чому Кабмін не дозволив "Нафтогазу" запланувати зростання ціни на газ для населення
Українцям не варто очікувати підвищення ціни на газ з 1 жовтня 2017 року. Це стало зрозуміло після того, як Кабінет міністрів затвердив фінансовий план газової монополії НАК "Нафтогаз України", не схваливши при цьому закладене в документ підвищення вартості палива для потреб населення на 19%. Тепер НАКу та профільним міністерствам протягом декількох днів належить перерахувати показники доходній частині фінплану у відповідність з діючою нині ціною на газ. Після цього фінплан буде підписаний прем'єром Володимиром Гройсманом. Це фактично означає, що підстав для підвищення тарифів на газ і теплову енергію для побутових споживачів до кінця року у влади не буде. Що заклав "Нафтогаз України" головний финдокумент на цей рік – в матеріалі РБК-України.
Питання в ціні
Незважаючи на неодноразові заяви глави уряду Володимира Гройсмана про те, що "ніякого підвищення тарифів на газ для потреб населення не буде", сьогодні на розгляд Кабміну був винесений фінансовий план НАК "Нафтогаз України" (копією володіє РБК-Україна, в якому була прописана нова ціна на газ для побутових абонентів.
Як відомо, в жовтні 2015 року уряд постановою №758 поклало на НАК спеціальні зобов'язання, згідно з якими ціна закупівлі газу власного видобутку в "Укргазвидобування" становила 4849 гривень за тис. кубометрів (без ПДВ). З 1 квітня по 1 жовтня газ для побутових споживачів, релігійних організацій та теплогенеруючих компаній, що використовують газ для забезпечення абонентів тепловою енергією, відпускається за ціною за ціною 4942 гривень за тис. кубометрів (без ПДВ і тарифів на транспортування і розподіл). Цей механізм закріплено в меморандумі МВФ. Міністерство енергетики та вугільної промисловості до 1 липня повинно було визначити вартість газу з 1 жовтня та оприлюднювати своє рішення. Але цього не було зроблено.
Розрахунок ціни передбачений формулою урядової постанови №187 від 22 березня 2017 року. Їм закріплений механізм коригування ціни на газ для побутових абонентів в результаті именения імпортної ціни газу. Інші споживачі, зокрема, промисловість та бюджетні установи сплачують за газ ринкову ціну. З липня вона становить 8 тис. гривень за тис. кубометрів.
У той же час, НАК подав у Кабмін фінансовий план, в якому визначив, що "згідно з прогнозним розрахунком" вартість газу внутрішнього видобутку в четвертому кварталі року повинна збільшиться на 19% і скласти 5706 гривень за тис. кубометрів (без ПДВ). А для абонентів, які підпадають під дію режиму спецобязательств, вартість реалізації газу - 5873 гривень за тис. кубометрів. Якщо б цей пункт фінплану був прийнятий, то з жовтня крім зростання тарифів на газ, населенню б перерахували в бік збільшення тарифи на послуги опалення і гарячого водопостачання.
"Прем'єр на закритому засіданні уряду в понеділок, 17 липня, розбирався в цій ситуації і сказав, що на підвищення цін на газ не піде ні в якому разі, - розповів РБК-Україна високопоставлене джерело в Кабміні. - Крім того, що НАК подав свій фінплан не дочекавшись встановленої Кабміном ціни, ні в Мерт, ні в Міненерго, ні в Мінфіні не бачать підстав для її підвищення".
В результаті сьогодні перший віце-прем'єр - міністр економічного розвитку Степан Кубів, представляючи проект фінплану Нак на засіданні Кабміну, запропонував затвердити його, але із застереженням. "Є пропозиція НАК "Нафтогаз" спільно з МЕРТ, Міненерговугілля, Мінфіном скоригувати показники доходній частині фінплану на 2017 рік у відповідність з діючими цінами на 1 квітня 2017 року і подати їх на розгляд Кабміну", - заявив чиновник. Рішення було одноголосно підтримано урядом. НАКу належить перерахувати фінплан таким чином, що ціна на газ до кінця року не зміниться і залишиться на рівні 4942 гривень за тис. кубометрів для населення, релігійних організацій, ТКЕ.
Після цього головний комерційний директор ГК "Нафтогаз" Юрій Вітренко на своїй сторінці в Facebook заявив, що "Нафтогаз" не пропонував Кабміну підвищувати ціну на газ для потреб населення", оскільки це - компетенція не держкомпанії, а уряду. За його словами, в проекті фінплану НАК "використовував ціну, яка повинна була бути встановлена Кабміном у відповідність з нормативними документами самого ж Кабміну". У зв'язку з цим Вітренко нагадав, що Міненерговугілля повинно було розрахувати і опублікувати ціну на газ ще до 1 липня. "Чому це міністерство не зробило, і чому Кабмін вирішив не використовувати свої ж нормативні акти, на які, до речі, є посилання в програмі МВФ, - це питання не до нас", - підкреслив Юрій Вітренко.
Нафтогаз не пропонував Кабміну підвищувати ціну на газ для потреб населення. Це вже не кажучи про те, що Нафтогаз нара...
Опубліковано Yuriy Vitrenko 19 липня 2017 р.
Згідно з супутнім документів до проекту фінплану, якими має в своєму розпорядженні РБК-Україна, з підвищенням вартості газу на 19% не погоджувався ні Мінфін, ні Міненерговугілля. Втім, НАК аргументував свою позицію тим, що при розрахунках, компанія керувалася постановою №187. Його норми передбачають коригування розрахункової ціни на газ, якщо вона на 10% відхиляється від імпортного паритету, простіше кажучи, від ринкової ціни. У цьому випадку, згідно з поясненнями Наку, зміна вартості газу "не потребує окремого рішення уряду". "Ця ціна (5873 гривні, - ред.) розраховувалася на базі ринкових цін за попередні періоди. Тому, це було виключно математичне справу", - зазначив Юрій Вітренко.
Але джерело РБК-Україна в Міненерговугілля запевнив, що постанова про ціну на газ відомство в уряд вже направив, і зараз воно знаходиться на узгодженні з іншими міністерствами. "НАК подав свій фінплан раніше - в травні-червні, і в ньому вже була передбачена ціна на 19% вище за нині діючою. Крім того, за розрахунками міністерства підстав для такого підвищення немає, і ми пропонували уряду зафіксувати діючу ціну газу спецобязательствам до 1 серпня. Цей проект вже погодив Мінрегіон, НКРЭКУ і ряд інших відомств", - уточнив співрозмовник РБК-Україна. НАК "Нафтогаз України" подав проект фінансового плану на розгляд уряду 25 квітня.
Відразу кілька джерел видання в уряді розповіли, що прем'єр-міністр Володимир Гройсман не погодила коригування ціни на газ не всупереч програмі МВФ, а, навпаки, заручившись підтримкою фонду. "Прем'єр переговорив з цього приводу (не підвищення ціни на газ для потреб населення до кінця року, - ред.) з МВФ на найвищому рівні і отримав згоду", - повідомив співрозмовник в Кабміні, знайоме з ситуацією. "МВФ в курсі", - коротко уточнив інший член уряду. Втім, офіційно це питання в Кабміні відмовилися коментувати.
Варто відзначити, що цього року порівняно з попередніми періодами, фінплан "Нафтогазу" уряд затвердив досить рано - в липні. У 2016 році фінплан на минулий рік був узгоджений лише в листопаді, а в 2014 і 2015 роках раніше 20-х чисел грудня це і зовсім не відбувалося. В результаті план, який компанія повинна виконати протягом року, вона отримувала лише в четвертому кварталі. Раніше в інтерв'ю РБК-Україна фінансовий директор "Нафтогаз України" Сергій Коновець називав це "поганою традицією", пояснюючи затримку тим, що уряд зволікає з визначенням вартості газу. При цьому, працюючи без затвердженого фінплану, компанія не може здійснювати цілий ряд витрат. Наприклад, капітальні інвестиції і користуватися послугами консультантів.
Показники зростання
Крім ціни на газ, на етапі узгодження проекту фінплану у Мінфіну, Мерт і Міненерговугілля був цілий ряд зауважень і до інших пунктів документа. Практично всі питання НАКу зняти вдалося.
Згідно з планом, за підсумками року "Нафтогаз" прогнозує чистий прибуток у розмірі 21,8 млрд гривень. Минулий рік компанія завершила з позитивним фінансовим результатом 25,6 млрд гривень. НАК також планує реалізувати в цьому році 25,5 млрд кубометрів газу, з яких 13,7 млрд кубометрів газу власного видобутку, решта - імпортний, а також транспортувати по території України (транзит) 74 млрд кубометрів за рік.
Середньозважена ціна імпортного газу в фінплані закладена у розмірі 245 доларів за тис. кубометрів. І в Мінфіні вважають, що ця вартість "не підтверджено інформацією про умови договорів про постачання природного газу з країн Європи". Втім, у Наку уточнили, що компанія, при складанні контрактів на купівлю імпортного палива, орієнтується на ціни німецького газового хаба NCG, "оскільки такий хаб вважається найбільш ліквідним". Виникли у Мінфіну питання і з приводу закладеного в фінплан прогнозного курсу валюти в 27,6 гривень/долар, тоді як у держбюджеті на 2017 рік - курс 27,2 гривень/долар. Цю різницю "Нафтогаз" пояснив тим, що при розрахунку компанія використовує прогноз МВФ.
Відсутність власних коштів, які газовий монополіст повинен направити на збалансування свого фінансового стану НАК традиційно має намір вирішувати за рахунок залучення позик на 47,8 млрд гривень, що за підсумками року збільшить кредиторську заборгованість компанії майже на 14 млрд гривень.
При цьому, в Мінфіні зазначають, що це не заважає компанії передбачати видатки на непрофільну діяльність, наприклад, збільшувати внески в статутні капітали своїх дочірніх компаній і витрачати близько 143 млн гривень на оплату роботи зовнішніх консультантів.
У Наку потребу в позикових коштах пояснюють виключно необхідністю своєчасної закупівлі імпортного газу і закачування його в ПСГ. Так на ці цілі "Нафтогаз" у 2017 році має намір залучити кредит у МБРР (входить в структуру Світового банку в розмірі 500 млн доларів і ще 200 млн доларів - в інших міжнародних фінансових організацій. 220 млн доларів "Нафтогаз" залучить у держбанку розвитку КНР, "які будуть спрямовані на придбання обладнання "Укргазвидобування"".
Але в цьому році НАК має намір продавати не тільки товарний (активний) газ, але і буферний. Буферним називають обсяг газу, який закладається в сховище для того, щоб в цьому резервуарі створити потрібний тиск. Його ще називають технологічним газом, оскільки його обсяг дозволяє підтримувати ПГС в робочому стані. В цьому році "Нафтогаз" має намір продати майже 3,3 млрд кубометрів буферного газу, незважаючи на те, що у Міненерговугілля вважають, що "це призведе до протиправного перехресного субсидування" між компаніями в структурі Наку, а також до збільшення збитків на послуги ПГХ".
У Мінфіні впевнені, що потреби у продажу буферного газу не обґрунтовані ні з точки зору фінансової, ні правової. Але в "Нафтогазі" пояснили, що фактичні обсяги буферного газу вище проектних. "Компанія має значні залишки активного (товарного) газу, який зберігається в ПСГ виключно разом з буферним газом", - пояснюють в держкомпанії. За даними Наку, об'єм буферного газу становить 4,7 млрд кубометрів, і він не може бути відібраний.
Збільшив "Нафтогаз" і свої адміністративні витрати, а також фонд оплати праці працівників компанії та витрати на консультаційні та юридичні послуги.
В цьому питанні правління "Нафтогаз України" прислухався до рекомендацій наглядової ради "негайно розпочати процеси залучення зовнішніх радників для отримання інвестиційних рад". В результаті у фінплані компанія передбачила 5,2 млн доларів (143,2 млн гривень) на роботу зовнішніх консультантів. Близько 330 тис. доларів - вартість послуг міжнародних інформагенств Platts, Reuters, Bloomberg, які надають інформацію про огляди міжнародних енергетичних ринків і ціни на нафтопродукти і паливо. Витрати на юридичні послуги році компанія оцінила в "плюс" 120 млн гривень - до 0,5 млрд гривень за необхідності врегулювання спорів держкомпанії в міжнародних судах, в тому числі і Стокгольмському арбітражі. Не забули в Наку і про необхідність збільшити витрати на оплату праці. Середня зарплата одного працівника апарату Нак закладена на рівні майже 85 тис. гривень, тоді як ще в минулому році ця цифра не перевищувала 65 тис. гривень.
За інформацією РБК-Україна, на кількох найближчих засіданнях уряду мають бути розглянуті фінансові плани "дочок" "Нафтогазу" - "Укртрансгаз", "Укргазвидобування", а також "Укртранснафти". "Їх також можуть затвердити в цілому, але швидше за все відправлять на доопрацювання. Тому що в урядових відомств занадто багато питань до прибутково-видаткової частини", - запевнив РБК-України выскопоставленный джерело в Кабміні.