Трейдери говорять про падіння обсягу продажів і констатують перехід споживачів в більш низький ціновий сегмент палива.
Із-за девальвації гривні і зростання світових цін на нафту в Україні продовжує дорожчати паливо на автозаправних станціях. Будучи залежними від імпортних нафтопродуктів, українці можуть тільки розводити руками, спостерігаючи за стрімкою зміною цінників на стелах АЗС. Трейдери, всупереч зауваженням Антимонопольного комітету, запевняють, що вони менше за інших зацікавлені у підвищенні вартості бензину, оскільки обсяги продажів падають. Детальніше про те, що відбувається з цінами на АЗС - в матеріалі РБК-Україна.
В кінці минулого року вартість самого продаваного бензину марки А-95 на деяких АЗС переступила "психологічний бар'єр 30 гривень/літр. До кінця січня в роздробі ціна "дев'яносто п'ятого" в ряді мереж впритул наблизилася до позначки 33 гривні/літр, а середня вартість А-95 становила 30,4-30,9 гривні/літр. Заправитися дизпаливом автолюбителям в середньому тепер обходиться майже у 28,8 гривень/літр, слід з моніторингу "Консалтингової групи А-95".
Ще п'ять місяців тому ціни були на 15-20% нижче, визнають опитані РБК-Україна трейдери. На вартість нафтопродуктів впливають в основному курс гривні і ціна нафти на світових ринках. Останні півроку для України ці два чинники складаються не кращим чином. Починаючи з вересня 2017 року і по кінець січня, по відношенню до євро гривня втратила 14% (курс опустився з 30,48 гривень/євро до 34,78 гривень/євро), до долара – близько 10% (з 25,69 гривень/долар до 28 гривень/долар).
В унісон з девальвацією гривні на світових ринках зростають котирування на нафту. На початку січня вартість нафти марки Brent перевищила 70 доларів за барель, чого не спостерігалося з грудня 2014 року. Більшу частину минулого року ціна нафти переважно залишалася в діапазоні 52-55 доларів за барель, зрідка опускаючись нижче 50 доларів.
Що сколихнуло світові ціни? Ще в кінці 2016 року країни ОПЕК і більше десяти держав, які не входять в нафтовий картель, домовилися скоротити обсяг добового видобутку на 1,8 млн тонн, що становить приблизно 2% світового видобутку. У листопаді минулого року угоду продовжили на весь 2018 рік, після чого ціни почали рости ще стрімкіше. Вже в січні нинішнього року багато фінансові організації та інвестиційні компанії переглянули свої прогнози вартості нафти в 2018 році. Міжнародний валютний фонд, приміром, підвищив прогноз середньої ціни нафти на 9,7 долара – до 59,9 доларів за барель, а кредитне агентство Standard&Poor's переглянуло прогноз до 60 доларів за барель, збільшивши очікувану ціну на 5 доларів.
В Україну бензин і дизпаливо в основному імпортують. За оцінками директора спеціальних проектів Науково-технічного центру "Психея" Геннадія Рябцева, з-за кордону трейдери завозять приблизно 85% споживаного в країні палива.
"Імпорт переважно йде з Росії і Білорусі. Я б навіть об'єднав це в одне – нафтопродукти з Митного Союзу. Незважаючи на те, що Мозирський НПЗ розташований у Білорусі, 50% нафти він переробляє за давальницькою схемою. Російські компанії є власником бензину та скрапленого газу, що виробляється на цьому НПЗ", - пояснив РБК-Україна аналітик UPECO Олександр Сіренко. При цьому в кількох компаніях, опитаних РБК-Україна, також вказали, що купують нафтопродукти у литовських виробників.
У "Концерні Галнафтогаз" (мережа АЗС "ОККО") РБК-Україна пояснили, що роздрібна ціна палива формується із закупівельної вартості, податкового навантаження, а також витрат на зарплату працівникам, комунальні платежі, логістику, витрат на зберігання нафтопродуктів і, власне, прибутку компанії. "При цьому на два перші чинники (закупівельна ціна і податки, - ред.) припадає приблизно 90% у роздрібній ціні 1 літра палива. І на обидва безпосередньо впливає подорожчання нафти і знецінення гривні", – відзначили в прес-службі компанії. До речі, ставки акцизів на паливо в Україні прив'язані до євро, тому при девальвації гривні витрати трейдерів на сплату податків зростають.
За імпортний бензин трейдери також платять доларами і євро. І, отже, чим нижче курс гривні по відношенню до цих валют, тим дорожче бензин і дизпаливо обходиться українським водіям. "Зростання курсу долара на одну гривню автоматично додавав приблизно 80 копійок до вартості літра пального на бензоколонці", – пояснили РБК-Україна в прес-службі "Сокар Енерджі Україна".
Під впливом світових цін і девальвації тільки з грудня 2017 року до вартості бензину додалося 3 гривні на літрі, говорить директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Плюс 1,6 гривень/літр додалося за рахунок зростання світових цін, а ще близько 1,3 гривні/літр – це результат девальвації, пояснив РБК-Україна Куюн. І, за його словами, з майже трьох гривень дві вже позначилися в цінах на заправках. "Відповідно, попереду нас чекає підйом в середньому на одну гривню з ринку", - вважає співрозмовник.
Геннадій Рябцев, в свою чергу, зазначив, що поки важко спрогнозувати, коли ціни перестануть рости. "Орієнтовно у другій тижні лютого ціни можуть підвищитися в залежності від мережі приблизно на 50 копійок. Можливо, трохи більше", - припустив Рябцев. Втім, за словами експерта, подальша динаміка буде залежати від того, як поведе себе курс гривні в лютому-березні.
При цьому в мережах АЗС вказують, що не тільки курс гривні і ситуація на світових ринках впливають на вартість бензину і дизпалива в роздрібній торгівлі. "Однією з причин підвищення ціни є збільшення тарифів на транспортні послуги. Наприклад, з 31 жовтня 2017 року ж/д-тарифи збільшилися на 15%", - зазначив генеральний директор компанії "Паралель" Христо Іванчев.
Швидше інших ціни на паливо підвищують великі імпортери. "Вони першими відчувають зміну кон'юнктури, так як у них дуже чутливий бізнес, - говорить Сергій Куюн. - Але є і менш чутливі, як, наприклад, група "Приват" (мережа АЗС "Укрнафта", - ред.), яка забезпечується з Кременчуцького НПЗ. У них така специфіка, що нафта купується, умовно кажучи, раз на місяць. Зараз вони продають нафтопродукти ще на грудневій ціною на нафту". Зазначимо, що, згідно цінового моніторингу "Консалтингової групи А-95", у мережі АЗС "Укрнафти" в залежності від марки палива ціни на 1-2 гривні на літрі нижча, ніж середні по ринку.
З шести нафтопереробних заводів з потенційною потужністю переробки понад 50 млн тонн за фактом в Україні працює тільки Кременчуцький НПЗ і Шебелинський газопереробний завод, який належить державній "Укргазвидобуванню". Інші НПЗ простоюють через відсутність сировини. Основна причина – неухильне падіння видобутку в "Укрнафті". За даними компанії, у 2017 році в Україні було видобуто лише 1,44 мільйонів тонн нафти, що на 9,4% нижче показника минулого року. Не краща ситуація і з переробкою нафти. За даними "А-95", в 2017 році Кременчуцький НПЗ збільшив переробку майже на 8% проти очікуваних на початку року 35-55%. Всього в минулому році завод переробив близько 2,3 млн тонн сировини. Шебелинський ГПЗ, що належить державній "Укргазвидобування", в 2017 році переробив 494 тис. тонн сировини, що практично відповідає рівню попереднього року.
Для завантаження НПЗ є два виходи, говорить Геннадій Рябцев. Потрібно або збільшити обсяги видобутку, на що буде потрібно не один рік, або збільшити поставки імпортної сировини. "Але тоді виникає питання, а який сенс купувати нафту не менш дорогий, ніж нафтопродукти, якщо можна відразу купувати нафтопродукти?", – зазначив у коментарі РБК-Україна Рябцев.
Поки Україна не є гравцем на ринку нафти, на думку аналітика UPECO Олександра Сіренка, ми можемо лише спостерігати за світовими котируваннями і сприймати ціни на бензин як факт. "Як споживачі ми цікаві, тому що із-за дефіциту у нас ринок сформувався як преміальний. Причому за всіма видами палива. З нами цікаво працювати всім виробникам", - додав Сіренко.
Зростання цін на бензин і ДТ в роздробі викликав інтерес у Антимонопольного комітету. На початку року глава АМКУ Юрій Терентьєв заявляв, що комітет почав досліджувати діяльність АЗС, різко підняли вартість палива. "Відкрито справу і ведеться розслідування за тієї ситуації, яка була протягом листопада-грудня 2017 року", – говорив чиновник. Причому, за його словами, факти зростання цін в січні також будуть враховуватися в розслідуванні.
опитаних РБК-Україна компаніях запевняють, що вони самі не в захваті від того, що ціни зростають, оскільки це призводить до зниження обсягу продажів. "Кожен зростання ціни – це втрата продажів для компанії. Побутує помилкова думка, що паливні трейдери зацікавлені в зростанні цін на паливо. Насправді – навпаки, нам вигідніше працювати при тренд до зниження цін, оскільки тоді зростає попит, і збільшуються обороти", – запевняють в "Концерні Галнафтогаз".
Зазначимо, що, згідно з даними Держстату, в минулому році обсяг продажів бензинів на АЗС знизився на 226,9 тисяч тонн – до 1,61 млн тонн, що на 12,3% менше, ніж роком раніше. При цьому продажі ДТ скоротилися на 224,9 тисячі тонн (близько 12%) – до майже 1,5 млн тонн. І в 2018 році тенденція поки зберігається. "Ми відзначали невелике зниження продажу в січні цього року, пов'язане, зокрема, з погодними умовами", - говорить Христо Іванчев. При цьому, за словами топ-менеджера компанії "Паралель", у продажу зростає частка скрапленого газу, хоча в 2017 році по ринку зростання продажів цього виду палива сповільнилося.
Трейдери також відзначають, що через подорожчання палива водії шукають більш доступні альтернативи для заправки своїх авто. "Ми фіксуємо перехід частини наших клієнтів на інші види палива, деякі відмовляються від перевіреної якості преміум-сегмента на користь більш дешевого варіанту. Це тимчасова економія, яка загрожує наслідками для двигуна автомобіля", – додали в прес-службі "Сокар Енерджі Україна".