Уряд і парламент продовжують сперечатися, чий проект податкової реформи краще. Це вже не просто конфлікт авторів двох концепцій майбутньої податкової системи - міністра фінансів Наталії Яресько та голови парламентського Комітету з податкової і митної політики Ніни Южаніної. Це початок публічного протистояння президента Петра Порошенка і прем'єр-міністра Арсенія Яценюка.
Уряд і парламент продовжують сперечатися, чий проект податкової реформи краще. Це вже не просто конфлікт авторів двох концепцій майбутньої податкової системи - міністра фінансів Наталії Яресько та голови парламентського Комітету з податкової і митної політики Ніни Южаніної. Це початок публічного протистояння президента Петра Порошенка і прем'єр-міністра Арсенія Яценюка.
Мінфін з березня працював над проектом податкової реформи. Старт був даний на початку року, щоб уникнути попередніх помилок і порушити традицію прийняття бюджету і податкових змін наприкінці грудня - швидко, без обговорень, з погрозами і без оцінки наслідків. До вересня, здавалося, все має бути готово. Майданчиком для дискусії повинна була стати Національна рада реформ. У підсумку концепцій виявилося дві, протилежних по ідеї реформування і кількісними показниками.
"Чому президент призначив відповідальною за реформу Яресько і при цьому попросив Ніну (Южаніну, - ред.), яка ні за що відповідальності не несе, також розробляти законопроект, незрозуміло", - висловили подив у Мінфіні.
Тим не менш, тиждень тому Ніна Южаніна, незважаючи на погрози з боку Міжнародного валютного фонду (МВФ) призупинити фінансування кредитування України, виконала свою обіцянку і зареєструвала в парламенті свою версію реформи, яка носить характер ліберальної.
Крім зниження ставок податків (ПДВ з 20% до 15%, ПДФО - з 15/20% до 10%, ЄСВ - в середньому з 41% до 20%), реформа від депутатів передбачає переформатування структури Державної фіскальної служби, впровадження електронного кабінету платника, спрощення звітності, вдосконалення норм з трансфертного ціноутворення та системи електронного адміністрування ПДВ, запровадження інституту податкових консультантів. Крім того, законопроект передбачає стягування податку на прибуток лише з розподіленого прибутку за ставкою 15% (зараз 18%).
"Наші партнери чітко давали зрозуміти: якщо ми провалимо податкову реформу, грошей ми більше не отримаємо. Тобто Україна недорахується майже 5 млрд дол.", - підтвердило високопоставлене джерело в уряді.
Крім кредиту МВФ у розмірі 1,7 млрд дол. до кінця року, йдеться ще й про надання допомоги від Світового банку, ЄС, Японії.
Реєстрація проекту, як заявила РБК-Україна Ніна Южаніна, має дати старт вже офіційному обговорення документа. І вона його досить активно обговорювала протягом усього тижня, поки Мінфін зі своєю офіційною позицією зволікає. Зазначимо, що під реформою комітету свої підписи поставили 115 депутатів всіх фракцій, більшість з яких - представники "Блоку Петра Порошенко" (БПП), а також позафракційні.
"З багатьма, які поставили підпис, спілкувався, - розповів РБК-Україна один з представників експертного середовища. - Вони поставили підписи, але документа в очі не бачили. Їм показали лише окремі норми, з якими вони погодилися, і все. Деякі, наприклад, Оксана Продан (член податкового комітету, БПП, - ред.), відмовилися ставити свої підписи саме з причини відсутності тексту на той момент".
У Мінфіні неодноразово звертали увагу на те, що до роботи над законопроектом у комітеті був відкритий доступ лише кільком експертним групам. Зокрема, на розширеному засіданні Ради підприємців при Кабміні на питання про те, хто брав участь у розробці реформи, руки підняли лише декілька осіб.
"Проект сирий, по кожному розділу дивись і перечіпайся, - заявив один з експертів, що побажав залишитися неназваним. - Ренту не доробили, є питання по акцизним накладними, принцип стягнення податку з розподіленого прибутку ідеологічно неправильний. Він не в'яжеться з нашою історією економіки, бізнес сховає весь прибуток. Ми минулого тижня пропонували Ігорю Кононенко (заступник голови фракції БПП, - ред.) провести зустріч з експертам. Тиждень минув - і нічого".
Хоча сама Ніна Южаніна неодноразово робила акцент на тому, що двері комітету були відкриті для всіх експертів і бізнесу. Був ряд зустрічей з представниками бізнесу по галузях.
У Мінфіні запевняють, що їхній варіант законопроекту був готовий ще у вересні, над ним працювали професіонали, і саме він відповідає очікуванням бізнесу.
"Ніколи рівень ставок не стояв на першому місці серед проблем бізнесу. На третьому, четвертому, п'ятому, але не першому, хіба що тільки ЄСВ. Головна проблема - це адміністрування, і нам потрібно над цим працювати", - підкреслили в оточенні Наталії Яресько.
Нагадаємо, що основний акцент в урядовій версії зроблений на зниженні навантаження на фонд оплати праці. ЄСВ запропоновано на рівні 20%. Така ж ставка планується і з інших податків - з прибутку, ПДВ та податку на доходи фізосіб.
Незважаючи на те, що міністерський проект готовий, його не обговорюють предметно, не вносять на розгляд Кабміну і не передають у Верховну Раду. Натомість Арсеній Яценюк придумав проведення національного діалогу щодо реформи, і заступник міністра фінансів Олена Макеєва знову відновила його обговорення з громадськістю. Діалог вже відбувся у Львові, Харкові, на наступному тижні вона поїде у Дніпропетровськ. При цьому бізнес і експерти мають доступ лише до презентації концепції.
"Комітет написав свій проект нашвидкоруч, але це не пройде, - впевнені в Мінфіні. - Ми не передавали свій варіант, тому що його б переписали".
"Це ненормально, коли Мінфін, який відповідає за податкову і бюджетну політику, змушений сперечатися з депутатами, - зазначив один з радників міністра фінансів. - Є ще одна проблема - МВФ. Вони дивляться не тільки на цифри, але і на якість реформи".
За словами співрозмовника РБК-Україна з оточення прем'єр-міністра, сенс реформи від Южаніної - банкрутство бюджету. Її реалізація може обійтися бюджету в понад 200 млрд грн дефіциту.
"Хай вона запропонує депутатам, яким чином, буде перекрита третина бюджету", - заявив він.
Як уже повідомляло РБК-Україна, у податковому комітеті не згодні з розрахунками Мінфіну і стверджують, що дефіцит бюджету не перевищить 14 млрд грн, а при оптимістичному сценарії дасть додатково 17,6 млрд грн. На думку депутатів, у своїх розрахунках Мінфін не враховував збільшення надходжень держсектора від скорочення витрат на оплату податків (понад 88 млрд грн), економію на оплаті праці в бюджетній сфері через зниження ставки ЄСВ (23,2 млрд грн), ефект від системи електронного адміністрування ПДВ (21,6 млрд грн). Крім того, в комітеті розраховують на детінізацію зарплат на рівні 25%, а це ще додаткові 12,5 млрд грн.
"Згадайте, коли знизили ставку ПДФО з 15% до 13%. Через квартал надходження зросли", - зазначив один з радників глави комітету.
Президент вже кілька місяців публічно не висловлює свою позицію стосовно реформи. Але очевидно, що без його підтримки і схвалення поява на світ і реєстрація реформи була б просто неможлива. Петро Порошенко, знаючи про загрози зриву програми МВФ, готовий йти на ризик. Його переконали, що тільки радикальний перезапуск системи пожвавить економіку і зробить її привабливішою для інвесторів, у той час як 20% ЄСВ і 20% ПДФО не дозволять вивести зарплати з тіні.
В БПП вважають, що катастрофою є вже те, що уряд робить вигляд, що ці податки сплачуються. При нинішніх ставках прихований дефіцит бюджету Пенсійного фонду становить 100 млрд грн. Тому потрібно ризикувати. А, за попередніми прогнозами, через 8 місяців надходження до бюджету будуть рости. Тільки тепер справа за прем'єром, новим, який би зміг це все реалізувати.
На чому базується такий оптимізм депутатів поки не зрозуміло, адже ніколи немає гарантії, що той бізнес, який мінімізував податки і нічого не платив до бюджету, тепер буде готовий вийти з тіні і платити нехай і невелику ставку.
В інтерв'ю РБК-Україна Наталія Яресько зазначала, що ті, хто працює суто на базі конвертаційних центрів, хочуть навіть більшого зниження ставок, до рівня послуг цих центрів - менше 15%: "Я проти такого аргументу, тому що завтра конвертаційні центри знизять вартість своїх послуг до 10%, якщо ми зменшимо до 15% - і ми ніколи не виграємо".
Вже зараз, коли до кінця року залишається кілька місяців, а депутати ніяк не можуть приступити до обговорення змін у Податковий кодекс, конфлікт переходить у нову стадію. Це вже не просто суперечка або амбіції Наталії Яресько та Ніни Южаніної. Це публічне протистояння між прем'єр-міністром і Президентом.
"Ми все це час трималися, не виносили конфлікт, але реформа стала останньою краплею", - розповів співрозмовник з оточення Арсенія Яценюка.
У той же час, весь поточна тиждень прем'єр-міністра буде присвячений бюджетного процесу і узгодженню програми скорочення витрат з профільними міністрами. Адже, як відомо, реформа від Мінфіну також передбачає дефіцит, але значно менший, ніж у депутатів - 60 млрд грн. В уряді запевняють, що цього тижня місія МВФ повернеться в Україну, і Кабмін зможе вже остаточно схвалити свій варіант.
Нагадаємо, в минулий приїзд представників фонду в кінці вересня - початку жовтня про результати роботи детально не говорила жодна сторона. В Мінфіні, зокрема, відзначали, що уряд повинно підготувати свої пропозиції щодо збалансування бюджету. Одним з маяків програми співпраці має стати показник дефіциту бюджету в розмірі не більше 3,7% ВВП. За результатами роботи місії, проекти податкової реформи та бюджету-2016 будуть подані до парламенту. І законопроект про держбюджет вже доопрацьований з урахуванням цих змін.
"На порядку денному парламенту стоять доленосні закони для української держави. Перед нами стоїть дуже багато завдань по продовженню реформ у країні. І для цього потрібна політична єдність і політична відповідальність. Нам треба прийняти бюджет на наступний рік. І позиція уряду полягає в наступному: бюджет повинен прийматися одночасно з податковою реформою, а не навпаки", - підкреслив Яценюк у своїй "десятихвилинці" спілкування з народом.
Варто відзначити, що ще в минулий четвер в Мінфіні не готові були детально говорити про програму скорочення витрат.
"У нас є розуміння, але тепер потрібно переконати міністрів", - заявив чиновник міністерства.
В оточенні прем'єр-міністра кажуть, що тільки 20 млрд грн можна заощадити на оптимізації витрат у сфері освіти та медицини. Фінансування армії залишиться на номінальному рівні, без прив'язки до ВВП, як хотів президент. Нагадаємо, він наполягав на тому, щоб армія фінансувалася на рівні 5% від ВВП.
"Ми закупили достатньо техніки. Є перемир'я, нехай і хитке, але кошти, що виділяються на закупівлю техніки, можна перерозподілити на підвищення зарплат військовослужбовцям, - пояснили свої ідеї в Мінфіні. - Можемо говорити про оптимізацію кількості шкіл. Якщо є, наприклад, школа в селі, куди ходить 5 дітей, то, може, має сенс купити шкільні автобуси та возити в сусіднє село. Але це не означає, що ми пропонуємо викидати людей на вулицю. У медицині, якщо зарплати виплачувати за кількістю пацієнтів, то буде економія коштів. Міністр це підтримує, але не підтримує комітет".
Проте не так все просто буде складатися з розглядом законопроектів у парламенті. Поки Кабмін лише планує обговорювати проекти з МВФ, депутати вже налаштовані на розгляд реформи в першому читанні.
"На цьому тижні точно ні. На наступній спікер планує провести круглий стіл з усіма зацікавленими сторонами, в тому числі і Мінфіном, потім у нас тиждень роботи в комітетах, і в середині листопада у нас як раз буде податковий тиждень", - пояснила Ніна Южаніна.
Таким чином, в БПП дають зрозуміти, що відступати від своїх принципів не збираються, а обговорення має відбуватися на основі вже зареєстрованого законопроекту. За регламентом у уряду є ще тиждень для реєстрації свого законопроекту, як альтернативного. Однак у Мінфіні категоричні - за основу має бути взятий тільки їх документ, а альтернативним тут вважають депутатський. Якщо комітетська реформа буде прийнята, не виключено, що Наталя Яресько подасть у відставку, а очолити міністерство в оточенні нинішнього міністра пропонують як раз автору реформи Ніні Южаніній.
"Якщо мені запропонують, я розгляну цю пропозицію", - заявила Южаніна. Зазначимо, раніше "Самопоміч" запропонувала її кандидатуру на голову ГФС, що керівник комітету розцінила як "стьоб".
У той же час Южаніна готова на компроміс, вона досі чекає діалогу з міністром фінансів. Але бюджет-2016 повинен бути сформований з урахуванням ліберальної реформи.
"Не можу сказати, на який компроміс ми готові. Але може, доведеться погодитися на компроміс, якщо ми побачимо, що не вдасться збалансувати бюджет. Тобто спочатку пройдемо всі статті витрат. Напевно, з ПДВ ми могли б подивитися. Зараз маємо спецрежим з ПДВ. Якщо будуть передбачені дотації, то ми знімаємо спецрежим, якщо ні, то про що ще ми тут можемо говорити? - пояснила Южаніна. - Ліберальність полягає в тому, що своєму внутрішньому виробникові ми дамо можливість працювати. Компроміс за ставками, звичайно, може бути".
Серед варіантів розвитку подій можна назвати і перенесення реформи на більш пізній термін - середину 2016 р. або взагалі на 2017 р. Крім того, можливі лише косметичні правки, з урахуванням яких і був розрахований проект бюджету, внесений у вересні. Ці варіанти означають консервацію ситуації на нинішньому рівні, що не зовсім влаштовує обидві сторони конфлікту.
Заступник голови ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник впевнений, що найкраща реформа - це повернення довіри бізнесу. Тому можна спробувати повернути ставки податків, відпочатку зафіксовані в кодексі 2010 р. Тоді, нагадаємо, було прописано поетапне зниження ставки ПДВ і податку на прибуток до 17% і 16% відповідно, але в 2014 р. ці норми були скасовані.
"Вибачитися перед бізнесом за багаторічну обман і з 1 січня нарешті почати виконувати норми. Цього буде достатньо, щоб, принаймні, повернути довіру бізнесу", - заявив він.