Конфлікт міністра інфраструктури Андрія Пивоварського і власника компанії "Нібулон" Олексія Вадатурського вийшов з непублічної площини. Сторони відкрито обмінюються взаємними звинуваченнями. Причому, глава МІУ демонструє далеко не "гарвардські" методи ведення боротьби.
Конфлікт міністра інфраструктури Андрія Пивоварського і власника компанії "Нібулон" Олексія Вадатурського вийшов з непублічної площини. Сторони відкрито обмінюються взаємними звинуваченнями. Причому, глава МІУ демонструє далеко не "гарвардські" методи ведення боротьби.
Війна між главою МІУ Андрієм Пивоварским і власником одного з найбільших зернотрейдерів Олексієм Вадатурським триває з минулого року. "Нібулон" вимагає від Мінінфраструктури зайнятися днопоглибленням Дніпра.
Головна водна артерія України обміліла до критичної межі, і в деяких місцях глибина не досягає 3,65 метрів, необхідних для безпечного проходження суден. Це створює великі проблеми для логістики багатьох українських підприємств.
Причому, можливості доставляти вантажі по річці позбавлені не тільки зернотрейдери, але і, наприклад, Трипільська ГЕС. В результаті домінуючу роль продовжують грати автоперевезення - і держава несе величезні збитки через прискорений "знос" дорожнього покриття.
"Нібулон", зневірившись змусити чиновників МІУ зайнятися цією проблемою, взявся вирішити її самостійно. Зрозуміло, домігшись гарантій від держави, що витрати їм будуть компенсовані. Адже користуватися можливістю доставляти вантажі по річці буде не тільки миколаївська компанія, але і всі інші.
У "Нібулона" все готове, щоб розпочати роботи. У 2013 році за замовленням компанії інститут ТОВ "Укррічтранспроект" розробив проект днопоглиблення Дніпра. Як стверджує заступник гендиректора "Нібулона" з безпеки Андрій Волик, згідно з цим проектом довести значення осадки на Дніпрі до 4 метрів можна всього за 3-4 місяці.
Але проблема в тому, що в МІУ не дають добро "Нібулону". Міністр Андрій Пивоварський стверджує, що проводити днопоглиблювальні роботи має виключно держава.
Затримку пояснює різними причинами. То Мінекології не дає відмашку, то "Укрводшлях", який відповідає за цю проблему, нібито, не має в своєму розпорядженні необхідних засобів.
Остання відмовка від МІУ - затримка, пов'язана з тим, що в проекті днопоглиблення, наданому "Нібулоном", знайдені суттєві недоліки. Після того, як в нього внесуть правки, документ знову відправлять по ланцюжку узгодження в різних міністерствах і відомствах.
Андрій Пивоварський особливо не приховує, що за звичайною чиновницькою тяганиною збирається поховати проект.
"Дивно чути, коли міністр каже, що все, що від нього залежало, він зробив - всі документи підготував і передав іншим міністерствам і відомствам. А там ніхто нічого не робить, і в цьому міністерстві вже теж нічого не роблять, тому що вважають, що все зробили", - говорить Олексій Вадатурський.
Власник "Нібулона" вважає, що Пивоварський "грає в кішки-мишки". Спочатку проект з поглиблення Дніпра в МІУ підтримали, але потім відклали. А пізніше компанія отримала листа, в якому було зазначено, що у відновленні судноплавства по Дніпру зацікавлений виключно "Нібулон", тому міністерство сумнівається в доцільності проведення подібних ремонт.
Між тим, ще не так давно і сам Пивоварський і його перший заступник Володимир Шульмейстер заявляли, що їх головне завдання - максимально перевести вантажоперевезення на річку. Всі галузеві експерти теж не перший рік твердять, що необхідно більше використовувати потенціал Дніпра, адже переваги водної логістики незаперечні. Додаткові плюси, які може дати поглиблення річки - транзитні можливості та розвантаження автомобільних доріг.
За словами керівника Української зернової асоціації Володимира Клименка, УЗА неодноразово зверталася в МІУ з вимогою прискорити проведення днопоглиблювальних робіт.
"Аграрний бізнес ще чекає. Тиждень, другий. Днопоглиблювальні роботи на Дніпрі - це лакмусовий папір для Міністерства інфраструктури, міністра та його заступників. Процес нікого не цікавить. Фізично, роботи, які повинні були початися 30 липня 2015 року, не почалися. Прем'єр доручив вирішити питання в квітні 2014 року. Результату немає. Збори, наради, узгодження нікого не цікавить. Сьогодні результату немає. Коментувати нічого. Доручення прем'єра не виконано", - написав Клименко на своїй сторінці в Facebook.
До речі, у Вадатурського нагромадилися й інші претензії до міністерства. У середині серпня він направив у Європейську Бізнес Асоціацію скаргу на Мінінфраструктури та Адміністрацію морських портів (АМПУ). Зокрема, власник "Нібулона" стверджував, що АМПУ стягує з кораблів гроші за послуги служби капітана морського порту. Наприклад, за оформлення приходу та відходу суден, хоча законодавством ці платежі не передбачені.
Крім того, у своїй скарзі Вадатурський звернув увагу на те, що АМПУ бере плату з суден за утримання служби регулювання руху. Між тим, за це і так платять судна закордонного плавання. Виходить, що в МІУ вирішили, ніби можна брати за одну і ту ж послугу подвійну плату.
Замість того, щоб вирішувати проблему з днопоглибленням, МІУ ініціює створення чергової бюрократичної структури - Адміністрації внутрішніх водних шляхів. Судячи з усього, це буде новий монополіст ніби Адміністрації морських портів. Олексій Вадатурський відкрито виступив проти створення подібної адміністрації, виклавши свої зауваження на 27 сторінках.
В МІУ з "скаржником" вирішили розібратися звичним способом - за рахунок адміністративних важелів. Так, на трасі Миколаїв - Днепропетровк, по якій рухаються вантажівки "Нібулона", навантажені зерном, несподівано був встановлений ваговий комплекс для зважування вантажних автомобілів.
До цього підлеглі Пивоварського не зробили нічого для впровадження системи контролю за перевантаженими фурами, посилаючись на необхідність внесення змін у законодавство.
Водії фур повстали і вимагали прибрати ваги: якщо вводиться контроль, то він повинен бути для всіх. З протестом виступив і народний депутат Андрій Вадатурський.
"Спроби здійснювати контроль за перевантаженням вантажівок вже були - і виявилися невдалими. З тих пір так нічого і не було змінено, нічого нового не винайдено для комплексного вирішення цієї проблеми. Незважаючи на це, ваговий комплекс по дорозі до Миколаєва вчора був встановлений знову. Виникає питання, чому ці комплекси вирішили встановити саме зараз?.. Адже підхід залишився колишнім і корупційні схеми у вигляді отримання хабарів також, що викликає велике обурення з боку перевізників. Кошти, отримані за перевантаження повинні мати цільове використання на будівництво доріг, а не осідати в кишенях хабарників", - заявив Андрій Вадатурський.
Вадатурський-молодший щиро обурився, чому подібний ваговий контроль встановили тільки на миколаївській трасі?
Відповідь очевидна. Тому що ніхто з зернотрейдерів Одеси або Херсона не вимагає від МІУ провести днопоглиблення річок, та і взагалі зайнятися своїми прямими обов'язками.
Хто переможе у цій війні? Зламати Вадатурських не вдалося навіть бюрократичній машині Януковича, яка намагалася позбавити компанію квот на експорт агропродукції. Адмінресурсу у Пивоварського на порядок менше.
Крім того, Олексій Вадатурський був завжди досить близький з головою партії "Собор", нардепом від "Блоку Петра Порошенко" (БПП) Анатолієм Матвієнком.
На останніх виборах Матвієнко очолював передвиборний штаб кандидата в Президенти Петра Порошенка в Івано-Франківській області. Його племінник Сергій Березенко довгий час працював головою Держуправління справами, а нещодавно був обраний нардепом від БПП на 205 окрузі (Чернігів).
Андрій Вадатурський теж входить в БПП. А голова підкомітету з питань економічної та фінансової політики в АПК Леонід Козаченко - великий друг Вадатурських.
Так що, негарна історія зі спробою мстити "Нібулону" за досить обґрунтовані претензії з боку Вадатурського, можливо, стане останньою в міністерській кар'єрі Пивоварського.