Майже половину простих листів "Укрпошта" доставляє з порушенням встановлених законодавством термінів. Такі результати дослідження, проведеного Українською асоціацією директ-маркетингу (УАДМ). Експерти кажуть, що проблема полягає в скороченні витрат і персоналу в регіонах. Щоб виправити ситуацію, підприємству необхідно, навпаки, більше інвестувати в персонал, нові послуги і матеріальну базу.
Майже половину простих листів "Укрпошта" доставляє з порушенням встановлених законодавством термінів. Такі результати дослідження, проведеного Українською асоціацією директ-маркетингу (УАДМ). Експерти кажуть, що проблема полягає в скороченні витрат і персоналу в регіонах. Щоб виправити ситуацію, підприємству необхідно, навпаки, більше інвестувати в персонал, нові послуги і матеріальну базу.
Українська асоціація директ-маркетингу, що об'єднує близько 20 компаній дистанційної торгівлі, директ-маркетингу, а також поштових логістів, провела дослідження швидкості доставки простих листів всередині державного підприємства "Укрпошта". Учасники дослідження відправили 914 листів з Києва в регіони України заздалегідь відібраних респондентів. Листи опустили в ящик вранці 27 січня 2016 року. Після отримання листів, респонденти повинні були відправити назад купон із зазначенням дати, коли прийшов лист, і коли надіслано відповідь. З регіонів до Києва повернулося 734 листи з купонами.
Згідно з нормативами, затвердженими Міністерством інфраструктури, лист з Києва в обласний центр, включаючи день відправлення, повинно йти не більше 4 днів, до райцентру - не більше 5 днів. На доставку в інші населені пункти дається до 6 днів. Моніторинг УАДМ показав, що тільки 55% листів прийшло в строк. Гірше справи з доставкою в обласні центри: 61% листів "Укрпошта" доставила з порушенням термінів.
Надати офіційний коментар представники "Укрпошти" не змогли. Неофіційно співрозмовник РБК-Україна в держкомпанії називає дослідження УАДМ необ'єктивним. "У нас є інші дані, об'єктивні, з прізвищами та іменами респондентів", - повідомив він. Однак показати ці дані в "Укрпошті" не змогли.
"Укрпошта" володіє монополією та виключним правом на пересилку простих листів. За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, щорічно підприємство доставляє близько 200 млн поштових відправлень.
Приватні гравці хочуть скласти їй конкуренцію, але законодавство цього не дозволяє. "Якщо б ринок доставки простих листів відкрився для всіх гравців, і це було закріплено на законодавчому рівні, від цього виграли б рядові користувачі", - вважає директор з розвитку "Нової пошти" Максим Рабинович. Але поки у тих, хто відправляє прості листи, вибору немає.
Президент УАДМ Валентин Калашник пояснює, що технічно джерелом проблеми з доставкою "Укрпошти" є "остання миля": те, як організована робота, навчання та система мотивації на місцях, на рівні поштового відділення. "Стагнація, застій, депресія - саме цими словами можна охарактеризувати ситуацію в більшості дирекцій", - додав він. Глобальним джерелом проблеми низької якості він називає застарілий спосіб мислення управлінців "Укрпошти", боязнь якихось різких кроків і реформ.
Екс-заступник гендиректора "Укрпошти" Геннадій Вовк говорить, що в останній рік держкомпанія стала сильно економити і це позначається на якості послуг. "Зараз в "Укрпошті" почалися програми по зниженню витрат. Економлять на заробітну плату, на бензині. І це позначається на якості", - пояснив він.
Разом з тим, як вважає Вовк, офіційно довести такий ефект складно, так як в документах декларується одне кількість виїздів поштового автомобіля, а насправді інше. Те ж саме і з виходом листонош. "Наприклад, листоноша в райцентрі каже, що розносить листи щодня, а насправді - раз на 2 дні або ще рідше", - розповідає він.
Про те, що "Укрпошта" зменшує витрати на транспорт, йдеться в звіті МЭРТза 9 місяців 2015 року. Тоді "Укрпошта" збільшила чистий прибуток в 2,5 рази до 30 млн гривень, хоча чистий дохід зріс незначно: з 2,71 млрд гривень до 2,77 млрд гривень.
"Зростання основних показників пояснюється оптимізацією логістичних процесів перевезення пошти та впровадженням нових послуг, в тому числі обслуговування посилок з-за кордону. Зокрема, незважаючи на зростання вартості паливно-мастильних матеріалів, загальні витрати на їх покупку вдалося зменшити на 12%, порівняно з планом", - вказується в звіті. За підсумками всього 2015 року, чистий дохід підприємства зріс з 3,6 млрд гривень - до 3,9 млрд гривень.
Звіти самої "Укрпошти" також говорять про скорочення персоналу. За підсумками 2014 року в компанії працювало 85,4 тис осіб, а в 2015 році - вже 75,5 тис. Частково це пов'язано з втратою "Укрпоштою" двох філій та 633 поштових відділень у Криму. Середня заробітна плата штатного працівника у 2014 році становила 1847 гривень, а в 2015 році зросла до 2110 гривень.
Як вважає Вовк, "Укрпошті" необхідно не скорочувати витрати, а нарощувати обсяги доставки і загальний дохід. Наприклад, можна робити партнерські проекти з іншими логістами і кур'єрськими службами - доставляти для них посилки у віддалені пункти.
"Ще коли я працював в "Укрпошті", ми розглядали перспективи подібних проектів, наприклад, з автоперевізниками - "Нічним експресом", "Автолюксом". Це дозволило б "Укрпошті" максимум заповнити квадратні метри, забезпечити повне завантаження листоношам і підвищити їм зарплату", - розповів Вовк РБК-Україна. Він також вважає, що компанії не завадило б замінити автопарк.
Півроку тому в "Укрпошті" почався процес корпоратизації - перетворення її у відкрите акціонерне товариство. Коли цей процес закінчиться, поки не повідомляється.
після корпоратизації "Укрпошта" зможе залучати під свої акції дешеві кредити, наприклад, з Європи. На ці гроші можна оновити матеріально-технічну базу. Поки що активи "Укрпошти" скорочуються: за підсумками 9 місяців 2015 року об'єм основних засобів компанії зменшився до 2,1 млрд гривень - до 1,7 млрд гривень.
Калашник вважає, що корпоратизація "Укрпошти" піде їй на користь, вона стане окремим повноцінним підприємством, а не державним відомством, яким зараз є.
Про перспективи корпоратизації та залучення стратегічних інвесторів в "Укрпошту" неодноразово говорив і її гендиректор Ігор Ткачук. Поки що озвучені ним плани з модернізації підприємства, передбачають тільки інвестиції в програмне забезпечення.
Наприклад, планується запуск мобільної платформи mWallet. Це мобільний додаток з функціями платіжних інструментів: можна буде переказувати гроші з рахунків, переглядати баланс, здійснювати платежі. Крім того, планується модернізувати корпоративні системи і скоротити багатьох управлінців.