ua en ru

чому пасажирам таксі складно домогтися компенсації у випадку аварій

чому пасажирам таксі складно домогтися компенсації у випадку аварій В Україні з ліцензіє працює тільки від 1% до 5% машин, які надають послуги таксі (Фото: УНІАН)

З вересня в Україні для легальних таксі можуть ввести спеціальні жовті номери. Чиновники у Міністерстві інфраструктури розраховують, що таким чином зможуть залучити пасажирів до законних перевізників і забезпечити їм безпеку. У профільних асоціаціях таксистів відзначають, що такі заходи не вплинуть на "нелегалів", а лише посилять тиск на офіційних перевізників, яких в Україні і так мало. У той самий час пасажирам таксі, які потрапляють в аварії, дуже важко домогтися компенсації збитку. Про те, чи покращитися ситуація із таксі в країні - у матеріалі РБК-Україна.

Ніхто не застрахований

Більшість таксі в Україні працюють нелегально, тому у випадку аварії пасажиру важко отримати компенсацію. Як виявилося, відшкодування збитків важко домогтися навіть користувачам відомих сервісів. У ніч з 25 на 26 червня 28-річна киянка Тетяна Зацерковна потрапила в аварію у Києві. Повертаючись додому, вона замовила автомобіль через додаток Uber. Як стверджує дівчина, ДТП сталося з вини водія таксі, який, перетинаючи вулицю Велика Васильківська, не поступився дорогою автомобілю, що їхав по головній трасі. Зустрічна машина протаранила таксі, а удар припав на заднє пасажирське місце праворуч, де і сиділа Тетяна. Варто відзначити, що водій таксі був на автомобілі марки Volkswagen із литовськими номерами. Тетяна розповіла РБК-Україна, що водій не зміг надати їй першу медичну допомогу через свою розгубленість з приводу аварії. У машині не виявилося навіть аптечки. Від розбитого скла потерпіла отримала глибокі порізи на обличчі і тілі, а також множинні травми від удару.

Пізніше її забрала швидка допомога, медики наклали близько 15 швів. Судово-медична експертиза виявила у Тетяни закриту черепно-мозкову травму і пошкодження зору. У медичному висновку зазначено, що у дівчини пошкоджена сітківка обох очей. Поки визначити, наскільки це серйозно не можна, потрібно тривале спостереження лікарів.

Як розповіла Тетяна, співробітник компанії Uber подзвонив їй через день після аварії. Він приніс свої співчуття і повідомив, що збитки має відшкодувати винуватець події, тобто - водій. Сама компанія може допомогти написати заяву у поліцію. Потім кілька днів співробітники не відповідали на повідомлення Тетяни у Facebook, у яких вона писала, що має намір судитися із компанією. Але після появи на одному з телеканалів сюжету про аварію, співробітники Uber почали запитувати документальні підтвердження ДТП, а також інформацію про витрати на лікування. Через тиждень після події, компанія не змінила свою позицію і як і раніше не планує відшкодовувати збитки. Замість цього вони запропонували юридичну допомогу.

Водій погодився зустрітися із дівчиною через кілька днів після аварії, але він також не готовий особисто відшкодовувати збиток. Поки таксист сподівається, що необхідну суму виплатить страхова. Але у нього була тільки обов'язкова страховка цивільної відповідальності власників транспорту ("автоцивілка"), яка не поширюється на водіїв таксі. До того ж, у його страхової компанії зараз фінансові труднощі і вона тільки з цього року почала виплати за 2015-ий рік. На юридичній консультації Тетяні повідомили, що страхова компанія повинна буде виплатити їй компенсацію у будь-якому випадку, але потім вона може вимагати ці гроші із водія. Але щоб домогтися страхових виплат, Тетяні потрібно дочекатися документів із поліції і рішення суду. Якщо дівчина не доб'ється компенсації від українського офісу Uber, вона планує звертатися до центрального офісу у США.

Як повідомили у компанії Uber у відповідь на запит РБК-Україна, вони підтримують зв'язок із потерпілою Тетяною Зацерковною і обговорюють, як можуть їй допомогти. "Твердження про те, що на автомобіль була відсутня страховка помилкове", - заявили журналісту. У компанії запевняють, що наявність автомобільної страховки - одна із обов'язкових умов підключення до платформи Uber, а отже, пасажир застрахований у разі шкоди його здоров'ю. Однак, який конкретно вид автомобільної страховки повинен бути у водія, у компанії не вказали. Водіями Uber можуть бути виключно юридичні особи та індивідуальні підприємці. Для підключення до системи вони повинні надати пакет документів, включаючи водійське посвідчення і документи на автомобіль.

В Uber також відповіли, що перед підключенням до платформи водіїв інформують про правила і про те, що вони зобов'язані дотримуватися правил дорожнього руху, до числа яких входить обов'язкова наявність аптечки у автомобілі. Також водії повинні підтримувати технічну справність авто. За порушення приписів їх відключають від системи.

На питання про те, чи буде Uber відшкодовувати збитки, якщо аварія сталася з вини водія таксі, у компанії не дали чіткої відповіді. "У разі нещасного випадку, що стався із користувачем, служба підтримки Uber надає допомогу у процесі взаємодії зі страховою компанією аж до повного вирішення питання", - повідомили у компанії.

Але водій, який їздить на автомобілі з іноземною реєстрацією, в Україні не має права працювати таксистом. У коментарі РБК-Україна юрист Володимир Караваєв роз'яснив, що на автомобілях з іноземними номерами, які ввозять до нас за Стамбульською конвенцією, а тим більше за транзитом, згідно із законом, не можна проводити комерційні перевезення.

У сервісі "УКЛОН" РБК-Україна повідомили, що компанія надає пасажирам виключно інформаційні послуги із розміщення замовлень. Перевезенням пасажирів займаються їх партнери, з якими компанія попередньо укладає договір. Це можуть бути інформаційні служби таксі або окремі водії. Якщо з їхньої вини відбувається ДТП, то саме вони несуть відповідальність за аварію. У свою чергу, "УКЛОН" надає пасажирам матеріальну допомогу, розміри якої залежать від обставин аварії. У компанії також запевнили, що перед укладенням договору із перевізниками перевіряють стан автомобілів і надалі проводять перевірки авто кожні три місяці.

Жовті номери

Міністерство інфраструктури планує ввести жовті автомобільні номери для таксі, у яких є ліцензія. Планується, що нові номери почнуть вводити вже у вересні. Як зазначає заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк, за допомогою таких номерів пасажири зможуть визначати легальних перевізників. Це необхідно, у першу чергу, через те, що в Україні значна частина таксі працюють поза правовим полем.

Спеціальні жовті номери зможуть отримати і машини підприємства-перевізника, і приватні авто, які мають ліцензію. Вартість номерів - 120 гривень. Видавати їх буде Головний сервісний центр МВС, номери також будуть вписуватися до технічного паспорту автомобіля. За словами чиновника, від перевізника вимагається, щоб транспорт був безпечним і пройшов техогляд. "Це дасть пасажирам впевненість, що вони отримають належний рівень послуг. У той самий час, перехід на жовті номери не обмежуватиме права таксистів, а навпаки надасть їм переваги", - підкреслив Лавренюк. Наприклад, у Києві вони зможуть їздити по смузі громадського транспорту.

Однак представники асоціацій таксі і диспетчерських служб стверджують, що таке нововведення Мінінфраструктури лише посилить навантаження на легальних перевізників. За даними Української таксомоторної асоціації, в Україні всього 1% автомобілів таксі працюють у легальному полі, а в Асоціації інформаційно-диспетчерських служб вказують на 5%. Всього ж в країні близько 250 тис. таксі.

Голова Профспілки таксистів України Василь Попик уточнив виданню, що введення жовтих номерів не ускладнить життя тим перевізникам, які працюють нелегально. Але за цю ініціативу заплатять офіційні таксі - разом із номерними знаками доведеться міняти і технічні паспорти.

Як розповів РБК-Україна глава Української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк, у багатьох розвинених країнах легальні таксі використовують окремі номерні знаки, щоб їх легше було визначити. Але щоб вивести ринок із тіні, таких заходів, очевидно, недостатньо. Введення жовтих номерів - це лише один із пунктів, і далеко не першорядний, вважає Антонюк. За словами експерта, починати потрібно із посилення контролю над нелегальними перевізниками.

Наприклад, Національна поліція повинна складати протоколи за таку підприємницьку діяльність. Адже через те, що більшість таксистів працюють поза правовим полем, бюджет щорічно недоотримує близько 3 млрд гривень. Крім того, водії, у яких немає ліцензії, не несуть відповідальності за пасажирів. "Такий таксист, у разі ДТП, може викинути шашку, якщо вона у нього була, і сказати, що просто підвозив людину, але ніяких платних послуг не надавав. Отримати від нього компенсацію буде дуже важко", - розповів Антонюк.

За словами Антонюка, щоб таксисти захотіли вийти із тіні, потрібно знизити податкове навантаження. Зараз, щоб працювати за ліцензією, потрібно придбати її за 1600 гривень, також купити таксометр за 10 тис. гривень. Якщо це підприємець третьої групи оподаткування, він повинен мати касовий апарат, а це ще 10 тис. гривень. Антонюк рекомендує відмовитися від таксометрів, якими у сучасній практиці вже майже ніхто не користується, тому що є GPS і інші пристрої.

Голова Асоціації інформаційно-диспетчерських служб Сергій Старцев вважає, що в країні необхідно спростити процедуру ліцензування для водіїв і служб таксі. Як підрахували в Асоціації, якщо Державна служба з безпеки на наземному транспорті буде видавати ліцензії такими самими темпами, їй знадобиться близько 60-ти років, щоб надати їх всім існуючим службам таксі.

Як зазначає Антонюк, так само важливо впорядкувати діяльність диспетчерських служб. У кожному місті повинен бути реєстр диспетчерських служб, де буде чітко вказано, з якими автомобілями вони працюють. Необхідно прописати у законі, за що повинні відповідати диспетчерські служби у разі ДТП. Згідно із діючими законами, вони не несуть відповідальності, а вся провина лягає виключно на перевізника. Таксі не зобов'язані навіть страхувати пасажирів. У всіх перевізників повинна бути страховка від нещасних випадків на транспорті, але вона поширюється на водія, як співробітника підприємства, а не пасажира. За словами Антонюка, багато проблем виникає через те, що законодавство у сфері пасажирських перевезень застаріло. "У законі про страхування вказано, що страховка пасажира входить у вартість квитка, а в таксі квитка немає. Від радянських часів залишилися юридичні казуси, які до сих пір не впорядкували", - зазначає Антонюк. Тільки деякі служби таксі, яких в країні одиниці, зобов'язують водіїв за свій рахунок купувати страховку пасажирів.

Що стосується перевірки стану здоров'я таксистів, то водії, які працюють самі на себе, проходять медогляд лише раз на рік. Мало відповідальних служб таксі, які проводять його кожен день. Водіям міряють тиск, перевіряють наявність алкоголю і наркотиків у крові. Іноді перевіряють на алкоголь навіть після зміни, щоб переконатися, що водій не випивав протягом дня. Голова Асоціації інформаційно-диспетчерських служб зазначає, що медогляди водіїв проводять тільки ті служби, які мають свій таксопарк.

Андрій Антонюк також розповів, що служби таксі, які піклуються про репутацію, перевіряють власні автомобілі кожен день, а машини водіїв раз на тиждень. Старцев, у свою чергу, зазначив, що диспетчерські служби стежать за станом авто без будь-яких зобов'язань, тільки виходячи зі своєї репутації. "Брендові служби намагаються мати парк із хорошими автомобілями, щоб задовольнити клієнтів", - підкреслив експерт.

Як відзначають представники профільних асоціацій, раніше Міністерство інфраструктури спільно із перевізниками розробило документ, який повинен був вивести ринок таксі у легальне поле. Йдеться про законопроект №3107, зареєстрований у парламенті ще півтора роки тому. У ньому пропонувалося впорядкувати роботу диспетчерських служб, зробити їх податковими агентами і посилити контроль над ними. Зокрема, диспетчерські служби хотіли зобов'язати працювати із водіями виключно за договором, проводити медогляди водіїв і страхувати пасажирів.

За словами Сергія Старцева, у законопроекті передбачалося, що легальні таксі працюватимуть не тільки за телефонними викликами, але їх також можна буде викликати на вулиці з руки або на стоянці. Старцев вказав і на ряд недоробок у документі. Наприклад, передбачається створення реєстру транспортних засобів, а необхідно також формувати реєстри перевізників. Також в Україні слід ввести перевірки перевізників, а цього немає у документі. Однак профільні асоціації очікують, що законопроект приймуть у першому читанні, а потім вже будуть вноситися необхідні поправки. Зараз проект №3107 доопрацьований депутатами і чекає на розгляд у профільному комітеті парламенту.