Міністерство охорони здоров'я знову затримує підготовку до закупівель ліків за кошти держбюджету 2017 року. Відомству не вдалося вчасно провести тендери в 2015 році, а до цього часу за гроші держбюджету-2016 поставлено лише 16% препаратів від запланованих обсягів закупівлі. Однак на цей раз є об'єктивні причини зриву термінів. Намагаючись очистити процес держзакупівель від корупції та бюрократії, а також якісно поліпшити асортимент медикаментів, що закуповуються МОЗ розробив нову схему підготовки до тендерів. Експерти вважають, що відомство з поставленими завданнями в цілому справляється. Втім, намагаючись спростити і прискорити багаторівневу процедуру, МОЗ створив не менш складну організацію тендерного процесу. Тому "налаштування" нових правил гри вимагає більше часу, ніж на те розраховували чиновники. За оптимістичним прогнозом, перші переліки придбаних препаратів Кабмін розгляне лише в кінці травня. А експерти очікують, що ліки за держкошти 2017 року для України почнуть закуповуватися тільки восени. Таким чином, незважаючи на якісне поліпшення процесу підготовки до проведення тендерів, існує ризик того, що і в цьому році закупити медикаменти своєчасно чиновникам не вдасться. Про те, як проходять держзакупівлі ліків, як до цього процесу готуються чиновники, і що не дозволяє їм укластися в терміни - в матеріалі РБК-Україна.
Три роки тому Україна запустила реформу закупівель ліків МОЗ за кошти державного бюджету. Якщо раніше відомство самостійно проводило тендери, то в 2015 році ця функція спочатку частково, а з 2016 року повністю була передана спеціалізованим міжнародним організаціям, щоб уникнути корупційних ризиків при проведенні держтендерів чиновниками. З 2015 року держзакупівлі препаратів за бюджетні гроші для України здійснюють - Програма розвитку ООН (ПРООН, UNDP), Crown Agents і ЮНІСЕФ.
Але вчасно провести тендери у 2015 році МОЗ не вдалося. Причина -тривалий процес підготовки законодавчої бази для нової процедури закупівель. Із затримкою чиновники почали закуповувати і медикаменти за кошти держбюджету-2016. У минулому році договори з міжнародними організаціями вдалося підписати лише восени. В результаті, до 8 травня цього року міжнародні організації змогли поставити МОЗ лише 16% від запланованих обсягів закупівлі.
Щоб уникнути таких затримок у майбутньому, у МОЗ вирішили активізувати підготовку до закупівель за гроші держбюджету-2017. Для цього у відомстві планували затвердити на рівні Кабміну переліки (номенклатури) препаратів у березні, а вже у квітні отримати від Мінфіну кошти з держбюджету на закупівлю валюти. Але досі це зробити не вдалося. "Ми дійсно планували в березні закінчити підготовку номенклатури ліків, які будемо закуповувати за допомогою міжнародних організацій за гроші держбюджету 2017 року. А вже у квітні мали намір підписати з цими організація договори на закупівлю медикаментів для МОЗ України. Для реалізації цього завдання ми зверталися до Міністерства фінансів з проханням забезпечити фінансування держзакупівлі медпрепаратів в квітні", - запевнила РБК-Україна радник в. о. міністра охорони здоров'я Наталія Дмитрієва.
Зараз МОЗ вирішив повністю змінити процес підготовки до закупівель. За словами Наталії Дмитрієвої, в попередні роки спочатку 30 спеціальних груп готували свої пропозиції про те, які саме препарати варто закуповувати за гроші держбюджету. Кількість цих груп залежала від кількості програм держзакупівель. Після того, як експертно-технічна група стверджувала поданий групами проект номенклатури ліків, йшов процес збору заявок з регіонів за затвердженою номенклатурою.
На наступному етапі постійні профільні робочі групи готували технічне завдання для закупівлі медпрепаратів. Таких профільних робочих груп теж було більше 30. Для супроводу держзакупівель через міжнародні організації була створена Міжнародна робоча група - вищий орган, який вирішував проблемні питання, які виникають в роботі з міжнародними організаціями. Після цього номенклатури медпрепартов затверджувалися постановою Кабміну. І тільки після всіх зазначених процедур МОЗ або самостійно проводив тендери, або підписував договори з міжнародними організаціями, які брали закупівлі на себе.
Раніше при прийнятті рішень щодо закупівлі тих чи інших препаратів визначальним була думка одного позаштатного спеціаліста. За даними джерел РБК-Україна, знайомих з ситуацією, головним завданням міністерства було усунення від процесу держзакупівель позаштатних фахівців. "Це створювало великі корупційні ризики, навіть незважаючи на те, що сам процес держзакупівель був переданий міжнародним організаціям, - зазначає вона. - Розуміючи, що ця система дуже бюрократична, затягує процес закупівлі і має корупційні ризики, при організації закупівель ліків за гроші держбюджету 2017 року ми вирішили її спростити, прибравши, приміром, з процесу організації головних позаштатних спеціалістів", - підтвердила Наталія Дмитрієва.
МОЗ кардинально змінив процес підготовки до держзакупівель медпрепаратів в 2017 році. Для підготовчої роботи 17 січня була створена постійна робоча група (ПРГ), в яку увійшли в. про. міністра Уляна Супрун, її заступники, керівники структурних підрозділів МОЗ, "Державного експертного центру", Центру громадського здоров'я, а також представники громадських організації з правом дорадчого голосу. При цьому до розгляду переліків ліків МОЗ також планував залучати експертів. Але і це не дозволило відомству домогтися оптимізації процесу закупівель.
"Коли ми розпочали новий процес закупівлі 2017 року, то зрозуміли, що ПРГ з-за високої зайнятості її членів не зможе оперативно вирішувати всі необхідні питання, - розповіла РБК-Україна Наталія Дмитрієва. - Було також прийнято стратегічне рішення виділити експертів в окремі експертні групи. Ці групи повинні були працювати автономно і незалежно для виключення тиску на них. Для нормальної роботи ПРГ було також прийнято рішення створити групи технічного супроводу. Процес їх формування завершився лише на початку березня".
Але процес формування груп як експертів, так і групи технічного супроводу, завданням яких повинно була стати розробка документації, виявився непростим. Для їх нормальної роботи була заново розроблена нормативно-правова база, в якій знову були прописані їхні повноваження. Крім того, багато часу у МОЗ зайняв пошук експертів. В результаті накази відомства про формування експертних та технічних груп були прийняті лише у березні. З цього самого моменту і фактично розпочався процес формування переліку медпрепаратів для закупівлі за гроші держбюджету-2017 роки.
"Спочатку створені МОЗ експертні групи визначають, які саме ліки по кожній з груп захворювань необхідно закуповувати. В експертні групи входять до дев'яти осіб з різних регіонів. Це люди, як правило, провідні фахівці у своїй сфері. Для формування номенклатури вони керуються сучасними протоколами і стандартами лікування. Свої рішення вони оформляють і передають в групу технічного супроводу, - розповідає Наталія Дмитрієва. - В останню входять співробітники МОЗ, представники Держлікслужби, сертифікуючих організацій та громадськості. Групи технічного супроводу аналізують подані експертами дані і передають їх на наступний етап - ПРГ. У разі, якщо ПРГ підтримує проект номенклатури ліків, запропонований експертами і відпрацьований групою техсупроводу, ці документи вивішуються на сайті МОЗ для громадського обговорення на п'ять днів".
Після того, як наказ МОЗ про затвердження списку ліків (номенклатури) підписаний, відомство починає збирати заявки з регіонів про те, скільки їм необхідно препаратів. Після отримання цієї інформації, формується технічне завдання. У ньому зазначаються медико-технічні вимоги до препаратів, наприклад, наявність сертифікації. Тут до процесу знову підключається група експертів, які дають необхідні рекомендації. Тільки тоді техзавдання виноситься на затвердження ПРГ.
І лише після цього проект переліку ліків, які підлягають держзакупівлям, затверджує уряд. Без постанови Кабміну МОЗ не може укладати договори з міжнародними організаціями.
Сьогодні над підготовкою до закупівель медикаментів працюють 39 експертних груп та 20 груп технічного супроводу.
У МОЗ кажуть, що підготовка до держзакупівель ліків за новою схемою на 2018 рік розпочнеться вже цього літа. Чиновники упевнені, що крім мінімізації корупційних ризиків, нова процедура закупівель дозволить якісно поліпшити асортимент ліків, що закуповуються. "У чому якісна відмінність номенклатур 2017 від номенклатур 2016? Наші експерти включали до номенклатури 2017 препарати за критерієм його використання при лікуванні тих чи інших захворювань, насамперед, у відповідності з міжнародними стандартами лікування, - розповідає Наталія Дмитрієва. - Деякі з них ще не зареєстровані в Україні, хоча широко застосовуються при лікуванні аналогічних захворювань у всьому світі. Ми сподіваємося ввести нові прогресивні схеми лікування захворювань через процедуру прискореної реєстрації медпрепаратів, що ввозяться в рамках міжнародних закупівель".
Крім громадського обговорення, деякі переліки ліків будуть проаналізовані міжнародними експертами. Раніше міжнародні організації звернули увагу МОЗ на те, що деякі препарати у визначеній дозі в світі випускає невелика кількість фармвиробників, що знижує конкуренцію при проведенні торгів.
Наприклад, така ситуація склалася з медикаментами для дитячої онкології. "Завдяки тому, що ліки за цією програмою за кошти держбюджету 2016 року тільки почали надходити, ми вирішили більш детально опрацювати номенклатуру закупівель з дитячої онкології за кошти 2017 року. У нас в запасі для цього є місяць-два, - розповідає співзасновник фонду "Таблеточкі" Ірина Літовченко. - Зокрема, ми спільно з ПРООН переглядаємо запропоновану в цьому році номенклатуру, щоб прибрати з неї випадки, коли через обране дозування той чи інший препарати може поставити тільки один виробник. Ми хочемо додати всі можливі варіанти дозувань, які допустимі для дітей, щоб у тендерах змогли прийняти участь нові виробники".
При цьому, за словами Літовченко, не всі регіони правильно формують заявки на препарати з дитячої онкології для закупівлі. "У багатьох регіонах буквально через два-три місяця після надходження закінчуються базові препарати для хіміотерапії. Але при цьому у них на складах лежать дорогі ліки, які використовуються рідше, ніж базові, і, як наслідок, у них закінчуються терміни зберігання. Тому, ми, на підставі статистики захворюваності, хочемо оцінити, наскільки правильно і адекватно регіони формують свої заявки", - уточнила співзасновник фонду "Таблеточкі".
У цілому, представники громадськості прихильно поставилися до нової організації закупівель ліків. "Ми підтримуємо новий механізм організації закупівель ліків", - зазначає Ірина Літовченко.
За словами виконавчого директора благодійного фонду "Пацієнти України" Ольги Стефанишиної, в цьому році МОЗ почав формувати номенклатуру закупівель в лютому-березні, що вселяло надію, що закупівлі ліків і вакцин через міжнародні організації, на відміну від попередніх років, почнуться вже в квітні. "Незважаючи на те, що нині формування номенклатур МОЗ для закупівель ліків, вакцин і обладнання знаходиться на фінальній стадії, досі МОЗ не може приступити до підписання угод з міжнародними організаціями на 2017 рік, оскільки немає затверджених Кабміном номенклатур та паспорту бюджетної програми. Підготовка паспорта залежить як від МОЗ, так і від Мінфіну", - говорить Стефанишина.
У Мінфіні РБК-Україна повідомили, що МОЗ розробив проект паспорта, який був розглянутий Мінфіном і направлений на доопрацювання листом від 5 травня. "Станом на 12 травня поточного року, доопрацьований проект паспорта від МОЗ не надходив", - повідомили в прес-службі Мінфіна.
На думку Стефанишиної, процес підготовки закупівлі ліків потрібно прискорити, щоб попередити дефіцит ліків у 2017 році. "Якщо цього не буде зроблено, ми знову опинимося в ситуації минулого року, коли закупівлі спізнюються на рік", - попереджає вона.
Разом з тим, голова координаційної ради громадської організації "Медконтроль" Ігор Щедрін не бачить ніяких особливих відмінностей між динамікою організації закупівель за кошти держбюджетів 2016 і 2017 року. "Дійсно, процес як би розпочато, але тут ключове - коли він буде закінчений. Формування номенклатури - складна історія і конфліктна. Можна говорити, що МОЗ у цьому році зачищає поле главспецов, щоб не мати конфліктів при формуванні номенклатури, і це недобре. МОЗ вибудовує ситуацію "шито-крито", - вважає він.
Ігор Щедрін очікує, що МОЗ вдасться почати закупівлі за держкошти 2017 року не раніше осені. "І ось чому: судячи з нинішньої швидкості підготовки закупівель, готову номенклатуру і замовлення з регіонів МОЗ отримає тільки до осені. Таким чином, очікуємо, що закупівлі 2017 року почнуться в самому кінці осені - початку зими. Поки передумов для іншого, тобто більш швидкого старту закупівель, я не бачу, - зазначає Ігор Щедрін. - Ні одна системна проблема з закупівлями (непрозоре формування номенклатури, непрозорі торги, відсутність антимонопольного контролю, відсутність контролю українських правоохоронних органів, брудний лобізм, підкупність главспецов) не вирішена. Це не дозволяє сподіватися на кращу організацію закупівель у порівнянні з минулим роком".
У МОЗ, навпаки, впевнені, що до кінця травня проект постанови Кабміну за переліками ліків для закупівлі буде підготовлений. "Плануємо отримати результати за більшістю нозологій (груп захворювань, об'єднаних в одну держпрограму, - ред.) до 15-20 травня. Паралельно з цим наші експертні групи працюють над положеннями майбутніх техзавдань. Якщо не буде ніяких перешкод, ми хотіли б до кінця травня підготувати та подати проект постанови КМУ за окремими напрямами", - повідомила Наталія Дмитрієва.