ru ua

чому зростають ціни на проїзд у маршрутках

чому зростають ціни на проїзд у маршрутках Левова частка в тарифі на проїзд в маршрутках - вартість паливно-мастильних матеріалів

Другий місяць по Україні котиться хвиля підвищення цін на проїзд у маршрутках. Після січневого зростання вартості в одних регіонах, у лютому почали підніматися ціни у інших. На черзі, наприклад, Луцьк. За повідомленням Луцької міськради, передбачається підвищення тарифу на проїзд у автобусах по місту з 3 до 4 гривень.

 Підвищення цін на проїзд у маршрутках викликає обурення у городян. Вони називають його необґрунтованим через те, що якість самого обслуговування не поліпшується. У той же час перевізники нарікають на зростання цін на паливо та запчастини - ключову складову тарифу. Свою роль зіграло подвійне підвищення мінімальної зарплати, яке було сприйнято перевізниками як посилення податкового тиску.

Чому перевізники підвищують тарифи на проїзд у маршрутках в окремих містах, і що впливає на це - у матеріалі РБК-Україна.

Бої під Києвом

Наприкінці січня віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко доручив відреагувати на необґрунтоване підвищення тарифів на пасажирські перевезення. За його словами, підвищення "мінімалки" - не виправдання для зростання тарифів і назвав такі дії з боку окремих перевізників "шахрайством". "Дехто на підвищення мінімальної зарплати до 3200 гривень вирішив зміцнити свій дохід та під підвищення мінімальної зарплати почали підвищувати ціни. Особливо гостро у цьому плані питання стосується підвищення вартості міських та міжміських пасажирських перевезень у маршрутних таксі", - цитує віце-прем'єра сайт Кабміну.

Ці заяви пролунали, зокрема, після чергового зростання цін у маршрутних таксі Київської області. На окремих маршрутах виникали конфлікти у перевізників і місцевих жителів, які навіть перекривали дороги. На тиждень частина підприємців знизили тариф до рівня останнього грудневого підвищення, але згодом ціни знову зросли.

Як повідомив РБК-Україна в.о. начальника управління інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (КОДА) Олег Манушевич, зараз в області курсує 3,5 тис. автобусів на 520 маршрутах, які обслуговують 97 приватних фірм. Після підняття вартості мінімальний тариф за проїзд в області зараз становить 0,36 гривень за пасажиро-кілометр, а максимальний - 0,8 гривень. Він стверджує, що перевізники не погодили тарифи із КОДА. За розрахунками робочої групи з представників влади та перевізників, обґрунтований тариф має бути не вище 0,55 гривень. За рекомендацією влади, перевізники могли підняти вартість на 25%. "Деякі з них погодилися, інші підняли на 50-80% ", - зазначив він. Знизили ціни тільки три перевізника - у Києво-Святошинському районі. Інші досі не повідомили про свої наміри.

Зазначимо, що з 6 лютого перевізників Київської області перевіряє група з представників Укртрансбезпеки, Нацполіції, ДФС Київської області, Пенсійного фонду, військових комісаріатів та Антимонопольного комітету. АМКУ залучили за підозрою перевізників у змові для одночасного підняття цін. Вже складено дев'ять актів про порушення виконання умов договору перевізниками, вони оштрафовані.

"Якщо буде складено три і більше акти (на одного перевізника, - ред.), то ми будемо розривати з ними договори на перевезення, - каже Манушевич. - Штрафи у нас спочатку виписує Укртрансбезпека - 1700 гривень. Через 10 днів - 17 тис. (за умови його несплати, - ред.)".

Олег Манушевич повідомив, що робоча група вже звернулася до прем'єр-міністра Володимира Гройсмана із проханням скасувати урядову постанову про зняття зобов'язань з обладміністрацій регулювати тарифоутворення. Також у КОДА обмірковують у судовому порядку зобов'язати погоджувати підвищення тарифів, згідно з умовами договору.

Голова асоціації "Автоперевізники Київщини" Олексій Павленко розповів РБК-Україна, що перевізники направили повідомлення про підвищення тарифів у два етапи - у грудні та січні - КОДА ще у листопаді 2016 року. Перше до 2017 року повинно було бути незначним, до 1 гривні, через збільшення вартості палива. Після цього підвищувати проїзд перевізники зібралися через зростання розміру мінімальної зарплати до 3200 гривень. На засідання представники управління інфраструктури КОДА не з'явилися. "На наш лист про підвищення тарифу - ми його надали 24 листопада 2016 - прийшла відповідь, що управління інфраструктури розглянуло ваш лист про зростання вартості проїзду "Прийняти до відома", - розповідає Павленко. - Замість того, щоб зустрітися... мовляв, давайте розглянемо ваші розрахунки, тобто, якось узгодити. Але вони знають, що не мають повноважень щодо дерегулювання ціни, але вирішили, що простіше відписатися від нас".

Поки що, за його словами, діалог зайшов у глухий кут. Перевізники під прицілом перевірок, хоча "нелегалів як не чіпали, так і не чіпають". Асоціація підготувала компромісний варіант для губернатора - взяти на себе компенсацію за перевезення пільговиків, хоча кошти на це повинні виділятися із держбюджету. "На себе беремо, економимо вам більше 300 млн. Більше того, у містах Київської області міський проїзд для дітей буде складати 1 гривню у межах міста. Тобто, ми ще десь 60 млн даємо бюджету області. Близько 400 млн гривень ми даруємо за свої кошти, замість того, щоб їх отримати, даруємо обласному бюджету", - пояснює Павленко їх пропозицію.

Перевізники у середині минулого року пропонували обласній влади ввести програму компенсації тарифів, щоб залишити ціну стабільною. "Тариф, наприклад, 50 копійок. Доплатіть 10 копійок із бюджету, і в області буде такий тариф, як був, - каже голова асоціації. - У десяти районах районна адміністрація знайшла кошти для компенсації вартості проїзду. Ось, Бориспільська РДА знайшла кошти і каже: "Нате вам гроші, зробіть тариф, який був, ми компенсуємо вам різницю".

Але після чергового підвищення не варто очікувати зниження тарифів на проїзд, заявив Павленко. "На жаль, я не можу спрогнозувати, що якийсь може бути сюрприз з електроенергією, паливом, доларом та іншими складовими наш тариф. Але, як правило, якщо перевізник підвищує вартість проїзду один раз, то мінімум рік він їздить без зміни", говорить він.

Труднощі підрахунку

Левова частка тарифу - вартість паливно-мастильних матеріалів, розповів РБК-Україна президент "Союзу перевізників України" Валентин Демчук. "Розраховуються витрати, які він (перевізник, - ред.) несе. Далі розраховується пасажиропотік. До витрат додається рентабельність 10-15% і виходить певна сума. Скажімо, витрат за місяць всього лише 1 млн гривень. Рентабельність - 10% - це 1,1 млн. Витрати розділилися на пасажиропотік з рентабельністю - вийшла, по суті, вартість квитка", - роз'яснює він особливості калькуляції.

Крім паливно-мастильних матеріалів на витрати перевізники враховують і технічне обслуговування, оренду приміщення та землі, і зарплату працівників та податки з них. Валентин Демчук роз'яснює, що через підвищення мінімальної зарплати у три рази зросли податки, які необхідно платити перевізнику. На прикладі підприємця другої групи платників єдиного податку він підраховує нинішню суму його видатків - мінімально понад 10 тис. гривень на місяць. "Якщо він має один автобус і два водія на цей автобус, то на цих двох водіїв виходить 4 тис. гривень податкового навантаження. Плюс він повинен заплатити їм зарплату, навіть взявши на мінімальну, а це 6400 гривень".

Про збитки перевізників через безкоштовний проїзд пільговиків нагадує президент "Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників" Ігор Шкіря. За його словами, держава майже нічого не відшкодовує перевізникам. "Чим більше такої категорії на тому чи іншому маршруті, тим менше доходів у конкретного перевізника, - говорить він. - Держава паразитує на пільги, які були обіцяні пенсіонерам та іншим категоріям, зобов'язує перевізника возити цих людей безкоштовно, а вони компенсації не отримали".

Зараз за процедурою перевізники у містах повинні узгодити вартість, подаючи відповідну калькуляцію за методикою Мініфраструктури до органів місцевого самоврядування. Ігор Шкіря розповідає, що різні тарифи у різних містах пояснюються діями місцевої влади при їх затвердженні. "Якщо в одному місті один тариф, а в іншому - інший, це якраз різниця, яку погодили депутати, - розповідає президент асоціації. - Вони розраховують, але в одному місті взяли до уваги те, що подали перевізники, а в іншому сказали: "Ні, хлопці, будете возити дешевше". Від конкретної ситуації у місті, від конкретного лобі, від багатьох факторів (залежить, - ред.) ".

У той же час на приміських та міжміських перевезеннях - ліберальні правила. "Якщо він (перевізник, - ред.) бачить, що не виходить на рентабельність, розрахувавши, він просто оголошує органам влади і пасажирам, що з певного числа буде встановлений новий економічно обґрунтований тариф", каже Валентин Демчук.

Особливості регіональної маршрутної політики

Ціни на проїзд у маршрутному таксі зросли і у столиці - на 1 гривню. Як повідомили РБК-Україна у прес-службі Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, зараз частину маршруток обслуговують приватні перевізники, а іншу - комунальне підприємство "Київпастранс". "Всього приватних перевізників - 25. Від них курсують 1583 автобусів за діючими договорами. Всього маршрутів - 169. Якщо брати маршрутні таксі "Київпастрансу", то маршрутів 30 і там курсує 277 автобусів", - повідомила прес-секретар департаменту Юлія Мороз.

При цьому вона уточнила, що ціни на проїзд підвищилися саме на маршрутах приватних підприємців. "Це потрібно, щоб збиралися слухання, такі самі як громадська рада. Без цієї процедури змінити ось так ціну на громадський транспорт - це було б проти народу", - пояснила вона одну з причин відсутності зростання ціни на маршрутки "Київпастрансу".

За словами директора компанії "Транс груп" Володимира Назаренка, який у столиці перевозить пасажирів на шести маршрутах, його фірма підняла тариф не тільки через зростання цін на паливо і запчастини. У тому числі, і через подорожчання вартості автобусів, які закуповуються для оновлення парку. Зараз його компанія користується 160 автобусами. "Якщо у 2014 році, коли було підвищення тарифу у грудні, брали автобус I Van за 365 тис. гривень, то у грудні 2015 ми його вже брали за 720 тис. гривень. А ось 28 грудня 2016 ми купили останній автобус за 1, 022 млн гривень. З такою ціною, при якій ми їздимо, можете собі уявити, коли його можна буде відбити. Тим більше, люди кажуть, що "ми хочемо їздити у кращих автобусах", - розповідає він. У майбутньому взагалі доведеться закуповувати автобуси вищої екологічної безпеки, що призведе до збільшення витрат. На останньому конкурсі з відбору перевізників міська влада висунула вимогу, що у Києві мають працювати автобуси екологічної безпеки не нижче ЄВРО-4. "Ось і виходить, що ті автобуси, які ми купили - ЄВРО-2, ЄВРО-3 - вже не підходять. І нам потрібно знову все перекуповувати, - пояснив він. - Вартість одного такого автобуса на початок року - десь 1, 8 млн гривень".

За його словами, фірма взяла інвестиційне зобов'язання на п'ять років - за цей час необхідно закупити 60 автобусів стандарту ЄВРО-4. За умови стабільності ціни на такий транспорт витрати можуть досягати 140 млн гривень.

Вартість квитка у маршрутках зросла і у регіонах. Наприклад, у Харкові з 12 лютого ціни зросли від 50 копійок до 1 гривні. Зараз у місті - майже 100 маршрутів, які обслуговують лише приватні перевізники. Найнижча ціна - 3,5 гривні, а найвища - 7 гривень.

"Ціна палива і зарплата. Все. Більше ніяких складових. Я мовчу - запчастини і все решта - це само собою. Але основне - ціна палива і мінімальна зарплата, - заявив РБК-Україна заступник міського голови Харкова з питань інфраструктури Євген Водовозов. - Останній раз підйом на маршрутки був на початку 2015 року". Він додав, що через підвищення мінімальної зарплати на одному з підприємств Харкова "податки на зарплату з січня виросли майже на 500 тыс.".

У той же час підняли вартість проїзду у маршрутках не у всіх обласних центрах. Наприклад, в Одесі нічого не змінилося. "Не готовий говорити, чому. Це хіба погано?" - заявили РБК-Україна у Департаменті транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради. Зазначимо, що зараз в Одесі маршрутні таксі - тільки приватних перевізників. Ціна проїзду єдина для всього міста - 5 гривень, останнє підвищення тарифів було навесні 2015 року.

Інша ситуація - у Львові. Там 56 затверджених маршрутів, на яких курсують 540-560 автобусів як приватних, так і комунальних перевізників. Тариф також не піднімали з 2015 року. Але ціна, нижча на 1 гривню - 4 гривні на всіх маршрутах. За словами начальника управління транспортом Львівської міськради Віктора Щира, перевізники розуміють, що підвищення тарифів не вирішить проблему з транспортом у місті. При зростанні цін відразу збільшується кількість пасажирів, які пред'являють документи на пільговий проїзд. Хоча автентичність цих посвідчень у багатьох з них - під питанням. Виходом може бути або монетизація, або, взагалі, скасування пільг. Тільки після такого кроку можна думати про те, чи варто піднімати тариф на проїзд.

"Наші автобуси працюють у режимі маршрутного таксі. До переходу на електронний квиток ми хочемо перейти на звичайний режим роботи громадського транспорту. В принципі, він не сильно відрізняється. Маршрутне таксі повинно зупинятися на вимогу пасажира. А звичайний режим - громадський транспорт повинен зупинятися тільки на визначених зупинках для цього маршруту, - говорить РБК-Україна Щир. - Цей перехід тягне за собою і, відповідно, перегляд тарифу".

Однак у Львівській області на автобусних маршрутах приміського та міжміського сполучення з середини січня ціни зросли. За повідомленням львівського відділення "Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників", на маршрутах міжміського сполучення тариф виріс на 10-12%. Мінімальна вартість проїзду - 5 гривень. На приміських автобусних маршрутах внутрішнього районного сполучення перевізники розраховують тариф індивідуально по кожному району окремо.

Президент "Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників" Ігор Шкіря назвав серед можливих причин стабільності тарифу на проїзд у Львові - прибутковість маршрутів у місті. "Львів - велике і компактне місто. Там перевезення на хорошому маршруті досить прибуткові. А що стосується області, то там є різні маршрути. Є маршрути між містами, є маршрути між великими селищами, наприклад. Є якісь маршрути з далекого села, де треба їхати поганою дорогою і везти дуже мало платоспроможних пасажирів", - заявив він.