для того, щоб отримати таку знижку у наступному році, авіаперевізнику треба було б збільшити пасажиропотік на 20%. Але цього не зроблено. Знижки за обсягами перевезень та знижки до трансферним пасажирам надаються безстроково, а повинні були б мотивувати".
Як каже експерт з авіаційного права, партнер юридичного бюро ECOVIS "Бондар і Бондар" Олег Бондар, який представляє інтереси МАУ у кількох судових процесах, напередодні Євро-2012 міністерство інфраструктури і аеропорт Бориспіль публічно пообіцяли МАУ програму знижок на аеропортові збори для того, щоб мотивувати МАУ перейти в тільки що побудований термінал "Д" "Після того, як авіакомпанія перевела всі рейси в новий термінал, держава забула про свої обіцянки. МАУ довелося домагатися оголошених знижок в судовому порядку", - говорить він.
За інформацією джерела на авіаційному ринку, ефективний розмір знижок МАУ в Борисполі в результаті виграних судових процесорів зараз не перевищує 25%.
Тепер же МАУ зможе претендувати на знижку, залежну від пасажиропотоку, у 50% та 80% при застосуванні знижок для транзитних пасажирів та обслуговування нових рейсів. Таким чином, у МАУ більше, ніж у інших авіакомпаній шансів скористатися всіма трьома видами знижок, що надаються аеропортом, і в результаті сплачувати ставку аеропортового збору в 7,5 доларів нарівні з Raynair.
Примітно, але, згідно з положенням, розробленим "Борисполем", МАУ зможе скористатися знижками на експлуатацію нових маршрутів, не тільки за абсолютно новим напрямкам, але і з відкритим протягом попередніх трьох років - наприклад, рейси до Венеції або Коломбо. У "Борисполі" уточнили, що цією ж нормою зможуть скористатися авіакомпанії, які відкривали в останні три роки нові рейси з "Борисполя", наприклад, Ellinair, "Дніпроавіа", Air Serbia, якщо подадуть заявку на застосування програми стимулювання.
За словами Олега Бондаря, тепер, наприклад, МАУ, з урахуванням її обсягів пасажиропотоку, може претендувати в Борисполі на ефективну знижку всього до 45%. "У той же час стараннями міністерства Raynair все одно отримує кращі умови - якщо буде впроваджена ідеологія, яку відстоює міністр, то практично будь-який рейс Raynair з Борисполя на свої бази може вважатися новим, а знижка для Raynair може становити до 80%, - обурюється він. - А якщо ще врахувати тарифи для Raynair в базових аеропортах, які напевно відрізняться від тарифів, доступних там для МАУ, то виходить, що новий лоукост явно знаходиться у більш вигідному положенні. Вже зараз можна стверджувати, що такі дії міністерства порушують українське законодавство і призводять до спотворення конкуренції".
Але в результаті у виграші виявляться пасажири, впевнений Павло Рябікін. "Ринок стимулює МАУ йти на зниження цін. Крім того, ми підштовхнули МАУ до того, що скориставшись умовами, аналогічними тим, які висуває нам Ryanair, МАУ теж змогли піти у лоукост-сегмент", - підсумував гендиректор "Борисполя".
наприклад, вартість квитків на лоукост-тарифом МАУ по Україні тепер будуть стартувати з 9 доларів, а при польотах за кордон - з 21 доларів. Правда, такі ціни діють при купівлі квитка за 10 місяців та більше від дати вильоту, не включають в себе харчування і багаж, за винятком 7 кг ручної поклажі. Крім того, ці квитки можна повернути. Але, в будь-якому випадку, в українського пасажира з'являється більш широкий вибір цінових пропозицій.